Burgman 200 koplamp

Fokker

MF'er
16 sep 2009
202
6
Ik heb op mijn Burgman 200 van 2013 de standaard verlichting zitten, Maar ik vind dat de lichtopbrengst
van het dimlicht zwak is, ook een nieuw lampje is hetzelfde. Het gaat er niet om dat ik meer zicht heb want ík rij haast nooit meer in het donker. Het gaat mij er om dat ik goed gezien wordt. En met grootlicht seint men mij teveel. Heeft er iemand ervaring, wat zijn de mogelijkheden, merk, type, aanpassingen, kosten enz. Ik zou er graag meer van willen weten.
 
Je kunt verschillende dingen doen.

In mijn Honda Foresight heb ik destijds Xenon ingebouwd, dan heb je een hoop meer licht maar ook een grote ballast die je moet wegwerken. Maar het kan tegenwoordig eenvoudiger...

Daarom zou ik gaan voor een LED koplamp.
Daar rijd ik tegenwoordig mee, veel meer licht, witter ook. Een LED lamp is nauwelijks groter dan halogeen, gebruikt ook gewoon dezelfde voedingsdraad, gemakkelijk te vervangen dus. LED gebruikt minder stroom dan halogeen dus wordt de zaak ook niet heet bij stilstand.

Best kun je hiervoor de zoekfunctie op dit forum gebruiken, zoek eerst op wat voor type lamp er in jouw scooter zit en doe er je voordeel mee.
 
Ik heb op mijn Burgman 200 van 2013 de standaard verlichting zitten, Maar ik vind dat de lichtopbrengst
van het dimlicht zwak is, ook een nieuw lampje is hetzelfde. Het gaat er niet om dat ik meer zicht heb want ík rij haast nooit meer in het donker. Het gaat mij er om dat ik goed gezien wordt. En met grootlicht seint men mij teveel. Heeft er iemand ervaring, wat zijn de mogelijkheden, merk, type, aanpassingen, kosten enz. Ik zou er graag meer van willen weten.
Bij de bm 400 is dim licht H7 en groot licht H4. Als dat bij de 200 ook zo is dan kun je dit ombouwen naar dubbel dimlicht. Je neemt stroom van de 12 volt aansluiting en via een relais aansluiten zodat dim uit gaat bij groot licht.
 
Bij de bm 400 is dim licht H7 en groot licht H4. Als dat bij de 200 ook zo is dan kun je dit ombouwen naar dubbel dimlicht. Je neemt stroom van de 12 volt aansluiting en via een relais aansluiten zodat dim uit gaat bij groot licht.
Arnold, bedankt voor je reactie, ik heb een 400 gehad en de verlichting aansluiting is hetzelfde.
Ook toen al heb ik geprobeerd alle twee de koplampen gelijk en even sterk te laten branden maar dat is me nooit gelukt, ben wat elektra betreft ook een beetje onhandig helaas.
Ik snap wat je uitlegt maar snap niet hoe ik dat in de praktijk moet doen, wat voor soort relais ? Als b.v. voor een dubbeltonige claxon of...? Kan je misschien een schetsje maken van de bedrading ??? Alvast bedankt !
 
Arnold, bedankt voor je reactie, ik heb een 400 gehad en de verlichting aansluiting is hetzelfde.
Ook toen al heb ik geprobeerd alle twee de koplampen gelijk en even sterk te laten branden maar dat is me nooit gelukt, ben wat elektra betreft ook een beetje onhandig helaas.
Ik snap wat je uitlegt maar snap niet hoe ik dat in de praktijk moet doen, wat voor soort relais ? Als b.v. voor een dubbeltonige claxon of...? Kan je misschien een schetsje maken van de bedrading ??? Alvast bedankt !
Ik zal het dit weekend proberen te schetsen. Met een uitleg erbij.
 
image.jpg
 
De uitleg. Je neemt spanning van de draad die van de zekering naar de 12 volt aansluiting loopt. De draad gaat naar B. Dit relais laat de stroom door als het groot licht niet brand. Van het relais gaat het naar de ongebruikte aansluiting van de H4 stekker. Deze stekker zonodig vervangen voor een volledig exemplaar. De H4 stekker heeft vaak maar 2 i.p.v. 3 aansluitingen. Van het groot licht tap je stroom van de voedingsdraad. Deze gaat naar het relais. Deze schakelt het dimlicht uit als groot licht aan gaat zodat er geen 2 gloeidraden branden. Als je wil kun je nog een schakelaar tussen de voedingen van het dimlicht zetten zodat je ze ook beiden uit kunt zetten. Ik heb op het stadslicht namelijk 2 led strips aangesloten als dagrijverlichting. Ik hoop dat dit wat te volgen is.
 
Hier zit een schakelaar voor het dimlicht. Onder het afdekplaatje boven in de foto zitten de zekeringen.
 
Dat is duidelijk, ontzettend bedankt ! Zodra ik ff tijd heb ga ik aan de slag, fijn weekend nog
 
Terug
Bovenaan Onderaan