Caféracert-revisie: daar gaan we!

PLR

MF Brikmachinist
23 jan 2003
10.892
3.987
Twente
Zoals eerder aangegeven heppik de nodige probleempjes met de ouwe Yam:
zo heeft ze niet meer het vermogen zoals moet (haar compressie is dan ook niet helemaal meer zoals ze hoort te zijn),en heeft ze de nodige versnellingsbakperikelen (wow,herken je dat woord nog? -> http://www.motor-forum.nl/forum/topic/43715?highlight=selector)

Nou dondert het me niet dat ze geen 200 meer doet,en dat de fut er met 150 wel uit is (probeer dat maar eens lang op een naakte fiets uit te houden!).
Ach,daar kan ik wel mee leven.
Ze is altijd een prima starter en gek genoeg verbruikt ze ook nauwelijks olie.
En ach; dat zo nu en dan backfire-en in het luchtfilter bij gaslos/terugschakelen draagt alleen maar bij aan het 'tegen me praten',niet?!

Nee,het stoort me meer dat ik dan wel dan geen eerste versnelling heb.
Na begin dit jaar de beruchte tweede versnelling te hebben aangepakt (zowel de drie- alsook de viercylinders van de Yamma XS-reeks hebben er last van..),was overigens een fluitje van een cent,moet nu de hele bak uiteen voor een grondige inspectie/revisie.
En als het spul dan toch losligt,pakken we meteen de rest an (lagerschalen,zuigers en -veren,nieuwe kleppen;the works).
Pakkingen hadden een levertijd van 12(!) weken (let op Mickie!)
Tevens wordt hier en daar wat aan het kleurschema veranderd.

Zoals afgesproken maak ik van het geheel een uitgebreide fotorepotage,zoals dat desdtijds ook gebeurd is met mijn bovengenoemde versnellingsbak-aanpak.
OBT 9 (int Fryske,weet u nog?) was voor mij de aftrap voor de revisie.
Na de tank te hebben gedemonteerd,alle bekabeling (electrisch en bediening) te hebben ontkoppeld, de cardan te hebben gedisconnect,carb's en uitlaat dito,is het blok klaar om op te werktafel te worden gehezen.

Foto's volgen zodra ik de kans krijg bij fatsoenlijk daglicht kiekjes te schieten ;)

 
Laatst bewerkt:
Oh...effe voor de onwetenden:
het gaat dus om dit oud brik (de fiets dus,niet de opzittenden :P )


full
 
Pascal, veel succes ermee. Hopelijk rijdt hij straks weer perfect zonder al te veel onkosten.

Wordt er nu de winter doorgekomen met de Hammerite fiets.
 
Suc6. Mogelijk dat Rini vd Lee in Westervoort pakkingen op voorraad heeft liggen of er sneller dan over 12 weken aan kan komen. Ik heb gelukkig niet zo veel haast, maar ik ga je topic wel op de voet volgen!
 
Ik zou het brik laten voor wat het is en beginnen met de opzittende :P

Goede revisie op een wit warm strand met paar mooie dames en een drankje zou het beste zijn voor die twee zijn ......deze winter zie ik wel O-)
:+


Kun je dat niet ff regelen :?
 
idd :} dit gaat weer een fraai topicje worden voor de kerstdagen

hebbie toch al een warmtestraler in de garage gezet toch ? :+

veel suuk6 & keep us posted
 
Goed, verwacht niet een aaneenlopende fotoreeks: veel onderdelen hebben een aantal dagen behandeling nodig.
Zo gaan wielen,carterhelften en -deksels en de tank volgende week mee naar het werk, alwaar ze worden gestraald en gespoten (indien nodig).
Tsja, toch wel handig als je bij een bedrijf werkt waar draai/freesbank en een eigen spuiterij voorhanden zijn... :)

Kee dan,de eerste beloofde foto's.

Foto 1: het blok met nèt de olie afgetapt en oliepan gedemonteerd...


full
 
Foto 2: een blik in het vooronder.
Let op schone oliepompzeef (na een kleine 30 jaar!!), het oliepomp-tussenstuk (heppik dus wel op de Caféracert Mick :P ) en de versnellingsbak...


full
 
Derde foto: een nadere blik op de tandwielen van de bak.
De cijfers erbij corresponderen met de versnelling.
Zo op het eerste gezicht geen abnormale slijtage (pffieuw!).
Schakelvorken worden vernieuwd...

full
 
En voorlopig effe de laatste foto: nogmaals de versnellingsbak.
Beetje onduidelijk (solly),meer een algemeenbeeld.
Tot de volgende sessie!

full
 
Laten we hopen dat het niet zo lang gaat duren als een bepaalde rus zijspan :X
:+
Wel nee jo...we lezen hier toch niets over een versnellingsbak en schakelevorken vervangen.... :X :X :X O-)

Pas als ze dat gaan doen gaat het lang duren....vooral bij beemerrussen :+ :P
 
Wel nee jo...we lezen hier toch niets over een versnellingsbak en schakelevorken vervangen.... :X :X :X O-)

Pas als ze dat gaan doen gaat het lang duren....vooral bij beemerrussen :+ :P

Derde foto: een nadere blik op de tandwielen van de bak.
De cijfers erbij corresponderen met de versnelling.
Zo op het eerste gezicht geen abnormale slijtage (pffieuw!).
Schakelvorken worden vernieuwd...

volgens mij heb je topic dan toch nog niet echt goed gelezen HP :+
 
Ik laat het ge-OH voor wat het is en ga verder met de volgende fotoreeks.
Na demontage dynamo en tussentandwielhuis (voor de cardan-aandrijving),kon het 90 kg zware motorblok m.b.v. kickstart en driedubbele hernia op een lifttafel worden getild:


full
 
Terug
Bovenaan Onderaan