Cabrio op 2 wielen

Kenneth B. Done

Die hard MF'er
19 aug 2006
633
9
Amsterdam
uit het Parool, 16 april 2008

full
 
Leuk artikel maar: "de motorscooter ziet eruit als een uit de kluiten gewassen vespa", (hoezo een vespa, zijn zijn niet de enige die scooters maken) "de meeste zijn automaat" Joh, anders is het een motor. (Er zijn toch geen motorscooters met versnelingen :? )
 
gaan ze nog is in voeren dat je met een reibewijs B op een motorscooter mag rijden?
in 13 van de 15 europese landen is het wel het geval. ze zouden tog de wetten geleik trekken?
 
Aardig artikeltje; het bevestigt wat Kenneth al eens zei, dat de groei van de scooters komt van automobilisten omdat veel motorrijders te eigenwijs zijn.

Alleen jammer dat in dat kader opnieuw het woord "gedogen" wordt gebruikt voor het filerijden.
(Er zijn toch geen motorscooters met versnelingen :? )
Vroeger zeker wel; de Heinkel Tourist, een oerscooter met vier versnellingen; en ik denk dat er wel meer zijn/ waren.
 
Over het parkeren: je mag een motor[scooter] toch gewoon in een parkeervak zetten bij mijn weten?

En in de nieuwste fileregels staat dat je auto's in een rijdende file mag passeren tot een snelheid van 50km/u met een niet te groot snelheidsverschil [nergens staat max. 10km/u].

Matig artikeltje eigenlijk, beetje vooroordeel bevestigend wat motorscooters en hun berijders betreft.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger zeker wel; de Heinkel Tourist, een oerscooter met vier versnellingen; en ik denk dat er wel meer zijn/ waren.
Ja vroegâh.
Maar tegenwoordig toch niet? Het is allemaal met vario en v-snaar, dacht ik.
Je kunt op sommige wel electronisch "schakelen" maar dat zijn nog geen versnellingen.
 
Over het parkeren: je mag een motor[scooter] toch gewoon in een parkeervak zetten bij mijn weten?

En in de nieuwste fileregels staat dat je auto's in een rijdende file mag passeren tot een snelheid van 50km/u met een niet te groot snelheidsverschil [nergens staat max. 10km/u].

Matig artikeltje eigenlijk, beetje vooroordeel bevestigend wat motorscooters en hun berijders betreft.
Misschien omdat ze de auto rijder op de motorscooter willen zetten?
 
Het is natuurlijk heel bijzonder dat er geschreven wordt over de motorscooter in een landelijke krant, dat gebeurt eens in de 10 jaar. Ik kijk er dan ook niet van op dat je vervolgens alle bekende vooroordelen voorbij ziet komen, alleen het woord 'raceplee' in de kop zegt alles al.

Je kunt van de gemiddelde journalist ook niet verwachten dat-ie als research bijvoorbeelde dit uitstekende forum leest voordat zo'n stukje geplaatst wordt. Hij belt even met een importeur, bedenkt snel wat ie zelf al/nog weet, en klaar ben je. Gelukkig is er wel een stoere foto.
 
Ik noemde die Heinkel omdat die net als andere klassieke scooters een tandwielschakelbak heeft net als klassieke schakelmotoren.
De Burgman 650 heeft natuurlijk net als de Honda Forza en Gilera GP 800 een CVT met manual stand. Werkt anders, maar gedraagt zich als een tandwielbak.

... Je kunt op sommige wel electronisch "schakelen" maar dat zijn nog geen versnellingen.
Vertel mij dan eens het verschil....

Ik begrijp trouwens helemaal niet waarom je in dit land zelf zou willen schakelen; alleen tijdens een afdaling in de bergen zou ik het gebruiken als motorrem.
Schakelen is uit de tijd, het voegt niets toe als je een CVT hebt.

Een CVT kiest continu, traploos en zonder onderbreking uit een miljoen verschillende overbrengingen altijd de juiste overbrenging....
Daar kan geen enkele schakelbak tegenop en blijkbaar zijn er steeds meer mensen die dat gaan inzien. Natuurlijk heeft een scooter nog veel meer voordelen dan alleen dit.
 
Hoe kijken de "echte" automobilisten, die met een auto met een handgeschakelde bak met minstens 5 versnellingen dan tegen een Audi A6 avant met 3.0v6 met CVT aan?

Is dat dan geen echte auto?

En schakelen is schakelen. Of je nou een set tandwielen kiest, of een vaste positie met een set poelies.

BMW met z'n SMG-bak (computergestuurde conventionele versnellingsbak) kan ook automatisch schakelen, of is dit dan weer geen automaat omdat er geen koppelomvormer cq. planetair tandwielstelsel in zit?
 
Laatst bewerkt:
wat dacht je van de oudere 2t vespa's ,gewoon hand geschakelt!
zie:
:)
Ik noemde die Heinkel omdat die net als andere klassieke scooters een tandwielschakelbak heeft net als klassieke schakelmotoren.
De Burgman 650 heeft natuurlijk net als de Honda Forza en Gilera GP 800 een CVT met manual stand. Werkt anders, maar gedraagt zich als een tandwielbak.


Nicked schreef op 17 april 2008 @ 11:26:... Je kunt op sommige wel electronisch "schakelen" maar dat zijn nog geen versnellingen.
Vertel mij dan eens het verschil....
Je laat alleen de toeren mer doorlopen, aangezien er weinig te schakelen valt. Aprilla heeft dit toch, of zit ik fout?
 
..... of zit ik fout?...
Ik denk het wel....

De Aprilia Mana heeft geen tandwielen voor de aandrijving in de versnellingsbak maar kan weldegelijk schakelen.
De overbrenging van de CVT wordt gecommandeerd door de computer, normaal kiest hij uit een miljoen overbrengingen continu de meest gunstige; speciaal voor de schakelfreaks kan hij ook uit 7 gangen een ongunstige overbrenging kiezen.

Hij heeft net als de andere genoemde motoren een CVT met de optie "manual" waarmee je de perfecte traploze overbrenging zich weer als een ouderwetse tandwielbak kunt laten gedragen.
Het is vergelijkbaar met een ouderwetse hoorn met draaischijf op je mobieltje, of een pick-up arm met naald op je MP3 speler.

Ga maar eens rijden met zo'n CVT, eerst op automaatstand en dan manual; ook jij gaat dan inzien dat schakelen uit de tijd is.
CVT heeft de toekomst, al die andere dingen zijn achterhaald.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap alleen nog niet waarom handgeschakeld in auto's nog steeds zuiniger is dan een automaat. Terwijl het bij fietsjes omgedraaid lijkt?
 
Ik denk het wel....

De Aprilia Mana heeft geen tandwielen voor de aandrijving in de versnellingsbak maar kan weldegelijk schakelen.
De overbrenging van de CVT wordt gecommandeerd door de computer, normaal kiest hij uit een miljoen overbrengingen continu de meest gunstige; speciaal voor de schakelfreaks kan hij ook uit 7 gangen een ongunstige overbrenging kiezen.

Hij heeft net als de andere genoemde motoren een CVT met de optie "manual" waarmee je de perfecte traploze overbrenging zich weer als een ouderwetse tandwielbak kunt laten gedragen.
Het is vergelijkbaar met een ouderwetse hoorn met draaischijf op je mobieltje, of een pick-up arm met naald op je MP3 speler.

Ga maar eens rijden met zo'n CVT, eerst op automaatstand en dan manual; ook jij gaat dan inzien dat schakelen uit de tijd is.
CVT heeft de toekomst, al die andere dingen zijn achterhaald.
Dat is dus precies wat ik in minder woorden duidelijk probeerde te maken, maar dat is dus niet gelukt. :P
 
Ik snap alleen nog niet waarom handgeschakeld in auto's nog steeds zuiniger is dan een automaat. Terwijl het bij fietsjes omgedraaid lijkt?

Daar is de koppelomvormer debet aan hoewel de verschillen steeds kleiner worden ; vooral bij stadsgebruik zal een automaat wat meer gebruiken maar dat was vroeger met de automatische 3bakken véél erger.
Bij snelweggebruik is het verschil te verwaarlozen en zeker de moderne bakken schakelen zó smeuiig , onmerkbaar en vlot dat als je dat eenmaal gewend bent je nooit meer terug wil naar een handbak.
 
Vergeet ook niet dat hoe meer interesse cq verkoop van de (al dan niet cvt) automaten er is het zaakje steeds meer verfijnd zal gaan worden. Handbakken zijn uit de tijd. Kan niet begrijpen dat dat nog steeds bestaat, eigenlijk. Maar de verfijning blijft uit als de verkopen niet stijgen, helaas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan