Burgmann 400 bj 2004

Burgmann lady

Rookie
1 jan 2021
3
0
hallo iedereen ,ik zit met een technisch probleem
onze burgmann 400 oud model ,wil als ie buiten heeft gestaan niet meer starten de volgende morgen tenzij via startkabels

nu suziki dealer rade mij aan om een extra stroomkabel 2.5carree met 30A zekering te trekken van de + batterij naar .........(eerst de + kabel van de start relais los te koppelen ,en de afgekoppelde kabel rechtstreeks te verbinden met die extra + kabel....

ik begreep het verkeerd en deed dit :
extra stroomkabel 2.5carree met 40A zekering te trekken van de + batterij naar .........(eerst de + kabel van de start relais los te koppelen ,en de extra + kabel rechtstreeks te verbinden met de + pool van de startrelais ....bij het starten één kortige maar krachtige plof en de 40A zekering kapot

als ik het herstelde en de zekering vervangde en de kabel juist aansloot géén mogelijkheid meer om te starten ( minus onderbreking) ...batterij is nieuw dus goed

dus wat is mijn probleem ? en alle mini zekeringen voorraan achter de koplamp zijn ook alle intact (uitgemeten)
 

Bijlagen

  • unnamed (1).jpg
    unnamed (1).jpg
    283,9 KB · Weergaven: 7
  • unnamed (2).jpg
    unnamed (2).jpg
    190,9 KB · Weergaven: 7
  • unnamed (3).jpg
    unnamed (3).jpg
    191,8 KB · Weergaven: 9
  • unnamed (4).jpg
    unnamed (4).jpg
    199,2 KB · Weergaven: 7
  • unnamed (5).jpg
    unnamed (5).jpg
    239,9 KB · Weergaven: 8
  • unnamed (6).jpg
    unnamed (6).jpg
    302,1 KB · Weergaven: 8
  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    320,8 KB · Weergaven: 7
De aanloopstroom is meestal groter/hoger dan de 40 ampère zekering die je er nu tussen hebt vandaar dat je zekering er uit knalt.
Doe dit maar eens zonder die zekering er tussen, dus +batterij gelijk op je startrelais zonder de zekering ertussen .
 
denk dat de dealer bedoelt, dat de kabel tussen de plus van de accu en en het startrelais, te dun is.
dus de originele kabel laten zitten en de nieuwe kabel op dezelfde aansluitingen monteren.
en als je daar een kabel bij zet, is er helemaal geen zekering nodig, die zit er ook niet in de originele.
die zekering kan eigenlijk alleen springen als je de kabel op de aansluiting naar de startmotor aansluit.
en als je deze kabel gaat aansluiten, eerst de stroomkring onderbreken, in dit geval de min op de accu.
 
Laatst bewerkt:
beste allen

allereerst de beste wensen voor 2021

allemaal goed en wel maar nu doet de motor niets meer ,batterij is 12.80V (nieuw) en de zekeringen zijn allemaal goed en als ik de sleutel omdraai doet het dashboard niets meer ,geen indicaties geen lichtjes niets meer

??????
 
Hmmm, wat denk je (niet boos bedoeld)
Je stelt de vraag ""Mijn Burgman doet helemaal niets, wat kan dat zijn"
Ik zou niet eens kunnen verzinnen waar ik miet beginnen te vertellen wat het allemaal zou zijn. Wel één ding: Je Burgman heeft trouw 17 jaar gestart en ineens zou de bedrading te dun zijn, dat gaat er bij mij dus niet in. Bouw hem eerst helemaal terug naar origineel. Dan kijken of er weer wat gaat doen. misschien is er wel een kabelschoen afgebroken. Ik kan niet helemaal chocola maken van je verhaal maar okee...
 
Accu verkeerd om aangesloten? Dus pluskabel aan de minpool van de accu en en de minkabel aan de pluspool en vervolgens de hoofdzekering er uit geploft?
 
Hmmm, wat denk je (niet boos bedoeld)
Je stelt de vraag ""Mijn Burgman doet helemaal niets, wat kan dat zijn"
Ik zou niet eens kunnen verzinnen waar ik miet beginnen te vertellen wat het allemaal zou zijn. Wel één ding: Je Burgman heeft trouw 17 jaar gestart en ineens zou de bedrading te dun zijn, dat gaat er bij mij dus niet in. Bouw hem eerst helemaal terug naar origineel. Dan kijken of er weer wat gaat doen. misschien is er wel een kabelschoen afgebroken. Ik kan niet helemaal chocola maken van je verhaal maar okee...
beste rob
we hebben deze zoo gekocht en als wij daar aankwamen starte deze onmiddelijk ................eenmaal thuis de volgende morgen starte deze ook maar eens het begon te regenen was het over ......en de man reageert niet meer dus ja "gekocht in de staat hoe deze zich bevind zeker !!!"

dus zoeken nu

update 6 jan 2021
.........gevonden !!!!!
*batterij is nieuw dus ja 12.80V
*contact aanleggen en hij zakt naar 11.80V
*starten en hij zakt naar 10.80V (te zwak om aan te slaan bij koude of regen blijkbaar)

Dus heb ik systeem op aanraden van suzuki aangepast
en nu doet ie volgende
*batterij is nieuw dus ja 12.80V
*contact aanleggen en hij zakt naar 11.80V
*starten doet ie op 11.80V en hij start

morgen bouw ik hem weer tesamen en doe de test buiten en kom dan terug met update

het is blijkbaar volgens suzuki dat 50% van deze modellen het probleem zich voordoet op oudere leefdtijd en de 50% heeft er geen last van

rob ik geef je op een ding na gelijk.........die rotzooi van garmin oud model GPS eraf gooien en vooral die handverwarming (was da voor klooie ding !!!! ) eraf ermee en met het feit dat er dan nog een originele verbruiker erop zit ,namelijk het klokje ..... heb ik er een aan & uit switch geplaatst op de massa en dat euvel is ook van de baan nu

Doe mij dat maar na als vrouw (lol)
 
Terug
Bovenaan Onderaan