BV's oefenen na behalen rijbewijs: hoe?

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
De afgelopen weken motorzaken afgelopen, afgelopen maandag m'n rijbewijs gehaald, dinsdag wezen proefrijden, en een motor aangeschaft ('91 ZZR-600).

Vanavond kan ik 'm ophalen; ik voel me nu net een 8-jarig kind op sinterklaasavond :) De wijzers van de klok kunnen wat olie gebruiken denk ik; ze bewegen wel heel traag :)

Magoed, straks heb ik m'n speeltje. Nu lijkt het me verstandig om eerst weer eens de hele riedel aan BV's door te nemen. Dat haalt een beetje de concentratie weg van de bediening van de motor, wat de concentratie op het verkeer ten goede komt. Sturen gaat op een ZZR-600 aanzienlijk zwaarder dan op een ER-5 lesmotor, en helemaal vloeiend zonder schokjes door de versnellingen heen lukte ook nog niet echt tijdens de proefrit.

Nu, een stuk verlaten afgesloten weg vinden in goede conditie is niet zo'n ramp (ze hebben recent wat wegen afgesloten hier in de buurt; die zijn dus nog mooi schoon). Vriendin meenemen voor het geval er iets misgaat ook niet.

Nu, een aantal oefeningen kan prima zonder pilonen, zoals langzaam rijden, remproef, bochtje linksom/rechtsom, precisiestop en noodstop.

Maar hoe doen jullie de rest? De uitwijkoefening bijvoorbeeld? Ik heb daarbij toch iets van pilonen nodig om valsspelen te voorkomen. Of oefenen jullie dat soort dingen nooit meer?

[me]Phr3ak heeft sinds ze examen die oefeningen nooit meer gedaan ;)
[/me]

Zou het wel weer eens willen proberen eigenlijk :)

Bij de speelgoedwinkel ook. Die pylonnen zijn goedkoop en klein. :)

Gefeliciteerd met de aankoop trouwens.

Ondanks dat ik inmiddels 14 jaar motor rij, oefen ik de bochtjes, de achtjes, het remwerk etcetera nog altijd. Ik gebruik daar geen pilonnetjes meer voor, maar schat de afstand zo ongeveer in. In Tilburg heb je evenementen-terrein "Het Laar" en als daar geen circus o.i.d. staat, heb je daar een prachtig open terrein voor.

Leer eerst je motor een beetje kennen voordat je halve rondjes en dergelijke gaat oefenen met je eigen motor. De motor is niet alleen zwaarder qua gewicht, maar trekt ook anders omdat het een viercylinder is. Ik heb het zelf langzaam opgebouwd en kan nu probleemloos al die oefeningen met mijn eigen motor. Moet zeggen dat het helpt om je zelfvertrouwen op te bouwen op je eigen fiets.

Maar mijn dealer waarschuwde ooit: ga niet te snel dat soort oefeningen met je eigen motor doen... je zal niet de eerste zijn die hem op zijn kant legt...

Maar hoe doen jullie de rest? De uitwijkoefening bijvoorbeeld? Ik heb daarbij toch iets van pilonen nodig om valsspelen te voorkomen. Of oefenen jullie dat soort dingen nooit meer?
Gewoon de weg op, komen alle oefeningen aan de beurt hoor. OK, 8-tje niet, maar de rest wel. Zelfs de slalom zal je nog vaak doen, als je op een lange saaie weg zit, bijvoorbeeld.

tijd van oefenen is voorbij he?
gewoon veel rijden, dan leer je al doende hoe je moet uitwijken.... ;)

:^

|(

:]

En van hetzelfde voor de rest van de BV's :+

Leuk oefenen met een marge op een parkeerterrein leer je niet zoveel van.
In de praktijk moet je het doen en wordt je er ook nog toe gedwongen bij tijd en wijle :(

Parkeerterreintje voor de halve draai, rondjes en achtjes. Remproef kun je genoeg doen in de praktijk, en slalom ook.
Er is een heel geschikt terrein op mijn woonwerkroute, en ik stop daar regelmatig om een paar achtjes of een halve draai te oefenen. Niet alleen om te zien of ik het nog kan, maar ook gewoon voor het leuk. Er staan genoeg strepen en andere markeringspunten op het asfalt, dus de "examenafstanden" kan ik daar behoorlijk inschatten.

Edit: nog gefeliciteerd met je A´tje! *D

Ken het probleem..heb nu 4 maanden mijn rijbewijs en twee maanden een motor, maar heb geen oefeningen meer geoefend. Ik ben ook bang dat ik hem per ongeluk om z'n kant leg.
Ik probeer de remmen wel regelmatig effe uit, en idd effe slalommen op de weg.
Als ik de motor genoeg ken, wil ik wel eens weer wat dingen oppakken.

Btw proficiat met het behalen en met de motor!

Ik heb mijn rijbewijs nu een half jaar en ben zó blij dat ik die stomme oefeningen nooit meer hoef te doen. Ik merk wel in de praktijk dat het goed is dat ik ze geleerd heb, en pas ze ook nog wel toe. Inderdaad: lekker slalommen als je op een lange, saaie weg zit..

[me]Phr3ak heeft sinds ze examen die oefeningen nooit meer gedaan ;)
[/me]
Zou het wel weer eens willen proberen eigenlijk :)

Ik oefen nooit meer.

Hmm. En als je dan opeens plots uit moet wijken voor weetikveelwat, gaat je dat dan lukken, of word het jezelf met een verstrakt lijf onderuit remmen?

Dingen als uitwijken en noodstops komen zo weinig voor dat je ze eigenlijk amper tijdens het rijden kan oefenen. En zo lang duurt het niet voor die 'vaardigheden' verslappen, zoals ik gemerkt heb nadat ik na een maand zonder BV's weer opeens even mee moest doen met BV-training.

Persoonlijk ben ik van mening dat je dit soort zeer zelden voorkomende, maar levensreddende technieken moet blijven oefenen.

Bij de speelgoedwinkel ook. Die pylonnen zijn goedkoop en klein. :)

Hmm, da's wel iets om eens naar te kijken.

Gefeliciteerd met de aankoop trouwens.

Dank je. Hoe bevalt de RF600 na de NTV?

Ondanks dat ik inmiddels 14 jaar motor rij, oefen ik de bochtjes, de achtjes, het remwerk etcetera nog altijd. Ik gebruik daar geen pilonnetjes meer voor, maar schat de afstand zo ongeveer in.

Yup, maar daarmee kun je makkelijk valsspelen. Ook kun je zo moeilijk zien of je een goed achtje rijd. Dat geld voor mij tenminste; ik ga ervan uit dat 14 jaar ervaring wel wat doet :)

Leer eerst je motor een beetje kennen voordat je halve rondjes en dergelijke gaat oefenen met je eigen motor. De motor is niet alleen zwaarder qua gewicht, maar trekt ook anders omdat het een viercylinder is.

Uiteraard alles met beleid. Maar probeer iemand met een nieuw speeltje maar eens zoiets te laten doen zonder beleid :) En zo groot is bij die oefeningen de kans niet dat je plat gaat; als de motor naar binnen valt is licht gas geven voldoende om de motor rechtop te houden. De bocht zul je dan echter wel niet halen vrees ik.

Met een viercylinder laag in de toeren zul je ook niet snel je achterwiel onder je uittrekken. Tenminste, ik kan me niet indenken hoe ik dat met een ZZR voor elkaar zou moeten krijgen.

Noodstop en uitwijkoefening zijn gevaarlijker wat dat betreft, dus die bewaren we tot het laatst.

Leuk oefenen met een marge op een parkeerterrein leer je niet zoveel van.
In de praktijk moet je het doen en wordt je er ook nog toe gedwongen bij tijd en wijle :(

Volgens mij is af en toe oefenen hetgene wat het veschil maakt tussen verstijfd op je brommer remmen met je ogen gericht op het obstakel (Volgens de statistieken doet maar een klein gedeelte van de motorrijders uberhaupt een poging tot ontwijken; zie het 'Hurt' onderzoek van BMW), en het uberhaupt kunnen inzetten van een al dan niet succesvolle ontwijkpoging.

Idem voor remmen denk ik. Zo hard mogelijk remmen lukt echt niet als je dat een jaar al niet meer gedaan hebt. Dan rem je jezelf keihard onderuit. Of niet hard genoeg.

Je word ertoe gedwongen in de praktijk, klopt. Maar de kans dat je daar zonder kleerscheuren en een dure rekening van de dealer vanaf komt kun je volgens mij aardig vergroten door zo af en toe te oefenen.

Je hebt er wel gelijk in dat oefenen op een parkeerterrein geen praktijksituatie is. De eerste U-draai op de 'echte weg' tijdens het lessen doe je niet met de juiste halve-bocht-techniek aangeleerd tijdens de BV's.

Edit: nog gefeliciteerd met je A´tje! *D

Ken het probleem..heb nu 4 maanden mijn rijbewijs en twee maanden een motor, maar heb geen oefeningen meer geoefend. Ik ben ook bang dat ik hem per ongeluk om z'n kant leg.

Hoe vaak heb je de lesmotor op z'n kant gelegd? Ik neem aan 0 keer....

Ik probeer de remmen wel regelmatig effe uit, en idd effe slalommen op de weg.

effe remmen uitproberen is wat anders dan bewust bezig zijn met de juiste techniek om een motor tot stilstand te brengen. Slalommen op de weg kan prima omdat je dan wel voelt of je goed bezig bent of niet.

Btw proficiat met het behalen en met de motor!

Denk niet dat je een achtje kan maken met je zzr :P
ik iig niet met mn zxr. Als ik mn stuur maximaal draai dan is de draaicircel nog steeds veel te groot B|

ik iig niet met mn zxr. Als ik mn stuur maximaal draai dan is de draaicircel nog steeds veel te groot B|

ik weet niet hoelang je dit niet meer gedaan hebt maar met bijna alle motoren wordt het lastig om het achtje te draaien met de motor rechtop. je moet tegenhangen bij de halve draai en het achtje. anders haal je hem nooit. Ik weet zeker dat het met een zxr ook kan.
ik ben trouwesn weer aan het oefenen op de halve draai is tocht wel makkelijk als je verkeerd gereden bent :+

Als ik zag hoe die leraar van mij zo'n dikke BMW een achtje of cirkeltje in duwde.. stepjes én koffers over de grond. dus in principe moet het met alle motoren lukken, maar of je het ook durft..?

ik had trouwens de nacht voor mijn exmanen gedroomd dat ik mijn bv met een Goldwing moest doen. Of dát ook mogelijk is?!??

Eerst beetje gevoel in de motor krijgen (vooral je achterrem!!) en als je daer een beetje feeling in krijgt een parkeer terrein met voldoende ruimte opzoeken :)

je kan natuurlijk ook een zooi van die nieuwe dommelsch flessies halen.
mocht je em dan plat krijgen heb je geen rotte band, en kan je na afloop het success gaan vieren met bier :]

Dat geloof ik niet. 't is en blijft een kwestie van de motor vanuit je heupen wegduwen. Tijdens het proefritje ging keren op een smalle polderweg eigenlijk al goed, met een draaicircel die niet veel groter is dan die van een 8-je. Alleen moet je die ZZR heel veel harder duwen dan een ER-5. En met die chopper was het nog erger.

Een jaar lang niet hard remmen? Waar woon jij :9

Met rijles nooit nodig gehad, en ik leste toch redelijk vaak in de spits. En op de brommer (~1000km/maand) was de laatste keer een dik jaar geleden toen een of andere miep zonder te kijken een inrit uit kwam gereden. Verder zie je het meestal wel aankomen. En natuurlijk rij je bij uitritten van winkelcentra e.d. extreem behoedzaam :P

je kan natuurlijk ook een zooi van die nieuwe dommelsch flessies halen.
mocht je em dan plat krijgen heb je geen rotte band, en kan je na afloop het success gaan vieren met bier :]

Hmm, we hebben thuis nog wel een stel van die halve liter spa-blauw flesjes. Beetje zand erin, en klaar is kees. Eureka! :P
(water erin lijkt me niet zo's strak plan; als je ze dan raakt glibber je er gewoon over weg)

Hmm. En als je dan opeens plots uit moet wijken voor weetikveelwat, gaat je dat dan lukken, of word het jezelf met een verstrakt lijf onderuit remmen?

Dingen als uitwijken en noodstops komen zo weinig voor dat je ze eigenlijk amper tijdens het rijden kan oefenen. En zo lang duurt het niet voor die 'vaardigheden' verslappen, zoals ik gemerkt heb nadat ik na een maand zonder BV's weer opeens even mee moest doen met BV-training.
Euh... uitwijken en noodstop zijn pas sinds heel kort onderdeel van de BV's, dus het grootste gedeelte van de motorrijders heeft die sowieso nooit geoefend. En om die dingen nou ineens te gaan oefenen zonder dat je geleerd is hoe je het moet doen? Lijkt me niet verstandig. Dan is het waarschijnlijk beter om nog 's een lesje bij een rijschool te nemen, alleen gericht op de BV's. Of een VRO natuurlijk.

Mwoah.. gewoon rijden. Vro kan altijd nog .. leer eerst maar eens redelijk rijden voordat je jezelf onderuit remt op een parkeerterrein

Terug
Bovenaan Onderaan