CAD freaks opgelet

ligt aan je pakket, als je een woning tekent en je bent bezig met verschillende verdiepingen e.d. is het mooi om een pakket (als revit) te hebben die alles controleerd of het daadwerkelijk gebouwd kan worden.
Heb je iets simpels waarbij je dat zelf makkelijk in de gaten kunt houden kun je snel iets opzetten in autocad, vooral vanaf versie 2000i
wat ook makkelijk en snel werkt is arc+ progress 3 , hierbij kun je ook makkelijk iets in draad model opzetten.

maar om te stellen dat ieder programma absoluut naukeurig is is echt onzin.
probeer maar eens een woning (allses dus op de mm uitgerekend) in 3d studio max 5 te tekenen ofzo, gaat je echt niet lukken.

maar om een bike te tekenen in 3dsmax5 ben je wel het best uit, ligt er dus aan wat je wilt gaan tekenen :+

Doe ik regelmatig. Tekenen in AutoCAD (2000, latere versie zijn slegter) importeren in 3d studio max. Geen probleem.
Trouwens kaal AutoCAD zuigt als de terig, omdat het een standaard tekenprogramma is voor alle technische beroepen. Voor bouwkundigen gewoon Delta-Pi er overheen gooien en je weet niet wat je mee maakt, hulde aan die mannen. :}
 
Ha Joris,

Begin volgend jaar ga ik over op SW-2004. Ben benieuwd, tot nu toe met A-cad, mechanical desktop en inventor gewerkt.
 
Ik zou eens gaan kijken op de site van Adams. Die kerels hebben speciale sw voor simulaties van ophangingen, motoren en nog veel meer. Ze zijn een tweetal jaar geleden overgenomen door MSC, dus misschien via: www.mscsoftware.com.
Ik ben zelf al een tijd niet meer gaan kijken, maar vroeger had Adams altijd leuke filmpjes van simulaties.
 
Complete dynamicasimulatie van alles wat veren, dempers, massa e.d. heeft kan inderdaad oa met Adams. Zelf doen we dit veel met Pro/E in combinatie met de module MDO (Mechanism Dynamics Option) van Pro/E. We hebben een voorbeeld van een motor die een wheelie maakt. Zal eens kijken of ik die kan vinden...

Edit:
Ja, gevonden. Is alleen 20 Mb groot... Misschien op mijn website. 't is in ieder geval geen chopper maar een naked achtig iets. Heeft een collega van me gemaakt toen ik nog aan het lessen was. Het moest de eerste keer voorstellen dat ik het gas opentrok })
'k zal 'm binnenkort eens ergens neerzetten.
 
Laatst bewerkt:
Mooie tekenpaketten, ik moest het tot vorige week nog doen met acad R14 en een Genius aanvulling. :(
Deze week ben ik er in ieder geval al iets op vooruitgegaan, ze hebben nu autocad 2002 mechanical 6 op mijn workstation geinstalleerd :) , maar dus nog steeds geen echte 3D mogelijkheden. '(

Nog een jaartje wachten, dan gaan we eindelijk over op PRO/E en Pro manufactering. Dan wordt het hobby werk ook weer wat interessanter })
 
nou, ik heb een aantal jaren gewerkt met de versies 11, 12, 13 (de grootste kloteversie of them all) , 14, 2000 en 2002. verder nog met 3D max ervaring opgedaan..... maar het is me allemaal zo tegengevallen dat ik nu maar werkvoorbereider - uitvoerder ben geworden...
 
Hey wel geinig allemaal zon gerenderde chopper

Maar ik zou Erica Terpstra zoenen als ik een 3d cad draadmodel van een soes gsx1100R zou kunnen krijgen.


Voorlopig zit ze me nog steeds achterna..
(Afbeelding)

Ik begrijp inmiddels dat je Ghostrider helemaal te gek vind. Ik vind zen rijkunsten ook meesterlijk. Maar om nou in bijna ieder topic waarin je reageert een plaatje van Ghostrider te plaatsen is toch op zen minst iritant te noemen. Ik stel voor dat je bijvoorbeeld een topic opent of verder gaat in een ander topic over ghostrider, en stopt met het vervuilen van allerlei topics met Ghostrider geneuzel.
 
Voor de 3D CAD (kenners weten wel wat ik bedoel) freaks een leuke site:
www.dbbp.com
Veel errug mooie plaatjes van 3D CAD bikes en andere zaken rond bikes. Gemaakt in Pro/Engineer, wat denk ik ook alleen voor niet-leken iets zegt, maargoed...
Goeie site he ?

Ken de site van Mark al langer.
Word ook elke keer steeds beter en meer info.
Ken hem door het dragracen.
Toppie site !
 
Doe ik regelmatig. Tekenen in AutoCAD (2000, latere versie zijn slegter) importeren in 3d studio max. Geen probleem.
Trouwens kaal AutoCAD zuigt als de terig, omdat het een standaard tekenprogramma is voor alle technische beroepen. Voor bouwkundigen gewoon Delta-Pi er overheen gooien en je weet niet wat je mee maakt, hulde aan die mannen. :}
das dus precies wat ik bedoel :+
je gaat het eerst tekenen in autocad en daarna importeren in een ander programma om het verder af te maken.
doe ik ook, maar ik snap niet waarom iedereen hierzo autocad af zit te kraken. :?

Het programma is perfect om een 2d tekening te maken.
Je kunt er inderdaad (bijna) geen 3d mee maken, veel te omslachtig.
maar om het hele programma af te kraken doordat het zich meer bezig houd met 2d dan met 3d vind ik onzin.
 
Je kunt prima 3D tekenen in Acad, alleen ff doorhebben (trouwens, dit zijn allemaal solids, geen surfaces).

full
 
Op maandag 03 november 2003 16:37 schreef Imhotep het volgende:Het programma is perfect om een 2d tekening te maken.
Je kunt er inderdaad (bijna) geen 3d mee maken, veel te omslachtig.
maar om het hele programma af te kraken doordat het zich meer bezig houd met 2d dan met 3d vind ik onzin.
Tja, 2D is natuurlijk wel heel ouderwets ondertussen.
Zelfs matrijzenbouwers werken ondertussen toch ook al met 3D en dat waren harde noten om te kragen.
Ik denk dat 2D enkel nog in de bouwkunde zal overblijven.
Het werkt toch beter om iets in 3D te tekenen en dan de 2D tekeningen af te leiden, niet?
 
Ja, ik heb wat animaties op het web kunnen zetten. Zijn dus gemaakt met MDO van Pro/E.
De pijlen die je ziet geven de krachten weer en kun je bijvoorbeeld gebruiken om sterkteberekeningen mee te doen. Is erg handig voor ontwerpers!

PS let alsjeblieft niet op de verdere vormgeving e.d. van mijn site. Nog geen tijd gehad om daar iets zinvols mee te doen...

Afijn, kijk maar op www.xs4all.nl/~amdbeurs
 
Tja, 2D is natuurlijk wel heel ouderwets ondertussen.
Zelfs matrijzenbouwers werken ondertussen toch ook al met 3D en dat waren harde noten om te kragen.
Ik denk dat 2D enkel nog in de bouwkunde zal overblijven.
Het werkt toch beter om iets in 3D te tekenen en dan de 2D tekeningen af te leiden, niet?

Ouderwets :?
Nou ja, ik ben bouwkundige dus daar zal het wel aan liggen, maar alle technische mensen werken volgens mij nog met 2d tekeningen, veel duidelijker.

En Imhotep, zeker nog nooit met Delta Pi gewerkt zeker, of geen bouwkundig?
Als je een maal met Delta Pi hebt gewerkt wil je niet anders meer.
 
Ouderwets :?
Nou ja, ik ben bouwkundige dus daar zal het wel aan liggen, maar alle technische mensen werken volgens mij nog met 2d tekeningen, veel duidelijker.

En Imhotep, zeker nog nooit met Delta Pi gewerkt zeker, of geen bouwkundig?
Als je een maal met Delta Pi hebt gewerkt wil je niet anders meer.

Daarom maak je van een 3d-model ook een 2d-werktekening. Tijdens ontwerp vind ik het wel prettig om 3d te denken. Hoe het op papier gezet wordt komt daarna wel.
 
Daarom maak je van een 3d-model ook een 2d-werktekening. Tijdens ontwerp vind ik het wel prettig om 3d te denken. Hoe het op papier gezet wordt komt daarna wel.

Wat voor beroep heb jij dan? Want Mechanical Engineer vind ik zo wazig.
Ik bouwkundig constructeur in wording, dan denk je 3d en 2d constant door elkaar, 2d dan door het tekenwerk.
 
Wat voor beroep heb jij dan? Want Mechanical Engineer vind ik zo wazig.
Ik bouwkundig constructeur in wording, dan denk je 3d en 2d constant door elkaar, 2d dan door het tekenwerk.

Ontwerp en ontwikkeling van hydraulische cilinders (voornamelijk op klantenwens). Ben nu voor een project in Azië met eentje bezig met een boring van 630 mm, stangdiameter van 320 mm en een slaglengte van 8,5 meter. Dan heb je een beetje een idee.

Voordeel van 3d is dat je alles ruimtelijk op je scherm krijgt. Knelpunten worden beter zichtbaar. Eerst bedenk je de vorm, daarna hang je er de juiste afmetingen aan. Daarna ga je pas werktekeningen maken. Met 2d voer je al die stappen tegelijkertijd uit.
 
Ontwerp en ontwikkeling van hydraulische cilinders (voornamelijk op klantenwens). Ben nu voor een project in Azië met eentje bezig met een boring van 630 mm, stangdiameter van 320 mm en een slaglengte van 8,5 meter. Dan heb je een beetje een idee.

Voordeel van 3d is dat je alles ruimtelijk op je scherm krijgt. Knelpunten worden beter zichtbaar. Eerst bedenk je de vorm, daarna hang je er de juiste afmetingen aan. Daarna ga je pas werktekeningen maken. Met 2d voer je al die stappen tegelijkertijd uit.
Hydrowa? Hydraudyne??
Zo niet, moeten het op zijn minst bekende namen zijn.. ik heb stage gelopen en ben afgestudeerd bij Hydraudyne Cilinders!
 
Terug
Bovenaan Onderaan