Bv 500 2005 uitlaat spruitstuk roodgloeiend 1 min

jp84

Rookie
19 mrt 2011
13
2
Amersfoort
Beste forum leden

Ik zit met een probleem. Spruitstuk wordt binnen een minuut roodgloeiend. Starten en lopen. Timing mooi op tijd. Model zonder lambdasonde!
Na heel wat revisie oa nieuwe cilinder en zuiger + veren. Kleppen geslepen en getest op lekkage. Oil seals vervangen. Klepspeling volgens de Italianen goed gezet. Nokasje ziet er goed uit niks ingesleten. Helaas kan ik va 2007 model met me handheld obd2 uitlezen. Zit wel een fiat obd2 poort, jpdiag met xp laptop nog proberen.
De 1 cilinder heeft mega veel overdruk bij kleppendeksel boutje los draaien of oliepijl stok eruit te halen. Ook met de oude cilinder. Carterventilatie achter kan ik gewoon aan zuigen en gaat open.
Na 4 maanden sleutelen ivm wachten op parts etc raak ik een beetje geïrriteerd zeg maar.


alle nuttige suggesties zijn welkom🙂
Mvg Jerry
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221225_055731_Gallery.jpg
    Screenshot_20221225_055731_Gallery.jpg
    137,5 KB · Weergaven: 62
Nouja niet dat ik je hier mee verder kan helpen , maar lijkt wel of je ontsteking veelste vroeg staat of je mengsel veelste arm . Maar als ik je verhaal lees heb de ontsteking al lang getakeld. Injectie of carb trouwens ?
Gek verhaal dit .
 
Kleppen standaard 15 en staan nu toevallig op 20. Ook een andere demper geprobeerd zonder cat. Is injectie. Ik ga de hele computer met onderbreker opsturen met sleutel voor controle en evt reparatie aan mcu. Ik dacht ook aan injectie curve die evt kapot is
 
Je uitlaatspruitstuk staat letterlijk roodgloeiend? Dat is absoluut niet normaal.
Waar ik als eerste aan denk is dat de timing van je nokkenas mogelijk niet goed zit.
De verbranding gebeurt dan terwijl je uitlaatklep al open gaat. De hitte van de verbranding gaat dan je uitlaat in.
Je zegt dat je timing goed staat. Welke timing? Die van de ontsteking of die van de kleppen? Is het die van de kleppen: hoe zeker ben je daar van?
 
Kleppen.
Lektest gedaan in bougiegat. Op tijd gezet met de pijtjes omhoog. En bij de krukas de nokjes precies tegen over elkaar. Geen lekkage uit de Kleppen
 
Je hebt je Cat verwijderd dus meer doorlaat. Heb je je SAS ook uitgeschakeld? Kan best zijn dat hij nog steeds verse kucht in je uitlaat inblaast om je CAT te helpen en deze je Lambda sensor voor de gek houdt.
 
Ah op die manier.

Ik verdenk eerder een sensor dan je ECU. Je ECU komt al snel op een foutcode of doet helemaal niks.
Ik heb met de 990 ook een keer zo'n gevalletje gehad. Ik meen dat ik toen inlek had op m'n MAP (lucht massa meter) sensor. Hij dacht dat de druk veel hoger was en ging daardoor veel meer inspuiten wat in de uitlaat terecht kwam en daar vrolijk aan het na-verbranden ging.
 
Heel eerlijk gezegd weet ik dat niet. Op m'n KTM kon ik live meekijken met de gemeten waardes van de MAP sensoren (1 per cilinder) daar zat een erg groot verschil tussen en zo ben ik er achter gekomen dat 1 wel een lek slangetje moest hebben. En dat bleek ook.

Misschien bij jou ook het geval... Ik weet niet hoe ze aangesloten zitten, maar je kunt even checken of alles daar goed strak aangesloten zit en er geen lekjes zijn. Een naaldpuntje klein lekje kan al teveel zijn.
 
Ik heb iig mijn ecu en immo met sleutel opgestuurd. Want dat hadden ze nodig. Dus ben benieuwd. Ik laat het jullie weten
 
Ook gek dat een koppakking 2 kanten afdicht. Gaten lopen gelijk met cilinder. Kan nergens zo'n koppakking vinden. Wat is daar de reden van?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230318_193513_Gallery.jpg
    Screenshot_20230318_193513_Gallery.jpg
    104,7 KB · Weergaven: 19
  • Screenshot_20230318_193454_Gallery.jpg
    Screenshot_20230318_193454_Gallery.jpg
    108,9 KB · Weergaven: 18
Ook gek dat een koppakking 2 kanten afdicht. Gaten lopen gelijk met cilinder. Kan nergens zo'n koppakking vinden. Wat is daar de reden van?
Dat moet je even uitleggen. Het lijkt mij de bedoeling dat een koppakking aan 2 kanten afdicht en dat de gaten gelijk lopen met de cilinder.
 
Dat is nou het gekke. Dit hoort zo. Kan nergens op internet vinden die wel zo lopen. Het past gewoon. Maar sluit gewoon koel doorstroom kanalen af. Oude was ook zo
 
OK, nu begrijp ik wat je bedoelt. De gaten links en rechts op je foto worden afgedicht, enkel die bovenaan en onderaan worden doorverbonden.
Ik heb snel even op easyparts gekeken en daar wordt precies dezelfde pakking aangeboden.
Als de vorige ook zo was dan lijkt het mij de bedoeling te zijn.
 
Het blijft gek.
Op alle sites zijn ze zo.
Naja ik wil en blijf zoeken naar de oorzaak vd te hete spruitstuk. Alles op tijd mcu is gecheckt. Laptop eraan. Zie ik de injectie curve oftewel gradenhoek aardig veranderen van 5 tm 25 graden. Kleppen zijn luchtdicht en weer opnieuw de kleppen afgesteld op .15
 
Toevallig komt vandaag een nieuwe 7 binnen met nieuwe dop met het grote gaatje. Had het idee dat deze niet lekker was. Ben benieuwd
 
Na lange overweging heb ik de Italiaanse scooter weg gedaan. En een Honda Silverwing aangeschaft. Wat een verschil zeg. Rijdt veel beter dan de bv 500. En kwaliteit uiteraard!
 
Terug
Bovenaan Onderaan