Bullit 125 cc

TimVS

Rookie
18 dec 2017
2
0
Overpelt, Belgie
Hallo, Ik ben nieuwe hier op het forum. en wilde even een topic aan maken om mijn motor voor te stellen.

De belangrijkste reden hiervan is dat toen ik aan het zoeken was voor een motor hier verschillende topics heb gelezen waaronder deze.

Hier staan van alle vragen over Bullit motoren, maar weinig antwoorden. In februari dit jaar heb ik mijn eerste motor gekocht een Bullit Hunt/Cooper 125cc (model 2016).
Ik wil hier mijn ervaring neerzetten voor mensen die in de toekomst op zoek zijn naar een dergelijke motor.

De motor:
Zoals de meeste weten zijn er verschillende merken die motors in China aankopen en hier onder hun merknaam verkopen, Mash, Bullit, Brixton... Deze komen uit dezelfde fabriek,
de kaders zijn nagenoeg gelijk, de motoren zijn allemaal suzuki motoren (125,250 cc) onder licencie gemaakt in China.

Waarom voor Bullit?
We hebben voor Bullit gekozen omdat we deze het mooiste vonden. De plaats waar we deze gekocht hebben heeft zowel Mash, Bullit en Brixton.
Wij vonden de zilveren Bullit of de Brixton de mooiste. Omdat de Brixton wat hoger van prijs is, en omdat het de eerste motor is en we niet weten of het ons bevalt is het de Bullit geworden. Een extra voordeel was dat wij nog een model van 2016 konden kopen met fixe korting.
Het gaat om het standaard model, met trommelrem achteraan en carburator (euro 3)

De ervaring:
Eerst wil ik nog even melden dat ik geen motor rijbewijs heb, maar in België mag ik gewoon met een 125 cc < 11kw rijden.
Ik heb dus geen ervaring met andere motoren en kan hier geen vergelijking mee maken.

Momenteel staat er +9 500 km op de motor, waar ik de meeste van heb gereden (mijn vrouw de overige).
Ik gebruik de motor bijna dagelijks om naar het werk te rijden +/- 30km enkel via kleine wegen.


Algemeen
Op deze kleinere wegen en in de stad komt de motor het best tot zijn recht, hij is licht en wendbaar.
De topsnelheid ligt niet hoog, maar hij trekt redelijk vlot op naar de 70-80 km/h. Hier wil ik een klein minpuntje geven de km teller bij de hunt wijkt enorm af.
Als je 80 op de teller rijdt, zit je net onder de 70 (digitale borden langs de weg)

Ik heb gedurende deze tijd geen enkele keren technische problemen gehad, de motor start altijd ook als het 's nacht vriest. Ik heb er natuurlijk nog niet mee gereden in de winter.
Maar in maart is het enkele nachten -10 geweest, Choke opzetten, starten even laten draaien, en rijden.
Het verbruik komt bijna overeen met de opgegeven 3l/100 km dus met de tank + reserve kan je 400km (of meer?) rijden. Meestal tank ik voor dat ik op reserve moet, dan zit ik op +/- 360km.

De zithouding met het gewone stuur is comfortabel. Op lange afstanden merk je wel dat de zadel niet het meest zachte is.

Banden
De grip met de originele banden is ok, zeker als ze nieuw zijn en het droog is. Als je al eens met een andere motor of andere banden hebt gereden zal je merken dat deze niet zo goed zijn, zeker niet op koud nat asfalt.
Op de onderhoudsbeurt van 8000 km heb ik besloten om er andere banden op te leggen.
De achterste band was ook al op zijn laatste, maar ik wilde ook winter banden voor de komende maanden.

De banden die er nu op liggen
Voor: Pirelli scorpion s/t 90-90-18
Achter: Michelin city grip winter 120/80/16
Met deze banden rijdt de Bullit een stuk fijner, hij draait soepeler/sneller, en staat steviger op de weg zowel in droog als nat.
Ik heb nog niet gereden als het ijzelt, dus hier kan ik niets over zeggen.

Hier wil ik nog opmerken dat de hunt (niet de s) en vb de Mash seventy five een vreemde bandenmaat of banden combinatie heeft.
Het was niet mogelijk om een winterband te vinden die op beide wielen hetzelfde was.
Vooraan was er geen echte winterband te vinden uitgezonderd van de heidenau K60, maar deze is iets te grof. Daarom is gekozen voor de Pirelli deze enduro band heeft een zachte compound.

Als je de hunt s ( of volgens mij alle modellen met schijfremmen achteraan (?)) hebt heb je voor en achter 110/70/17 en zal het eenvoudiger zijn om gelijke banden te vinden.


Kwaliteit / betrouwbaarheid:
Dit is voor veel mensen een punt waar ze schrik van hebben omdat de motoren in China worden gebouwd.

Ik heb hier weinig negatief over te zeggen. De motoren zijn goed in elkaar gezet, dit zal ook wel aan de invoerder/verdeler liggen die de eindmontage moet verzorgen.
Ik heb eenmalig de uitlaat moeten vastdraaien bij het motorblok, dit was een iets losgekomen.

Technisch heb ik na 9500 km geen enkel probleem. Is het dan allemaal goed? Nee zeker niet.
Zoals al gemeld zijn de originele banden van een minder kwaliteit, maar dit is naar verluid bij meerdere merken zo om de prijs te drukken.
Het kwaliteit van de originele ketting is ook niet super. Een kanttekening hierbij, ik rijdt nog steeds met de eerste ketting, en ik heb nog behoorlijk wat afstelruimte. Ik smeer de ketting wekelijks met kettingspray en rijdt ook regelmatig.
De motoren hebben zich al jaren lang bewezen en hier moet je geen schrik voor hebben, ze starten direct en draaien goed. ze lekken ook niet.
Als de motor kort bij het onderhoud komt (om de 4000 km), rijdt deze iets minder soepel. Dit zal te maken hebben met de kleppen die gesteld moeten worden.
Dit is niet storend, maar wel licht merkbaar.

De kader is stevig en flext niet, Ik heb gelezen dat ze met twee Mash 250c's (zelfde kader als ik mij niet vergis) van Peking naar Parijs zijn gereden. Dus dat wil ook wel wat zeggen.

Ik wil als laatste nog even melden dat de dealer erg belangrijk is (in mijn ogen).

Voor de aankoop was ons al gemeld dat de banden en ketting van minder kwaliteit waren en dat de bouten van de uitlaat (op het frame en op het blok) af en toe nagekeken moeten worden.
Hierin merk je dat het iemand is die weet wat hij verkoopt, en dat hij duidelijk en eerlijk communiceert. Zorg gewoon dat je een goed gevoel hebt bij de persoon waar je de motor koopt.
Voor de garantie is het namelijk verplicht dat je het onderhoud de eerste twee jaar bij een erkende verdeler laat uitvoeren.


TL;DR;

+ Goedkoop
+ Stevige kader
+ Betrouwbare motor
+ Goedkoop onderhoud
+ Zuinig, de beloofde cijfers worden bijna behaald (3,1l /100 km)

- Vreemde bandenmaat voor het standaard model (is vb ook bij mash seventy five)
- Goedkope/slechte originele banden
- Goedkope/slechte originele ketting
- Km teller op de hunt wijkt nogal af.
- Op lange afstanden is de zadel niet zo comfortabel
 
Mooie test. Nog geen last van roestvorming?
Die blokjes vind ik behoorlijk trillen hoger in toeren, lijkt wel een vibrator op wielen.
Tenminste, dat is dat mijn ervaring met de 125cc van Mash.

Zadel niet zo comfortabel is wel op meer lichte motoren zo.
 
Voorlopig nog neen echte last van roest. enkel bij de moeren voor de ketting te spannen. en bij het knikpunt van de spiegels, maar dat zijn niet de orginele
 
Dat bij de moeren kan misschien van beschadigingen komen van gereedschap. Valt me mee, ik heb wel eens Chinezen gezien die nauwelijks de straat hadden gezien en hier al daar minimaal begonnen te roesten.
Zelf koop ik niet zo snel een Chinees. Vraag me over 10 jaar nog eens. :)
 
Leuke motoren, die bullits. Ik houd wel van retro.
Goed om te horen dat ie bevalt en tot nu toe probleemloos is. :t
 
Ga je nog steeds als een "kogel"? Ben wel benieuwd omdat je er elke dag mee naar je werk rijdt.
 
Speciaal een account aangemaakt om hierop te reageren.
Eerst en vooral bedankt voor de review!
Ik had beide japanse en italiaanse brommers gehad voor ik mn eerste chinees kocht.
Van alle drie kwam de italiaan er het slechtste uit. De chinees en japanner gingen bijna gelijk op.

Enkele opmerkingen op de meeste vooroordelen tegen Chinese brommers:

1) "Goedkoop is duurkoop, na x aantal kilometer vallen ze uit elkaar!"
Ik ging altijd netjes op tijd op onderhoud, en heb nooit "geprutst" aan de brommer. Na 14 000km geen enkele keer kosten aan gehad.
Zoals je reeds aanhaalde ga je best bij een officiële dealer met goede kennis. Maar is dit niet zo bij alle motoren?

2) "Wacht maar tot je motorpech hebt en je moet wachten op onderdelen uit China"
Eerst en vooral heb ik nooit motorische problemen gehad. Maar STEL NU dat dat zo zou zijn:
Een volledig nieuw blok was bestelbaar voor 360 euro. Enkel aan te sluiten en je kon weer gaan rijden.
Met andere motoren heb je daar met moeite een cilinderkitje voor, dan nog niet de uren meegerekend voor montage...
Onderdelen zijn soms belachelijk goedkoop.

Ook even meedelen dat men nooit 2 jaar garantie zou geven zonder vertrouwen in de mechaniek.
De helft van Azië rijdt met dezelfde blokjes al een tiental jaar, ze hebben zichzelf wel al bewezen.

3) "Het roest voor je ogen"

Mijn brommer stond altijd in een droge garage. Na 4 jaar geen beetje roest.
De tijd van je motor buiten te laten staan is toch voorbij, draag eens wat zorg voor je materiaal!
Ook de tijd van in de regen te gaan rijden is in het huidige verkeer in mijn ogen niet meer aan te raden.

Om het op te sommen:
-Koop je chinese motor nieuw van een dealer met garantie, of tweedehands met betrouwbare onderhoudshistorie.

-De horrorverhalen die je soms hoort over chinese brommers/motoren komen volgens mij 75% van mensen die er nog nooit een bezit hebben,
en 25% van mensen die geen zorg dragen voor hun gerief. Chinese motoren dienen vaak als eerste motor en die personen hadden met hun weinige respect voor hun materiaal hetzelfde gevaren met gelijk welke motor.
 
En daarvoor haal je een oud topic uit de ijskast?
Wanneer je de bullit hunt s opzoekt kom je helaas nog steeds op het ouderre topic terecht, waarbij er wilde verhalen voordoen en gespeculeerd wordt.
Ik weet niet waarom maar deze review is praktisch onvindbaar. De bullit hunt heeft onlangs een update gehad en wanneer je ook de nieuwe bluroc opzoekt kom je nog steeds op dat andere terecht, in plaats van deze review...
 
Wanneer je de bullit hunt s opzoekt kom je helaas nog steeds op het ouderre topic terecht, waarbij er wilde verhalen voordoen en gespeculeerd wordt.
Ik weet niet waarom maar deze review is praktisch onvindbaar. De bullit hunt heeft onlangs een update gehad en wanneer je ook de nieuwe bluroc opzoekt kom je nog steeds op dat andere terecht, in plaats van deze review...
Je zou dan denken dat men er niet meer in geïnteresseerd is.
 
Ansich toch een leuke brommert.

F7CDB705-7B7D-4186-B9D5-9688C968C30C.jpeg
 
De mannen van ADVChina zijn behoorlijk negatief over Chinese motoren. En die hebben er jaren gewoond, zelfs een eigen bedrijf daar gehad met motoren.
 
Ik vind deze Bullit Bluroc 125 ook wel een mooie motor en voor een scherpe prijs! 2199 euro hier in België. En toevallig zit er in mijn woonplaats een dealer van Bullit. Ik sluit niet uit dat ik me in de (meer verre) toekomst misschien wel eentje aanschaf. Kwaliteit zal wel bijlange niet zo goed zijn als een Japanner maar de meeste Chinezen zijn tegenwoordig ook niet zo slecht, ben tot nu toe nog altijd zeer tevreden met mijn Benelli TNT 125 na 3000 km.
bullit-bluroc-125-goldblack.jpg



Nog een mooi model is de Bullit Heritage 125, een namaak Dax. 1899 euro.
bullit-heritage-silver.jpg
 
Yamaha komt met een XSR125. Daar verwacht ik best veel van. Ik hoop dat het een succes wordt en er meer Japanse merken mogen volgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan