caburator naar injectie

Sayko

Geblokkeerd account
1 nov 2005
471
0
Hallo
Weet iemand wat moet je verander van Caburator naar Injectie van en suzuki srad 750 :N :N :N :N
 
Laatst bewerkt:
hoe kom je erbij dat hij een SRAD heeft? ik zie nergens een bouwjaar staan, het kan wel een `85-er zijn


uhm, in de openingspost staat srad 750, en later op de 1e pag. nog een keer..

daarom denk ik :+




ik zie nu wel dat ik het bouwjaar op de een of andere manier wel zelf verzonnen heb _O- _O- _O- geloof dat ze in '99 overgingen van carb. naar injectie... vandaar _O- _O-
 
ik denk dat het het makkelijkste is een blok met injectie er in te steken.

maar anders:

met neme carbs. daar sloop je de gaskleppen uit. vervolgens neem je rechte stukkies buis en daar monteer je die gaskleppen in. in die buizen maak je gaten en las je een moer op met het formaat van je injectoren. daar draai je dus injectoren in. voor de gaskleppen monteer je een AFM/MAF/LMM (allemaal namen voor luchtmassameters). vervolgens plaats je aan de uitlaatzijde in de uitlaten labdasensoren (beste is 1 per uitlaatpijp dicht bij je motorblok). dus weer gat maken en moer lassen. indien nog niet aanwezig een olie temp metertje. dan heb je alle hoofd onderdelen maar mis je nog het belangrijkste... de computer.

met neme een leuke chip, minimaal wel een freq van 50Mhz ofzo. en daar ga je een fuel/ignition computer in proggen. daarna hoef je enkel nog op een dyno je fuel/ignition maps te maken.

al met al een simpel klusje... enige voorwaarde is dat je een hooooooop tijd, en een hoooooop geld vrij hebt... owja en prof lasser zijn... en eigenlijk ook ict specialist... ;)
 
ik denk dat het het makkelijkste is een blok met injectie er in te steken.

maar anders:

met neme carbs. daar sloop je de gaskleppen uit. vervolgens neem je rechte stukkies buis en daar monteer je die gaskleppen in. in die buizen maak je gaten en las je een moer op met het formaat van je injectoren. daar draai je dus injectoren in. voor de gaskleppen monteer je een AFM/MAF/LMM (allemaal namen voor luchtmassameters). vervolgens plaats je aan de uitlaatzijde in de uitlaten labdasensoren (beste is 1 per uitlaatpijp dicht bij je motorblok). dus weer gat maken en moer lassen. indien nog niet aanwezig een olie temp metertje. dan heb je alle hoofd onderdelen maar mis je nog het belangrijkste... de computer.

met neme een leuke chip, minimaal wel een freq van 50Mhz ofzo. en daar ga je een fuel/ignition computer in proggen. daarna hoef je enkel nog op een dyno je fuel/ignition maps te maken.

al met al een simpel klusje... enige voorwaarde is dat je een hooooooop tijd, en een hoooooop geld vrij hebt... owja en prof lasser zijn... en eigenlijk ook ict specialist... ;)
Wat een dom geblaat staat hier |(

Gaskleppen uit carburateurs slopen :?
Moeren inlassen voor injectoren inschroeven :?

50 MHz minimaal :?
Meesten komen niet boven de 10 en doen meer dan alleen injectie regelen.

En die hoop geld en tijd is ook niet nodig want alles is al te krijgen waar je zelf aan kan gaan sleutelen en afstellen.
In een paar dagen kan je een voertuig ombouwen en rijdend krijgen en nog een ochtend extra op de bank en is alles af.
 
Wat een dom geblaat staat hier |(

Gaskleppen uit carburateurs slopen :?
Moeren inlassen voor injectoren inschroeven :?

50 MHz minimaal :?
Meesten komen niet boven de 10 en doen meer dan alleen injectie regelen.

En die hoop geld en tijd is ook niet nodig want alles is al te krijgen waar je zelf aan kan gaan sleutelen en afstellen.
In een paar dagen kan je een voertuig ombouwen en rijdend krijgen en nog een ochtend extra op de bank en is alles af.

Als je weet wat je aan het doen bent wel. Ik zie trouwens dat het brandstofsysteem voor het gemak even wordt overgeslagen, maar dat is bij een injectie toch ook substantieel anders dan bij carburatie. Er moet een benzinepomp in je tank, een drukregelklep, injectierails, retourleiding enz.
Bij een koekblik is het wat makkelijker, daar zit al een pomp en een retourleiding in, daar hoef je enkel een klepje aan toe te voegen en een injectierails op te zetten.
Ook de temperatuurmeter, hallsensoren, luchtmassameter (dus inlaattraject ombouwen) en kabelboom komen er bij.
Je moet dus wel verrekte goed weten wat je aan het doen bent en een goede werkplaats hebben.

De voordelen van injectie zitten vooral bij lagere toerentallen waar je meer koppel (en dus pk's) naar toe kan verhuizen. Het lagere brandstofverbruik komt dan omdat je een hogere eindoverbrenging kan gebruiken.
Mijn K100 kan ik in de stad al in zijn 5 laten rijden bij 1500 tpm. Enkel op de snelweg kom ik boven de 5000 toeren uit en het verbruik ligt tussen de 1:17 en 1:21 voor een motor van 250kg en bijna 100 pk.

Als je enkel een injectie inbouwt, die dezelfde eigenschappen als een carburateur meegeeft qua inspuiting en vervolgens ermee gaat rijden alsof je een carburatuer hebt (hoge toeren, lage versnellingen) dan gebruik je waarschijnlijk wel meer..

Heeft iets te maken met de spotjes van hasselt county :+
 
De voordelen van injectie zitten vooral bij lagere toerentallen waar je meer koppel (en dus pk's) naar toe kan verhuizen. Het lagere brandstofverbruik komt dan omdat je een hogere eindoverbrenging kan gebruiken.
Mijn K100 kan ik in de stad al in zijn 5 laten rijden bij 1500 tpm. Enkel op de snelweg kom ik boven de 5000 toeren uit en het verbruik ligt tussen de 1:17 en 1:21 voor een motor van 250kg en bijna 100 pk.
Mijn injectie BMWs waren ook altijd aanzienlijk zuiniger dan de oude 2-kleps boxers met carburateurs (ondanks meer bescheiden vermogens), maar ik hoor van bijvoorveeld menig Honda VFR en CBR eigenaar die van carb naar injectie model zijn overgestapt juist weer het tegenovergestelde. Dit gaat dus kennelijk niet altijd op.
 
uhm, in de openingspost staat srad 750, en later op de 1e pag. nog een keer..

daarom denk ik :+




ik zie nu wel dat ik het bouwjaar op de een of andere manier wel zelf verzonnen heb _O- _O- _O- geloof dat ze in '99 overgingen van carb. naar injectie... vandaar _O- _O-


:) lekker, ik lees ergens overheen, jij leest er iets bij ;)

Maar de 750 heeft van `98 injectie, een carb-blok ombouwen naar injectie lijkt mij een beetje zinloos, misschien alleen leuk om een beetje technisch bezig te zijn, en te laten zien wat je kan, maar volgens mij is het goedkoper/minder stressvol om die carb fiets om te ruilen voor een `98/`99-er.
 
ik denk dat het het makkelijkste is een blok met injectie er in te steken.

maar anders:

met neme carbs. daar sloop je de gaskleppen uit. vervolgens neem je rechte stukkies buis en daar monteer je die gaskleppen in. in die buizen maak je gaten en las je een moer op met het formaat van je injectoren. daar draai je dus injectoren in. voor de gaskleppen monteer je een AFM/MAF/LMM (allemaal namen voor luchtmassameters). vervolgens plaats je aan de uitlaatzijde in de uitlaten labdasensoren (beste is 1 per uitlaatpijp dicht bij je motorblok). dus weer gat maken en moer lassen. indien nog niet aanwezig een olie temp metertje. dan heb je alle hoofd onderdelen maar mis je nog het belangrijkste... de computer.

met neme een leuke chip, minimaal wel een freq van 50Mhz ofzo. en daar ga je een fuel/ignition computer in proggen. daarna hoef je enkel nog op een dyno je fuel/ignition maps te maken.

al met al een simpel klusje... enige voorwaarde is dat je een hooooooop tijd, en een hoooooop geld vrij hebt... owja en prof lasser zijn... en eigenlijk ook ict specialist... ;)
:^

En als je een oude laptop neemt, dan heb je ook meteen een MP3 speler en navigatiesysteem _O-
 
...maar ik hoor van bijvoorveeld menig Honda VFR en CBR eigenaar die van carb naar injectie model zijn overgestapt juist weer het tegenovergestelde. Dit gaat dus kennelijk niet altijd op.
De VFR met injectie heeft meer koppel en vermogen...
Moet ook ergens vandaan komen en aan het gas trekken is altijd leuker natuurlijk dan suf rond toeren.
Injectie is zuiniger , rendementvoller en is dus per definitie beter dan carburateurs.
 
Geweldig dat er toch nog mensen de moeite nemen om op zo'n vraag, en ook nog op deze manier gesteld, serieus in te gaan. _O-
De starter van dit onderwerp reageert niet eens meer, die is waarschijnlijk al iets anders aan het bedenken wat hij met zijn motor wil gaan doen. (zijn velgen laten verchromen of zo gok ik) _O-
 
Ben nu ook bezig
Geweldig dat er toch nog mensen de moeite nemen om op zo'n vraag, en ook nog op deze manier gesteld, serieus in te gaan. _O-
De starter van dit onderwerp reageert niet eens meer, die is waarschijnlijk al iets anders aan het bedenken wat hij met zijn motor wil gaan doen. (zijn velgen laten verchromen of zo gok ik) _O-
:Y :Y :Y :Y
 
Je krijgt eventueel marginaal meer vermogen, maar de manier waarop injectie oppakt zal nooit zo vloeiend zijn als bij een carburatiefiets en het verbruik zal ook hoger uitvallen (ok, who cares, maar toch)
Heb op een cagiva met injectie gereden en die pakte echt soepel op hoor :) mooie vloeiende koppelafgifte ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan