Cafe racer afstellen tips

hotmusic

MF'er
28 jun 2013
35
0
Eindhoven
Ik ben bezig met een CB750 F1 uit 1977. Deze is top end gereviseerd en de cilinder kop is afgevlakt met 0,2 mm voor een perfecte sluiting na een kleine lek teven zijn de kleppen opnieuw ingeslepen. Er zijn K&N filters op gemonteerd en er zit een open demper op, carburateurs zijn reeds netjes gesynchroniseerd. (voor de geïnteresseerde dit is hem: http://tiny.cc/rdxi9x)

Het lukt me niet goed hem af te stellen. Ik loop ertegen aan dat ik als ik vol gas geef waneer ik ongeveer 50km/u rijd op +/- 4-5000 toeren in de 3-4 versnelling dat hij broooop zegt en het vermogen weg valt. Ik ben wel al aardig op weg met de afstellen. Dit is als volgt gegaan.

Hij liep overigens perfect voor de aanpassingen :]

1. De gas naald stond origineel op de middelste stand van de 5 sleuven. Er zat een originele hoofdsproeier maat 105 in. Ik ben in mijn research tegen gekomen dat ik met mijn wijzigingen naar 112,5 of 115 moest. Dit heb ik gedaan. luchtschroef 1 slag open. Hierbij stotterde hij een beetje en kwam er niet echt vermogen vrij.

2. Ik heb de gasnaald omhoog gezet door het klipje op de 2de stand van onder geteld te zetten. Hierdoor ging hij al een stuk beter lopen.

3.Omdat ik nog 132 sproeiers had liggen heb ik deze geplaatst. Wat ook weer verbetering gaf, hij werd feller. maar nog altijd hield ik het probleem.

4. Ook had ik nog een set 142 liggen. Deze geeft een nog beter resultaat maar toch blijft die dip.

Mijn vraag is of het dan echt zo zou moeten zijn dat ondanks de adviezen online dat ik naar een nog grotere hoofdsproeier zou moeten gaan? Ik heb een colortune gekocht om te kijken of dit meer duidelijkheid zou geven over waar ik het zou moeten zoeken echter leverde deze niet het gewenste resultaat en zag bij vrijwel alle test situaties de kleur van de verbranding er netjes uit :? Er is niks gewijzigd aan de (digitale) ontsteking. Maar is dit een mogelijk boosdoener gezien het reviseren van de cilinders?

Wie heeft de gouden tip? *D

Bedankt voor het mee denken alvast.

Rick
 
Laatst bewerkt:
Kijk de luchtstelschroef heeft niet zoveel te doen met volgas ( schroef is voor stationair)
Naald is meestal voor hoger midden gebied
Zit er geen ander sproeiertje ergens ( meestal bedoeld voor het begin van het toeren gebied)
Hoofd sproeier lijkt me in middels wel erg groot
 
Mooi

dae05d110594d183ab6e4f0c3260ec4e.jpg
 
Je vraagt de gouden tip en die zal ik je geven.

Weg brengen naar iemand met een vermogens testbank en die de carbs af laten stellen.
Mits de rest van het blok verder helemaal gezond is. Dus eerst compressie meten, kleppen stellen en ontsteking afstellen/controleren op goede werking.

Als het werkelijk allemaal zo simpel zou zijn wrm zouden er zo veel van dit soort bedrijven bestaan denk je?
 
50km/u rijd op +/- 4-5000 toeren in de 3-4 versnelling

Bijzondere tandwielverhouding?

Je mag een CB best in de toeren gooien om vlot op te trekken. Mijn (perfect afgestelde en opgevoerde) 550 caferacer kán 50 in zijn 4, maar trekt dan natuurlijk nooit weg als je meer gas geeft. Als je vol gas weg wil trekken met 50 km/h, zet hem dan in zijn 2. Deze motor hoort door te trekken tot pak m' beet 9000 rpm.
 
De mengelschroef (en stationairsproeier) werken bij hogere toerentallen door dan je denkt, en bij lage toerentallen moet het mengsel sowieso altijd iets aan de rijke kant zijn.
Honda heeft niet voor niets bij het volgende F2 model een accelleratiepomp ingebouwd!
 
Doe anders de decelleratie test.

Met warme motor goed doortrekken in zijn 2 en dan opeens gas dicht en uit laten rollen tot je bijna stil staat. Als het een beetje rommelt is het o.k, maar als het klinkt alsof een pubertje een slof strijkers in je uitlaat heeft gestopt loopt hij stationair (veel) te arm.
 
Dit is wel een heel mooi fietsje geworden waar je heel veel tijd en ik denk ook wel wat centjes in hebt gestopt. Ikzelf heb ook zo'n traject doorlopen en heb er erg veel plezier van gehad en een heleboel frustratie mee voorkomen door voor de afstelling naar een echte deskundige te gaan. Nou zie ik dat je woonplaats Eindhoven is.. Dat is wat ver van Goes (ZLD) daar zit Ruud Fredriks van Tovami en dat is echt een expert op dit gebied. Past je sproeier bezetting aan, boort desnoods de boel op dat soort dingen. Is verschrikkelijk aardig, heet hier in de buurt ook Ome Ruud en dan weet iedereen over wie het gaat. Geeft veel advies en wijze raad. Het is het overwegen waard want niets zo deprimerend als een niet goed lopende machine waar al zoveel tijd en geld in zit. Maar nogmaals mijn complimenten voor de uitvoering. Succes..!!
 
Klinkt alsof hij zich verslikt door de open luchtfilters

Dat ie zich verslikt bij in een keer volgas vanaf deellast blijft je houden, daarom zit er nou een airbox op.

Daar kunnen ze inderdaad niet goed tegen (zie ook diverse Engelstalige forums). Terwijl een open uitlaat nauwelijks uitmaakt! Ik ben begonnen met motorrijden op verschillende Honda CB 750s, en vrienden met K&N filters of kelkjes hadden altijd problemen en weinig vermogen. De kleppen kunnen overigens ook niet tegen hoge toerentallen. Ondanks alles met 1 exemplaar 200.000 km gereden.
 
Ik heb een F2: die heeft een acceleratiepomp, dus iets andere carburateurs, en heb de gasnaalden iig 1 standje hoger staan dan origineel. Zonder acceleratiepomp pakt hij misschien iets minder gretig op maar zou zeker niet zo moeten inhouden. Hoofdsproeiers 135 of 140, origineel is bij mij ook 105.
Heb wel alle sproeiermaten tussen origineel en dit uitgeprobeerd om zo het optimum te vinden. In 1x de juiste maat erin schoeven gaat je m.i. niet lukken. Loopt nu helemaal zonder bokken oid.
Er wordt vaak gezegd/geschreven dat open luchtfilters ongeveer 15% groters sproeiers vragen. Mijn ervaring klopt hier dus niet mee... 30% is niet uitzonderlijk afhankelijk van het merk filter.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Ik zou je gasnaalden instelling eerst nog eens bekijken bij dit oppakprobleem.
 
Als ik die motor zo zie denk ik dat het wel een aantal euro's heeft gekost om deze zo mooi te krijgen.
Dus zou ik als ik ts was dan ook investeren in een fatsoenlijke afstelling op de testbank.

De motor is al erg mooi, hij verdient het om goed lopend te worden gemaakt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan