Café racer XV920

Timo84

MF veteraan
6 apr 2020
1.416
856
Boekel
Afgelopen zomer zat ik zoals bijna elke dag weer op Marktplaats te kijken en kwam ik deze motor tegen voor 0 euro. Na lang onderhandelen over de prijs en vragen om close up foto's:+ heb ik de volgende ochtend de aanhanger aangekoppeld en ben met een vriend naar A'dam gereden.

Daar aangekomen lekker een bak koffie aangeboden gekregen en hierna hebben we de motor in de aanhanger getild en zijn we weer naar huis gereden. Nu denken jullie was de motor gratis. Nee ik reed op de heenweg iets te enthousiast over de snelweg en ik heb voor de motor maar liefst 59 euro naar het CJIB overgemaakt. Eenmaal thuis aangekomen stond mijn moeder al door het raam naar buiten te kijken want die wist nog van niks.😅 Nadat ze heel erg sarcastisch zei dat ze hem erg mooi vond is de motor in de achtertuin geparkeerd tot er ruimte en tijd was.
IMG-20200526-WA0009.jpg


De tank was geroest en er is ooit één centimeter plamuur opgesmeerd waarna de onderlaag weer is gaan roesten en alles weer losliet. Veel onderdelen miste maar die zou ik toch niet gaan gebruiken en bijna elk boutje is verroest.

Sinds vorige week is er eindelijk tijd omdat het cross seizoen is afgelopen en die motoren dan ook geen onderhoud nodig hebben. De motor is toen in de garage komen te staan en ik ben begonnen met de demontage.
20210109_174433 (1).jpg


Aan de motor is te zien dat hij de laatste tijd veel buiten heeft gestaan. De algemene staat van de motor ziet er dan ook erg slecht uit. Tijdens de demontage bleek dat er toch ooit wel aandacht aan deze motor is besteed. De assen die uit de motor kwamen zaten netjes in het vet en de verschillende bouten kun je de kopervet resten nog op zien.
20210109_174538.jpg
20210111_193738.jpg
20210109_174505.jpg


Veel onderdelen zullen vervangen of zelf gemaakt worden en het motorblok zal ook volledig aangepakt worden.

Ik ga proberen zoveel mogelijk te doen in de tijd die ik heb en probeer hier zoveel mogelijk updates te plaatsen. Tot zover de introductie van dit project.
 
Toevallig, Ik ben ook met een virago 920 bezig die bij een collega een tijd helemaal gedemonteerd in de tuin heeft geleefd. Die van mij was iets duurder (1 kratje hertog jan). Nu ziet hij er al een stuk beter uit. als je je motor orgineel wilt maken heb ik wel onderdelen over.
 

Bijlagen

  • IMG_20210109_185913.jpg
    IMG_20210109_185913.jpg
    444,7 KB · Weergaven: 55
  • IMG_20210109_185753.jpg
    IMG_20210109_185753.jpg
    449,4 KB · Weergaven: 58
  • IMG_20201205_112514.jpg
    IMG_20201205_112514.jpg
    786,7 KB · Weergaven: 56
Toevallig, Ik ben ook met een virago 920 bezig die bij een collega een tijd helemaal gedemonteerd in de tuin heeft geleefd. Die van mij was iets duurder (1 kratje hertog jan). Nu ziet hij er al een stuk beter uit. als je je motor orgineel wilt maken heb ik wel onderdelen over.
Hoi Bram, Ik wist niet dat je ook een 920 had. Al een hele tijd geleden zat ik nog bij Joost in de tuin toen je voorbij kwam rijden. Ik handbal al een hele tijd niet meer maar heb veel van jullie wedstrijden gezien vroeger.
 
Ik ga verder geen originele onderdelen gebruiken. Wel ben ik benieuwd welke tank je hebt gebruikt? Ik heb geen mogelijkheid om een andere achterbrug erin te bouwen want ik heb een cardan aandrijving.
 
haha zie nou pas dat je uit Boekel komt, kom gerust een keertje langs om te kijken hoe het er voor staat. de tank is van een yamaha rd. toevallig tegengekomen op Marktplaats. voor en achterbrug van een Triumph Daytona t595.
 
Ik heb geen mogelijkheid om een andere achterbrug erin te bouwen want ik heb een cardan aandrijving.
Dat ligt er aan hoe veel je dat waard vind qua tijd en moeite. Ik heb net even plaatjes zitten kijken op de fiche, en de middle drive gear draait de juiste richting op. Als je kam frezen en draaien, zou je wel een ombouw naar kettingaandrijving kunnen maken. Is wel wat werk
 
Dat ligt er aan hoe veel je dat waard vind qua tijd en moeite. Ik heb net even plaatjes zitten kijken op de fiche, en de middle drive gear draait de juiste richting op. Als je kam frezen en draaien, zou je wel een ombouw naar kettingaandrijving kunnen maken. Is wel wat werk
Het heeft voor mij eigenlijk geen meerwaarde behalve dat ik makkelijke een ander wiel kan gebruiken. Het blijft dus cardan.
 
Dat ligt er aan hoe veel je dat waard vind qua tijd en moeite. Ik heb net even plaatjes zitten kijken op de fiche, en de middle drive gear draait de juiste richting op. Als je kam frezen en draaien, zou je wel een ombouw naar kettingaandrijving kunnen maken. Is wel wat werk

Of je neemt een Yamaha tr1 blok. Die heeft ketting aandrijving.
 
Ben benieuwd, heeft wel wat werk nodig zo te zien, maar niets is onmogelijk toch?
 
Zo ik heb je topic gevonden Timo, je gaat een behoorlijke uitdaging aan. Kan me de blik van je moeder wel voorstellen, mijn ouders keken ook altijd met een frons als ik weer wat mee naar huis sleepte _O-

Heb zelf ook een 920 met cardan dus ben stiekem erg benieuwd wat je er van gaat maken! *volg-modus-aan*
 
Na veel van de onnodige onderdelen van de motor af te halen die ik toch niet ga gebruiken. Ziet de motor er al een stuk beter uit.
De voor rem zat vast waardoor de motor moeilijk te verplaatsen was dus dit werd er eerst afgehaald.

20210109_184612.jpg
20210109_184627.jpg


De klauwen en remblokken waren klaar om in de prullenbak gegooid te worden.

20210109_185755.jpg

De kabelboom was al in geknipt en ik kon de motor al niet meer rond laten draaien met de start knop dus ik heb de hele kabelboom van de motor getrokken.

Na een aantal dagen aan de motor bezig zijn geweest kwam ik er wel achter dat het sleutelen aan een lage motor niet fijn werkte. Met de crossmotoren heb je er weinig last van want daar zit alles hoger. En als er daar iets met het blok mis is haal je 4 bouten los en zet je die op de werktafel. :)

Toen ik die avond op facebook aan het kijken was kwam er een mooie goedkope heftafel voorbij. Deze past eigenlijk niet in de garage omdat de garage daar te smal voor is maar het werkt wel een stuk fijner op hoogte.

IMG-20210110-WA0006 (1).jpeg


Ik weet nog niet wat voor een tank ik ga gebruiken maar ik wil geen Benelli tank. Ik vind hem er erg mooi uitzien maar ik wil iets groters.
 
Ik heb zelf de tank van een XV750 gebruikt wegens de iets elegantere vorm tov de lompe XV920 tank.
Mijn ideaalbeeld was zo'n tank van een kawasaki KZ440, alleen die heb ik nooit kunnen vinden.
 
Al weer goed bezig hoor, wat zien die remmen eruit zeg......:N
we blijven volgen:)
 
Omdat ik de motor toch graag een keer wilde starten voordat ik alles uit elkaar haalde heb ik de startmotor uit elkaar gehaald en deze van binnen goed schoongemaakt. De motor zal gestart moeten worden met een auto accu omdat de accu die erop zat niks meer zal doen. Eerst wilde ik dus alleen de draden aansluiten die nodig waren om de motor te laten draaien. Hiervoor had ik een schema gevonden. Eerst heb ik de originele kabelboom ontleed om ook bruikbare draden te maken die ik voor de nieuwe kabelboom kan gebruiken.

20210111_202946.jpg


20210112_195002.jpg


Zoals je ziet heb ik zelf in het schema een draad erbij getekend dat komt omdat ik alles had aangesloten zoals het schema aangeeft maar nog steeds geen vonk had. Met hulp van het forum van mede virago eigenaren en @Carburateur bleek er een 5de draad te zijn waar 12V op moest staan voor de zijstandaard schakelaar.

20210111_214545.jpg


Nadat alles aangesloten was en er een goede vonk was werd het tijd om te starten. Maar daar had de motor geen zin in.:N
Met remmenreiniger heb ik de motor ook nog aan de praat proberen te krijgen maar dat had geen nut. Aangezien de slechte staat van de carburateur ga ik de motor proberen te starten als het blok weer netjes is gemaakt.

De carburateurs heb ik uit elkaar gehaald om netjes schoon te maken en ultrasoon te reinigen maar dit moet nog een keer goed gebeuren als ik de carburateur behuizing ook uit elkaar haal.
20210114_194105.jpg
20210116_133153.jpg
IMG_20210115_183348_239.jpg


Ik ben ook nog bij @BramvandenElzen op bezoek geweest om naar zijn XV te kijken en ideeën op te doen. Ik wilde ook graag een upside down voorvork omdat de voorvork die in de motor zat niet meer te redden was en er dan toch een andere moet komen. Daarvoor heb ik een gevraagd advertentie hier op het forum geplaats en @dzow had nog een hele mooie GSXR voorvork liggen die ik voor een hele nette prijs kon overnemen. @Carburateur heeft deze voor mij meegenomen toen hij zijn project daar ging ophalen. Nogmaals dank hiervoor.

20210122_203844.jpg

20210124_101131.jpg


Het project gaat de laatste tijd wat langzamer als dat ik zou willen omdat er een crossmotor is verkocht en daar een nieuwe voor in de plaats is gekomen. Deze moet helemaal opnieuw opgebouwd worden en daar gaat ook teveel tijd in zitten.

IMG-20210227-WA0009.jpeg


Eigenlijk weet ik ook niet waarom ik zo snel klaar wil zijn met het project. Ik hoop in september mijn rijbewijs te halen en mag met deze motor zonder aanpassingen toch pas met het A rijbewijs zonder code 80 rijden. Dus dat is toch pas over 2.5 jaar.:')
 
Laatst bewerkt:
Over 2,5 jaar klaar? dan heb je wel even de tijd ja, heb er zelf ook geen haast mee, Mijn trouwe Harley brengt me overal, maar ik wil het ook weer geen 5-jarenplan laten worden, de upside down vork is wel echt vet, alleen heb ik iets tegen de verschillende voor en achtervelg, dat trekt mijn autistische brein echt niet, wat dat aangaat is het wel jammer dat er geen ketting opzit.

Ik weet niet of de voorvelg makkelijk om te bouwen is op bijv. een GSX vork, ik maak hem eerst met de originele vork (denk ik, maar zeg nooit nooit) en ga ik daarna wel weer eens verder kijken.

Maar verder wel weer lekker bezig Timo, ik blijf volgen!
 
Over 2,5 jaar klaar? dan heb je wel even de tijd ja, heb er zelf ook geen haast mee, Mijn trouwe Harley brengt me overal, maar ik wil het ook weer geen 5-jarenplan laten worden, de upside down vork is wel echt vet, alleen heb ik iets tegen de verschillende voor en achtervelg, dat trekt mijn autistische brein echt niet, wat dat aangaat is het wel jammer dat er geen ketting opzit.

Ik weet niet of de voorvelg makkelijk om te bouwen is op bijv. een GSX vork, ik maak hem eerst met de originele vork (denk ik, maar zeg nooit nooit) en ga ik daarna wel weer eens verder kijken.

Maar verder wel weer lekker bezig Timo, ik blijf volgen!
Eigenlijk was het een winterproject waar ik volgend jaar op wilde rijden. 😅 Ik hoop iets met het achterwiel te doen waardoor er een soort van gelijk wiel in komt. De originele wielen die hier in zaten vond ik erg lelijk.
 
Laatst bewerkt:
Is de lengte van de GSXR vork eigenlijk wel een beetje passend bij de XV? Op t ook lijkt de orignele vork van de XV best wat langer? (Helpt ook met zo'n balhoofdshoek.)
 
Ik heb zelf ook een vork van een GSXR, bouwjaar ben ik niet zeker van, maar past echt mooi bij de XV.
Heb de kroonplaten van de GSXR gebruikt en een custom balhoofdpen ingemeten en laten draaien zodat ik de XV lagering kon blijven gebruiken (uiteraard lagers wel vernieuwd)
 
Ik ben afgelopen weekend ook druk geweest met de kabelboom. Wat een werk zeg. Heb het versimpelde schema gebruikt van tr1.de
wel heb ik 2 relais toegevoegd voor het Licht en groot licht. Die ledlamp verbruikt toch meer stroom dan je denkt (60W)

Wanneer de motor opgebouwd is zie je bijna niks van de kabelboom. Precies wat ik wilde berijken.
mijn project schiet nu toch aardig op. wanneer ik een proefrit heb kunnen maken moet alles natuurlijk wel weer uit elkaar voor spuiten/coaten enz.

IMG_20210203_190731.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20210303_180525.jpg
    IMG_20210303_180525.jpg
    127,6 KB · Weergaven: 44
  • IMG_20210226_220610.jpg
    IMG_20210226_220610.jpg
    291,2 KB · Weergaven: 39
  • IMG_20210304_210212.jpg
    IMG_20210304_210212.jpg
    345,1 KB · Weergaven: 46
Iemand die nog een Xv920 TR1 zoekt met ketting?

0624116213
 

Bijlagen

  • 1111.jpg
    1111.jpg
    30,3 KB · Weergaven: 40
  • 20210219_125745.jpg
    20210219_125745.jpg
    308 KB · Weergaven: 36
  • 20210219_125802.jpg
    20210219_125802.jpg
    277,6 KB · Weergaven: 36
Terug
Bovenaan Onderaan