cafe racer (basis yamaha virago xv700)

28 jul 2017
65
121
Goedemiddag allemaal,

Zal me eerst even voorstellen aangezien dit mijn eerste post is.
Ik ben Jelle en kom uit het mooie Brabant. Ben al een tijdje bezig met een ander project wat bijna klaar is (suzuki Gs550e uit de jaren 70 volgens mij)
De delen liggen bij de spuiter en verzinker dus ik hoop rond de kerst deze op te kunnen bouwen.
IMG_1862.jpg
IMG_1876.jpg


Maar in de tussentijd dat alle delen bij de spuiter en verzinker liggen, ben ik begonnen met een Yamaha Virago xv 700.
Om hier een echte cafe racer van te maken. Heb al het eea gedaan en onderdelen besteld.

Er komt een Motogadget M-unit blue, Motoscope pro op. Nu is het mij vrij duidelijk hoe deze werken en ook om het aan te sluiten.
Alleen nu komt het, in de originele kabelboom van de Yamaha zit een Diode/gelijkrichter in. Kan ik deze zomaar verwijderen? Want voor de M-unit heb ik alleen het ontsteking gedeelte nodig en wat sensoren van het blok. Dus ik zo weinig mogelijk van de originele yamaha kabelboom behouden.
Hieronder het elektrische schema van de Yamaha:

IMG_2081.jpg


Hier ook nog wat foto's van hoever het project nu is en wat ik er tot nu toe aan gedaan heb:
- Voorvork van een kawasaki zx6r pas gemaakt in het yamaha frame
- Monoshock schokbreker gepalatst (origineel zitten er 2 schokbrekers aan de zijkant bij dit frame)
- achterbrug verstevigd. (moet nog wel afgelast worden)
- het voorwiel van de zx6r gaat er tzt nog uit en word een gespaakt wiel zoals de achterste.
IMG_2086.jpg

IMG_2087.jpg
 
meer XV blok projecten zijn beter :t je hebt in ieder geval het juiste gereedschap ter beschikking om er iets moois van te maken. Als je helemaal niks van je kabelboom wil behouden kun je eens kijken naar een ontstekingskastje van ignitech. Werkt prima met de originele pick-ups.
Verder werken de originele carburateurs soms slecht met wat meer open luchtfilters en andere uitlaten....
 
@supervet, dankje voor je reactie. Ja was er al achter gekomen dat de carbs wat problemen kunnen geven. Ik heb de motor voor een prikkie kunnen regelen. Alleen er was al aan gesleuteld en de carbs lagen los. Ik heb deze zuiver gemaakt en het blok lopend gerkegen alleen 1 cilinder deed maar af en toe mee, en wat denk je kreeg geen benzine. Met een beetje remreiniger deed de cilinder het wel.

Maar er komt 1 carb op, een makuni Tm40-6. Deze word als het goed is wel vaker gebruikt.
Ik weet niet of meer mensen met de carb op hun Yamha xv rijden?
 
Ik heb op een tr1 blok 2 losse carburateurs met kelken. 2x dellorto phm40. Eén carb gaat ook werken. Misschien ga je bovenin toeren ietsiepietsie inleveren. Hoeveel toeren draait het blok?
 
Goede avond allemaal,

We zijn weer een stukje verder met de yamaha.
Ook ben ik erachter wat te doen met de kabelboom. Bijna alles gaat eraf en gaat via de M-unit Blue alleen de TCI en wat sensoren op het motorblok worden behouden.

@supervet, Ik weet niet hoeveel toeren Max het blok draait, is gewoon een standaard XC 700.

Achterbrugje is zover klaar, alleen nog aflassen. Alleen daarvoor moet ik de achterbrug een keertje demonteren. Maar nu eerst verder bouwen.
Heb wel even lopen kloten met het "kontje/zadel" tov de benzine tank. Maar ik ben eruit. Originele benzinetank gaat niet gebruikt worden.
Hij is te klein, en de vorm is niet goed. Dus ik ga er een van aluminium maken, dan heb ik alle keus en vrijheid hoe de tank komt te zitten en zit deze ook altijd zoals ik wil.
Hier wat foto's van het testen, laatste foto is zoals het word.

IMG_2094.jpg
IMG_2110.jpg


IMG_2119 (1).jpg


Nieuwe accubak gemaakt in het frame/luchtbak van de yamaha. Ook komt hier de M-unit blue en breakout box in te zitten. De TCI unit leg ik achter in het kontje.
IMG_2120.jpg


En het rem mechanisme is ook zover klaar, ook hier moet alles nog afgelast worden.
IMG_2118.jpg
 
Nice!
Jouw blok draait ook 7000 rpm voor max. vermogen. Dat is bijna gelijk aan de Tr1 dus. Slag is ook hetzelfde zag ik, alleen boring is anders..... er kunnen dus (voor 99,9% zeker) zo Tr1 cilinders op ;) Mooi dat je een alu tank gaat maken! Ik vindt dat echt een toegevoegde waarde hebben aan een "cafe-racer" voor wat de term nog waard is. Tegenwoordig wordt alles maar lukraak een cafe-racer, scrambler of street-tracker genoemd.

Als je ook een goeie uitlaat gaat maken zou het best wel eens kunnen dat je makkelijk je blok in de toerenbegrenzer rijdt. Dan is je TCI de beperkende factor. Maar dat zal vast voor later zorg zijn. Het bouwen ziet er in ieder geval goed uit :t
 
@supervet, Ja er komt ook een goeie uitlaat onder.
Wat is het voordeel van de TR1 cilinders? en in hoever is de TCI de beperkende factor? of met andere worden wat win je met een andere TCI?

Missschien toch goed over na te denken, want het vermogen is niet super natuurlijk van zon blok. Dus als we dat wat meer kunnen krijgen zou wel mooi zijn.
 
Tr1 cilinders zijn 981cc, dat is een voordeel ;) En met een andere ontsteking kan je je max. toerental instellen en met deze niet. Maar de vraag is of dat allemaal nodig gaat zijn. Ik zou het zeker niet doen voordat hij af is. Er zit best wel een aardig koppel in die blokken, dus je komt beter vooruit dan je zou verwachten, zeker met een goeie carburateur en uitlaat. Mijn blok komt alleen maar op circuit, is dus eigenlijk een beetje manke vergelijking van mijn kant. Toen het nog een gewone Tr1 was heb ik die toerenbegrenzer ook nooit als een probleem ervaren.
 
Ben zelf bezig met een XV750, dus lees graag mee. Ik loop ongelofelijk te kloten met de carb's.
Hoe is je set-up wat betreft carbs? helemaal open is moeilijk voor deze dingen. En zo'n leuk podfilter erop maakt het ook niet beter. Als de carbs zelf slecht zijn heb ik nog wel een set liggen waar ik niks mee ga doen... Dus aanzuiging van lucht origineel laten of compleet anders incl. andere carbs zijn je beste opties
 
Goede avond allemaal,

We zijn weer een stukje verder met de yamaha.
Ook ben ik erachter wat te doen met de kabelboom. Bijna alles gaat eraf en gaat via de M-unit Blue alleen de TCI en wat sensoren op het motorblok worden behouden.

@supervet, Ik weet niet hoeveel toeren Max het blok draait, is gewoon een standaard XC 700.

Achterbrugje is zover klaar, alleen nog aflassen. Alleen daarvoor moet ik de achterbrug een keertje demonteren. Maar nu eerst verder bouwen.
Heb wel even lopen kloten met het "kontje/zadel" tov de benzine tank. Maar ik ben eruit. Originele benzinetank gaat niet gebruikt worden.
Hij is te klein, en de vorm is niet goed. Dus ik ga er een van aluminium maken, dan heb ik alle keus en vrijheid hoe de tank komt te zitten en zit deze ook altijd zoals ik wil.
Hier wat foto's van het testen, laatste foto is zoals het word.

Bekijk bijlage 1704192
Geen liefhebber van 2 cilinders...maar dit gaat wel heel erg :} worden geloof ik !!
 
Gaaf!
Mijn vader heeft een tijdje een XV700 gehad, dat blokje loopt best wel lekker met wat meer toeren. De buurman had een XV1100, maar ik vond het 700-blok veel mooier lopen op de één of andere manier. Pakte ook mooier op.

Ook ik ben benieuwd waar dit project heen gaat; ik volg!
 
Hoe is je set-up wat betreft carbs? helemaal open is moeilijk voor deze dingen. En zo'n leuk podfilter erop maakt het ook niet beter. Als de carbs zelf slecht zijn heb ik nog wel een set liggen waar ik niks mee ga doen... Dus aanzuiging van lucht origineel laten of compleet anders incl. andere carbs zijn je beste opties
Heb een open filter en open uitlaat. Hij startte en liep een tijdje netjes (beetje arm, dat wel), tot ik vanwege een kapotte kop deze moest overhalen. Sinds de koprevisie (en twee jaar stil staan) start hij moeilijk en loopt heel hard stationair. De koprevisie is goed, timing etc klopt. Binnenkort maar weer de tijd nemen om er verder in te duiken.

Geen liefhebber van 2 cilinders...maar dit gaat wel heel erg :} worden geloof ik !!

Waarom geen liefhebber van 2 cilinders? Ik vind twee cilinders vaak veeeeeeel leuker rijden dan 4-cilinders.
1, 2, 3, 6 of 9 is allemaal goed, behalve 4.
 
Heb een open filter en open uitlaat. Hij startte en liep een tijdje netjes (beetje arm, dat wel), tot ik vanwege een kapotte kop deze moest overhalen. Sinds de koprevisie (en twee jaar stil staan) start hij moeilijk en loopt heel hard stationair. De koprevisie is goed, timing etc klopt. Binnenkort maar weer de tijd nemen om er verder in te duiken.



Waarom geen liefhebber van 2 cilinders? Ik vind twee cilinders vaak veeeeeeel leuker rijden dan 4-cilinders.
1, 2, 3, 6 of 9 is allemaal goed, behalve 4.
Hmmm... dat arm lopen heeft die kop dan geen goed gedaan.
 
Nee, koprevisie was nodig omdat de vorige eigenaar (ex-collega) na het stellen van de kleppen de moer niet had vastgezet. Deze is dus los gelopen en door de nokkenas door de kop naar buiten gedrukt. Gaf nogal een olielekkage ;)
Helaas was de kop die ik ter vervanging kocht ook niet goed, maar die was op te lappen door deze op te lassen en terug te vlakken.

Hier een foto:
 
Waarom geen liefhebber van 2 cilinders? Ik vind twee cilinders vaak veeeeeeel leuker rijden dan 4-cilinders.
1, 2, 3, 6 of 9 is allemaal goed, behalve 4.

Als ik daar op in ga ontketen ik iets waardoor er een heleboel off-topic gezever in dit topic terecht gaat komen.
Gewoon een persoonlijke mening, niet meer of minder en dat zou genoeg voor je moeten zijn ;) net als dat jij niet van 4 houdt.

Sowieso zou jij beter een eigen topic starten, je bent nu langzaam iemand anders zijn topic aan het kapen en dat vind ik niet zo netjes, forumtechnisch gezien ;)
 
Nee, koprevisie was nodig omdat de vorige eigenaar (ex-collega) na het stellen van de kleppen de moer niet had vastgezet. Deze is dus los gelopen en door de nokkenas door de kop naar buiten gedrukt. Gaf nogal een olielekkage ;)
Helaas was de kop die ik ter vervanging kocht ook niet goed, maar die was op te lappen door deze op te lassen en terug te vlakken.

Hier een foto:
Oef dat was even een momentje dan.... ;(
 
Ja, dan zakt de moed wel even je schoenen. Hij liep keurig, toen kwam dat gedoe met die kop. Daarna niet lekker starten en dan kinderen krijgen, ouwe boerderij kopen en opknappen en zo zijn we een paar jaar verder sinds dat hij voor het laatst lekker liep. ;)
Nu weer oppakken dus.
 
Als ik daar op in ga ontketen ik iets waardoor er een heleboel off-topic gezever in dit topic terecht gaat komen.
Gewoon een persoonlijke mening, niet meer of minder en dat zou genoeg voor je moeten zijn ;) net als dat jij niet van 4 houdt.

Sowieso zou jij beter een eigen topic starten, je bent nu langzaam iemand anders zijn topic aan het kapen en dat vind ik niet zo netjes, forumtechnisch gezien ;)
Prima hoor
 
goedeavond allemaal,

Even wat anders dan de yamaha Virago, er lag nog een projectje te wachten om in elkaar gezet te worden. Dus hier vanavond maar aan begonnen.
Begint al ergens op te lijken. Is geen cafe racer, maar meer een Brat style motor.

Is echt een fietsje voor een rondje op zondag middag te maken. Was een onafgemaakt project van iemand anders. Motor zat bij de motorbrug.

Maar al met al word het zeker een leuk fietsje.

Hieronder wat foto's van de vorderingen.

IMG_2131.jpg

IMG_2129.jpg

IMG_2128.jpg
 
goedeavond allemaal,

Even wat anders dan de yamaha Virago, er lag nog een projectje te wachten om in elkaar gezet te worden. Dus hier vanavond maar aan begonnen.
Begint al ergens op te lijken. Is geen cafe racer, maar meer een Brat style motor.

Is echt een fietsje voor een rondje op zondag middag te maken. Was een onafgemaakt project van iemand anders. Motor zat bij de motorbrug.

Maar al met al word het zeker een leuk fietsje.

Hieronder wat foto's van de vorderingen.

Bekijk bijlage 1705799
Bekijk bijlage 1705800
Bekijk bijlage 1705801
Zinkwerk? Waar heb je dat laten doen en was het een beetje een redelijke prijs?
 
Terug
Bovenaan Onderaan