Kenneth B. Done
Die hard MF'er
uit het Parool, 16 april 2008
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Vroeger zeker wel; de Heinkel Tourist, een oerscooter met vier versnellingen; en ik denk dat er wel meer zijn/ waren.(Er zijn toch geen motorscooters met versnelingen )
Automaat... maar je mag wel op het knopje drukken als je dat wil.ehhhhhhhhh de burgman 650
Ja vroegâh.Vroeger zeker wel; de Heinkel Tourist, een oerscooter met vier versnellingen; en ik denk dat er wel meer zijn/ waren.
Misschien omdat ze de auto rijder op de motorscooter willen zetten?Over het parkeren: je mag een motor[scooter] toch gewoon in een parkeervak zetten bij mijn weten?
En in de nieuwste fileregels staat dat je auto's in een rijdende file mag passeren tot een snelheid van 50km/u met een niet te groot snelheidsverschil [nergens staat max. 10km/u].
Matig artikeltje eigenlijk, beetje vooroordeel bevestigend wat motorscooters en hun berijders betreft.
(Er zijn toch geen motorscooters met versnelingen )
Vertel mij dan eens het verschil....... Je kunt op sommige wel electronisch "schakelen" maar dat zijn nog geen versnellingen.
zie:wat dacht je van de oudere 2t vespa's ,gewoon hand geschakelt!
Ja vroegâh.
Je laat alleen de toeren mer doorlopen, aangezien er weinig te schakelen valt. Aprilla heeft dit toch, of zit ik fout?Ik noemde die Heinkel omdat die net als andere klassieke scooters een tandwielschakelbak heeft net als klassieke schakelmotoren.
De Burgman 650 heeft natuurlijk net als de Honda Forza en Gilera GP 800 een CVT met manual stand. Werkt anders, maar gedraagt zich als een tandwielbak.
Vertel mij dan eens het verschil....Nicked schreef op 17 april 2008 @ 11:26:... Je kunt op sommige wel electronisch "schakelen" maar dat zijn nog geen versnellingen.
Ik denk het wel......... of zit ik fout?...
Dat is dus precies wat ik in minder woorden duidelijk probeerde te maken, maar dat is dus niet gelukt.Ik denk het wel....
De Aprilia Mana heeft geen tandwielen voor de aandrijving in de versnellingsbak maar kan weldegelijk schakelen.
De overbrenging van de CVT wordt gecommandeerd door de computer, normaal kiest hij uit een miljoen overbrengingen continu de meest gunstige; speciaal voor de schakelfreaks kan hij ook uit 7 gangen een ongunstige overbrenging kiezen.
Hij heeft net als de andere genoemde motoren een CVT met de optie "manual" waarmee je de perfecte traploze overbrenging zich weer als een ouderwetse tandwielbak kunt laten gedragen.
Het is vergelijkbaar met een ouderwetse hoorn met draaischijf op je mobieltje, of een pick-up arm met naald op je MP3 speler.
Ga maar eens rijden met zo'n CVT, eerst op automaatstand en dan manual; ook jij gaat dan inzien dat schakelen uit de tijd is.
CVT heeft de toekomst, al die andere dingen zijn achterhaald.
Ik snap alleen nog niet waarom handgeschakeld in auto's nog steeds zuiniger is dan een automaat. Terwijl het bij fietsjes omgedraaid lijkt?
speciaal voor de schakelfreaks kan hij ook uit 7 gangen een ongunstige overbrenging kiezen.