Busjes draaien voor oldtimer krukas.

Doorknob

MF'er
13 okt 2012
139
105
Horn
Ik ben een 350cc 2 takt motorblok van een DKW SB uit 1934 aan het restaureren. En ik loop tegen het volgende probleem aan.
Bij dit type motorblok bestaan de 4 krukaslagers uit één enkele schaal met daarin losse rollen. Deze rollen lopen rechtstreeks op de kruktappen. Na verloop van tijd lopen deze rollen in op de tap. Zeker het buitenste lager aan de vliegwiel kant. Een nieuwe/gereviseerde krukas is bijna onvindbaar en als je hem vind onbetaalbaar, €1800+ euro's. Vroeger werd er in dit soort situaties de kruktap wel eens afgedraaid en werd de lagerschaal vervangen + een extra lagerrol toegevoegd om de kleinere diameter op te vangen. Deze lagerschalen zijn niet te krijgen.

Wat ik nu wil doen is het volgende:
Ik heb moderne vervangende lagers gevonden. Alleen hebben deze lagers een binnenmaat van 25mm. De kruktappen hebben een diameter van 22,65mm voor de korte tap en 22,88mm voor de lange tap. Kan/wil er iemand tegen vergoeding voor mij busjes draaien die ik over de kruktappen kan kloppen zodat mijn moderne lagers bruikbaar zijn?

De lang bus moet dan 76mm en de korte 39mm lang zijn. Ik heb een foto toegevoegd van mijn originele krukas en van een al aangepaste krukas (door iemand in Rusland). Ik woon overigens in midden-limburg, maar een stukje rijden is geen probleem.
 

Bijlagen

  • 20210616_174136.jpg
    20210616_174136.jpg
    118 KB · Weergaven: 67
  • Aangepaste krukas.jpg
    Aangepaste krukas.jpg
    148,7 KB · Weergaven: 68
Krukastappen die bijvoorbeeld ingesleten zijn door de keerringen worden wel eens met vlamspuiten opgebouwd en weer afgedraaid.
Misschien is dat iets.
Ja, dat was inderdaad mogelijk. De afgesleten plek kon zo weer gerepareerd worden. Alleen zit ik dan weer vast aan die oude type lagers en schalen die niet nieuw te krijgen zijn.
Ik zou een krimppassing toepassen, en er niet over tikken,
Dries van Wylick in Horst is zo'n vent die je kunt benaderen, maar er zitten er wellicht bij jou in de buurt die dit kunnen..
Horst is redelijk in de buurt. Ik zal Dries in mijn achterhoofd houden.
Als je zo,n bus wilt draaien wordt hij wel heel dun,dat kan je er dan nooit optikken,alleen als je er een borst aan draait en hem gelijk met het lager er op tikt
Krimppassing en dan op de krukas nadraaien of slijpen? Elke manier van persen of krimpen geeft weer vormverandering. Met deze methode kan de bus ook een wat dikkere wand behouden voor het persen/krimpen.
Nou, in mijn 200cc SB blok heb ik als test de krukas al eens aangepast met die busjes erover. Gewoon een simpele stalen pijp met een buitendiameter van 25mm en een wanddikte van 1,5mm gekocht en deze zelf met een verstelbare ruimer handmatig op de juiste maat gebracht. Daarna op de tap geklopt en voor de zekerheid wat loctite 638 erop gedaan. Dit heeft mij heel wat uren werk gekost, maar het zit al 6000km prima. We hebben het hier over 7pk en max 3500 toeren ofzo. Voor dit 350 blok was ik niet van plan om weer met die ruimer te lopen vechten.
 
Ik ken iemand die voor mij wel eens wat draaiwerk heeft gedaan. Klein bedrijfje, zit in Grathem. Weet niet of hij dat zo ook voor anderen doet. Als je interesse hebt, stuur me dan even een pb. Praten we daarna verder (met een kop koffie, want dat dorp van ons is niet zo groot😉).
 
Motoren revisie wil niet zeggen dat ze ook snappen wat je met een antieke tweetakt moet. De meeste revisiebedrijven kunnen niet veel meer als cilinders boren en klepgeleiders vervangen.
@leotje60 heb jij een goede kennis in Limburg?
 
@Doorknob.
Benader VMR in Venlo en Paul Ritzen in Weert. Dat zijn vakmannen. En mochten hun afhaken dan kunnen ze je via hun netwerk verder helpen.
En in het draaien/frezen topic zit ook een aantal handige gasten.
 
Laatst bewerkt:
Motoren revisie wil niet zeggen dat ze ook snappen wat je met een antieke tweetakt moet. De meeste revisiebedrijven kunnen niet veel meer als cilinders boren en klepgeleiders vervangen.
@leotje60 heb jij een goede kennis in Limburg?
Ik moet dan gelijk denken aan Harrie Vaessen, (uiteraard) een ouwe zijspancoureur. Hij woont volgens mij in Hamont, België. Net over de grens bij Budel. Hij rijdt tegenwoordig met een Aerial ééncilinder solomotor klassiekerdemo's. Een zeer begaafd techneut.
 
In Venlo zit Venlose Motoren Revisie
Die is mij ook aangeraden om mijn cilinder aan te pakken.
Ik ken iemand die voor mij wel eens wat draaiwerk heeft gedaan. Klein bedrijfje, zit in Grathem. Weet niet of hij dat zo ook voor anderen doet. Als je interesse hebt, stuur me dan even een pb. Praten we daarna verder (met een kop koffie, want dat dorp van ons is niet zo groot).
Grathem is wel heel erg dichtbij. Ik woon zelf in Buggenum. 😉
Ik moet dan gelijk denken aan Harrie Vaessen, (uiteraard) een ouwe zijspancoureur. Hij woont volgens mij in Hamont, België. Net over de grens bij Budel. Hij rijdt tegenwoordig met een Aerial ééncilinder solomotor klassiekerdemo's. Een zeer begaafd techneut.
Bedankt voor alle tips allemaal! Weer een hoop adressen in mijn notitieboekje kunnen bijschrijven.
Ik denk dat ik bij VMR ga aankloppen. Door diverse oldtimer eigenaren wordt die zaak mij aangeraden.

Mocht VMR niet lukken stuur ik je even een pb @VinceJ.
 
Terug
Bovenaan Onderaan