Bus voor motoren en roadtrip

DvanV

MF'er
15 apr 2018
160
41
Utrecht
Beste allen,

Al enige tijd overwegen wij onze auto in te ruilen voor een leuke bus. Bijvoorbeeld een (stoere) Volkswagen Transporter.

Wij willen daarmee woon-werk kunnen doen, boodschappen en grotere aankopen, langere reizen en zeker ook onze motoren in vervoeren. Dat lijkt ons veel fijner dan lange afstanden 90 km/u rijden met een trailer. Maar we willen er ook onderweg in slapen. Wij stellen ons voor dat bijvoorbeeld een reis naar zuid-Spanje, onderweg even de motoren eruit te zetten, opblaasbed en slaapzakken te gebruiken, en 's ochtends de motoren weer inladen.

Hoe we de motoren erin vastmaken, daar komen we denk ik wel uit. Ik ben van plan iets te (laten) maken met voorwiel klemmen wat ik in de bus kan plaatsen.

De vraag is, welke bus is hiervoor het meest geschikt en/of leukst? VW Transporters lijken ons het leukst vanwege de vele accessoires en ombouw mogelijkheden, alsmede de looks en de motortechniek. Een TDI 2.5 met 150+ PK bijvoorbeeld. Waarschijnlijk willen we hiervoor een moderne bedrijfswagen, op grijs kenteken is ons budget namelijk veel groter.

De bus moet:
- Comfortabel zijn en lekker rijden aan de voorkant. Dus automaat en een beetje luxe voorin.
- Een degelijke motor die probleemloos ongeveer 150 km/u rijdt op cruise control.
- Onderhoudstechnisch hanteerbaar (we doen veel zelf) of betaalbaar zijn
- Klein beetje leuke uitstraling (kunnen) hebben van buiten.
- Van binnen een passende indeling hebben.

Een bestelwagen kan, dat zal het denk ik ook worden, en we zullen dan de nodige aanpassingen maken van binnen zodat het meer "camper" achtig is. Een echt camper model gaat meestal niet; los van dat ze erg duur zijn, zijn ze van binnen ook zo verbouwd dat er geen motoren meer inpassen. Ik heb een KTM 1290 Super adventure, dus sowieso zal het voorscherm eraf moeten!

Lang verhaal, sorry! Ik hoopte eigenlijk wat meer ideeën op te doen, misschien andere suggesties voor merk/model, tips enzo voort.

Bedankt voor het lezen, alle meningen zijn erg welkom!!
 
Toyota Proace
Bedankt voor je reactie. Heb meteen even gekeken, interessant inderdaad!


Vraag me of dat echt 177pk is? :-D En de achterkant moeten we verzinnen hoe we die verbouwen.

Ook ben ik benieuwd wat de waarde is van dit model na bijvoorbeeld 5 jaar. VW's zakken niet zo snel.
 
Als je een verhoogde uitvoering kiest.
Kan je er rechtop in staan.
Is wat minder claustrofobisch.
 
Ik zit zelf ook wel eens voorzichtig aan zoiets te denken. Een VW Trapo is leuk omdat het nog een redelijk normaal formaat bus is waar je ook voor dagelijks gebruik goed mee uit de voeten kunt, maar ze zijn voor het vervoer van motoren wel vrij klein. Zeker als je er 2 in kwijt wilt. Let vooral ook op de hoogte, en dan niet de fabrieksopgave, maar de maat van de deurstijlen, want daar moet de motor wel door passen. Ik heb wel eens geprobeerd om mijn motor in een Renault Traffic te krijgen, maar dat ging niet passen. Zelfs niet zonder ruitje.
 
Je zal in ieder geval wel lekker slapen als er overdag motoren in je slaapkamer hebben gestaan waarmee je recent nog een ritje hebt gemaakt ;-)
Hah ja dat klopt wel, raampjes open laten als er motoren in staan.

Ik zit zelf ook wel eens voorzichtig aan zoiets te denken. Een VW Trapo is leuk omdat het nog een redelijk normaal formaat bus is waar je ook voor dagelijks gebruik goed mee uit de voeten kunt, maar ze zijn voor het vervoer van motoren wel vrij klein. Zeker als je er 2 in kwijt wilt. Let vooral ook op de hoogte, en dan niet de fabrieksopgave, maar de maat van de deurstijlen, want daar moet de motor wel door passen. Ik heb wel eens geprobeerd om mijn motor in een Renault Traffic te krijgen, maar dat ging niet passen. Zelfs niet zonder ruitje.

Een Transporter heeft een beetje van alles inderdaad. Alternatief zou een Sprinter of een Transit zijn. De ProAce zit er ook goed uit.

Toch denk ik dat een VW net wat meer mogelijkheden heeft voor ombouw, zoals bijvoorbeeld isolatie binnen.
 
Laatst bewerkt:
Voor een personenwagen zou ik nooit een fransoos kiezen, maar voor een bus zou ik toch voor een Renault Trafic kiezen. Ik heb er een paar keer één gehuurd nu en vind ze eigenlijk beter rijden dan de VW, en betrouwbaarheid van de VW's is ook niet alles d elaatste jaren.

Voordeel is dat de laadbak net iets rechthoekiger is dan bij de transporter en daardoor toch een behoorlijk stuk praktischer is. Als je bij VW een stapje groter gaat naar de crafter is hij gauw te lomp voor dagelijkse ritjed naar de supermarkt
 
Voor een personenwagen zou ik nooit een fransoos kiezen, maar voor een bus zou ik toch voor een Renault Trafic kiezen. Ik heb er een paar keer één gehuurd nu en vind ze eigenlijk beter rijden dan de VW, en betrouwbaarheid van de VW's is ook niet alles d elaatste jaren.

Voordeel is dat de laadbak net iets rechthoekiger is dan bij de transporter en daardoor toch een behoorlijk stuk praktischer is. Als je bij VW een stapje groter gaat naar de crafter is hij gauw te lomp voor dagelijkse ritjed naar de supermarkt
Oké, ik zal er zeker naar kijken. Te veel technische problemen maakt het er niet leuker op. En ondanks dat historisch Transporters erg populair en prijswaardig blijven, hoeft dat tegenwoordig natuurlijk niet zo te zijn, zeker als andere merken in opmars zijn. Ook is een Ford Transit misschien nog wat.

Wel vind ik kracht een puntje. Als het aan mij lag had een 6 liter GMC ook wel gekund. Als hij maar comfortabel 150 rijdt zonder gerammel is het al goed.


Zo te horen de keuze voor een VW allang gemaakt, je blijft er maar opkomen.

Nee hoor, er zijn alleen genoeg voorbeelden van specifiek Transporters die aan alle voorwaarden voldoen.
 
Ik heb een Opel Vivaro 2.5 CDTI, L1 en H1. Zo is hij laag genoeg om een parkeergarage in te kunnen (net onder 2m) en kort genoeg om overal te kunnen file parkeren (heb wel een achteruitrij camera erop gezet).
IMG_5547.JPG



Loopt best vlotjes en doet 1 op 12 bij normaal vlot gebruik, kan bij echt netjes rijden 1000km op 1 tank (85L halen).
IMG_5574.JPG



Ik gebruik deze normaal om de racer in te zetten, naar circuit met sleurhut en een zooi rotzooi. 2 motoren kan in een dergelijke bus (net als Transporter, Pro-Ace, enz) maar is krap en een hoop geklauter en zou ik persoonlijk snel genoeg van hebben.
IMG_5557.JPG

Voorbereiding 2019 (12).JPG
 
Alleen in Nederland mag je 90 met een aanhanger. In Duitsland 100 met een sticker, dus 110 a 115 geen probleem. In België en Frankrijk mag je net zo snel als het overige verkeer als je niet zwaarder ben dan 3500kg. zie het probleem van een aanhanger niet...
Maargoed een bus is zeker mooi. Kan ook een aanhanger achter ;

Het is lang geleden dat ik 90 reed met een aanhanger ben wel eens met 135 een tunnel in gedoken was wel net iets te snel vond ik.
maar goed aanhanger wil je niet meer.
Een volswagenb busje is belachelijk duur en de reparaties zijn ook niet mals .
 
Volkswagen Transporter niet stoer of snel, ik heb er twee, en te klein voor twee motoren, beter Ford E350 Econoline, met 6.5 diesel verlengd of 5.9 v8 met goeie impco gasinjectie dat voldoet aan je eisen, en gaat wat langer mee dan een europees busje, mits goed onderhouden, of evt een chevy ambulance proberen, maar dan moet je geluk hebben, soms zijn de V8 diesels goed en soms niet, of als je er een kan vinden een dodge ambulance met opbouw en 5.9 cummings, hoeft geen sleutel op, en kun je een vrachtwagen trailer achter hangen als moet.
 
Het is lang geleden dat ik 90 reed met een aanhanger ben wel eens met 135 een tunnel in gedoken was wel net iets te snel vond ik.
maar goed aanhanger wil je niet meer.
Een volswagenb busje is belachelijk duur en de reparaties zijn ook niet mals .
Je maar als je nooit reperaties heb is hij weer goedkoop,mijn transporter T5 heeft 180 duizend op de klok 1 keer deurslot kapot in 11 jaar,hoe zo duur in reperaties?
 
Wil je hem ook echt gaan ombouwen tot camper, of is het echt bedoelt om motoren mee te vervoeren en is het bijzaak dat je er in kan slapen? Ik denk dat als je er echt mee wil gaan reizen, dat je er wel snel zat van wordt om iedere keer die motoren in en uit te laden. Zeker als het 2 motoren zijn. Beetje afhankelijk van het type, kan 2 motoren ook best lastig zijn. 2 racers zoals @Roy "R"acing gaat wel passen, maar die zijn relatief smal. Zeker een allroad heeft natuurlijk een breed stuur, en wil je er daar 2 van laden moet je ze waarschijnlijk om en om laden (een naar voren, een naar achter). Dat iedere dag doen is helemaal een gekloot.

Ik volg het topic wel met interesse, want zelf zit ik ook aan iets soortgelijks te denken. Bij mij hoeft er maar één motor in, dat maakt het wel iets makkelijker. Eis voor mij is wel dat ik er in kan slapen terwijl de motor er in staat. Ik gebruik mijn auto nauwelijks, dus als het een wat grotere bus is vind ik dat niet zo erg, zoveel rij ik er buiten de vakanties toch niet mee.
 
En wat @Frazer zegt, wil je hem op kamper kenteken én 2 motoren erin kan je vergeten. Dat gaat niet passen.

De mijne wil/moet ik nog ombouwen want betaal nu de hoofdprijs maar dan kan ik met inrichting er nog 1 motor in kwijt.
 
Ik zou je sowieso een verhoogde bus adviseren en dan wel eentje met hoge achterdeuren.
Weet je budget niet maar informeer eens waar motorzaken (bv motoport) zijn oude busjes inruilt?
Deze zijn mooi ingericht voor het motortransport.
 
Heb ook wel pech gehad met VW busjes, en mijn broer ook, die had er 8 stuks lopen, altijd dat geklooi met die distributie riemen, de Econoline's E 350's daarentegen niks, hebben distriebutie ketting, 350.000 miles op de klok en gewoon 180 in Duitsland, met 5 ton aanhanger erachter, heel Europa door wel bakolie verversen, en bougiekabeltjes enzo, alleen zijn ze hard afgeveerd als je leeg bent, zijn 4500 kg gwv.
 
Even wat opmerkingen over grijs kenteken.
Prijzen zijn ex. btw.
Als je een nieuwe koopt als particulier komt er nog btw en bpm bij.
En als particulier bezitter betaal je ook de volle mep wegenbelasting (geel tarief).
 
Heb ook wel pech gehad met VW busjes, en mijn broer ook, die had er 8 stuks lopen, altijd dat geklooi met die distributie riemen, de Econoline's E 350's daarentegen niks, hebben distriebutie ketting, 350.000 miles op de klok en gewoon 180 in Duitsland, met 5 ton aanhanger erachter, heel Europa door wel bakolie verversen, en bougiekabeltjes enzo, alleen zijn ze hard afgeveerd als je leeg bent, zijn 4500 kg gwv.
Mijn VW heeft helemaal geen riem maar een ketting,is dat zeker de reden dat mijne niet kapot gaat.
Die van mijn zoon ook 200,000 km op de klok,die had alleen een probleem dat hij ging roesten omdat hij niet goed was gegalvaniseerd,maar werd kosteloos opnieuw gespoten door VW
 
Terug
Bovenaan Onderaan