Bullet erbij..

Neej, ik zou niet weten hoe ik dan nwe oog moet maken.. ik heb de veren een slag doorgedraaid en het 'oog' bit nu boven- ipv onder- het bevestigingspunt van het zadel (kan wel plaatje maken, komt zo misschien te vaag over).. 'doorgedraaid 'zeg maar.. Maar dat is niet zoals de Heer het bedoeld heeft..

Hamvraegh is denk ik.. how-to verenstaal bewerken? Voorzijde zadel is al 'gelift'
 
Okay, zadelveren met meer beunwerk naar beneden gesteld. Voorrem met nw spul remt nog wat 'wisselend' van 'hey waarom zo lui' tot trek mezelf over de kop bij vlgde rempoging (inwerking pekel?) het remt erg goed zeg maar.. Heb de neiging na inbouw het vooral zo te laten en het spul in kan bedden 'as is' maar als 't zo blijft kan/zal ik bredere remsleutels monteren voor wat voorspelbaarder/gedoseerder remgedrag..

Iets anders wat ik met jullie wil spiegelen.... gisteren starte hij erg slecht, bij iedere trap terugslaan en petsen uit carburateur. Ik had 't licht aan maar.. dat kon 't niet zijn dacht ik? (want waarom zou hij daardoor terugslaan??)

Nu is de glijlager-gelagerde as van de ontsteking een zwak punt; Als deze speling krijgt kun je dit soort dingen krijgen..
Pas veel later (laatste versie van de bullets) krijgen ze kogel-gelagerde onstekingshuizen (en die moeten 330 euro kosten???)

Goed, er zit net wel/niet waarneembare speling op.. wil uitkijken naar een alternatief om de as spelingsvrij te krijgen (zou er ruimte zijn om er kogellagers in dit huis te frutten?)

Maar, vanmiddag (mooi weer, motorjeans & leren jekker8-)) startte hij in 1 keer maar... had met opzet licht uit gedaan..

Kan de electronische ontsteking gevoelig zijn voor een wat mindere accu (hoewel laatste weken vaker op gereden) maar indien ja, is toch geen verklaring voor het terugpetsen en - slaan??

De choke werkt goed, benzinedoorstroom en vlotterniveau is i.o.
 
Okay, ik snap wel vonk of geen vonk, maar terugslaan (te vroege vonk) .. is niet logisch of mis ik kennis hierin?
 
onderspanning doet vreemde dingen met electronica, dat kan alle kanten op :+
Jah, nu weet ik nog nix... Accuspanning in rust is 12,72 Volt, maar het kan dat met licht aan de spanning te veel inkakt? Het is een 5aH gelaccu'tje van ca. 2,5 jaar oud..
 
Ik vind 't zo'n schril contrast tussen ca. 20 keer aantrappen en iedere keer terugtrappen (waarom dan?) vs. 1 trap -braap- en op choke heel rustig stationair lopen terwijl ik m'n handschoenen aandoe..
 
Nooit eerder trubbels mee gehad, en waarom nu wel ALS dat de oorzaak zou zijn? Snap nog steeds niet hoe dat terughoesten (te vroege vonk) zou kunnen veroorzaken..
 
Okay, ik snap wel vonk of geen vonk, maar terugslaan (te vroege vonk) .. is niet logisch of mis ik kennis hierin?
Poging om uit te leggen wat er gebeurt: Stel dat hij de eerste omwenteling niet start, dan draait je motor door en begint door de inertia van het vliegwiel aan de volgende. Doorgaans tot vlak voor het bdp en gaat daar door de compressie in zijn achteruit.

Bij de meeste electronische ontstekingen die op dit soort motoren wordt toegepast wordt het 'basis" vonkmoment bepaald door het moment waarop een magneetveld (van een magneet, verwerkt in de rotor die langs een opnemer, doorgaans een Hallsensor, draait) weer af begint te nemen. Hierbij "weet" de ontsteking de draairichting van de motor niet maar meet alleen een toe- en weer afname van magnetisme.
Op het moment dat in bovenstaand scenario de motor puur door compressie tot stilstand komt en achteruit wil draaien beweegt je magneet weer bij de Hallsensor(opnemer) vandaan, neemt het magneetveld voor de Hallsensor af en schakelt de ontsteking. Dit effect geeft de vonk op een ogenschijnlijk onlogisch moment.

Licht aan en/of zwakke accu betekent een zwakkere vonk en dus een grotere kans op niet gelijk ontsteken bij de eerste passage van het BDP. Daarmee neemt de kans op bovenstaand terugslag-scenario toe.
 
Jah, nu weet ik nog nix... Accuspanning in rust is 12,72 Volt, maar het kan dat met licht aan de spanning te veel inkakt? Het is een 5aH gelaccu'tje van ca. 2,5 jaar oud..
Onbelaste spanning zegt niet veel. Licht aandoen/contact aan zetten en dan meten zegt meer. Ga er vanuit dat een bekrachtigde bobine bij een stilstaande motor ca 3-4 ampère trekt. Voeg er 55 watt (lees ca 4,5 ampere) koplamp en een achterlicht(ruwweg nog een ampere) aan toe, dan heb je een indicatie van de hoeveelheid stroom die dit relatief klein accutje op moet boeren (en weet je eigenlijk ook gelijk dat de stroomafname door het uitschakelen van het licht meer dan halveert.)
Voor een 5AH loodaccu rond het vriespunt is 10 ampere leveren zonder in spanning te zakken best een heleboel.
 
Poging om uit te leggen wat er gebeurt: Stel dat hij de eerste omwenteling niet start, dan draait je motor door en begint door de inertia van het vliegwiel aan de volgende. Doorgaans tot vlak voor het bdp en gaat daar door de compressie in zijn achteruit.

Bij de meeste electronische ontstekingen die op dit soort motoren wordt toegepast wordt het 'basis" vonkmoment bepaald door het moment waarop een magneetveld (van een magneet, verwerkt in de rotor die langs een opnemer, doorgaans een Hallsensor, draait) weer af begint te nemen. Hierbij "weet" de ontsteking de draairichting van de motor niet maar meet alleen een toe- en weer afname van magnetisme.
Op het moment dat in bovenstaand scenario de motor puur door compressie tot stilstand komt en achteruit wil draaien beweegt je magneet weer bij de Hallsensor(opnemer) vandaan, neemt het magneetveld voor de Hallsensor af en schakelt de ontsteking. Dit effect geeft de vonk op een ogenschijnlijk onlogisch moment.

Licht aan en/of zwakke accu betekent een zwakkere vonk en dus een grotere kans op niet gelijk ontsteken bij de eerste passage van het BDP. Daarmee neemt de kans op bovenstaand terugslag-scenario toe.
Ik snap het, maar zo 'op de voet'lijkt het niet te gebeuren..maar zou misschien wel kunnen. Dank voor het poneren van deze hypothese! :} :Y
 
..De Beck ontsteking heeft dus een vervroegingsdinges.. Zou het kunnen dat met net te lage spanning hij op 'vroeg' i.p.v 'laat' gaat staan?
 
Zow.. Ze hebben me weer laten gaan dus ik denk dat 't goed met me gaat...:z
De benzine-bullet rijdt en remt heel prima, de yammie gaat ook heul prima en sta op 't punt weer verder met de diesel te knutselen.. Er is 1 ding waar ik- vanuit mijn onzekerheid zoals jullie gewend zijn- met jullie wil sparren.

Ik schrok er erg van dat bouten/moeren, ook in de primaire kast (..) lostrilden..Ondanks 2 soorten loctite- terwijl het blok zo op gevoel niet harder/erger trilt dan het vorige?

Goed, heb dus een Nordlock-ringenkit in huis..
Er zijn ook lipborgplaten met 2 lippen.. niet altijd zeker of de lippen dan lang genoeg zijn om ze 'ergens' omheen te kunnen slaan..

Zeggen jullie;
A- Nordlock werk zeker goed genoeg.
B- doe voor zekerheid lipborgplaten erbij..
 
Geen Ervaring met Nordlock, dus daar zeg ik niets over. Zou je in dit geval niet ook iets kunnen met borgdraad?? Misschien optisch minder mooi, maar wel bewezen solide.
 
Dank voor de replieken.. idd alles kopjes (ook van M8) doorboren.. gaat nog een lus worden en dan dik/sterk ijzerdraad doorheen? Maar ik kan me voorstellen dat dat ook gaat wrikken en breken?
Vreemd, bij de winsun 188 nog nooit iets losgetrild gehad en die heeft er ruim 60 K onder gezeten..

En ik kan me suf prakkezeren waarom loctite helemaal nix deed?

Maar goed, ook bij dit blok moet weer aan de 'voorzijde' een aftapgat/schroefdraad gemaakt worden. De 'voorbereiding' zit er in gegoten. En daar heb ik de hulp van iemand nodig die 't spul ervoor heeft..

Is 'n goeie gozer.. hij heeft o.a. een hele mooie XS650 type 1. Prachtige motor maar damn, over trillen gesproken?:o
 
In theorie kan dat nu juist niet aangezien de ringen van harder materiaal zijn dan de bouten waardoor de ribbels van de bovenste ring zich vast vreten in de boutkop.
Als je 12.9 bouten gebruikt werken Nordlocks niet meer goed.
 
Kijk.. dat is info..:t
Ik ben sowieso van plan voor de blokbevestiging en nog wat dingen een setje verse bouten en (borg) moeren te halen, al was het maar om het idee..
 
(Ik bedenk met net dat lipborgplaten er nog onder wellicht niet goed werkt omdat 1 der lippen dan ook nog om de NL-ringen heen moet?)
 
Nordlock moet je geen andere ringen onder leggen, dan werkt het niet meer. De onderste NL ring moet zich kunnen vastbijten in het alu, de bovenste in de onderkant van de boutkop, door de wigvorming tussen de twee ringen kan de bout niet los komen, hij kan zichzelf alleen vaster draaien.
 
Nordlock moet je geen andere ringen onder leggen, dan werkt het niet meer. De onderste NL ring moet zich kunnen vastbijten in het alu, de bovenste in de onderkant van de boutkop, door de wigvorming tussen de twee ringen kan de bout niet los komen, hij kan zichzelf alleen vaster draaien.
Dusss.. ik moet de moeren van de 4 bevestigingsbouten NIET aan de onderzijde monteren, zodat de NL-ring tegen het ijzeren subframe komt te liggen, maar aan den bovenzijde, zodat hij tegen het alu van het blok komt??

Da's dan misschien een klein probleempje omdat 2 van de 4 gaten een tikje ovaal zijn.. een tussenring zo het dan teniet doen maar wageffe, ze grippen ook in de boutkop, dus ook in het subframe/tussenring??
PTDC0042.JPG
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan