Burgman 400 1999 gekocht met glijschade (en leovince 4road)

Genuine

MF'er
20 jan 2009
40
0
Hey,

Als beginnende motor rijder heb ik een leuke 400 gekocht voor 1150 euri's (50.000km). Bij Boonstra (jaha). Moest wel het een en ander aan gebeuren:

Gvi scherm 125,-
Yuasa accu 60,-
Motorolie/filter 50,-
Braking wave remschijf voor 70,- (mooie prijs)
Braking brake pads 50,-
Koelvloeistof 10,-
Bougie 10,-
Poets spulletjes 10,-
----------------------------------------
385,-

Dus bij elkaar zo'n 1550 euro. Er zullen nog wel wat onkosten aankomen denk ik maar hier kunnen we even mee vooruit.

Remschijf vervangen moet nog gebeuren (zitten scheurtjes in), verder doet hij het wel goed. Hij trekt wel aardig op, echter boven de 100 gaat het allemaal niet zo hard meer en bij 130 op teller is het echt op (is dat normaal?).

Vorige eigenaar heeft er een nieuwe krukas in laten zetten. Hij loopt op zich goed, echter wanneer ik halfgas geeft dan heeft hij nogal de neiging om een stotterend geluid te maken, is dat normaal? Zal het lucht filter eens schoonmaken maar denk dat er meer gedaan moet worden.

Verder wil ik nog een goedkoop xenon setje (ebay 45 euro) en heel misschien running lights.

Heeft er iemand nog tips voor dit type scooter van dit bouwjaar?

Groeten,

Genuine
 
echter boven de 100 gaat het allemaal niet zo hard meer en bij 130 op teller is het echt op (is dat normaal?).

Lijkt een koopje maar 130 op de teller is zeker niet normaal; vermoedelijk toch motorschade dan?
Zelfs oude Burgman's moeten 160 [=-10% echt] op de teller kunnen halen.
 
Mijn Burgman van 2000 rijdt op de teller 160 km/h en trekt na de 100 km/h gewoon door. Van stottterende geluiden heb ik overigens ook geen laast. Bij mij staat de teller op ongeveer 28000km.
 
Ik had dan wel harde wind tegen en dat hoge scherm zal ook wel niet helpen. Ik zal nog eens kijken of de rollen wel origineel zijn. Bougie vervangen en luchtfilter schoonmaken. Heb wel het vermoeden dat hij niet zo heel goed onderhouden is, kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende post over de remschijf:
 
Vandaag remschijf vervangen, dit was noodzakelijk omdat hij er zo uit zag:
4106253071_7dd95dedb0.jpg

(haarscheurtjes)

Natuurlijk moest de laatste schroef nog even moeilijk doen en draaide het ding dol (de inbus) bij het losmaken.

Speciaal boutje moeten we redden anders gaat het niet passen tussen de voorvork, slijpen dus!
4106252073_28a03426c3.jpg


Zo, nog even wat buigen en klaar is kees.
4107018316_60539dfe82.jpg


Zelf gemaakte tool van een speed boor.
4107018632_4a02200469.jpg


Gelukt! Alles op zijn plek, bison borgmiddel erop, aangetrokken met de momentsleutel, klaar.
4106252737_02fb4a2089.jpg



4107018802_bccfc1d6f8.jpg


Nu we hem toch hebben doorgeslepen kunnen we ook wel eens opmeten:
4106252877_6e576cb185.jpg

(sommige plekken zijn slechts 2.8 mm, minimum is 4mm!!!)

Remschijf doet het goed, echt een wereld van verschil. Ben er inmiddels achter dat de combinatierem aan de voorkant 1 set remblokken aanstuurt en de voorrem de andere. Ik neem aan dat de combinatie rem de onderste set (met kleinere zuiger) bediend?

Voor 135 euro dus een compleet nieuwe voorrem, daar heb je bij de meeste motoren nog niet eens 1 remschijf voor.
 
Als je met je achterrem remt, dan rem je met de voor en achterrem samen.
Je kan maar 130km vreemd??? er is ook een andere krukas ingezet dat wil inhouden dat je waarschijnlijk ook je kleppen moet gaan afstellen, transmissie olie vervangen/ motor olie met filter.
Lucht filter kan je gewoon in de gootsteen afwassen wel goed laten drogen en dan in olien.
Je Vario rollen controleren + V-snaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik had onder mijn vorige Burgman ook een leovince 4road uitlaat er onder liggen je zou dan eigenlijk de km teller uit moeten rijden.
Hij geeft dan ongeveer iets aan van 175km als dat op de teller zou staan.
 
Ik zou is naar je sproeier kijken. Het feit dat hij niet al te hard rijd en stotterd kan duiden op een te grote sproeier.
Even de bougie kleur checken.
koffiebruin : lucht benzine verhouding is goed
zwart: te grote sproeier
grijs: te kleine sproeier


Dit is ter indicatie, succes.
 
Die ik ooit bezat was van '98 en had ook een probleempje en stotterde dus ook een beetje.
Maar juist bij lage snelheden en met weinig gas optrekken. Dit kwan dan voor bij koud en vochtig weer. Bleek bevriezing van de carburator te zijn..Bij latere modellen hebben ze daar een aanpassing voor aangebracht.
Denk dat jouw probleem een ander oorzaak heeft, maar wilde het voor de zekerheid toch even met je delen.. Je weet maar nooit.

Gr Guido.|
Dutch Big Scoots.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips iedereen!

Bleek bevriezing van de carburator te zijn..Bij latere modellen hebben ze daar een aanpassing voor aangebracht.

Bij mij zit er inderdaad een verwarming in de carburator.

Voordat je het wiel er weer in zet, gauw de schijf er weer afhalen en eerst het wiel schuren en spuiten

Zou hem graag helemaal uit elkaar willen halen maar bij gebrek aan tijd en garage kan ik er beter op gaan rijden :) . Hij moet wel technisch in orde zijn, verder boeit het me nu niet echt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan