Burgman 650 voor veel kilometers geschikt?

Zettum

Rookie
7 sep 2019
13
1
Allen,

Ivm verandering van werkplek ga ik veel kilometers maken.
Omdat er op de route die ik zal rijden vaak en veel files zullen staan op de terugweg ben ik aan bet rondkijken voor een motorscooter.
Echter heb ik daar geen ervaring mee.
Hebben jullie advies?
Ik heb gezien een burgman 650 uit 2002 met 24k op de teller.
Ik ga circa 160km enkele reis maken, wekelijks circa 650km.
Kan dit met een 650?
Waar moet ik rekening mee houden?
Wat zijn gevoelige onderhouds gevoelige punten en kosten?

Alvast bedankt voor de info.
 
160 km enkele reis... Dan denk ik eerder aan een toermotor.
 
Daar heb ik ook naar gekeken, echter voor mijn fysieke gesteldheid lijkt me een motorscooter erg fijn.
En wat ik las redelijk zuinig.
Las ook veel over een cvt?
 
Ik heb er op eentje gereden met ik meen 119.000km.
Je zal zo'n 30-40k per jaar rijden.

Volgens mij kon je wel eens problemen krijgen met de aandrijftrein en dat was een vrij duur grapje.
 
Ik heb begrepen dat het controleren/stellen van de kleppen prijzig is, vanwege de arbeidskosten. Tezamen met een grote beurt kan het zomaar rond de 800 euro kosten.
 
Je kunt ook de Honda SW-T600 motorscooter (2-cilinder) overwegen. Heb ik zelf ook gehad; superbetrouwbaar en - ik denk - een minder complexe aandrijftrein dan de Burgman.
Verbruik was rond de 1 op 24 en om de 24.000 km de V-snaar vervangen. Is ook iets compacter dan de Burgman en daarmee ook wendbaarder.
 
Top, bedankt voor deze reacties alvast.
Natuurlijk zal ik ook combineren met de auto.
Ik schat in dat ik zo’n 20k per jaar met de motor zal gaan rijden, ook in de winter doorrijden.
 
kleine beurt tuseen de 100 en 400 euro grote beurt tussen de 600 en 1000 euro plus 2 setjes banden per jaar.
en dan mag er niks stuk gaan
 
160 km enkele reis... Dan denk ik eerder aan een toermotor.

Er is waarschijnlijk geen toermotor die tegen het comfort van een burgman 650 op kan,zeker niet op langere ritten. 🤗


Wel gaat de transmisiie er uit bij +70000 kilometer.been there,done that.
Als je geld hebt investeer in een maxsym 600i,zwaar onderschat,voor het geld krijg je geen betere en een perfecte kilometer vreter

IMG-20190827-WA0033.jpeg
 
Het maakt niet veel uit wat voor motor je rijdt bij dat soort kilometrages. 200.000 km moet geen probleem zijn, mits hij netjes wordt gereden (warm rijden) en onderhouden. Een betrouwbare, praktische met goede bescherming tegen de elementen lijkt me dan een voorwaarde. In die categorie valt de BM 650 voor zover ik ben geïnformeerd. Onderhoud en vervanging is sowieso een stuk prijziger dan bij alleen plezierritjes. Aan de andere kant, als je hem netjes rijdt, zal hij per km goedkoper zijn, dan iemand die elke zondag in de lente en zomer los gaat.

Ik herken me ook in wat Biggest Four zegt, maar een SW staat veel dichter bij de BM dan bij een T-max en is evenmin een lichtvoetig ding. Bij keuze daartussen zou ik vooral eigen voorkeur laten gelden. Mijn SW heeft inmiddels 53.000 probleemloze kms gereden. Daar heeft hij wel 11 jaar over gedaan (ik heb hem 9 jaar). Het enige nadeel vind ik de zithouding: bij langere afstanden is dat te passief naar mijn smaak (met als gevolg dat de onderrug nogal wordt belast). Op een BM zat ik nagenoeg hetzelfde. Mijn volgende wordt om die reden toch een wat actievere (T-max, X-ADV, Integra, ...).

Succes met je keuze!
 
Laatst bewerkt:
@ Zettum: ik weet niet wat je onder "redelijk zuinig" verstaat... Een Burgman 650 of een SW 600 koop je niet vanwege de brandstofkosten. Hij zal, afhankelijk van de gebruiker en omstandigheden, gemiddeld ongeveer 1:20 lopen. Een even krachtige schakelmotor doet dat veel beter, laat staan een Honda uit de NC750 serie. Als je motoren met auto's vergelijkt raak je helemaal droevig gestemd. Er valt nog een wereld te winnen...
 
Dank voor jullie reacties.
Ik ben er nog steeds niet uit en vind het een lastige keuze om mijn motor weg te doen en om te ruilen voor een tourmotor of motorscooter.
Het fun gehalte bij me fazer blijft ook erg aantrekkelijk.
Alleen de afstanden die ik nu moet maken is de fiets minder geschikt voor.
De houding en verbruik worden dan nadelig.

Erg lastige keuze dus
verstand vs gevoel.
 
Is eventueel, een kleine auto op lpg niet iets voor je. Goedkoper kan het haast niet, en je kan je fazer gewoon houden.
 
Dank voor jullie reacties.
Ik ben er nog steeds niet uit en vind het een lastige keuze om mijn motor weg te doen en om te ruilen voor een tourmotor of motorscooter.
Het fun gehalte bij me fazer blijft ook erg aantrekkelijk.
Alleen de afstanden die ik nu moet maken is de fiets minder geschikt voor.
De houding en verbruik worden dan nadelig.

Erg lastige keuze dus
verstand vs gevoel.

Wat denk je wat een fun een motorscooter kan geven🤔
Lekker hooligannen mee de scootah🤗
 
Ik ben vorige week overstag gegaan en heb een bm 650 aangeschaft.
Na veel gelezen te hebben, langere preofritjes en meerdere gesprekken met verschillende monteurs.
Denk/hoop ik de goede keus gemaakt te hebben.

Dank voor jullie info, ook dit heeft meegeholpen in de afweging.

Nu binnenkort lekker gaan scooteren en genieten van het comfort.
 
Gefeliciteerd met de Burgman.
Hebben de monteurs wat gezegd over het onderhoud, qua kleppen stellen en de aandrijfriem?
 
Mooie aankoop Zettum, ben benieuwd naar je ervaringen. De 650 staat ook op mijn lijstje van mogelijke opvolgers.
 
Er staat voorgeschreven om iedere 6000km onderhoud te plegen.
Klein, groot, klein, groot, etc.
Echter na gesproken te hebben met verschillende monteurs (ook verschillende bedrijven).
Gaven zij aan dat met mijn gebruiksdoel dit bij circa 9 a 10k ook makkelijk kan.
Wel gaven ze daarbij aan dat het rustig warm rijden erg belangrijk is.
 
Mijn garage geeft ook aan gezien mijn kilometers wat ik met me 650 rij om de beurt om de 9000km te doen. Maar Zettem gefeliciteerd ermee,en we zijn gek op fotos. Welk bj en kmst heb je.
 
Dank je.
Ik heb bouwjaar 2002 en kms 24k.
Dus de “grote” grote beurt zit in me aflevering, dat is wel lekker.
Fototje is geen probleem natuurlijk!
Die zal ik posten wanneer ik de bm heb opgehaald.

Keep you posted.
 
Vandaag me burgman opgehaald en wat een verschil met de motor!
Groot, comfortabel en op me armen na zo goed als droog gebleven!

Ben benieuwd hoe het volgende week wordt als ik er echt een grotere afstand mee ga rijden.

Nog een vraag in de hoop dat jullie mij kunnen helpen in de zoektocht.
Ik zie sommige burgmans met een hogere rugsteun voor de bestuurder.
Nu ben ik die aan het zoeken maar kan het nergens vinden!
Weten jullie waar die te koop zijn of heeft iemand die toevallig te koop???
 
Dit is m geworden.
 

Bijlagen

  • 67B9B69C-B361-4FAB-B41F-E627231C9D72.jpeg
    67B9B69C-B361-4FAB-B41F-E627231C9D72.jpeg
    150,8 KB · Weergaven: 38
Suzuki Burgman 650 Drivers Backrest

Als je het bovenstaande invoert op Ebay.nl, krijg je er meerdere te zien.
Succes met je Burgman, ik weet uit ervaring dat het erg aangenaam rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan