Caféracert-revisie: daar gaan we!

ziet er netjes uit!! maar nou weet ik nog niet of de fiets zelf ook ander kleurtje krijgt??!
 
Yup,blok gaat geheel uit elkaar en wordt compleet gestraald,dus blank metaal strakkies ;)
Kleurstelling?? You'll see,is nog een verrassing :P ;)
 
En hoe zorg je nou dat de pasvlakken maagdelijk blijven tijdens het stralen?
 
Mooi werk man !! Wanneer je tijd over hebt heb ik ook nog wel een XS850 blok voor je liggen. })

Moet ik alvast gaan scharrelen voorals ik over 2 jaar hetzelfde wil doen ?
 
En hoe zorg je nou dat de pasvlakken maagdelijk blijven tijdens het stralen?

Allereerst plak je ze af,en mocht je er toch doorheenblazen: straal met een lage druk (1,5-2 bar).
Dit scheelt later ook met het polijsten.
Sorry,de cylinder en kop leggen nog op het werk,ik moet effe snel achter een hoonborstel an.
Cylinders zijn al eens opgeboord naar een overmaat,dus moet ik ook achter overmaatse veren aan...
Vandaag was ik druk (mega-order) dus is er van beunen weinig gekomen....volgende week weer ;)
 
Iedereen restaureert maar raak hier. Kom ik aan met mijn vieze Rus en/of Duitser...tssss. ;) .

Ik heb trouwens de cilinders en koppen van de BMW lang geleden al eens laten stralen dus was er eigenlijk gewoon vroeg bij :P .


Ziet er goed uit Pascal! 8-)
 
fucking porno die gestraalde troep :} ik ga dit topic in de gaten houden...mn kawablok lijkt een beetje op dit blok...maar dan een cilindertje minder
en een enkele nokkenas
en nog veel meer

eigenlijk lijkt ie er helemaal niet op :X
 
maareh, het ziet er erg mooi uit en ik wil niet zeuren.
er is een reden waarom blokken vroeger niet en nu wel gecoat worden.
vroegâh waren carters dikker en van een duurdere aluminium legering.
als je van modern japans aluminium de coating verwijderd moet je blijven polijsten omdat het bij elke regenbui begint te corroderen.
het tweede probleem is misschien nog wel groter.
de carterdelen zijn aan de binnenkant ook gecoat omdat de "moderne": lees goedkope legering poreus is.
als je deze coating ook verwijderd loop je de kans dat je blok her en der dwars door het aluminium heen gaat zweten.
dit heft probleem één dan wel weer op O-)
of was je van plan om alles blank te gaan lakken?
 
maareh, het ziet er erg mooi uit en ik wil niet zeuren.
er is een reden waarom blokken vroeger niet en nu wel gecoat worden.
vroegâh waren carters dikker en van een duurdere aluminium legering.
als je van modern japans aluminium de coating verwijderd moet je blijven polijsten omdat het bij elke regenbui begint te corroderen.
het tweede probleem is misschien nog wel groter.
de carterdelen zijn aan de binnenkant ook gecoat omdat de "moderne": lees goedkope legering poreus is.
als je deze coating ook verwijderd loop je de kans dat je blok her en der dwars door het aluminium heen gaat zweten.
dit heft probleem één dan wel weer op O-)
of was je van plan om alles blank te gaan lakken?

Volgens mij is die brommer van Triplex ook stokoud en is het spul allemaal per ongeluk gecoat :P .
 
Op zich een goede suggestie,maar ik was me er al van bewust.
Alle delen worden van een coating voorzien op acetyleen-basis,zo ongeveer dezelfde rommel die je ook in je benzinetank gooit als je met een lek zit.
Maar...bedankt voor de herinnering! ;)

P.S: ik heb van de motorboer/-dealert een hoonborstel te leen gekregen,dus maandag gaan we die effe laten rossen :P
 
Smullen, dit topic! :}

Wat beterft die coating, is dat niet op poly urethaan basis?
Acetyleenbasis heb ik nog nooit van gehoord; kan je wel leuk mee branden, dat wel 8-)
 
Zo,ik heb weer wat gedaan,dus foto's! ;)
Het blok ligt op z'n kop en alle blokbouten (24 stuks) zijn verwijderd:

full
 
En met de overtuigingskracht van een vriendelijk kloppende rubber hamer...


full
 
Bij een eerste indruk leek alles okee,maar bij nader inzien zat er in een lagerschaalpaar flinke vreetsporen....dus lagerschalen vervangen.
Op de krukwang staan codes voor hoofdlagers en bigendlagers (nèt zichtbaar):

full
 
En op het bovenblok staan de corresponderende lagercodes.
Die twee van elkaar afgetrokken geeft het benodigde lagernummer,die via een lijst weer correspondeert met een lagerschaalkleur...
Hier een piccie van het bewuste beschadigde lagerschaalpaar (goed kijken,dan zie je de vreetsporen)


full
 
Goed,voorlopig weer de laatste foto (krijg kouwe vingers,me garage is niet verwarmd...moet toch eens zo'n blowertje kopen).
Een piccie van de krukas met de codes van de bigends op de kappen en stangen gedrukt (nèt (niet) zichtbaar).
Deze zijn nog goed,maar ik vervang ze ook..(louter uit zekerheid!).


full
 
:} super!! ik zou het zeker niet allemaal zo rap kunnen, je doet alsof het niets is , ik zie al uit naar het resultaat.

*sorage ..die het gevoel ook kent met die koude vingers*
 
Ik heb natuurlijk wel een aantal voordelen ten opzichte van andere motorrijders:

a) ik bèn monteur (werktuigbouwkundig,geen motorfiets-),

b) dit is niet het eerste blok wat ik sloop..eh..uiteenhaal ;) ,

c) ik heb 'de Zwarte' drei Jahre geleden nog gedaan,kweet nu wel waar ik naar moet kijken.

d) ik heb een redelijk uitgebreid gereedschapaanbod (al zie ik daar soms het voordeel niet van in),

e) er zijn weinig dingen waar ik voor terugdeins/bang voor ben om aan te pakken.
 
Zo de maandag als werkdag is weer ten einde,snel effe wat foto's gekiekt van m'n werk.
Vlug voordat de vrouw thuiskomt het spul op het aanrecht uitgestald om met goed licht een kiekje te schieten.
Het gestraalde bovencarter:


full
 
En het gestraalde en opnieuw in de hittebestendige Motip gespoten en gebakken cylinderblok:

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan