Bumperklevers en opzettelijke pogingen tot aanrijden

27 jun 2016
32
0
VIJLEN
Hallo iedereen. ik heb sinds 14-2-17 mijn A2 rijbewijs. in de 3 maanden dat ik mijn rijbewijs heb valt mij op hoevaak iemand boven op je lip gaat rijden terwijl ik minimaal de max snelheid rij zo niet ietsjes hoger. ik word er echt boos om omdat ik niet wil verpletterd worden door een automobilist mocht ik een noodstop moeten maken om wat voor reden dan ook. vandaag was er zelfs iemand die boven op mijn lip ging zitten en bij een doorgetrokken streep naast me ging rijden en haar auto naar rechts gooide WAAR IK NOG REED! ik moest vol in de rem om de auto te ontwijken. het is overigens niet de eerste keer dat ik iemand van die geloofsovertuiging :} zo iets levensgevaarlijks zie doen op de weg.. :(. Voor iemand die zich verkleed als een ninja was ze dus niet onopgemerkt gebleven. helaas reed ik alleen en heb ik geen GoPro op mijn helm om het te filmen en al had ik dat wel dan betwijfel ik of de politie er iets mee zou doen.

wat doen jullie als iemand je bumperkleeft? De auto voor me inhalen was hier geen optie ivm doorgetrokken streep en tegenliggers.

wat kun je het beste doen als een auto je inhaalt en in je ruimtekussen gaat rijden erna?(kun je het voorkomen?)
 
Laatst bewerkt:
Je er niet zoveel van aantrekken ,je moet nog ff wennen,en zelf meer ruimte zoeken en maken,en als t te gek wordt dan toch die doorgetrokken streep,
 
Tja er zijn altijd wel flapdrollen op de weg.
Als er een auto voor je zit en een ander gaat achter jou gaat drukken, dan is dat gewoon een klootzak (ga je niks aan doen....) komt die over een doorgetrokken lijn naast je... direct op reageren door beetje gas er af en hem vooral voor je laten (kan je beter voor dan achter je hebben). De andere auto's zullen het wel begrijpen en de betreffende inhaal actie ook veroordelen ;-)

Maar ik moet zeggen dat ik er niet zoveel last van heb!
Een teller van een motor kan nog wel eens afwijken hè.
Als jij minimaal de maximale snelheid rijd op je teller, zit je in werkelijkheid misschien wel 10 tot 15 km/h eronder.
Wat dan weer irritatie / bumperkleven bij je achterligger opwekt...
 
Laatst bewerkt:
Geloofsovertuiging?

Anyway.. als je niet weg kunt rijden naar voren dan zou ik juist aan de voorkant ruimte gaan creëren..

Ik maak wel eens een gebaar van back-off en als ze die niet doorhebben ga ik nog langzamer rijden dan ik al doe. Zo weet je zeker dat je voldoende ruimte aan je voorkant hebt om een remmende voorganger te ontwijken en om aan te duiden dat pushen/bumperkleven geen zin heeft..
 
wat doen jullie als iemand je bumperkleeft? De auto voor me inhalen was hier geen optie ivm doorgetrokken streep en tegenliggers.

Duidelijk maken dat je het niet op prijs stelt. even omkijken en een "klein" gebaar maken met duim en wijsvinger, en naar de kont van de motor wijzen (in geval van man uitkijken dat deze het niet verkeerd interpreteert :)). Bij geen gehoor alarmlichten aan of desnoods een praatje maken bij het eerstvolgende stoplicht.

wat kun je het beste doen als een auto je inhaalt en in je ruimtekussen gaat rijden erna?(kun je het voorkomen?)
Dit kan je niet voorkomen, de auto zal het altijd van de motor winnen. Blijf defensief rijden en vooral bedacht op dit soort fratsen.
 
Laatst bewerkt:
En plaats op de weg houden kan ook helpen. Gewoon precies in het blikveld van de bestuurder achter je gaan rijden, gaat die iets naar links dan gewoon mee en vice versa. De reactie is dan soms dat mensen automatisch afstand gaan nemen omdat ze niets zien. Daarentegen zijn er ook koekblik-halvegaren die 2 mtr achter een tractor/vrachtwagen/bus kunnen blijven rijden zonder dat ze reageren op het 0,0 zicht.
 
Hallo iedereen. ik heb sinds 14-2-17 mijn A2 rijbewijs. in de 3 maanden dat ik mijn rijbewijs heb valt mij op hoevaak iemand boven op je lip gaat rijden terwijl ik minimaal de max snelheid rij zo niet ietsjes hoger. ik word er echt boos om omdat ik niet wil verpletterd worden door een automobilist mocht ik een noodstop moeten maken om wat voor reden dan ook. vandaag was er zelfs iemand die boven op mijn lip ging zitten en bij een doorgetrokken streep naast me ging rijden en haar auto naar rechts gooide WAAR IK NOG REED! ik moest vol in de rem om de auto te ontwijken. het is overigens niet de eerste keer dat ik iemand van die geloofsovertuiging :} zo iets levensgevaarlijks zie doen op de weg.. :(. Voor iemand die zich verkleed als een ninja was ze dus niet onopgemerkt gebleven. helaas reed ik alleen en heb ik geen GoPro op mijn helm om het te filmen en al had ik dat wel dan betwijfel ik of de politie er iets mee zou doen.

wat doen jullie als iemand je bumperkleeft? De auto voor me inhalen was hier geen optie ivm doorgetrokken streep en tegenliggers.

wat kun je het beste doen als een auto je inhaalt en in je ruimtekussen gaat rijden erna?(kun je het voorkomen?)

Doet me denken aan lekker slapen :z :z

Hou er rekening mee dat motor kilometer tellers de grootste leugenaars zijn die er bestaan. :)
Die dingen liegen gewoon 10 % teveel 120 op de teller is nog geen 110 (eerder 108) km/uur echt.
Auto tellers wijken veel minder af,dus die hebben dan al snel iets van "geef eens gas joh".
70=63,80=72,130 = 117,etc.
Affijn test maar :]

Maar als iemand achter me echt gaat kleven ben ik weg,doorgetrokken streep of niet .
Even goed kijken,eventueel terug poken en gaan :] moet je natuurlijk wel wat vermogen en koppel hebben.(alhoewel lukt me,meestal, ook met 240 kg 48 pk en 50Nm )
 
Laatst bewerkt:
Als het lukt je gewoon laten inhalen en zo'n idioot voor laten rijden.

Lukt dat niet eventueel even extra laten afzakken en dan het gat weer groter trekken. Bij echte idioten helpt dit meestal niet want die leven alleen voor zich zelf en voelen zich dan juist door jou tekort gedaan. (Ze denken dat je je af laat zakken om ze te pesten.)

Wordt het echt te gek dan kan je toch besluiten om je voorganger in te halen of als er een afslag aankomt om deze dan gewoon te nemen en dan er achter weer de weg op te gaan.

Je bent immers gewoon veel te kwetsbaar om een strijd aan te gaan.
 
Bumperklevers, of ik ze in de auto mee maak of op de tweewieler krijgen van mij alle ruimte. Ik neem zelfs nog wat gas terug om zeker te weten dat ze er voorbij komen.

Dus: zoveel mogelijk ruimte geven. Dan gaan ze er voorbij, en ben je er vanaf.

En dan nog zul je als motorrijder in bizarre situaties komen (zie het wat heb ik vandaag meegemaakt onderweg topic). Peop gebeurd. Netjes en rustig op reageren en doorrijden.

Overigens ga je dit soort dingen zien aankomen naarmate je meer rijdt.
 
Doet me denken aan lekker slapen :z :z

Hou er rekening mee dat motor kilometer tellers de grootste leugenaars zijn die er bestaan. :)
Die dingen liegen gewoon 10 % teveel 120 op de teller is nog geen 110 (eerder 108) km/uur echt.
Auto tellers wijken veel minder af,dus die hebben dan al snel iets van "geef eens gas joh".
70=63,80=72,130 = 117,etc.
Affijn test maar :]

Maar als iemand achter me echt gaat kleven ben ik weg,doorgetrokken streep of niet .
Even goed kijken,eventueel terug poken en gaan :] moet je natuurlijk wel wat vermogen en koppel hebben.(alhoewel lukt me,meestal, ook met 240 kg 48 pk en 50Nm )
MijnEn wijkt maar 5 tot 7 km af.
Zowel met gps 5 kmdingen langs de weg soms wel Tot 7 km
 
Ik steek altijd mijn middelvinger op en dat wordt altijd goed begrepen. (Ik weet dat ze mij plat kunnen rijden maar daar waren zij toch al aardig mee bezig.)
Duidelijk maken dat je het niet op prijs stelt. even omkijken en een "klein" gebaar maken met duim en wijsvinger, en naar de kont van de motor wijzen (in geval van man uitkijken dat deze het niet verkeerd interpreteert :)).
 
Ik vind het allemaal nogal meevallen. Ik denk dat je gewoon nog wat meer ervaring op moet doen en dan vanzelf gaat zien uit welke situaties je weg moet blijven. En misschien ook wanneer je anderen onbewust in de weg rijdt waar ze vervolgens weer op reageren.
 
Als het lukt je gewoon laten inhalen en zo'n idioot voor laten rijden.

Lukt dat niet eventueel even extra laten afzakken en dan het gat weer groter trekken. Bij echte idioten helpt dit meestal niet want die leven alleen voor zich zelf en voelen zich dan juist door jou tekort gedaan. (Ze denken dat je je af laat zakken om ze te pesten.)

Wordt het echt te gek dan kan je toch besluiten om je voorganger in te halen of als er een afslag aankomt om deze dan gewoon te nemen en dan er achter weer de weg op te gaan.

Je bent immers gewoon veel te kwetsbaar om een strijd aan te gaan.
En als je geluk hebt haal je een goeie in die de persoon achter hem wel even wakker schut :X
 
Je plaats op de rijstrook "op eisen". Als je op je rijstrook te ver naar rechts gaat kun je daarmee mensen uitnodigen om naast je te komen. Door gewoon je positie, iets links van het midden (waar ook de bestuurder van een auto zou zitten) aan te houden, dwing je ze wat meer om achter je te blijven.

Daarnaast altijd rijden alsof er alleen maar blinden op de weg zijn, dus er altijd op rekenen dat ze je niet gezien hebben.
 
Als het kan schuif ik op naar een andere rijstrook zodat ze me in kunnen halen. Kan dat niet dan verhoog ik mijn snelheid als dat zonder risico (veiligheid of financieel) kan om meer ruimte te creëren tot ik opzij kan. Kan dit ook niet dan tik ik mijn achterrem aan en vergroot de afstand tot mijn voorganger als dat nodig is. Maken ze het echt te bont dan volgen handsignalen enzo.

Valt mij op de motor trouwens echt op hoe ontzettend veel automobilisten veel te hard rijden. Ik rij standaard 10-15km harder op de snelweg, en dan word ik door pakweg 40% van de andere weggebruikers gewoon hard ingehaald op de A4. Zelf heb ik geen zin in hoge boetes.
 
Ik doe trouwens zo min mogelijk aan bumperkleven :)
Ik haal meestal rechts in :] :+
 
Ik heb een keer iets soortgelijks meegemaakt. Dit was op lage snelheid voor een kruispunt. Ik besloot haar bluf aan te gaan, gaf een dot gas en ben rechts vlak naar naast deur gaan rijden op mijn rijstrook, waar zij mij vanaf wou dwingen. Ze stopte met haar manoeuvre, waarna wij samen in de rechter voorsorteerstrook kwamen (zij achter mij). Ik nam toen even de tijd om haar erop te attenderen dat ze mooi op de gopro stond.

In dat moment was mijn eerste reactie om haar gewoon te blokkeren maar achteraf gezien was het niet erg verstandig. Normaal gesproken maak ik ruimte, waar mogelijk, en laat ik klevers inhalen.

Verder heb ik vaker meegemaakt dat klevers stoppen met hun gedrag, wanneer ik mijn gopro aan klik. Sommige zien dit en nemen dan afstand. Seinen met de hand werkt ook wel eens. Ik ben zelf overigens ook beginnend a2 bestuurder.
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen. ik heb sinds 14-2-17 mijn A2 rijbewijs. in de 3 maanden dat ik mijn rijbewijs heb valt mij op hoevaak iemand boven op je lip gaat rijden terwijl ik minimaal de max snelheid rij zo niet ietsjes hoger. ik word er echt boos om omdat ik niet wil verpletterd worden door een automobilist mocht ik een noodstop moeten maken om wat voor reden dan ook. vandaag was er zelfs iemand die boven op mijn lip ging zitten en bij een doorgetrokken streep naast me ging rijden en haar auto naar rechts gooide WAAR IK NOG REED! ik moest vol in de rem om de auto te ontwijken. het is overigens niet de eerste keer dat ik iemand van die geloofsovertuiging :} zo iets levensgevaarlijks zie doen op de weg.. :(. Voor iemand die zich verkleed als een ninja was ze dus niet onopgemerkt gebleven. helaas reed ik alleen en heb ik geen GoPro op mijn helm om het te filmen en al had ik dat wel dan betwijfel ik of de politie er iets mee zou doen.

wat doen jullie als iemand je bumperkleeft? De auto voor me inhalen was hier geen optie ivm doorgetrokken streep en tegenliggers.

wat kun je het beste doen als een auto je inhaalt en in je ruimtekussen gaat rijden erna?(kun je het voorkomen?)
Wat doe jij allemaal in het verkeer waardoor mensen zich zo gedragen tegen je?
Welk deel laat je achterwege in je verhaal?
 
Geloofsovertuiging?

Anyway.. als je niet weg kunt rijden naar voren dan zou ik juist aan de voorkant ruimte gaan creëren..

Ik maak wel eens een gebaar van back-off en als ze die niet doorhebben ga ik nog langzamer rijden dan ik al doe. Zo weet je zeker dat je voldoende ruimte aan je voorkant hebt om een remmende voorganger te ontwijken en om aan te duiden dat pushen/bumperkleven geen zin heeft..


Hoe kan jij met de snelheden die je volgens de mannen der wet rijdt nog last hebben van bumperklevers. :?
 
Paar keer échte klevers (<2m afstand) gehad, in de 2 jaar dat ik nu iedere ochtend en avondspits doorklief op de motor. Meestal is het gebaar 'rustig aan', met je vlakke hand naar beneden wel voldoende: veel mensen hebben helemaal niet door dat ze aan het kleven zijn. Voor hun is het een gewoonte geworden en doen dat dus altijd. Ze staan er dus ook niet bij stil dat dit voor een motorrijder nogal intimiderend is.

Wat helpt bij de minder erge klevers is even gas eraf en dan weer gas erbij, zo maak je het vak groter.

Houd er ook rekening mee dat de meeste automobilisten verwachten dat een motor vlot is, wees dat ook! Bij stoplichten vlot optrekken, net iets boven vmax rijden etc. Je hoeft niet te racen, maar met voorspelbaar en vlot rijden maak je je achterliggers blij.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan