BWM K1100RS Fluitend geluid, benzinepomp

pariaH

Rookie
16 apr 2020
10
4
Beste forumleden,

Zelf ben ik nieuw op dit forum en eigenlijk toevallig hier terecht gekomen.
Mijn vader is afgelopen december overleden en van hieruit zitten wij op dit moment met zijn motor de BMW K1100RS uit 1996,
Met een lekke benzineslang en een lekke remleiding voor heeft de motor voor bijna een jaar stilgestaan en omdat hij het lichamelijk niet meer kon is er niet veel met de motor gedaan.

Inmiddels zijn deze kleine dingen gerepareerd, maar nu starte ik de motor van de week, in eerste instantie klonk alles in orde. Motor loopt lekker en rijdt ook prima.
Tot ik een 2km gereden had en er ineens een hoog fluitend geluid ontstond.
Motor even geparkeerd toen bleef het ook nog aanhouden, hierna de motor uitgezet omdat ik zelf bang was dat er misschien iets op knappen stond.

Motor hierna weer aangezet, dan blijft het geluid wel weer even weg maar komt op termijn weer terug.

Met de telefoon heb ik twee filmpjes gemaakt, eentje om te proberen te achterhalen waar het vandaan kwam, ook een heel klein beetje gas gegeven en in eerste instantie lijkt het mee te gaan op de toeren... (Dus misschien iets in het blok?)

Het tweede filmpje, daar draaide de motor in eerste instantie rustig en begon (op het filmpje) vrij snel met dat fluitende geluid.

Ik hoop dat jullie mij een goede duw in de juiste richting kunnen geven. Er op dit moment mee naar een motordealer durf ik niet aan omdat ik bang ben dat ik het blok kapot rijdt en dat zou ik persoonlijk een beetje zonde vinden.

Video 1:
Video 2:


Groetjes,
Jeffrey
 
Wat een waanzinnig snelle reacties, bedankt hiervoor.
Het reserve lampje brand in dit geval omdat ik de kuip voorzichtig los had gehaald om te kunnen luisteren waar het vandaan kwam, hierdoor zat de benzine niet bij de meter, toen de tank weer recht lag was dit weer weg :t.
De brandstof pomp, nou ben ik niet op de hoogte van de regels hier op dit forum. Maar kunnen jullie wellicht een website aanraden welke deze pompen verkopen? Dan kan ik deze online aanschaffen.
Anders ga ik gewoon naar de dichtstbijzijnde motorzaak hier!

Nogmaals bedankt voor de snelle antwoorden
 
Sorry, met het waarschuwingslampje bedoelde je de driehoek... My bad...
Deze blijft branden als je de motor net aanzet, tot de remmen 1x ingedrukt zijn dan gaat deze uit
 
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
De lokale motordealer hier gebeld en klonk hem niet bekend.

Uiteindelijk de BMW dealer gebeld, deze zei ook dat het zeer waarschijnlijk ook de benzinepomp was en dat het niet noodzakelijk zou zijn om deze te vervangen. Je kan er nog gewoon mee rijden.
Aangezien ik de motor rijdend wil krijgen en hem dan wil verkopen. Lijkt dit voor mij de beste oplossing, maar kan je daar echt mee blijven rijden?
Anders bestel ik voor nu gewoon zo'n ali pompje... Als dat goed genoeg is
 
Vervang eerst het filter.
Pompen draaien kapot doordat het filter teveel weerstand geeft.
Hoort gewoon bij het onderhoud maar wordt veel te vaak overgeslagen.
Controleer dan gelijk of het rubber dat de pomp vasthoudt nog in goede staat is, soms lossen deze rubbers op, dan heb je een soort zwarte kauwgum in je tank, daar kan de pomp ook slecht tegen.

Een pomp die herrie maakt kan nog heel lang meegaan. Sowieso zijn de K pompen vrij lawaaiig.
 
Top, heb zojuist net als in het filmpje de tankdop even los gehad, stukje gereden en inderdaad komt het geluid bij de benzinepomp vandaan!
Ik bel zo direct nog even met de BMW dealer om te vragen voor een nieuw benzinefiltertje, en anders bestel ik inderdaad ook gewoon het ali pompje!
Hoop de motor netjes te verkopen, en zojuist nog een keer het geluid gehoord... Zelf zou ik de motor zo ook niet willen kopen.

Bedankt voor alle hulp! Wanneer het nieuwe filter erin zit zal ik nog even uploaden of dit geholpen heeft!

Oja.... Klopt het dat de benzine in de tank troebel wordt wanneer de motor draait? Of duidt dit op vervuiling?!

@Hellraser: De pomp die jij stuurt is niet geschikt voor de K1100RS, althans staat niet in de lijst. Weet jij toevallig uit je hoofd of het wel past? Of moet er toch iets anders verzonnen worden?!
 
Alle K1100 pompen zijn hetzelfde. Zolang het een 43mm pomp is past het. De K100 gebruikt een 52mm pomp. Die past niet zondermeer. Maar als je een beetje handig bent is het allemaal geen probleem.
 
Schrijf je In dit topic (klik) volgend jaar je verhaaltje?
Haha... Heb vorig jaar mijn eigen Yamaha R6 uit 2003 verkocht. Dat was achteraf gezien misschien nog wel zonde, maar ik reed er uiteindelijk bijna niet meer op.

Deze motor is niet helemaal mijn smaak, ondanks dat de gedachte wel door mijn hoofd is gegaan de motor te houden wordt deze toch verkocht wanneer deze weer in orde is

Alle K1100 pompen zijn hetzelfde. Zolang het een 43mm pomp is past het. De K100 gebruikt een 52mm pomp. Die past niet zondermeer. Maar als je een beetje handig bent is het allemaal geen probleem.

Thx, ik bestel hem gewoon als het filter het probleem niet is, ik neem aan dat de pakking waar jij het net over had wel los besteld moet worden bij een dealer o.i.d.?
 
had daddyphlipsen ook niet zoiets? dacht dat hij wat olie bij de benzine gooide om de 3 tankbeurten ofzo


Jupp na de winter 1x laten lopen van de bmw.
Tjeetje wat maakt die pomp lawaai. Oja weg gezet met volle tank E10 er in en vergeten een scheutje motorolie erdoor te doen. Domdomdom |(
Scheutje alsnog er door. Minuutje later pomp weer zo stil als een nieuwe
 
Ik gooide inderdaad een klein beetje tweetaktolie bij de K100 en K1100, liepen ze echt een stuk rustiger mee. 1:200 ongeveer qua hoeveelheid. De moderne Marine kwaliteit olie verbrand asloos en erg schoon TCW heet die volgens mij.

Filter wisselen is de eerste optie inderdaad, is heel vaak niet gebeurd en dan moet de pomp extra werken, daar gaat hij een keer kapot van. Zeker met de moderne brandstoffen de niet tegen veroudering kunnen kan er veel vuil in de filters opbouwen. Filtertje kost 15 euro dus daarvoor hoef je het niet te laten, je moet alleen even de tankdop verwijderen om er bij te kunnen. BMW heeft dit systeem met een in de tank filter al jaren op de K en R series in gebruik en ik vloek er nog steeds op. Waarom niet gewoon in de leiding ergens buiten de tank....

Pompen hoor je extra als er weinig brandstof in de tank zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan