Burgman 400 LED knipperlichten

Fokker

MF'er
16 sep 2009
202
6
In de zoekfunctie kan ik het niet vinden dus dan maar een nieuw topic, wie heeft
ervaring met de ombouw van de bestaande knipperlichten (5w) van een Burgman 400 (2008)
naar LED ?
Op de diverse motor acc. sites mooie verhalen maar ik zou dan nieuwe knipperlichtunits moeten monteren i.p.v. de bestaande "inside" te gebruiken.
Wie weet hier iets van ? Wat heb ik nodig aan onderdelen, kosten ongeveer ? Alvast bedankt !
 
je kan gewoon de lampjes vervangen ze knipperen alleen sneller als je er geen weerstand tussen doet
 
Lijkt me sterk dat je huidige knipperlicht lampies maar 5 watt zijn :?
Ik denk eerder 21 watt. :Y
Ze zijn bij zo'n Brugman waarschijnlijk van het type BA15S, maar kan mogelijk ook BAU15S.

Het verschil in beide type lampies zit hem in de onderlinge afstand van de 2 bajonet fitting pikkies.
Hieronder een voorbeeldje zodat je kunt vaststellen welke er bij een brugman standaard in zitten.

image.php



Als toetje is jou standaard lampje waarschijnlijk ook nog eens oranje of amber kleurig?

Je kunt dan dus opzoek gaan naar een paar knappe hoogwaardige Oranje BA15S of BAU15S leds.

Na het plaatsen van de led's moet je ook nog je knipper frequentie op orden krijgen dat doe je d.m.v. het parallel plaatsen van weerstanden over iedere led.
Weerstand waarde en wattage kun je vervolgens uitrekenen met de "Wet van Ohm".
En voor de none hobbyisten verkopen ze vaak ook wel de weerstanden kant en klaar waar dan wel weer een hoger prijskaartje aan vast zit als dat je ze zelf maakt.

Veel beter is het om direct een belastings-onafhankelijk knipperlicht clignoteur relais te kopen, die kosten denk ik 2 tientjes of iets dergelijks.
Grootste voordeel van zo'n specifiek led clignoteur relais is dat je geen extra stroom verbruikt.
Terwijl je dat wel doet als je met parallel geschakelde weerstanden gaat werken.... die nemen de belasting namelijk in het ootje door het uiteindelijk weer het zelfde te laten zijn als het met de conventionele gloeidraad lampjes was

Led clignoteur relais kun je vaak zo inprikken waar je huidige clignoteur relais zit (ergens vlak boven de koplampen)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan