Burgman AN 400 deel 2

Ik heb altijd een Honda St1100 gereden deze heb ik lange tijd geleden verkocht maar het blijft toch kriebelen hehe
En sinds 2 weken heb ik een Burgman 400 uit 2001 gekocht, van een oudere man en altijd goed onderhouden, tsjonge om eerlijk te zijn rijd dat toch wel lekker hoor
Lekker cruisen samen met de vrouw die achterop ook volop ruimte heeft.
Ik zou alleen graag het instructie boekje van 2001 erbij hebben, dus mocht iemand die hebben ik hou me aanbevolen hoor, evenals voor een reparatie manual van 2001
Overigens zag ik bij de uitlaatdemper waar de pijp overgaat in de demper onderin een gaatje is dat een afwaterings gaatje? of hoor daar niets want dan maak ik het dicht natuurlijk, ik heb het idee dat de uitlaat ergens pruttelt, heb al wel 2 nieuwe pakkingen besteld ervoor.....
 
ik heb sinds kort de burgman an400 bouwjaar 2004 en wil onderhoud zelf doen. nou heb ik een specifieke vraag over het oliefilter. ik lees dat je zowel de O-Ring op het deksel als de kleinere O-Ring binnen in de kom waar het filter inzit moet vervangen als het versleten is, maar als ik op oliefilter zoek en in de webshops kijk zie ik bijna overal staan dat de filters zonder O-Ringen worden geleverd.

hoe lossen jullie dat op? waar bestellen jullie dit soort materialen?

op de bijlage de plek van de kleine O-ring
Knipsel.JPG


alvast bedankt voor het meedenken
 
voor het olie filter heb je twee o-ringen nodig oeteldonk. De eerste zit in de deksel en de tweede tussen het oliefilter en het blok. Pas wel op want de laatste blijft vaak aan het filter zitten, als je dat niet in de gaten heb ben je hem zo kwijt.
 
beste burgman collega's, wie van jullie heeft er ervaringen met het volgende.. ik heb op dit moment dr. pulley sliders in een originele vario. nu wil ik eigenlijk een multivar aanschaffen van Mallosie. Maar kan ik dan ook de 26x13 sliders blijven gebruiken. Een rondje langs de gebruikelijke webshops heeft me niet veel wijzer gemaakt.
 
Om een neutraal idee over mijn irritaties met de vering van mijn Beverly 350 te krijgen heb ik een tijdje van scooter gewisseld met mijn broer. Ik rij dus nu een even op een AN400 ABS 2014. Volwassen scooter, wat tammer maar ook wat rustiger dan de Beverly. Relaxed cruisen versus gooien en smijten. Voor beiden is wat te zeggen. Wat me wel opvalt is dat die rubbers van de treeplanken zo vreselijk glad zijn. Hoort dat zo? Niet prettig, geeft een beetje onzeker gevoel als je voeten weg willen glijden. De rubbers van de Beverly hebben wel behoorlijk wat meer profiel. Vrouwlief is wel enthousiast over de Burgman, meer plek achterop maar ook zij klaagt over de gladde steps bij het opstappen.
 
Om een neutraal idee over mijn irritaties met de vering van mijn Beverly 350 te krijgen heb ik een tijdje van scooter gewisseld met mijn broer. Ik rij dus nu een even op een AN400 ABS 2014. Volwassen scooter, wat tammer maar ook wat rustiger dan de Beverly. Relaxed cruisen versus gooien en smijten. Voor beiden is wat te zeggen. Wat me wel opvalt is dat die rubbers van de treeplanken zo vreselijk glad zijn. Hoort dat zo? Niet prettig, geeft een beetje onzeker gevoel als je voeten weg willen glijden. De rubbers van de Beverly hebben wel behoorlijk wat meer profiel. Vrouwlief is wel enthousiast over de Burgman, meer plek achterop maar ook zij klaagt over de gladde steps bij het opstappen.
Maar het ging je om de vering.
Wat zijn je ervaringen daarmee?
 
De vering van de Burgman is een wereld van verschil; geen gedribbel en de passagier heeft weinig invloed op het stuurgedrag. Ik moet eens goed kijken maar ik vermoed dat de passagier bij de Beverly net achter de achteras zit en bij de Burgman er boven. Net achter de achteras zorgt voor minder gewicht voor en dat lijk ik ook te voelen in het sturen. Het dribbelen wordt erger. Dat de passagier zwaarder is helpt ook niet. Hopelijk leest ze hier niet mee....
Overigens, probleem met de treeplanken was siliconenspray 😬. Wie doet dat nu?
 
Afgaande op de foto's zit de passagier bij de Burgman net voor de as van het achterwiel, en dat is bij de Beverly ook het geval.

Die Burgman vormt dus een goede referentie voor hoe het kan qua vering.
Nu kan je beginnen vergelijken en zoeken naar de verschillen.

Daarnaast: wie spuit er siliconenspray op de treeplanken?
 
Ik heb zo'n vermoeden wat betreft die siliconenspray 🙄, misplaatst geintje denk ik. Nou ja hij zit er straks zelf mee!
Ik ga in ieder geval de wielbasis vergelijkenen proberen aan de weet te komen wat de gewichtsverdeling is. Verder is de achtervering van de Burgman wel wat geavanceerder. Voor is vergelijkbaar afgezien van de wielmaat.
 
Pas H4 LED (met Philips ZEs LEDs) binnen gekregen uit China. Hopelijk is het een beetje kwaliteit maar dat zien we vanzelf wel. Heb er 2 dus als er een stuk is altijd een reserve. Helaas heeft de Burgman 1xH4 (dim en grootlicht) en 1xH7 (grootlicht). Heb van de Beverly nog 2xH7 liggen maar het is me niet de moeite om voor grootlicht een LED te monteren. Heb ik toch nooit aan. Heeft nog iemand tips voor het monteren. Gewoon tussen spatbord en kuip omhoog en op de tast? Of is er nog een andere methode?
 
De winter komt er aan (volgens de laatste weerberichten) dus mevrouw Vtwinner wil haar auto onder de carport. Dan moet de mijne in de garage bij de Burgman. Ik moet voorlopig toch nog thuis werken. Probleem is dat de Burgman dwars achterin de garage moet anders gaat het niet passen. Iemand ervaring met een motormover voor de Burgman? Ik heb gezocht en kom van alles tegen. De versies voor middenbok schijnen lastig te zijn in gebruik. Omdat de bodem van de mover een stukje van de grond komt zijn de pootjes van de middenbok eigenlijk te lang waardoor opbokken een klus voor flinke spierballen wordt. 200kg optillen is een aardig klus als de hefboomwerking niet mee werkt. Ook komt vaak de hefboom van de middenbok tegen de mover aan. De versie met een goot lijken beter te zijn maar zijn stukken duurder en hij komt niet rechtop te staan maar op de jiffy. Kost ruimte en is onhandig bij het klussen in de winter. En dan zijn er nog hydraulische versies, zeer prijzig en hoe blijft de motor eigenlijk overeind? Tips zijn welkom!
 
Pittig prijsje maar, zo te zien, is wel het grootste euvel van dat soort movers opgelost. Het lijkt erop dat deze plat op de grond ligt bij het opbokken. Als ik het tenminste goed zien. De meeste middenbok movers hangen een paar centimeter boven de grond en dat maakt dat eigenlijk de pootjes van de middenbok een paar centimeter te lang zijn. Opbokken is dan een hele toer. Ook bij de 200kg van de Burgman want in principe ben je dan aan het tillen. Dat wordt vaak opgelost door de motor eerst met de banden op een paar planken te rijden die het hoogteverschil weer compenseren.

Een goot-mover heeft dat probleem niet. Ook die hangen zo'n 4cm boven de grond maar daar kun je gewoon oprijden desnoods met lopende motor. Zag gisteren een advertentie voor een goot-mover voor 100 euro. Leek me wel wat maar er bleek nog 50 euro verzendkosten bovenop te komen. Ding weegt dan ook 35kg. Ik ben een beetje voorzichtig geworden met het bestellen van dat soort handige hulpmiddelen. Ooit een paddockstand gekocht voor een DL1000 maar het bleek dat ik in mijn eentje zo'n ding niet kan hanteren. Motor rechtop houden met een hand en dan de paddockstand er met de andere twee handen (?) onder haken. Zal met handen en voeten en de nodige handigheid wel lukken maar ik was bang dat de boel tijdens het ontwikkelen van die vaardigheid tegen de vlakte zou gaan. Twee-persoons klusje dus maar dat zag mijn wederhelft niet zitten. Vandaar dat ik bij Louis.nl eerst door de reviews van motormovers aan het lezen ben.

In die reviews lees ik 2 problemen: opbokken door het hoogteverschil en de plek op de mover vanwege de uitsteeksel op de middenbok. Dat weet je eigenlijk pas als je zo'n ding in huis hebt. Probleem 1 is oplosbaar met plankjes en probleem 2 met schuin zetten van de mover of de slijpschijf.
 
Blijft altijd een moeilijke keus als je het niet eerst kunt testen. Je kunt een afspraak maken bij het bedrijf in Nieuw-Vennep Zuid volgens de site. Misschien een optie om daar enkele movers te testen. Ze hebben 3 verschillende types. Succes met je zoektocht. Laat maar weten wat het wordt.
 
Laatst bewerkt:
Is best wel een eindje van huis, ca. 2 uur rijden. Moet eens even kijken of ik daar tijd voor vrij kan maken maar ik geef wel een seintje wat het geworden is. Altijd nuttig voor anderen.
 
Ik heb de Motomover voor middenbok, oranje tot 400 kg en gebruik deze voor de BMW GS, zonder probleem opbokken en met voet voor de Mover gewoon afbokken. Ik beschik ook over een C400GT, deze past helemaal NIET op dit toestel. De lange poot om op te bokken komt tegen de achterzijde waardoor de middenbok niet volledig naar voor kan klappen. Dus er is wel degelijk verschil in opbokken van een motor en een motorscooter. Proefbokken (heerlijk woord) lijkt me dus wel degelijk aangewezen... *D
 
Klopt, dat had ik ook al begrepen uit de reviews. Bij Louis hadden verschillende mensen een mover besteld en daarna kwamen ze er achter dat de middenbok in de knel kwam met de mover. Probleem was daarna het ruilen omdat het ding natuurlijk niet helemaal onbeschadigd uit de strijd komt. De eerste keer dat je de bok erop zet gaat er natuurlijk wat verf af. En dat mag niet volgens de voorwaarden. Ook wel enigszins begrijpelijk want dan krijgt de volgende besteller een geschaafd ding uit een verpakking die open is geweest. Nu hoef ik bij Louis niet te bestellen want Tilburg is goed te doen maar in de winkel heb je hetzelfde probleem. Er werd al moeilijk gedaan toen ik wilde zien of de nieuwe helm wel onder mijn zadel paste.
 
Filmpje nog eens goed bekeken. Het lijkt erop dat kleine wielen te ver tussen de steunen zakken. Dan komt de scooter niet van de grond. Heb al een review van iemand met een Vespa gevonden. Die moest gaan lassen aan de steunen. Nu heeft een Vespa 12 inch. De Burgman 13 en 14 inch. Nu maakt de band natuurlijk ook uit maar ik vermoed dat de Burgman een twijfel geval is.
 
Thnx! Ik hier eens naar kijken. De andere stond op MP voor 100 euro maar ik wacht nog op antwoord van de verkoper of ik mag testen of het gaat met de Burgman. Ik vermoed van niet vanwege de kleine wielmaat van de Burgman.
 
Ik heb de vraag aan Acebikes gesteld: de diameter van de wielen is niet het probleem is de wielbasis waardoor hij niet gaat passen op de Acebikes U-turn. Ze raden de XL versie aan. Wie had dat gedacht voor een 400-tje? Ik ga voor de Bike-a-side die hier boven gemeld is. Lijkt me vrij universeel. De bestelling zal wel even duren vanwege black Friday. Niet erg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan