Burgman 650...duwen ??

AvAtar07

MF'er
4 nov 2014
37
0
kermt
Hoi allemaal..

Sinds vorige week heb ik mij een Burgman 650 uit 2004 , aangeschaft en over het algemeen ben ik er best tevreden van ...maar...heb 1 vraagje : aan iemand die ook een Burgman 650 heeft of gehad heeft ...is het normaal dat je de Burgman zo moeilijk kan achteruit duwen (terwijl motor uit staat) en contact af staat ?
Sleuren ...trekken ...PPff...alsof men de rem in houdt , terwijl jij em achteruit duwt de garage uit , de 1 zegt dat het normaal is : zou te wijten zijn aan de vario ... en de ander zegt : dat 1 van de rem pompjes of alle 2 vast zitten en blijven kleven :? feit is , dat 1 maal ik er mee vertrek gas geef ...niks meer merk of hoor ...vooruit duwen met contact uit en motor af ...gaat ietsje makkelijker maar toch nog stroef (alsof men op de rem staat ) en ....nee hoor ..de hand rem is het ook niet , die werkt naar behoren ..
Thanks om jullie aandacht
 
De burgman exutief weegt 280 kg en abs los er nog steeds 270 kg.
da s bijna hetzelfde als een fjr 1200 een gtr1400 etc.
Dus vooral achteruit wat zwaarder.
maar ja klopt soms zitten de remmen ook wat vast inderdaad.
Na de wintermaanden is dit ook altijd erger.
ook de handrem kan hier debet aan zijn.
ook de banden spanning kan veel invloed hebben te zachte banden.
 
Hey Sossa...dank je wel...Nee hoor , de banden staan op de juiste spanning , dus kan het dit ook niet zijn THX in ieder geval
 
Vooruit duwen is altijd makkelijker. Aan het stuur heb je goed houvast. Achteruit duwen is gewoon lastiger, ik vind het meer achteruit trekken..

Zet de scooter eens op de standaard. Zorg dat de wielen vrij "in de lucht" hangen en geef ze een slinger met de hand. Als 1 van de wielen niet goed en soepel vrij draait, is er iets loos. Kan een wiellager zijn, maar de meest voor de hand liggende boosdoeners zijn de handrem of de remklauw. Best belangrijk.
 
Vooruit duwen is altijd makkelijker. Aan het stuur heb je goed houvast. Achteruit duwen is gewoon lastiger, ik vind het meer achteruit trekken..

Zet de scooter eens op de standaard. Zorg dat de wielen vrij "in de lucht" hangen en geef ze een slinger met de hand. Als 1 van de wielen niet goed en soepel vrij draait, is er iets loos. Kan een wiellager zijn, maar de meest voor de hand liggende boosdoeners zijn de handrem of de remklauw. Best belangrijk.


Dag Karl...ja heb ik juist gedaan , en het achterwiel draait zeer moeilijk en zwaar , alsof het tegen gehouden word door iets , en toch hoor ik niks piepen of schuren... wat kan dit zijn ??
 
Misschien toch de remklauw of handrem dat hij iets blijft vast zitten.
motor op de bok.
dan aan zetten en even gas geven.
komt de boel vaak los.
dan motor uit en nog eens an het wiel draaien.
Dan gaat die vaak wat soepeler
Vaak merk je ook dat als je thuis naar voren loopt of naar achteren dat dit iets moeilijker gaat dan wanneer je op je werk aankomt de motor uitzet en hem dan wegzet gaat meestalbal veel beter.
dan heb je de boel al lis gedraaid en de remmen al af en toe goed gebruikt.
 
Oh ja nieuwe remblokken kan dit soms ook veroorzaken.


Ja inderdaad daar dacht ik ook aan "rem klauw of pompje dat vast blijft zitten , want ik kocht de Burgman van iemand die hem totaal niet gebruikt had in de winter ! ook gaf ik al een kleine tik tegen de buitenkant van de remklauw , misschien dat ie dan los kwam ... maar nee ...niks.
In elk geval laat ik het eens demonteren bij de Suzuki dealer ... hartelijk dank in ieder geval ;)
 
Koppeling lijkt me niet, is een natte koppeling en deze staat er niet om bekend vast te gaan zitten.
Eerder versleten en dat is te testen.
Als je hem wil rollen draaid het complete tandwiel gedeelte inclusief de vario's mee.
Is best wat weerstand.

Rem achter kan vast gaan zitten, misschien is enkel de klauw los maken en de blokken eruit halen en alles gangbaar maken voldoende.
 
~
Koppeling lijkt me niet, is een natte koppeling en deze staat er niet om bekend vast te gaan zitten.
Eerder versleten en dat is te testen.
Als je hem wil rollen draaid het complete tandwiel gedeelte inclusief de vario's mee.
Is best wat weerstand.

Rem achter kan vast gaan zitten, misschien is enkel de klauw los maken en de blokken eruit halen en alles gangbaar maken voldoende.[/quote


:Y Dank u ...nu heb ik toch zo een 3 tal mogelijkheden 1 er van zal de reden zijn , hopelijk is het
de "goed koopste" de rem klauw ....want een nieuwe koppeling is vrij duur , hoorde ik zeggen ..
zodra ik meer weet , horen jullie het van me ! thanks ... ;)
 
1 handrem, staat die juist afgesteld? zie service manual hoe
2 rempistons moeten blinken, indien niet, remklauw erafhalen wel leiding aangesloten laten
enkele malen pompen met remhendel en pistons opkuisen
3 dichtingen in de remcilinder, daarachter kan corrosie zitten = hele remklauw uit elkaar halen, corrosie
verwijderen en nieuwe dichtingen steken

Meer info en handleidingen op Burgman.be
 
Mooi! Probleem gelokaliseerd. Nu de oplossing nog ;)

De koppeling kan het m.i. niet zijn. Als je aan het achterwiel draait, draaien enkel de tandwielen en het koppelingshuis mee. De koppeling zelf doet niks. Pas als die toeren gaat maken, laten de trekveertjes de koppelingsschoentjes het koppelingshuis meenemen.

Resumé: ligt aan de rem. Hoe de handrem van een Burgman 650 werkt weet ik niet. Onder voorbehoud daarvan denk ik gewoon dat de remzuiger vastzit. Soms betekent dat reviseren, maar niet altijd. Soms kom je ermee weg door de klauw los te maken, de zuigers zo ver mogelijk naar buiten te pompen (zonder ze eruit te laten schieten) en het zichtbare deel eens goed schoon te maken. Dat kan sowieso geen kwaad. En als je dan ziet dat de keerringen verdroogd zijn en/of de bloemkolen op de remzuigers ziet staan dan weet je genoeg.

Succes!
 
Heeft toch met de aandrijving te maken?, ik dacht dat het door de tandwielen trein komt, mijn burgman 650 krijg ik ook amper naar voor of naar achter.

Foto is van de aandrijving ,het zijn 5 tandwielen die in een oliebad lopen, dus het lijkt mij dat dat toch wat zwaar loopt.
Grotefoto-PN7BGRM3.jpg


Misschien hier nog een tip, het is toch ook een zware dikkerd he.
Inloggen
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt wat je zegt.
daarom gaat hij zwaarder dan enig andere scooter.
maar daar zit ook een grens aan.
hij gaat best soepel genoeg voor zijn gewicht hoor.
Zoals ik eerder aanhaalde inprinciepe als hij spelingsvrij is gaat hij niet zo zwaar achteruit.
in iedergeval de mijne niet.
gaat hij wel zwaar dan heeft het meestal met lang stilstand te maken, en of dat net de winter petiode is afgerond dus vast zittende remklauwen.
en of bandenspanning cq lege lekke band.
of de handrem die soms een beetje vast komt te zitten.
da s mijn ervaring.
 
Dank u wel jongens !! dat is een pak positieve inhoud (tips) raad , hoe je het noemen wil , THX !!
 
ja inderdaad elke 2 jaar ongeveer als je hem ook in de winter gebruikt moet je de wiellagers vervangen.
18 euro kosten de lagers ps.
in Utrecht sfk winkel 3 euro per stuk.
 
Makkelijk te testen. Rij een stukje en voel daarna eens aan de remklauw en remschijf. Indien heet: loopt aan.
 
Ja...Ja .... Oma...ik weet het ...maar k'zeg altijd , beter laat dan NOOIT !
Hallo daar M.F. ers ... eindelijk weet ik nu wat het was dat mijn Burgman 650 niet meer vooruit geduwd kreeg of achteruit , zie mijn vorige berichten hier omtrent )
1. de rem blokjes waren compleet op , zat tot op het ijzer
2.rem pomp zat ook vast
3. rem pistonnetjes kleefde vast binnen in
dat wat betreft de voorste rem

achter remmen zat nog een klein laagje op , voor dat ik daar ook op het metaal zat
daar blokkeerde echter niets , alleen hoorde men daar een licht schuurgeluid wat soms vanzelf verdween en weer terug kwam , ja ik heb de Burgman in deze staat gekocht , en de verkoper wist mij gerust te stellen dat dit niet te wijten was aan "slijtage" maar eerder aan het feit dat de Burgman een tijdje stil stond , en het vanzelf wel zou verdwijnen , als ik er maar genoeg mee reed .... :N
Voor de mensen die mij toen mogelijkheden en tips gegeven hebben i.v.m dat probleem (toen) wil ik u alle van harte danken , en wens ik jullie al het beste toe .... :W

Groeten ...
 
Als de blokjes al zo ver op zijn, en de remzuigers niet meer goed naar binnen gaan.
Dan zou ik de schijven ook even opmeten of ze de juiste dikte nog hebben.

Arno
 
Terug
Bovenaan Onderaan