BV ik haat het

Oefening baart kunst ;)

Rome en Parijs zijn ook niet op 1 dag gebouwd .... :P

Kwestie van doorzetten en halen dat papiertje :)
 
Ik heb gisteren eindelijk 'mijn' oplossing gevonden voor kleine slalom en achtje:
stationair in 1e rijden zonder rem en koppeling!

Ik had telkens bij lage snelheden dat ik beetje gas gaf bij naar links draaien en beetje gas terug bij naar rechts draaien v.h. stuur.

Nu hou ik me gas dus gewoon dicht, slaat ie net niet af, is iets instabieler, maar dat hindert mij niet.

Nu hopen dat t me vrijdag gaat lukken
 
Ik heb gisteren eindelijk 'mijn' oplossing gevonden voor kleine slalom en achtje:
stationair in 1e rijden zonder rem en koppeling!

Ik had telkens bij lage snelheden dat ik beetje gas gaf bij naar links draaien en beetje gas terug bij naar rechts draaien v.h. stuur.

Nu hou ik me gas dus gewoon dicht, slaat ie net niet af, is iets instabieler, maar dat hindert mij niet.

Nu hopen dat t me vrijdag gaat lukken

volgens mij mag dat niet. je motor moet trekkend zijn.
 
Ik heb gisteren eindelijk 'mijn' oplossing gevonden voor kleine slalom en achtje:
stationair in 1e rijden zonder rem en koppeling!

Ik had telkens bij lage snelheden dat ik beetje gas gaf bij naar links draaien en beetje gas terug bij naar rechts draaien v.h. stuur.

Nu hou ik me gas dus gewoon dicht, slaat ie net niet af, is iets instabieler, maar dat hindert mij niet.

Nu hopen dat t me vrijdag gaat lukken

de vraag is of de examinator dat wil, vooral bij het 8je willen ze vlotte,
mooie en afgeschuinde bochten zien, kan niet geloven dat dat mogelijk
is als je stationair draait
Langzame slalom mag(/moet) wel heel rustig
 
Geloof me, iedereen heeft dat gevoel gehad van dat lukt mij nooit. Maar er komt een moment dat er een knop in je hoofd om gaat en het allemaal gaat lukken.

Altijd KIJKEN naar je heen gaat EN trekkracht houden op je achterwiel.

Vaak moet je ook een angst drempel over.

:]

p.s.
Motor rijden leer je toch pas na het behalen van het rose papiertje. Dan kom je er pas achter dat er heel veel mafketels in koelblikken rondrijden die het op jou voorzien hebben.

8-)
 
ben er 2 keer op gezakt,op die leuke verichtingen :X
derde keer was scheepsrecht ,maar hing het nog niet echt lekker soepel,gewoon verkeers deelneming was voor mij een makkie!!
 
Laatst bewerkt:
dat is balen, op welke onderdelen, ben je gezakt, er zijn er 5 verplicht, dus als je die kent, en goed doet, ben je eigenlijk al geslagen, toch?
 
de vraag is of de examinator dat wil, vooral bij het 8je willen ze vlotte,
mooie en afgeschuinde bochten zien, kan niet geloven dat dat mogelijk
is als je stationair draait
Langzame slalom mag(/moet) wel heel rustig

Zegt mijn instructeur ook. Maar hij zegt ook: de examinator kan wel zo veel willen maar: pionnen moeten blijven staan, binnen pionnen blijven en achtje maken.
Over het hoe zijn geen regels (behalve niet omvallen dan)
 
mij werd ook gezegd dat je alle oefeningen met trekkende motor moest doen hoor...

maargoed,

ff voor de topicstarter:mij hielp het heel erg om de knop om te zetten en te denke, ik ben de baas over de motor en niet andersom. Dus plat met die motor, en hoe schuiner je hem legt, hoe makkelijker het word. De motor gaat dan veel minder snel bokken of moeilijk doen, en je hoeft dan in princiepe alleen je voet nog op de rem te houden om te laten zien aan de examinator dat je je voet daar hebt....

Het duurt idd wel ff voordat je dat doorhebt, bij mij heeft het ook wel een tijdje geduurt hoor, maar op het laatst was het een makkie en in het 8je en de halve draai zette ik net zo makkelijk de steppies aan de grond als mijn instructeur, terwijl ik dat in het begin nooit van mezelf gedacht had.


Gewoon ervoor gaan, niet te veel nadenken en gewoon de motor jouw wil opleggen, niet andersom....

Komt allemaal goed, de een doet er nu eenmaal wat langer over dan de ander, maar uiteindelijk ga jij ook gewoon je a halen en lekker toeren op je eigen bike!!!
 
Zegt mijn instructeur ook. Maar hij zegt ook: de examinator kan wel zo veel willen maar: pionnen moeten blijven staan, binnen pionnen blijven en achtje maken.
Over het hoe zijn geen regels (behalve niet omvallen dan)

Mij werd zelfs verteld dat de techniek belangrijker is dan het eindresultaat
Noodstop? beter iets langer dan niet goed uitgevoerd (ik had de slechte gewoonte
door m'n armen te zakken)
8je? beter iets buiten de pylonnen dan niet goed kijken
en vooral bij die moet je laten zien de motor goed onder controle te hebben
 
Bij de bijzondere verrichtingen (slalom en achtje) trapte ik heel licht de achterrem in. Omdat je motor dan uit zichzelf iets moet trekken tegen de remkracht in, blijft ie mooier lopen en heeft ook minder neigig om om te gaan bokken.

Probeer dit niet te doen in bochten op de openbare weg, want dat was deels de reden voor mij om te zakken de eerst keer....

Oja, ik weet ook nog wel dat ik de richting naar links uitdeed (aandeed??) met mijn rechterhand omdat ik te weinig vingers had aan de linker...
Met andere woorden: Als ik het kan leren kan jij het ook.

Succes
 
klein foefje van een ouwe lul..

vraag of hij stationair iets harder mag draaien.
bij de examens deed ik dat altijd voor de jongens/meisjes.
dan kun je stationair rondjes draaien zonder bang te zijn dat
ie stilvalt of afslaat.
hoeft maar een paar toeren verschil te zijn, maar`t helpt wel..

Zo heb ik ook een aantal keren de BV's gedaan, het voordeel is dat je dan niet hoeft te remmen, losjes je stuur vast kan (durft) te pakken en je volledig kunt concentreren op het kijken. Je weet dat je niet om kunt vallen omdat de motor voldoende toeren heeft om te blijven rijden.
Vraag eens of je het zo mag proberen, als je dan het vertrouwen hebt, is het een kleine stap naar gas/rem techniek.
Succes, en het gaat je heus wel lukken hoor, bij mij heeft het ook weeeeeeeeeeeken geduurd en me vele grijze haren bezorgd (hmmm dat grijze haar kan ook wel door m'n leeftijd komen :X )
Laat even weten hoe het verder gaat.

Groetjes Yama
 
Ik ga het vrijdag proberen, daar mijn wijsvinger van mijn rechterhand aan de rem leg, dan blijft mijn tempo hetzelfde, en is het makkelijker
 
Voor de snelle slalom;

Rijd ruim voor de slalom al 30
Rijd in een hoge versnelling (3de, zodat gasreactie minder is)
Leg je vinger op de rem, of (als je dat hebt) gebruik dat vaste stuk aan het einde van de gashandel.
Geen gas terug nemen en vooral de rem NIET aanraken (je moet de snelheid constant houden, remmen zorgt voor instabielere bochten).
Die moet zo lukken.


Langzame slalom;

In zun 1, leg de koppeling licht aan (tegen schokken).
Rem met de achterrem wat bij als je te hard gaat voor de bochtjes.
Laat het gas OPEN! (op dezelfde stand uiteraard, niet ineens open trekken ofzow B| )
Moet lukken zo.


8je;

In zun 1, 2000 toeren, blijf van de koppeling AF!
Rem slechts licht bij met de achterrem als je voelt dat je te hard gaat.
Tijdens het remmen laat je het gas echter OPEN!
Moet lukke.


Halve draai; hetzelfde als 8je (let op je kijken!)


grote slalom met stops;

Gewoon in zun 1, rond de 2000 (ik deed 25kw) toeren.
Rem met achterrem in de bochjes (laat gas op dezelfde stand)
Stoppen --> koppeling in, gas los, voorrem remmen.
Hupsakee volgende pilon.
:]

Dat waren zo wel de meeste bochten dingen d8 ik.

Ik ben geslaagd met slechts 1 fout, de snelle slalom, ging altijd goed behalve bij het examen :(

Suc6! :}
 
geen zin om alles te lezen, gast "vastzetten" door je duim naast je gashendel op het stuur te zetten, snelheid alleen met je achterrem regelen, over je schouder kijken de kant op waar je heen draait en dan ga je kort je bochtje om.
 
geen zin om alles te lezen, gast "vastzetten" door je duim naast je gashendel op het stuur te zetten, snelheid alleen met je achterrem regelen, over je schouder kijken de kant op waar je heen draait en dan ga je kort je bochtje om.
zo heb ik het ook geleerd
 
Voor de snelle slalom;

Rijd ruim voor de slalom al 30
Rijd in een hoge versnelling (3de, zodat gasreactie minder is)
Leg je vinger op de rem, of (als je dat hebt) gebruik dat vaste stuk aan het einde van de gashandel.
Geen gas terug nemen en vooral de rem NIET aanraken (je moet de snelheid constant houden, remmen zorgt voor instabielere bochten).
Die moet zo lukken.

In deze oefening moet je vooral sturen met je heupen.

Onze instructeur heeft ons deze oefening ook een keer laten doen terwijl we met onze linkerhand naar hem moesten zwaaien. Het was even zweten maar na een paar keer proberen lukte het toch.
 
wat betreft de snelle slalom....

vraag eens of je de oude slalom mag proberen. als je die onder de knie hebt dan is deze geen probleem meer (misschien dat ik hem daarom pas een uur voor mijn bv examen voor het eerst moest oefenen)
 
iets wat bij mij goed werkte voor het leren inkanten was steeds kleinere rondjes rijden. echt verbazingwekkend hoe schuin je kan en uiteindelijk met de stepjes over de grond (waar ik dan weer zo van schrok dat ik het circeltje weer uitzwabberde) en op het laatst met handjes los (idd zwaaien naar de instructeur)
daarna 8tje en halve draai gedaan en het ging geweldig.

die oefeningen komen vanzelf wel, je hebt pas 7 lessen gehad. ik bakte er met 7 lessen nog helemaal niets van en heb nu pas (ruim 10 lessen later) het gevoel te pakken. ik herken je gevoel heel erg hoor! elke keer als ik naar dat parkeerterein reed zat ik stiekum te hopen dat ie niet zou zeggen dat we daar heen moesten. nu wisselt het rijden en de oefeningen elkaar een beetje meer af en ik kan je vertellen: het wordt echt beter!
 
Ik had ook erge moeite met mijn bijzondere verrichtingen, ik had de cirkel, halve draai en achtje ook pas 2 of 3 lessen voor mijn examen pas door. (wel geslaagd btw).
Mijn tip, (sorry als iemand dit al gemeld had, ik had geen zin het hele topic door te lezen) eigenlijk is het geen tip, maar gewoon wat je instructeur zegt: tegenhangen! en natuurlijk kijken waar je heen gaat.
Met de halve draai hielp het bij mij om halverwege de draai naar de pion te kijken waar je het figuur in gaat.
Wat betreft het tegenhangen, luister naar je instructeur en: oefenen oefenen oefenen, het is een gevoel en als je het keertje geproefd hebt, weet je het en doe je het niet meer fout!

succes!! :)
 
oja: weet dat die motor eigenlijk alleen omvalt als je te langzaam rijdt. met snelheid hoef je niet bang te zijn hem plat te gooien, nog platter... (en draai het gas maar open en hij komt weer overeind)
 
Klem je motor tussen je benen en je merkt dat je enorm
veel controle houd, als je in bochten met je knieen
je evenwicht gaat beinvloeden dan raak je je balans kwijt
en lukt het nooit.

Verder: Kijk nooit naar je stuur !!! Kijk naar waar je heen wil
en voel de motor aan!! Laat de motor het werk doen corrigeer
m alleen als het verkeerd gaat !!

Ik heb in 1 dag leren rijden en afgereden voor spec. verrichtingen
begon om 8.00 en om 14.00 reed ik af in Utrecht !! +/- 5 uur


groetjes Onno
 
Ik heb nu 7 lesjes gehad, en het gaat opzich goed, het draaien etc. Mijn truc is toch eigenlijk wat idd al gezegt is:

1) Vinger op de rem houden voor constant gas
2) Je benen tegen de tank aan drukken
3) Heel goed kijken naar het punt waar je naar toe wilt.

Vooral dat laatste is de sleutel tot succes! :P

(Ik mag 8 aug. voor m'n motorbeheersings examen!)
 
Als je het beheerst is het inderdaad een fluitje van een cent, maar om het te beheersen moet je gewoon veel oefenen.

Wat belangrijk is, is dat je het gas geven onder de knie krijgt, deze moet namelijk zo stabiel mogelijk blijven. Hoe, ik weet niet of het al gezegd is door iemand, maar leg je duim en wijsvinger om de "oranje" knop op het stuur.
Hierdoor heb je dus een gedeelte van je palm ook op het stuur liggen, en dan blijft je gashendel in dezelfde stand staan. Welke bocht je ook maakt.

Zorg dat het toerental tussen 2500 - 3000 blijft en trap de achterrem een beetje in. Hiermee kun je namelijk mooi de snelheid regelen. Kijk goed door het bochtje, maar focus je nooit op pionnen, bomen of wat dan ook.
Doe je dit wel, dan rijdt je er gelijk naar toe. Kijk gewoon door het bochtje en je zult zien dat je de motor steeds schuiner gaat gooien.

Dan gaat het rondje / 8je / of weet ik veel wat je tegenwoordig allemaal moet kunnen vanzelf.

Als je ergens "stiekem" kunt oefenen, moet je dit altijd doen. Let er dan wel op dat je jezelf geen verkeerde zaken aanleerd, dat is namelijk moeilijker af te leren.

Veel succes, en op naar dat mooie papiertje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan