Bullet erbij..

Hmm mja, misschien dt ik toch eens ga kijken voor m10 bouten met gladde nek.. eens kijken waar te vinden. (ben denk bang dat de draad slijt/invreet op aanliggende materiaal?)

Een tijdje terug verwondere ik me over hoge inklaringskosten voor goedkope rubber onderdeeltjes uit India..
Omdat ik ze toch nodig heb en geen zin ergens anders te zoeken heb ik deze betaald maar.. ontvang nog steeds niets? Het zou 'uiterlijk'14 mrt geleverd moeten zijn.. Het pakket zweeft ergens tussen douane en postNL-punt..
 
Laatst bewerkt:
Zo, tussentijds rapport.. Om het blok in het subframe te laten passen- en op exact de juiste afstand van de bak, gedicteerd door de primaire kast, moet de olievulop achter worden getrimt net als de aftapplug aan die kant. Ik was vergeten de kop van de moer die de bovenste gouverneurarm vasthoud te trimmen en deze zit exact tegen het frame aan.. mazzeltje...
1679826221816.jpeg


Beetje vage prutfoto.. sorry..

Foto van de voorzijde. Hier moest een aftapgat in het voorgegoten deel wordfen gemaakt. Ik meen dat ori-yanmar aan beide zijnden een volleidge aftapplug heeft) M14 X 1,25 was het meest voor de hand liggend. Doch dit is niet helemaal recht gegaan en ondanks de koperen ring die ik ipv de bougiering heb gebruikt lijkt het al wat te druppelen.. we wachten af..
1679826416871.jpeg

De M10's aan de voorzijde moeten ook de steunen voor de valbeugel vasthouden, dus de NL-ringen komen daar op.. Geen ideale situatie, i know..
De valbeugel is van hetzelfde materiaal als de uitlaatbochten van een bullet 350..
Aan de andere kant het zijdeksel van het blok gemonteerd samen met het schakel- en kickstartpedaal.
1679826582804.jpeg

Hier de primaire aandrijving in elkaar. De spie had erg veel wrijving en het was even prutten voor ik het tandwiel wat op een taperlock zit, op exact de juiste plek te krijgen.
De india-enfield heeft een vrij overbemeten duplex ketting voor de aandrijving en dat is wel een serieuze verbetering t.o.v het Engelse origineel.

Maar goed, eerder trilde 1 van de bouten los waarmee dat glijlager vast zat.. ik merkte 't omdat de olie langs dat gat naar buiten zeek.
Het had ook een ravage kunnen aanrichten? Daar ben ik dus wat benauwd om..
1679826832100.jpeg
 
Zo, na een paar 'oeps dat moet ook nog vast' momenten wat test/inrijritten gemaakt. Ik vind 't blok heel prima lopen.. Onderin/stationair een tikje 'zoekend' onregelmatig maar dat past wel bij mij...:P
Zeker rond 3000 rpm loopt het blok heel mooi en voel je ook geen enkele trilling in het stuur..

Doch (daar gaan we) als je je voet tegen de primaire kast houdt voel je een 'fijne' hoogfrequente trilling.. Ik weet niet zeker of het winsun blok dat wel/niet gaf en of het me nu opvalt/zorgen baart omdat ik er nu op let?

Ik hoop dat de NL-ringen hun werk doen. Een losse bout in de kast kan een ravage aanrichten..

Goed, als alles goed gaat de eerste 1000 km- of zo- beetje kalm aan doen, dan oliewissel/klepspeling nakijken en gas op die lollie?
 
Het vertrouwen of er nix lostrilt zal opgebouwd moeten worden.. Het vreemd eis, ik ben de motor wat ontwent? De zithouding en zoals een diesel op 't gas reageert?
De nwe Endurance dempers die ik er net op had gezet (Duitse dealer) voelen wel erg goed, beter dan de Hagons op de BB (die echt serieus nwe voorvorkkeerringen nodig heeft)
En oh ja de BT46's moeten nog ingereden worden. Ik vind 'm er erg fijn op hanteren. Op de BB zitten AM26's.. Ik ben echt definitief van die klassiek-profielbandjes af..
 
Zo, een beetje verder prutten. Ik wil nog graag met jullie van gedachten wisselen over montagepunten van een silentblok maar.. komt later wel..

Ik wilde ee'm in de schuur voor wat ontspansels wat aan de bedrading doen..
De regelaar (van Carmo, accu lekte er langs leeg, dus geschakeld via relais) kan er met het relais af. Het is de regelaar 'aftermarket' voor deze blokken ik meen 300W. Hij zit nu nog op 't Rotek blok, die met geloctite vliegwiel.. (Blok loopt op zich prima.. wat ermee te doen?)

Goed, bedrading netter maken. Vooral achter de koplamp.. Ben best lang beziggeweest.. door de spaghetti raad je letterlijk snel de draad kwijt, veel ingekort, samengebonden maar.. het is nog steeds een puinhoop?

Ik kan dit niet.. m'n kleuterjuf zei het al. Maak me wat zorgen over sluiting door doorslijtdingen. Maar goed, het gaat al een ton goed zoals het nu is? Toch zou ik er best wel wat voor over hebben als iemand het goed/degelijk/netjes aan zou kunnen leggen.

Er lag ook een klein plasje onder de motor. Het is diesel. Er lekt dus ergens iets tussen de slangen/verbiningsstukken of de kraan zelf.. Op zoek naar te matig presrteren van een vorig blok heb ik er een andere kraan op gezet en het tuutje zit 'koud' op het huis gemonteerd. Eens kijken of ik kan zien waar het werkelijk vandaan komt.
 
Ehm, kon het niet laten en rondje door het dorp gedaan...
Ik heb een extra kabelverstellerdingetje 'los' gemonteerd (heeft dus wat speling op het aanliggende deel)om de vrije slag in de gaskabel wat minder te maken, en.. hij begon op last wat onregelmatig te lopen.

Bij inspectie bleek dat de rubberleiding van de tank naar de pomp toe (dus NIET de hogedrukleiding) bij de driesprong een lekje heeft en- er staat kennelijk ook druk/pul op, pulsgewijs spettertjess diesel uitspuwde.
Kan dit een verklaring er voor zijn?(en er misschien ook beetjes lucht meegaan?)

Ik zal kijken of ik wat degelijks kan maken.. Dam waar kan je nog - passende- brandstofslang halen?
 
Dat is de retourslang, daar staat inderdaad een beetje druk op en er stroomt constant diesel door.
Via die slang kan er geen lucht in het systeem komen.
 
Okay, ik maak me niet direct zorgen omdat ';t blok gisteren prima regelmatig liep maar...:$
Kan een lek onregelmatig lopen veroorzaken vb omdat de toevoerdruk ongelijk is?
(Er moet toch een oorzaak zijn als hij gister wel goed liep?)

De retourslang komt dus via een 3-wegverbinding naar de pomp toe..
1679930558611.jpeg


1679930685798.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Filter is min of meer nw. maar gister prima regelmatig lopen, nu onregelmatig. Ook stationair, plus spuwen..
Het blok heeft gister eerste rit prima regelmatig gelopen. Dus het kan wel...
Maar wat is nu?
Komt wel/niet door het lek? Ik snap dat er geen dinges antwoord voor te vinden is. Ik ga dingen vervangen en meld me weer hier,,
 
Ik ga
NIET str.. eh.. moet toch mogelijk zijn dit blok weer normaal lopend te krijgen?
Deed hij gister ook!
 
Filter is min of meer nw. maar gister prima regelmatig lopen, nu onregelmatig. Ook stationair, plus spuwen..
Het blok heeft gister eerste rit prima regelmatig gelopen. Dus het kan wel...
Maar wat is nu?
Komt wel/niet door het lek? Ik snap dat er geen dinges antwoord voor te vinden is. Ik ga dingen vervangen en meld me weer hier,,

Als die kraan de aanvoer is en er verder geen leidingen naar de tank gaan dan zou het kunnen dat er bij een lek ook lucht weer terug mee naar de pomp gaat.
Het zou geen constructie zijn die ik zou maken, de retour moet ongehinderd naar de tank lopen en de aanvoer een rechte lijn (met filter) naar de pomp. Zo is het bij elke dieselmotor die ik krn, incl. een trilplaat.

Maar als het altijd zo goed gelopen heeft dan zou ik het zo laten. Wel de lekkages oplossen natuurlijk.

Onregelmatig lopen kan ook komen door slechte aanvoer. Als dat filter nieuw is dan lijkt mij de tank behoorlijk vuil.
 
De retourleiding van de brandstofpomp liefst rechtstreeks naar de tank, zoals hiervoor al geschreven is. Desnoods een pikkie bovenop de tank laten lassen en daar de retour op aansluiten.
 
Het filter heeft dienst gedaan bij het winsun blok en zal ik vervangen. Het -meeste- vil wat je ziet zit aan de buitenkant.
Maak me toch wat zorgen, vb wat als builtje naar verstuiver is gekomen en defect? Maar goed, begin van de rit gisteren liep het blok goed. Was na 2 km gaskabelding aan het bijstellen en was dat lek er niet anders had ik dat wel gezien. Het onregelmatig lopen en powerloss gebeurde later en.. was dat lekje.. Dus waarschijnlijk en zo?

Goed, gezien eerder hardnekkig slecht lopend blok gehad.. en maak me nog wat zorgen over lostrildingen.. en kan nu niet zo veel hebbenwant andere situatie geeft wat stress..

Och heerlijk zo'n hobby! _O-
 
De retourleiding van de brandstofpomp liefst rechtstreeks naar de tank, zoals hiervoor al geschreven is. Desnoods een pikkie bovenop de tank laten lassen en daar de retour op aansluiten.
Ik zie daar geen mogelijkheid toe.. maar zoals het nu is heeft 't met 2 andere blokken gewerkt?
Als er een lek naar buiten is, wordt er misschien idd ook wel lucht naar binnen gezogen door de aanzuigpuls (Ik weet niet eens OF de pomp wel aanzuigt? Is plunjerpomp dus ja?)

Mensen weer dank voor hulp & reflecties! We gaan vanmiddag- bij redelijk weer- eens kijken..
 
Zo, de theorie dat er ook lucht mee naar binnen werd getrokken lijkt te kloppen is plunjerpomp dus zal ook best sjorren?
Ik heb met stukjes slang die ik nog had liggen betere passing gemaakt en nu is het over.

@Hellracer had gelijk, het filter was aan de binnenkant ook best vies.
Ik heb een nw filter gehaald en ook meteen een end brandstofslang van de juiste diameter zodat ik niet met restjes en opvuldingen hoef te klooien (Ik heb daar een steeds grotere hekel aan?) maar het in 1 keer goed en netjes kan aanleggen.

Pff wat geeft me dit overmatig veel stress? Raar..
Feit is wel dat ik best benauwd ben dat er wat loskomt in de primaire kast.. als ik meen iets te voelen of te horen.. Dus echt ontspannen zit ik er niet op en ik hoop dat dit wel snel gaat gebeuren..
 
Gewoon lekker kilometers maken. Eerst kleine stukkies in de buurt en steeds een beetje verder.
Dat doe ik ook altijd na een grote reparatie, het vertrouwen moet eerst terugkeren, zeker als de fiets je heeft laten staan.
Komt vanzelf goed
 
...en was gedoe met de diesel helemaal niet gewend..? Goed, heb ik zo veel moeite/geld gedaan om 'm weer klaar te krijgen en dan durf ik er vervolgens niet op te rijden? Da's niet logisch..

Goed, nam me voor m'n 'inrijrondje' te doen, maar een stoplicht verder precies hetzelfde? (stress!) gelukkig ging het over.. wellicht was het nog lucht uit het nwe filter..
Op terugweg boodschappen gedaan, bij inpakken lag er geen olie onder de motor. Ik probeerde te zien of de vier M8 borgmoeren van het glijlager nog op hun plek zaten maar dat kon ik niet zien zo (spiegeltje nodig).
 
Terug
Bovenaan Onderaan