Burgman 400 dubbele koplamp

Denmen1

Rookie
5 jan 2022
4
4
Dag allemaal,

Ik ben Dennis en nieuw hier, heb sinds 2 weken een burgman 400 zie foto.


Ik zou graag beide koplampen tegelijkertijd met xenon verlichting willen laten werken.
Wat heb ik nodig? doorverbinden maar ik hoorde ook iets over spiegel aan de kant van groot licht!?

Alle info is welkom.....

groet Dennis
 

Bijlagen

  • 20220106_142247.jpg
    20220106_142247.jpg
    229,2 KB · Weergaven: 35
40% meebranden van het grootlicht (doubletronics) gaat je niet lukken als je xenon wil. Dat gaat alleen met halogeenlampen.
 
Er klopt iets niet in de beschrijving op de site van doubletronics.

Er staat: "De module laat, naast het normale dimlicht, de lamp van het grootlicht branden met een sterkte van 40%. Dat komt overeen met dezelfde lichtsterkte van het dimlicht, zodat beide lampen even sterk branden."

Er is een essentiëel verschil tussen een dimlicht en een grootlicht.
Die "dim" in dimlicht slaat niet op gedimd of minder vermogen maar op het feit dat de bovenste helft van de lichtbundel wordt afgesneden zodat je tegemoetkomend verkeer niet verblindt. Een grootlicht met een sterkte van 40% heeft mogelijk wel dezelfde lichtsterkte als een dimlicht maar snijdt die bundel niet af, wat dus leidt tot verblinding van tegemoetkomend verkeer.
 
40% meebranden van het grootlicht (doubletronics) gaat je niet lukken als je xenon wil. Dat gaat alleen met halogeenlampen.
Dat klopt helemaal. Een Xenon is een gasontladingslamp. Gasontladingslampen zijn ontworpen en geoptimaliseerd om optimaal op hun nominale vermogen te lopen.
Geef je die meer vermogen dan gaat de lamp er snel aan, maar geef je die minder vermogen, dan ook.
De mechanismen waaraan de lamp vroegtijdig ten onder gaat bij oververmogen en bij ondervermogen zijn verschillend.
 
Als je een halogeen op 40% dimt lijkt het me inderdaad zeer onwaarschijnlijk dat het lichtbeeld hetzelfde is. Ze staan immers niet hetzelfde gericht en ik verwacht ook dat de kleur wat meer naar rood zal gaan. Het is erg lastig om 2 units gelijk te laten branden want dan moet je links en rechts dezelfde reflector en fitting hebben. Bij mijn weten heeft de Burgman aan de ene kant een H4 en aan de andere kant een H7. Als het alleen om meer licht gaat zou ik me op die H4 concentreren. Een H4R Xenon zou zeker helpen. R staat voor xenon voor reflector. LED kan ook maar dan zou ik voor dure echte Philips gaan. Ik heb hier een set H4 LED van Ali liggen maar die hebben wel een heel vreemd lichtbeeld. Wel veel licht maar gelijk eruit gegooid en weer terug naar halogeen gegaan. Lichtbeeld was echt niet acceptabel.

Als het niet om meer licht gaat maar om symmetrie dan zou doubletronics wel wat aan het uiterlijk kunnen doen maar alleen met halogeen.
 
Het lijkt omgekeerd te zijn. Ik heb de lamp ook al eens andersom gemonteerd maar het verandert niets aan het lichtbeeld. Er zijn twee clusters van ZEs LEDs en die kloppen met de groot en dimlicht gloeidraden dus de contacten in de connector van grootlicht en dimlicht omwisselen hielp ook niet. Overdag stoort dat een heel enkele automobilist maar 's-avonds wil ik dat niemand aandoen. Ik heb dus maar snel een MotoVision te gemonteerd. Dan maar minder licht en een fatsoenlijk lichtbeeld. Wat me ook niet beviel was dat het heel gemakkelijk was om de lamp te verdraaien. Onder het rijden gaat die led lamp ook gegarandeerd draaien.
 
Ja, daar moet je inderdaad niet mee rijden. Overdag protesteren er misschien niet zoveel maar elke tegenligger wordt evengoed verblind.

Die Ali lamp lijkt niet te deugen. Je kan normaal gesproken zo een lamp maar op 1 manier monteren en al zeker niet draaien.
De normen voor autolampen (dus ook voor scooterlampen) zijn heel strikt, voor de betrouwbare fabrikanten dan toch.
 
Ik hoefde er ook niet lang over na te denken toen ik besloot weer terug te gaan naar halogeen. Met Ali heb ik vaak geluk maar soms gaat het ook mis. Ze waren gelukkig niet zo duur. Dat is ook het probleem met Ali, ze hebben eigenlijk alleen de heel goedkope LEDs. Aan de andere kant van de prijsrange heb je dan Philips Ultinon voor €200 of meer. Een soort middenklasse van €100 heb je niet. En per stuk gaat meestal ook al niet. Voor €100 kom je dan bij xenon uit. Is ook een optie maar de ballast is groter en in de auto kreeg ik storing op de radio. Daar zijn ook trucs voor (ringkernen) maar ben er toen niet mee verder mee gegaan. Tja, niets kan af fabriek LED verslaan.
 
Dat is het probleem met die Ali-producten.
Ik ben op een leeftijd gekomen waarop ik me geen rommel meer aanschaf en aan de andere kant snel vergeet wat dat goede spul gekost heeft.
 
Ali heeft een verslavend effect. Je hoopt altijd op een juweeltje voor weinig en af en toe gebeurt dat ook en zodoende blijf je bestellen. Als het altijd rommel was ben je zo genezen. Misschien ben ik toe aan een interventie. Ik ben aan het overschakelen naar Marktplaats. Pas een paar vrijwel ongebruikte Alpinestars gekocht voor weinig en een instructieboekje voor €10. Alpinestars uiteraard niet blind gekocht. Nu nog hopen dat ik eens een enkele Ultinon led lamp kan vinden. Heb geen haast.
 
Ik word ook simpel van mijn Nexus koplampen.
2 x h7 dus ruk.
Nog erger ..2 kompleet verschillende reflectoren waarvan 1 groot.

Probeer daar maar s 2 x dimlicht en groot licht van te maken.

Kan eigenlijk alleen 2 projectoren in laten bouwen, 2 x Bi xenon of 2 x Bi led, maar nergens kunnen ze inbouwen en niemand die weet of t past.
 
Ik word ook simpel van mijn Nexus koplampen.
2 x h7 dus ruk.
Nog erger ..2 kompleet verschillende reflectoren waarvan 1 groot.

Probeer daar maar s 2 x dimlicht en groot licht van te maken.

Kan eigenlijk alleen 2 projectoren in laten bouwen, 2 x Bi xenon of 2 x Bi led, maar nergens kunnen ze inbouwen en niemand die weet of t past.
Een H7 heeft maar 1 spiraal en zonder dimkap. Om dimlicht en grootlicht te maken moet je dat met de vorm van de reflector doen.
Dat is wat je in je Nexus vindt.
Daar kan je geen 2 keer dim- en 2 keer grootlicht van maken, tenzij je bereid bent om onderweg de reflectoren uit te wisselen.

Maar waarom zou je dat willen? Heb je niet genoeg licht? Je hebt sowieso dim en groot.
 
Het wordt vaak, behalve voor meer licht, ook voor het uiterlijk gedaan. Symmetrisch is mooier. Helaas is het in een aantal landen verboden om twee lampen gelijk aan te hebben op de motor (auto veraf of motor dichtbij?). Vandaar dat fabrikanten dit bedacht hebben.
 
Het wordt vaak, behalve voor meer licht, ook voor het uiterlijk gedaan. Symmetrisch is mooier. Helaas is het in een aantal landen verboden om twee lampen gelijk aan te hebben op de motor (auto veraf of motor dichtbij?). Vandaar dat fabrikanten dit bedacht hebben.
Dat houdt wel steek.
 
Het is inderdaad gewoon lelijk.
Ook lijkt t alsof je linker lamp kapot is.

Heb bij m'n Aprilia SR 300 (zelfde model) een keer een Engelse linker koplamp besteld, want dan heb je dus 2 x dimlicht branden wanneer je groot licht schakelaar aan laat staan.

Je hebt dan echter geen groot licht meer en dat is soms onhandig.
Twijfel of ik dat weer ga doen, maar is n stuk goedkoper dan bi xenon projectoren in laten bouwen
 
Aprilia_SR_MAX_300.jpg

Een vraag: bij die Aprilia SR 300 heb je ventilatieopeningen in de middenconsole. Rechthoekig en je kan ze richten en open en toe zetten blijkbaar.
Wat is de functie daarvan?
 
Gokje, beetje frisse lucht voor de bestuurder? In Italië kan het warm zijn. Of onderdruk achter de ruit verlagen. Zou ook kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan