BV ik haat het

Blue

Die hard MF'er
18 mei 2004
602
0
Zwanenburg
Hallo allemaal

Ja ja ik ben dus een beginner en heb het allemaal nog niet zo onder knie.
Maar volgens mij zal ik het ook nooit krijgen, heb nu 7 lessen gehad waarvan er 5 met bijzondere verrichtingen zijn.
Ik krijg het maar niet onder knie, zeker niet die bochtjes, halve cirkel.
Zijn er nog mensen die misschien wat tips voor me hebben.
Ik kom steeds wel goed aanrijden maar in de bocht, schijn ik toch gas te geven of dan weer te veel te remmen, ik weet iedere keer weer niet wat ik goed of fout doe...........


Help

ELLY
 
Ten eerste: ---> Algemene praat

voor de rest: Oefenen! Na 5 lessen hoef je nog niet alles perfect te kunnen
en klim bij je instructeur achterop zodat je "voelt" wat die doet


hou je fiets op ong. 2500 toeren en regel alle snelheid met de achterrem
ga je te hard - harder remmen, te zacht - minder remmen
let wel dat je je gas klemvast hebt, teveel gas is niet zo'n ramp (gewoon iets
schuiner gooien of meer remmen)
te weinig is irritanter
omdat je evt. in een bocht ongewild wel 's je hendel dicht draait kun je teveel snelheid verliezen wat je het "val"-gevoel geeft
 
als je je wijs-vinger op je rem houdt dan blijft het gas constant aangezien je je hand dan niet kan draaien.

Dat werkte bij mij goed, en heb ik helaas niet zelf verzonnen, wel zelf gehoord van me instructeur!!

sucses verder
 
als je je wijs-vinger op je rem houdt dan blijft het gas constant aangezien je je hand dan niet kan draaien.

Dat werkte bij mij goed, en heb ik helaas niet zelf verzonnen, wel zelf gehoord van me instructeur!!

sucses verder

Ik kreeg dát dus niet voor elkaar, heb daarvoor in de plaats het stuurgewicht
beetgepakt
 
bijzonder topic titel voor iemand die wil leren motorrijden...of móet je van je moeder leren :?
 
Als je het op een chopper aan het leren bent zoals in je icoontje, zul je het nooit leren
 
Als je het op een chopper aan het leren bent zoals in je icoontje, zul je het nooit leren

Allez t'is gene Belg dus... vermoedelijk de motor die op haar staat te wachten als ze het papiertje heeft.

Stuurgewicht beetpakken vond ik het makkelijkst. Daarnaast moet een instructeur precies kunnen aangeven wat je fout doet en vertellen hoe je dat beter kan doen (als ie dat niet kan: andere instructeur). Het probleem is meestal dat je bang bent om te vallen en daardoor verstijft waardoor je gedoemd bent te falen. Halve bocht is de bocht goed doorkijken en niet naar de pilonnen. En let maar eens op als je op je gewone trapfiets zit: kijk je het namelijk ook verkeerd. Echter op een trapfiets kom je er mee weg en op een motor niet.

Daarnaast: bij sommigen duurt het nou eenmaal langer dan bij anderen voordat het muntje valt. Leg jezelf geen druk op, ga ontspannen lessen, vraag je instructeur het hemd van het lijf over wat er schort en geniet van het motorrijden.
 
Als je per-ongeluk gas geeft terwijl je stuurt dan denk ik dat je je handvatten te krampachtig vasthoudt. Misschien heeft je instructeur het al eens heeft laten zien dat je veel van de bijzondere verrichtingen en bochten zelfs met de handen los van het stuur kunt doen. Dus probeer met je lichaam in balans te zijn en relaxt je stuur vast te houden, ook bij hoge snelheden want je valt er heus niet zo snel vanaf ;) Dat te veel remmen duidt er misschien ook op dat je op het laatste moment begint te twijfelen en bang wordt voor de bocht om dan alsnog te remmen. Gooi hem ipv. remmen gewoon platter en kijk alleen naar waar je naar toe wil, niet waar je niet naar toe wil want anders krijg je last van doel-fixatie en dan gaat het zeker mis...
 
als je je hoofd beter draait om te kijken waar je heen gaat .
gaat alles ook een stuk gemakkelijker en dan vergeet je dat met remmend gas geven een stuk easyer.


dus eerst een stukkie beter kijken want op toeren houden is dan een automatisme geworden
 
Als je per-ongeluk gas geeft terwijl je stuurt dan denk ik dat je je handvatten te krampachtig vasthoudt.

:^

Toen mijn instructeur de BV's voordeed deed ie dat met een brede glimlach, en zat ie "gedrapeerd" over de motor.

Zo losjes moet je dus zitten. :P
 
Als je het op een chopper aan het leren bent zoals in je icoontje, zul je het nooit leren
Ook op een chopper lukt het! Begin jaren negentig werd er bij mijn toenmalige werkgever lesgegeven met de suzuki 650 savage en Kawa EL 250. Later kwamen de GS500-erds pas.
 
klein foefje van een ouwe lul..

vraag of hij stationair iets harder mag draaien.
bij de examens deed ik dat altijd voor de jongens/meisjes.
dan kun je stationair rondjes draaien zonder bang te zijn dat
ie stilvalt of afslaat.
hoeft maar een paar toeren verschil te zijn, maar`t helpt wel..
 
Als je tempo constant is, word het al een stukje makkelijker, het afschuinen is niet moeilijk, mijn instructuer, heeft het me laten voelen, door achterop te gaan, en te doen, of hij de tank was, en ik mocht nergens mijn handen aanvast pakken, dan voel je cht wat afschuinen is.
 
in het begin kon ik ook voor geen meter rijden. maar nu na 19 lessen kan ik behoorlijk de bijzondere manoeveres maken. Je moet ook niet alles tegelijk willen vindt ik. Stukje bij beetje leer je het 'zou ik zeggen'.
 
ik ken het.


Kijk eens naar een demo van AC Farias. Ik dacht meteen, dat wil ik ook! Ik wil en ik zal op zijn minst die rijles bv'tjes onder de knie krijgen. Heeft bij mij ook even geduurd, maar uiteindelijk heb ik het bv examen met veel overtuiging gehaald. (geeft wel een kick als je met de langzame slalom kunt spelen, halve draaien oefent door constant een paar meter achter je lesgenootje aan te rijden die die aan het oefenen is, achtjes net zo makkelijk de andere kant op neemt en er met hetzelfde gemak nog een paar achteraan draait etc. Klinkt moeilijk, maar op een gegeven moment hebt je het door en is het leuk!
 
Probeer het eens een paar keer zonder pilonnen. Met lukte mij ook niet in het begin, terwijl als hij ze weghaalde was het geen probleem.
 
Zijn er nog mensen die misschien wat tips voor me hebben.

Als de motor in je avatar de motor is waarop je lest zou mijn advies zijn: Ga lessen op een andere motor!
Een sjopper is gemaakt om mee rechtdoor te gaan. Niet om 8-jes te draaien. Maar dat was al opgemerkt zie ik. Wil echt niet zeggen dat je nu op een BUsa moet gaan lessen.

Ander advies. Niet te veel nadenken en kijken naar waar je heen wilt gaan ipv naar je voorwiel kijken. Maar dat zal je instructeur je ook al wel verteld hebben.

Tijdig beginnen met remmen, zodat je de remdruk gelijdelijk op kunt bouwen scheelt een hoop gestress en maakt dat je gedoseerder kunt remmen. Niet meteen vol remmen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen technisch verhaal over hoe en wat en welke motor.

Maar ik weet wel dat ik er ook veel moeite mee had.
Maar toch vol ben blijven houden. Achterop bij de instructeur hielp ook goed.

Gewoon volhouden en proberen het leuk te blijven vinden. Al vond ik dat zelf ook moeilijk. Maar ik moest en zou dat papiertje hebben!!!
 
Tis al meer gezegd, maar zit inderdaad zo relaxed mogelijk op de motor. Het afschuinen gaat dan een stuk beter, en doordat je polsen minder gespannen zijn corrigeer je ook veel makkelijker.

Maar da's echt iets wat je met jezelf moet afspreken. Gewoon voor de volgende rijles tegen jezelf zeggen; en nu lekker losjes!

Enne, mn vrouw is al bijna een jaar bezig. Ik zou me nog niet echt zorgen maken na 6 lessen hoor...
 
Als jij het bent die in het filmpje ( in jou signature ) de motor neer legt:
Remmen met de achterrem in de bocht of als je maar een klein beetje wil vertragen. Dat scheelt ook weer.
 
en.... rij niet te langzaam!


meeste bv's worden makkelijker als je een beetje snelheid houdt. probleem is echter dat het tegen je natuur is om harder te gaan rijden als het niet lekker loopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan