Burgman 650

miblo

Rookie
26 okt 2009
13
1
zwaanshoek
Goedendag,

Sinds kort de trotse bezitter van een burgman 650 uit 2005. Enige tijd geleden begint de motor een piep geluid te maken. Alsof een riem ergens langsloopt. Je hoort het geluid wel, niet, wel en met toeren maken word het geluid constanter. Nu heb ik op het internet gelezen dat het van alles kan zijn, een bout, riem etc. Graag zou ik in contact willen komen met iemand die deze motoren in onderhoud heeft. Op het internet is niemand te vinden, maar wat ik wel lees is dat sommige dealers er niet echt verstand van hebben. Ben woonachtig in omgeving Haarlem. Alabastine bedankt!!
 
Beste Miblo,
Is het dat wat je bedoeld?
Mijne heeft nu 50000 km gelopen en heb dat geluid nu sinds een week of 2 en zou het ook niet weten wat er scheelt...
 
Hoi Ron.


Na een tijdje niet mee hebben gereden was het voor even weg. Geen foutmelding op Dashboard, geen problemen met op en afschakelen. Geen idee……
 
Ik krijg ook geen foutmelding..raar toch..
 
Hoogstwaarschijnlijk de CVT riem. kan ook nog de vario of de koppeling zijn.
Kijk eerst eens de riem en vario na. En maak de koppeling eens zuiver.
Als dat het probleem niet is, zal je naar een suzuki dealer kunnen gaan. Als het de cvt riem is, die je ook de tandwielen die daar zitten te vervangen. Kostenplaatje is dan 1000 euro.
 
Probleem is om het te bekijken moet het blok eronder uit. Krijg hier uit m’n omgeving allemaal verschillende verhalen te horen. De ene nog erger als de ander 😰
 
Kan natuurlijk ook een lager zijn. Maar mijn eerste post gaat denk ik toch het dichts in de buurt zitten
Maar doe de kant van de vario eens open, Je kan hem gewoon starten als je de kappen eraf hebt, hoor en zie je meteen of het probleem in dit gedeelte zit.
 
Heb de kappen eraf gehaald en het geluid komt hier vandaan (zie foto) daar zit volgens mij de cvt. Zwarte afdekkap eraf, maar verder kom je niet.
 

Bijlagen

  • F0E3ED07-D225-4897-90B0-7A370696B4F2.jpeg
    F0E3ED07-D225-4897-90B0-7A370696B4F2.jpeg
    111,9 KB · Weergaven: 50
Ja inderdaad,is een heel ander geluid.
Bij mij is er meer een fluister(vogel)geluid.
Mijn Burgman is 20 jaar oud met 50000 km en als er iets aan scheelt kan je er natuurlijk niet meer te veel geld aan spenderen:/
 
Ja inderdaad,is een heel ander geluid.
Bij mij is er meer een fluister(vogel)geluid.
Mijn Burgman is 20 jaar oud met 50000 km en als er iets aan scheelt kan je er natuurlijk niet meer te veel geld aan spenderen:/
Aan die kant zit inderdaad de cvt riem. Dus de kans is groot dat dat je geluid is.
 
Heb de kappen eraf gehaald en het geluid komt hier vandaan (zie foto) daar zit volgens mij de cvt. Zwarte afdekkap eraf, maar verder kom je niet.
Aan die kant zit inderdaad de cvt riem. Dus de kans is groot dat dat je geluid is. Maar kijk toch ook maar eens naar de vario, koppeling en de riem. Die gewichtjes kunnen ook versleten zijn in de vario, deze zijn best makkelijk zelf te vervangen
 
Een burgman specialist gesproken. Een sensor of de primaire pouly. Al met al zou de hele cvt uit elkaar moeten. Dan is het beter om meteen alle tandwielen (schijnen plastic af fabriek te zijn) te vervangen. Een adapter er tussen om kapot rammelen in de toekomst te voorkomen. Waarschijnlijk dan ook meteen de riem. Kosten…. rond de €2000😭
 
Zoals ik al zei, cvt riem en de tandwielen. En heel veel werk. Kom je aan een dure rekening.
Het jammere is dat suzuki nergens iets op geeft over onderhoud of eventueel bij bepaalde km stand de cvt riem te vervangen.
Wat ik wel weet is dat ze de tandwielen hebben aangepast, zodat ook er ook niet snel meer problemen met de cvt riem zouden komen
 
Nieuwere modellen schijnen inderdaad aangepast te zijn. 0,0 garantie of steun vanuit Suzuki wat ik lees op internet. Jammer dat ik dit niet heb kunnen vinden voordat ik hem kocht..
 
Heeft heel veel met de rijstijl ook te maken of de cvt riem sneller problemen geeft. Als jij of de vorige eigenaar, nog al brutaal is geweest met het vertrekken komen de problemen sneller. Sommige komen dit probleem pas tegen bij ruim 100 000km of zelfs niet. De cvt riem is in prijs gedaald. Kosten iets rond de 400 euro nu, waar hij in het verleden tegen de 900 euro zat. En helaas ook altijd de tandwielen erbij vervangen. Maar dat is ook wel het enige wat je met een burgman gaat tegenkomen. Dus wil je de kost doen en nog heel lang met de burgman rijden, is het een optie om het te laten maken.
 
In mijn geval is het mischien ook de riem.Ik heb altijd heel goed opgelet met eerst goed warm rijden en daarna heel af en toe eens doorrijden,maar meestal toch rustig op het gemak.
Burgman krijgt alle jaren verse olie(doe ik zelf)terwijl ik maar rond de 1500 km maak per jaar.
Vorig jaar heb ik de transmissie olie ook zelf vervangen.
Dus eigenlijk heeft de Burgman niet veel geleden eigenlijk.
Ik ben wel 2de eigenaar,heb hem 10 jaar geleden gekocht met 35000 km op de teller.
Wou er toch eigenlijk nog een tijdje mee doorrijden,zeker gezien de prijzen van de nieuwe modellen😲
 
Ik heb besloten er afscheid van te nemen. Leg liever wat bij wat ik anders kwijt zou zijn aan een reparatie. En ik wil ook weer schakelen
 
Kan dat wel volgen, is tenslotte ook een hoop geld. de nieuwere zouden dit probleem zo niet direct kennen.
Maar ook voor 2dehands motoren, vragen ze tegenwoordig prijzen, waarvan ik denk, nou nee,
Als je zelf handig bent en goed gereedschap hebt, kan je veel zelf, en is de rekening ongeveer te halveren.
 
Dat is ook zo,alleen zie ik mij niet direct aan die cvt prullen,dat lijkt me toch te veel werk.
Onderhoudjes enz..lukt me nog wel.
Ik weet niet hoe het zit met de andere scooters kwa onderhoud.
De burgman is wel eenvoudig vind ik.
Soms denk ik ook wel terug aan een schakelmoto,een bandit ofzo..
Maarja,we zullen wel zien wat de tijd brengt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan