Bus voor motoren en roadtrip

Bedankt allen voor jullie meningen en reacties. Het topic is wat oud maar voor mij nog steeds actueel. Geen impulsieve koopjes dus. :-D

Iets te veel berichten om iedereen 1:1 te antwoorden, maar paar puntjes:
- Slapen + dagelijkse dingen + motoren vervoeren is inderdaad een eenhoorn, slapen maar even vergeten. Daktent misschien ooit.
- In mijn geval grijs kenteken zakelijke aankoop, ook voor werk te gebruiken.
- Ombouw naar camper is een "misschien ooit" idee. (Waarschijnlijk nooit)
-
Dikke Amerikaanse bakken zijn super leuk, maar gewoon te duur en slurpen te veel. Je kan een Transporter duur vinden maar die verkoopt na X aantal jaar ook weer prima.
- Het gaat om een KTM SAS 1290 en een Street Triple 675.

Vandaag heb ik de kans gehad om met een paar man de motoren in een L2H1 te laden. Lang verhaal kort, het past theoretisch, maar in de praktijk word dat niks.

Dus het moet of een hogere bus worden, of een pick-up, of toch een aanhanger.

Voor een Aanhanger zou ik ook een andere auto moeten hebben die comfortabel een aanhanger kan trekken. Dat kan, maar dat wordt of weer een youngtimer dan of iets anders met grijs kenteken.

Een pick-up lijkt me ook erg leuk. De (totaal-)prijzen zijn niet zo mals en het is goed zoeken naar de juiste. Ook niet zo bekend met de duurzaamheid van de techniek. Bovendien zal er nog een systeem gezocht moeten worden voor het (veilig) laden en vervoeren van de motoren. O.a. Rollinbike bestaan blijkbaar niet meer. Als er een betaalbare en legale optie hiervoor is dan zou dit wel aantrekkelijk zijn.

De meest makkelijke optie lijkt een iets grotere bedrijfsbus. Wel is het dan alsnog goed zoeken naar een leuke L2H3 (of varianten).
Edit: Of missschien de kleine motor in de bus en de grote motor achterop een (camper-)motordrager...


Kortom, ik ben er nog niet uit. Voor deze zomer wordt het misschien toch gewoon een oude Volvo en een aanhanger.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een oude lt gehad kort&laag waar ik twee kleine motoren achter in zette, plus een twee persoons matras boven de voorwielen van de motoren. Niet heel ruim maar goed genoeg voor een overnachting, met z'n tweeën.
Nu dus Ducato met slaapdak, fijne allround bus.
 
Beste allen,

Al enige tijd overwegen wij onze auto in te ruilen voor een leuke bus. Bijvoorbeeld een (stoere) Volkswagen Transporter.

Wij willen daarmee woon-werk kunnen doen, boodschappen en grotere aankopen, langere reizen en zeker ook onze motoren in vervoeren. Dat lijkt ons veel fijner dan lange afstanden 90 km/u rijden met een trailer. Maar we willen er ook onderweg in slapen. Wij stellen ons voor dat bijvoorbeeld een reis naar zuid-Spanje, onderweg even de motoren eruit te zetten, opblaasbed en slaapzakken te gebruiken, en 's ochtends de motoren weer inladen.

Hoe we de motoren erin vastmaken, daar komen we denk ik wel uit. Ik ben van plan iets te (laten) maken met voorwiel klemmen wat ik in de bus kan plaatsen.

De vraag is, welke bus is hiervoor het meest geschikt en/of leukst? VW Transporters lijken ons het leukst vanwege de vele accessoires en ombouw mogelijkheden, alsmede de looks en de motortechniek. Een TDI 2.5 met 150+ PK bijvoorbeeld. Waarschijnlijk willen we hiervoor een moderne bedrijfswagen, op grijs kenteken is ons budget namelijk veel groter.

De bus moet:
- Comfortabel zijn en lekker rijden aan de voorkant. Dus automaat en een beetje luxe voorin.
- Een degelijke motor die probleemloos ongeveer 150 km/u rijdt op cruise control.
- Onderhoudstechnisch hanteerbaar (we doen veel zelf) of betaalbaar zijn
- Klein beetje leuke uitstraling (kunnen) hebben van buiten.
- Van binnen een passende indeling hebben.

Een bestelwagen kan, dat zal het denk ik ook worden, en we zullen dan de nodige aanpassingen maken van binnen zodat het meer "camper" achtig is. Een echt camper model gaat meestal niet; los van dat ze erg duur zijn, zijn ze van binnen ook zo verbouwd dat er geen motoren meer inpassen. Ik heb een KTM 1290 Super adventure, dus sowieso zal het voorscherm eraf moeten!

Lang verhaal, sorry! Ik hoopte eigenlijk wat meer ideeën op te doen, misschien andere suggesties voor merk/model, tips enzo voort.

Bedankt voor het lezen, alle meningen zijn erg welkom!!
Wellicht een ander idee wat te denken van een daktent die heb ik op de auto met aanhanger heel relaxed parkeren en klaar.
Maar 90 met aanhanger je mag veel sneller rijden in frankrijk ..

Dat doe ik trouwens met een A2 1.4 op lpg gaat prima
 
Het slurpt wat, maar vondt m'n yank toch het wel erg fijn hoor🤣🤣
FB_IMG_1619277182157.jpg
 
Bedankt allen voor jullie meningen en reacties. Het topic is wat oud maar voor mij nog steeds actueel. Geen impulsieve koopjes dus. :-D

Iets te veel berichten om iedereen 1:1 te antwoorden, maar paar puntjes:
- Slapen + dagelijkse dingen + motoren vervoeren is inderdaad een eenhoorn, slapen maar even vergeten. Daktent misschien ooit.
- In mijn geval grijs kenteken zakelijke aankoop, ook voor werk te gebruiken.
- Ombouw naar camper is een "misschien ooit" idee. (Waarschijnlijk nooit)
-
Dikke Amerikaanse bakken zijn super leuk, maar gewoon te duur en slurpen te veel. Je kan een Transporter duur vinden maar die verkoopt na X aantal jaar ook weer prima.
- Het gaat om een KTM SAS 1290 en een Street Triple 675.

Vandaag heb ik de kans gehad om met een paar man de motoren in een L2H1 te laden. Lang verhaal kort, het past theoretisch, maar in de praktijk word dat niks.

Dus het moet of een hogere bus worden, of een pick-up, of toch een aanhanger.

Voor een Aanhanger zou ik ook een andere auto moeten hebben die comfortabel een aanhanger kan trekken. Dat kan, maar dat wordt of weer een youngtimer dan of iets anders met grijs kenteken.

Een pick-up lijkt me ook erg leuk. De (totaal-)prijzen zijn niet zo mals en het is goed zoeken naar de juiste. Ook niet zo bekend met de duurzaamheid van de techniek. Bovendien zal er nog een systeem gezocht moeten worden voor het (veilig) laden en vervoeren van de motoren. O.a. Rollinbike bestaan blijkbaar niet meer. Als er een betaalbare en legale optie hiervoor is dan zou dit wel aantrekkelijk zijn.

De meest makkelijke optie lijkt een iets grotere bedrijfsbus. Wel is het dan alsnog goed zoeken naar een leuke L2H3 (of varianten).
Edit: Of missschien de kleine motor in de bus en de grote motor achterop een (camper-)motordrager...


Kortom, ik ben er nog niet uit. Voor deze zomer wordt het misschien toch gewoon een oude Volvo en een aanhanger.
Ik weet uberhaupt niet of het al eens is gezegt je kan een dak tent huren kan je kijken of het wat is er zijn vele soorten .
vervoer en slapen op je bus......
 
Ik weet uberhaupt niet of het al eens is gezegt je kan een dak tent huren kan je kijken of het wat is er zijn vele soorten .
vervoer en slapen op je bus......
Ik had er inderdaad al naar gekeken. Goede optie, bedankt voor de suggestie.

Trouwens, wat betreft de motordrager voor achterop een transporter. Er zijn vele mogelijkheden beschikbaar, al dan niet vanuit het buitenland.

Ik heb er ook één in Nederland gevonden, namelijk Arjan van Arli.nl . Echter bij het vragen voor een offerte kreeg ik een verhaal terug dat ik beter een kleinere motor moest nemen, maar dat het misschien wel mogelijk is. Vervolgens vraag ik of de motor dan te lang is en komt er een lange mail terug dat niemand het beter weet dan hij en dat ik beter ergens anders moet kijken. Ik zal niet zover gaan om de mail hier te plaatsen maar wat een mafkees. 8)7
(Nog los van zijn belachelijke prijs indicatie. Hij suggereerde +- € 4.000,- exclusief lieren "en ander complex gedoe." Er zijn totaaloplossingen uit bijvoorbeeld Duitsland en Engeland voor de heft.)

Van de week gaan we kijken bij een paar grotere busjes.
 
Zou het kunnen dat je een gewicht van meer dan 200 kg achter je achter as niet echt goed is voor je bus en rijgedrag.
 
Zelf heb ik het niet gezien bij een kleine bus ,wel bij een camper die man had een hydraulische hef gemaakt kon zijn motor erop rijden en hop omhoog.
Nu ik het zo zeg denk ik dat hij een laadklep eronder heeft gezet , ooit vroeger een aan een vrachtwagen gelast.
 
Laatst bewerkt:
Omdat je niet alles terugleest, is #66 misschien goed om nog even te bekijken hoor. O-)
Hi, had ik gelezen inderdaad. Lees graag alle meningen door. Ik ben het ook met je eens, vandaar dat ik het inderdaad ook een eenhoorn noemde.

De vraag stellen aan autoweek is misschien wel leuk, maar we hebben hier ook al veel ideeën bij elkaar verzameld.
 
Autoblog.nl, niet Autoweek . Die laatste is een soort ANWB website. Autoblog is wel leuk en losjes geschreven. Je vraag is uniek dus er zal op die redactie wel even aandacht voor jouw vraag zijn. Misschien neemt Willeme (zo heet de schrijver die dit soort vragen in behandeling neemt) jouw vraag wel op. Meestal worden de gevonden keuzen dan op een zaterdag geplaatst. Verzoeken gaan via de mail, dat is makkelijk dus. Info at Autoblog punt nl
 
Waarom koop je niet gewoon 2x een Honda Grom of Monkey erbij.
Op locatie leuke ritjes doen en weegt ong 100kg en is makkelijk in een bus te zetten.
Nieuw kosten ze €4500/€4800,- en hoef je niet zo'n idioot grote bus te kopen.

 
Tja ik zal een uitgebreide reactie even achterwege laten omdat er wel erg veel is om op te reageren in de startpost en de latere aanvulling.
Wat ik begrepen heb zijn LxHx geen vaste afmetingen, dus een vw kan weer hoger of langer zijn dan een ander merk.

Persoonlijk interesseren parkeergarages mijn geen hol, al zou ik er in kunnen, dus als er verder geen tegen argumenten zijn zou ik zo lang en hoog mogelijk gaan.

Wat natuurlijk weer niet helpt is het continue 150 willen rijden, vlgs mij mag dat ook bijna nergens meer en het lijkt mij niet relaxed rijden.

Als je aangeeft dat het geen camper word , niet hoeft te zijn gelden de keuringseisen dus ook niet en zijn slaapmatjes en zakken een prima alternatief en moeten 2 motoren wel kunnen passen.
Een lage instap aan de achterkant lijkt mij wel handig dan.

het verschil tussen een instap Transit en een uitbereid/snel model kan zo maar 20.000 tov 45.000 zijn wat waarschijnlijk ook doorwerkt in de verzekering en bij hard rijden in het verbruik en maakt het misschien ook nog wat diefstal gevoeliger.

Ben benieuwd wat het wordt ;)
 
Waarom koop je niet gewoon 2x een Honda Grom of Monkey erbij.
Op locatie leuke ritjes doen en weegt ong 100kg en is makkelijk in een bus te zetten.
Nieuw kosten ze €4500/€4800,- en hoef je niet zo'n idioot grote bus te kopen.


Qua gewicht zijn er wel meer 125cc 2wielers die dan misschien wat meer ruimte in beslag nemen maar ook wat meer zitcomfort geven.
verschil met de adventure lijkt me wel wat erg groot ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan