Burgman 400, tijd voor een nieuwe?

alby72

MF'er
28 nov 2015
57
0
beste allemaal.
ben een tidje weg geweest, ik ben er weer :P
ten eerste, mijn excuses alvast..........mijn NL is niet echt perfekt, ik probeer het gewoon ;)
ik heb 2,5 jaren geleden een bijna nieuwe burgman 400 gekocht ( hij was 3 maanden oud met 500km op de teller). tot op heden ik ben super tevreden en ik heb nooit een probleem gehad. ik rij best veel ( ongeveer 400km per week) en ik heb tot op heden 40.000km gereden. nu de grote vraag is:

- heeft het zin om deze in te ruilen en een bijna nieuwe aan te schaffen ( ik zoek een 2de hands 2016/17 max met niet meer dan 3/4000 km's)
- tot nu toe heb ik 5 a 6 olibeurt gehad ( ongeveeer 4/500 euro totaal) en op 30.000 km een grote beurt van 1000 euro gehad. vandaag nog een olie+filter+bougies+nieuwe achetrbad for 267 euro. binnenkort ( 5000km max) moet ik nog schifremmen en remblokken vervangen voor nog 250 euro

de grote vraag nu is: wat is mijn scooter vandaag waard ( uit 2015 en tot september nog in fabriekgarantie) en heeft het zin om nu te gaan inruilen? volgens mijn delaer moet ik op 48.000Km nog een grote beurt van ongeveer 1000 euro laten uitvoeren
ik zal in principe hetzlefde model willen kopen en niet meer dan 3000 euro bij betalen, is dat realistisch? Of gewoon deze helemaal dood rijden en binnenkort weer meer dan 1000 euro aan beurt betalen?
nou, ik hoor het graag wat jullie deskundige advies is
ik gebruik het puur voor woon werk verkeer .Ik heb helaas geen andere oplossing want ik werk in Amsetrdam en ik wil absoluut geen 300 euro per maand aan parkeer kosten gaan betalen ( als ik met mijn auto zal komen) :(
bedankt alvast voor jullie hulp :}
MVG
Alberto

p.s.: mijn dealer heeft mij verteld dat hij geen interesse in mijn motor heeft ( hij was ooit een suzuky dealer maar nu alleen yamaha ) want hij heeft met burgman's in de laatste tijden alleen maar problemen |( mee gehad ;(
 
Laatst bewerkt:
Tja, er zijn twee kampen.

Het inruil kamp wil de motor inruilen nu ie nog wat waard is, het oprijkamp rijdt door tot ie op is.
Vroeger hoorde ik bij het inruilkamp maar door ervaring wijzer geworden inmiddels niet meer.

Wat je je moet afvragen is het volgende, stel dat je nog een keer 40.000 km doorrijdt, is ie dan echt zoveel minder waard geworden ? Had je van de gemaakte kosten aan onderhoud en afschrijving een nieuwe kunnen kopen ?

En wat als je nóg een keer 40.000 extra er bij zet, kun je van de dán gemaakte kosten wéér een andere kopen ?
Mijn tip, het stuk van 40.000 tot 80.000 km kost beduidend minder dan de eerste 40.000, en het stuk 80.000 tot 120.000 nóg veel minder.
Technisch hoeft dat geen probleem te zijn, de mijne staat op 114.000 en loopt prima.

Nog een tip, doe de eenvoudige onderhoudsdingen zelf; olie, filters, transmissie, remmen. Ga alleen voor de dingen die je niet aandurft naar de werkplaats. Zo houd je een hoop centen op zak.
 
Laatst bewerkt:
beste Hybride,
bedankt voor je reactie
ik ben ook heel erg aan het twijfelen. om de beslissing nog lastiger te maken, ik heb vandaaag contact opgenomen met de dealer waar ik 2.5 jaren geleden mijn motor gekocht heb. hij heeft een demo model staan ( nog de 2017 model, net als die van mij) met 1 km en nog niet op kenteken. hij vraagt 6800 euro voor. nou, met nog 3.000 euro bijbetaling ik maak het meenemen. dit maakt mijn beslissing nog moeilijker. ik had verwacht dat ik zal meer moeten bij betalen.
lastig lastig ppffff. in principe je heb gelijk, ik kan makkelijk nog door rijden tot die op is. toevallig vandaag nog 270 euro uitgegeven en o.a. een nieuwe achterwiel gemonteerd
mijn grootste zorg is: door rijden tot die op is en in 2/3 jaren nog 6/7000 euro moeten betalen om een nieuwe aan te schaffen. dat zal ik echt zonde van de geld vinden.
maar ja, tegen over gesteld ik kan ook 2/3 extra jaren voor gaan sparen
eigenlijk..............het bestaat geen goed of slechts antwoord maar hoe dan ook...........zijn geld weg gegooid.....
 
Hoewel doorrijden waarschijnlijk iets goedkoper zal zijn, vind ik dit een prima deal.

Als die Burgman de 60K aan tikt wil niemand hem meer hebben, dan kun je hem alleen nog kwijt voor een dumpprijs.

Ik zou hem nu inruilen of hem nog heel lang doorrijden.
 
Hoe lang verwacht je nog deze afstand te moeten rijden?
Maak eens een rekensommetje over 10 jaren.
En vergeet niet dat die nieuwe ook elke keer weer nieuwe banden en remmen nodig heeft.
Als het luur financieel is denk ik dat je uitkomt op doorrijden. Aanschaf is vaak veel durder dan onderhoud.

Wat zit er allemaal in die 1000 euro voor een "grote beurt"?
En waarin zitten de kosten voor die 260 euro die je net hebt uitgegeven aan een nieuwe achterband?

Waarom ga je niet zelf onderhoud doen? Door alleen al je olie en andere vloeistoffen te doen houd je veel geld over. Nu de motor toch al bijna niet meer in de garantie zit, waarom niet...

Waarom weer een 400cc, als je enkel stadsverkeer rijdt of misschien een 100 weg, is een 200/250/300 niet voldoende? Dan ziet het sommetje er alweer heel anders uit omdat zeker een 200 veel goedkoper zal rijden, zowel in onderhoud als verbruik
 
Laatst bewerkt:
@ Alby72
Je noemt een paar belangrijke dingen: je wilt dezelfde motorscooter en je wilt niet teveel geld uitgeven. Bovendien is er niets mis met je huidige BM, toch?

Waarom zou je dan € 3000 bijbetalen voor dezelfde motor die ook weer onderhoud nodig heeft? Hoe langer je wacht met inruilen hoe goedkoper het uiteindelijk is. Waarom niet nog 5 of 6 jaar doorrijden i.p.v. 2 of 3 jaar?

P.s. Ik rijd om die reden al bijna 10 jaar op dezelfde.
 
Laatst bewerkt:
@ monkey,
veel vragen zeg:-) maar wel helemaal nodig om mijn dilemma's te antwoord, zo:
hoe lang verwacht ik nog op te rijden is moeilijk te zeggen: zo lang dat ik hier werkt gaat de situatie voor auto parkeren niet veranderen........ de reden waroom ik op een scooter zit is alleen en puur woon/werk verkeer. als ik zal op mijn werk met auto of trein kunnen.....zal min burgman morgen verkocht zijn . ik hou niet van sleutelen en heb geen tijd en zin voor. ben wel vol respect voor wie dat doet en gepassioneerd is.
voor de 1000 euro beurt ik zal moeten kijken maar o.a. was 2 nieuwe banden+distributie riem ( of zoiets) inbegrepen
beurt van vandaag was olie+olie filter+achterband+ bougies
je opmerking over : waroom een 400? is opzicht niet verkeerd. ik zal ook een kleinere kunnen aanschaffen ( ik zat te kijken naar een Kymco DT 300 of 350). ik rij helaas alleen snelweg, daardoor wil ik graag ook iets wat steviger en stabieler

@ GT Scooter
goeie punten! nee, zover dat ik het weet er is niks mis mee met mijn huidige scooter en ben steeds meer van overtuigd dat op deze doorrijden is misschien de beste oplossing. ik zal zo en zo nog 2 a 3 jaren kunnen doorrijden, daarna weet ik het niet.
Wat Olifant zegt klopt ook wel, na 60K wil het niemand meer hebben en moet weg voor een dumpprijs.
het blijft een dilemma. ik zal weer alles op een rijtje zetten en rutig kijken naar plus en minus punten
bedankt allemaal voor juliie adviezen
fijne dag
gr
alberto
 
Laatst bewerkt:
Alberto ik zeg ook doorrijden, je hebt een fijne scooter zonder problemen.
40000km is echt niet zoveel er kan nog wel 40000 bij.
Succes met je keuze.
 
Het is wel zo: je moet 3.000 bijbetalen voor die nieuwe demo, maar als je de oude houdt, wordt de volgende beurt €1000.
Dan zou die nieuwe je maar €2.000 extra kosten.

Dan maak je geen verlies want bij eventuele verkoop krijg je voor de nieuwere waarschijnlijk €2000 meer terug.

Ik denk dat je moet inruilen.
 
nou, bedankt heren!
ik heb inmiddels een belangrijk update
ik heb mijn garage gebeld om te vragen wat voor toekomstig potentiele kosten kunnen bijkomen
dus:
binnen 5K km moet ik nieuwe schifremmen en nieuwe remoblokken ( ongeveer 250 euro)
op 48K ( dus in 8K KM)) moet ik weer een grote beurt. tussen 700 en 900 euro ( asl maar geen andere verassingen zijn)
ik heb ook van de monteur gehoord dat er is iets aan de hand met mijn variator/koppeling, het schijnt een bekende probleem bij de burgman's te zijn)? hij schat in dat binnen 20K moet ik het ook vervangen ( kosten ongeveer 800 euro)
nou, als k alles bij elkaar telt is een beslissing makkelijk genomen.Ik moet ook mee tellen dat mijn inruil prijs in de komende 20K zal ook behoorlijk dalen
sterk nog, heb de dealer gebeld en met 2800 euro kan ik het neiuwe meenenem
morgen zal ik langs rijden en een beslissing nemen ( zo goed als genomen al *D )
de nieuwe zal natuurlijk ook beurten moeten krijgen maar de grootste zal pas op 25K moeten gebeuren
nou, in ieder geval bedankt voor het meedenken. ik houd jullie op de hoogte :} :}
gr :W :t
 
Laatst bewerkt:
ik ben er weer!
toch een nieuwe gekocht :-)
vanochtend opgehaald. het gaat om een burgmann 400 ABS helemaal nieuw. heb 2800euro bij betaald
uiteindelijk lijkt me een goede deal. geen gloed nieuwe model maar tja, voor mijn behoeftes is meer dan voldoende
bedankt allemaal

arie-molenaar-motors_Suzuki_Burgman-400-grijs_zij_schaduw.jpg
 
bedankt allemaal!
ik heb eigenlijk nog een vraag mbt inrijden voor de eerste 800km
ik heb ergens gelezen dat voor de eerste 800km je zal nooit boven de 4000 touren moeten gaan??? serious??? ik rij voor 80% van me tijd op snelwegen, hoe kan ik dat halen? ik kan toch geen 50 kmh op snelweg rijden?
dit is wat ik nu doet:

- nooit hard optrekeen als het motor koud is
- snelweg tussen 5 en 6000 touren maximaal ( rond 100kmh)
- als de motor warm is, probeer een beetje variatie aan te brengen. dus en beetje open trekken tot maximaal 120 kmh voor een kleine stukje

wat denken jullie ervan? moet ik me zorgen maken?
ik heb helaas geen keus
 
Laatst bewerkt:
Zoals beschreven mag je rustig doen. Zo veroorzaak je geen schade. Wat je ZEKER MOET is zoals je zelf aanhaald, de motor goed warm rijden eer je naar 120 km/uur gaat.
 
ik zou varieeren tussen de 90 en 110km/u als je alleen op de snelweg kan met de 400cc. later kan ook wel naar 120 worden opgetrokken en misschien even naar de 130 als er 500km op zit.
hij mag zeker niet langdurig te warm worden.
 
Laatst bewerkt:
ahahahah, wie weet het, misschien eerder zelfs :W :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan