cafe racer (basis yamaha virago xv700)

Stomme vraag wellicht maar je hebt wel de juiste bougiedop voor je motor? Maat van me had een keer wat backfires toen hij doppen met weerstand monteerde op een motor die dat niet moest hebben..
 
Stomme vraag wellicht maar je hebt wel de juiste bougiedop voor je motor? Maat van me had een keer wat backfires toen hij doppen met weerstand monteerde op een motor die dat niet moest hebben..
Vandaar dat ik ik die specifieke bougies eerder voorstelde… als je doppen met weerstand hebt, moet je bougies zonder weerstand hebben
 
Stomme vraag wellicht maar je hebt wel de juiste bougiedop voor je motor? Maat van me had een keer wat backfires toen hij doppen met weerstand monteerde op een motor die dat niet moest hebben..
Ik heb de bougie doppen gebruikt die bij de motor zaten toen ik hem kocht, hier heeft de motor ook goed op gelopen. (zie filmpje paar post eerder) Nu heb ik er wel nieuwe bougie doppen op zitten van NGK. Maar zal de oude nog eens proberen.

Wat ik wel ontdekt heb is dat er dus wel een vaccuum lek was, dit was bij de aansluiting van de carburateur. Maar dit is nu opgelost.
Heb een nieuw aansluit stuk gemaakt waar een o-ring in zit waar de carb goed op afsluit. Dus dat is nu in orde.
Dit heeft wel een beetje verschil gemaakt, motor start sneller en blijft lopen met choke volledig open en stationair schroef helemaal in.
Zolang je geen gas geeft is er ook geen backfire meer. Maar wat nog wel is dat de voorste cilinder niet lekker loopt.
Zodra je gas geeft en dit kan tot 2500rpm en dan valt die uit, heb ik ook weer backfire. (wel minder heftig het zijn van harde knallen waarbij de luchtfiler er zowat vanaf knalt naar pofjes gegaan.

Waar ik wel benieuwd naar ben, er zijn meer jongens hier op het forum die ook een yamaha virago hebben met enkele carb. Met welke sproeier rijden jullie? (graag ook even aangeven wat voor type motor het is)
Dan kan ik beter inschatten of mijn 165 sproeier veeeel te klein is, of dat het wel meevalt.
 
laat de vlotter bak eens leeg lopen.
en laat brandstof kraan dicht.
pak bus rem reiniger. GEEN start pilot.
start de motor eens met inspuiten van rem reiniger.
kijk maar eens hoe hij dan loopt
heb dit geprobeerd, maar dan is het helemaal niks. Hoe meer rem reiniger hoe minder dat de motor doet.
Ik heb eerst de motor gestart, benzinekraan dicht. Toen de motor bijna uitviel rem reiniger bijgespoten.
Eerst zonder gas te geven, daarna ook geprobeerd met een beetje gas te geven. Maar maakt geen verschil.
De motor wil niet lekker lopen op remreiniger.

Ook de oude bougiedoppen weer terug gezet, dat maakt niks uit. De voorste cilinder doet gewoon niet mee, achterste lijkt goed te lopen.
Heb de motor ook gestart met de bougiedop eraf van de voorste cilinder, dan is het net of de motor goed loopt. Dan is de backfire en ploppen van de uitlaat weg.
Dus dat wil zeggen dat de problemen afkomen van de voorste cilinder.

Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is een andere cdi-unit. Wat ik wel gemeten heb is op de oranje en grijze draad die naar beide bobines gaan of daar stroom op staat tijdens het lopen. En dat is, beide rond zon 12volt. Maar ja dat wil misschien ook niks zeggen.
 
Klinkt toch wel als een verhaal van een slechte vonk op de 1e cilinder.
Nou ik ben eruit, het was inderdaad slechte vonk op de voorste cilinder.

Het probleem was verkeerd aangesloten bedrading vanaf het blok. Ik heb de 4 kabels die vanuit het blok de TCI unit in lopen door moeten knippen anders kreeg ik die niet door het frame naar de TCI unit toe.
toen de kabels weer op zijn plek lagen heb ik er een stekker tussen gezet, en per ongeluk de blauwe en bruine kabel omgewisseld. :?
(KLEUR bij KLEUR en je bent ELECTRO MONTEUR) *O**O*
Ik wilde kijken of de pickup spoel nog goed functioneerde dus vandaar dat ik de stekkers los heb gehaald en toen zag ik het meteen.

Heb de stekker ertussenuit gehaald en de kabels weer gewoon aan elkaar gesoldeerd, want er zit ook al een stekker in de TCI unit. Dus die stekker was eigenlijk overbodig.

Dus het blok loopt weer zoals het moest.

Wel allemaal bedankt voor het meedenken! :):}
 

Bijlagen

  • IMG_0824.jpg
    IMG_0824.jpg
    159,4 KB · Weergaven: 0
Waar ik wel benieuwd naar ben, er zijn meer jongens hier op het forum die ook een yamaha virago hebben met enkele carb. Met welke sproeier rijden jullie? (graag ook even aangeven wat voor type motor het is)
Dan kan ik beter inschatten of mijn 165 sproeier veeeel te klein is, of dat het wel meevalt.

ik heb er een 180 in zitten > Virago 1100
 
ik heb er een 180 in zitten > Virago 1100
ok, en heb je jou waardes getest? uitlaat gassen? temp van cilinders en uitlaat etc? en uiteindelijk getest op een testbank?
Of heb je dit proefondervindelijk vast gesteld door het spelen met sproeiers? en op gevoel gekeken hoe die beste liep?
 
ok, en heb je jou waardes getest? uitlaat gassen? temp van cilinders en uitlaat etc? en uiteindelijk getest op een testbank?
Of heb je dit proefondervindelijk vast gesteld door het spelen met sproeiers? en op gevoel gekeken hoe die beste liep?
nou, euh.... ik ben nog bezig met de grove afstelling, wat niet helemaal volgens planning loopt. Hij liep in principe perfect met deze sproeier, maar heb nog geen uitgebreide proefrit kunnen doen (zie mijn eigen Virago topic, zie link in mijn handtekening).

Wanneer ik van mijn vacuum issues verlost ben, dan wil de ik fijnafstelling wel met een CO meter gaan doen.

Tot dusverre ben ik uitgegaan van logisch beredeneren om tot de 180 sproeier te komen (mede door het advies van de leverancier van het spruitstuk). Mijn voorkeur gaat uit naar een wat rijkere afstelling.
 
Ik kan iedereen die carburateurs op zijn brommer heeft zitten en aan de slag gaat met uitlaten, luchtfilters, inlaatspruitstukken of andere carburateurs een air/fuel ratio metertje aanraden, (wideband lambda) Daarmee sluit je "gevoel" uit en heb je gewoon zekerheid over je afstelling.
 
Ik kan iedereen die carburateurs op zijn brommer heeft zitten en aan de slag gaat met uitlaten, luchtfilters, inlaatspruitstukken of andere carburateurs een air/fuel ratio metertje aanraden, (wideband lambda) Daarmee sluit je "gevoel" uit en heb je gewoon zekerheid over je afstelling.

Ok, dit is nieuw voor me. Zijn dit dure dingen om aan te schaffen? En hoe weet je dan of je in een goeie range zit?
 
nou, euh.... ik ben nog bezig met de grove afstelling, wat niet helemaal volgens planning loopt. Hij liep in principe perfect met deze sproeier, maar heb nog geen uitgebreide proefrit kunnen doen (zie mijn eigen Virago topic, zie link in mijn handtekening).

Wanneer ik van mijn vacuum issues verlost ben, dan wil de ik fijnafstelling wel met een CO meter gaan doen.

Tot dusverre ben ik uitgegaan van logisch beredeneren om tot de 180 sproeier te komen (mede door het advies van de leverancier van het spruitstuk). Mijn voorkeur gaat uit naar een wat rijkere afstelling.
Ok duidelijk. Ik zal je topic eens doorlezen ben er wel benieuwd naar!
Alvast bedankt voor je info! 😁😁
 
Ok, dit is nieuw voor me. Zijn dit dure dingen om aan te schaffen? En hoe weet je dan of je in een goeie range zit?
Duur is natuurlijk een beetje relatief.... Maar het zijn best dure dingen inderdaad KLIK ik heb een voorloper van deze op mijn fiets.

In het kort ;)
Het ding meet dus in je uitlaat de hoeveelheid zuurstof, en dat zegt iets over het mengsel in je cilinders. Als het metertje 14,7 aangeeft heb je een theoretisch perfect mengsel. Maar op een oud carburateur barrel zoals wij hebben streef je naar een lagere waarde. 12-13 is mooi voor vermogen en levensduur van je blok, hoe lager de waarde hoe rijker het mengsel. Deze waarde probeer je te bereiken onder last, dus als je flink aan het gas hangt. En je kan dat metertje dus aflezen tijdens het rijden om te kijken hoe het daadwerkelijk zit.

Toen ik met carburateurs aan de slag ging had ik daar de ballen verstand van, maar met zo'n metertje (en een hoop vragen en lezen)ben ik er toch wel gekomen met de afstelling. En nu heb ik van mijn eigen carburateurs op mijn eigen fiets wel wat meer dan de ballen verstand van de afstelling gekregen;). Even voor de duidelijkheid, dat zegt NIKS over andere carburateurs of situaties. Sommige lui horen, ruiken, voelen aan een willekeurige set-up hoe het zit. Ik totaal niet, heb dat metertje echt wel nodig, maar met het metertje en de waardes die het aangeeft krijg ik de afstelling wel netjes voor elkaar.
 
Dankje voor die informatie allemaal.

Ben ook weer een stukje verder met de cafe racer.
Heeft weer even geduurd voor een update, maar tussendoor een een nieuwe brommer erbij gekomen. Deze is om lekker wat rond te scheuren in het kader dat ik een meer betrouwbaardere motor wilde die over het algemeen altijd start.

122878dd-89c6-48c5-9118-e307477501f1.jpg


Maar nu terug naar het cafe racer project. Ik had de laatste dingen laten spuiten maar de kleur is echt verschrikkelijk lelijk uitgevallen. Ik heb deze zelf uitgekozen maar er is ergens iets fout gegaan in dat proces! |( |( :( :(
Oordeel zelf maar erover maar het is niet best.

IMG_0833.jpg


Ik heb dus ook maar besloten om het anders te gaan doen.
Heb al het "mooie" limoen groen weer gedemonteerd. En de remklauw en voorspatbord heb ik zwart laten spuiten dit is al veeeeeel beter.
De tank en koplamp wil ik Diep donker rood laten spuiten en dan gewoon glans. Het limoen groen had ik mat laten spuiten maar ik denk dat als de tank en koplamp in het rood zijn met glans dat het veel mooier is.

Hieronder nog een foto van de remklauw en spatbord in het zwart.
IMG_0947.jpg


Voordat ik besloten had om alles weer een andere kleur te geven nog wat geëxperimenteerd met zwarte tape. Duidelijk werd wel dat het voorspatbord en remklauw zwart moesten worden. Maar hoe meer zwart er op de tank aangebracht werd hoe beter het eruit begon te zien. Dus werd het voor mij wel duidelijk dat de kleur helemaal anders moest.

IMG_0838 (1).jpg
 
kleine update,

tank en koplamp zijn naar de spuiter en de kleur is dieprood geworden. Ik heb er toch wel even over getwijfeld wat ik zou doen.
Maar ik denk dat het rood met goud en zwart gewoon een hele dikke combinatie is.

Verder ook nog de voor rem ontlucht en heb ook getwijfeld of ik er een remvloeistof reservoir op zou zetten. Maar vind het allemaal van die lompe dingen. Dus heb er een transparante slang opgezet en een mooi dopje gedraaid van koper. En alles vastgezet met een gevlochten stuk ijzerdraad. Moet zeggen dat ik het wel gaaf vind.

IMG_0986.jpg

IMG_1027.jpg
IMG_1028.jpg
 
Dat 'reservoir' gaat niet werken zo, althans niet voor langere tijd. Er moet lucht in en uit kunnen.
 
Klopt. Maar die lucht mag dan weer niet in contact komen met de vloeistof...

Mwah, dat is bij die ten kate reservoirs, eigenlijk hetzelfde als hierboven maar dan groter. Is wel voor circuitgebruik en wordt dus normaal gezien vaker vernieuwd.
 
Ja precies dat membraan is de scheiding tussen de remvloeistof en de buitenlucht. Het beweegt maar is wel luchtdicht
 
Jaz dat ontbreekt nu wel bij deze oplossing. Maar verder ken ik geen enkel reservoir zonder membraan?
 
Is natuurlijk ook geen enkel probleem om dit zo te maken, als je inderdaad maar vaak genoeg die vloeistof vervangt als er lucht bij kan. En in deze situatie kan er geen lucht bij de vloeistof maar kan er dus ook geen vloeistof van het "reservoir" in het remsysteem lopen om te compenseren voor slijtage van remblokken (zoals @Cas al schreef). Gewoon wat dingetjes om rekening mee te houden tijdens gebruik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan