cafe racer (basis yamaha virago xv700)

@RISL thans voor de foto's, dit zal ook zeker werken. Alleen ik ga het toch eerst proberen met 1 stang dan heb ik ook minder koppelingen nodig.
Maar het blijft een goeie oplossing. :t
 
Goedeavond allemaal,

Ondertussen toch best wel wat gedaan aan de Yamaha,
De naven en achterbrug liggen bij de wielen expert, om opgeboord te worden, en kunnen dan gespoten worden en gespaakt.

Heb ook een nieuw inlaat y stuk gemaakt voor de single carb.
ystuk.PNG


Benzine tank is ook bijna klaar, moet alleen de benzine dop nog op. Deze is vorige week binnen gekomen dus word deze week afgemaakt.
IMG_2662.jpg
IMG_2675.jpg

IMG_2671.jpg
 
Weet je heel zeker dat je maar één carburateur wilt? De voordelen worden heel uitgebreid beschreven.... "nadelen" lees je een stuk minder over.
Vertel eens? De voor- en nadelen?
Als.je het mengsel goed krijgt, lijkt me dit ideaal toch? Makkelijkere plek voor onderhoud, minder onderhoud, minder afstellen, minder lekkagepunten etc?
 
@supervet, ja het is ook een stukje looks. Vind het zelf veel mooier om wat meer opening te hebben tussen de 2 cilinders. Dat maakt het blok een stuk minder groot/vol.
Het enigste wat ik kan verzinnen is dat je misschien wat vermogen inlevert tov 2 carbs. Maar ook dat hoeft niet in mijn ogen. Verder weet ik niet zoveel nadelen tov de 2 originele carbs. (daar weet ik wel een aantal nadelen van op te noemen)
Maar als er nog nadelen zijn van een single carb ben ik wel benieuwd misschien kunnen we daar ook weer een oplossing voor vinden.
 
Ten opzichte van de originele ga je inderdaad geen nadelen hebben. En als het voor de loods is boeien die paar pk's inderdaad ook niet
 
@supervet, ja het is ook een stukje looks. Vind het zelf veel mooier om wat meer opening te hebben tussen de 2 cilinders. Dat maakt het blok een stuk minder groot/vol.
Het enigste wat ik kan verzinnen is dat je misschien wat vermogen inlevert tov 2 carbs. Maar ook dat hoeft niet in mijn ogen. Verder weet ik niet zoveel nadelen tov de 2 originele carbs. (daar weet ik wel een aantal nadelen van op te noemen)
Maar als er nog nadelen zijn van een single carb ben ik wel benieuwd misschien kunnen we daar ook weer een oplossing voor vinden.

Als het echt om de looks gaat dan zou ik er een echte ouderwetse SU carburateur met kelk en gaas er in op zetten ipv wat er nu op zit
 
Ik zie dit topic nu pas.
Mooi werk tot zover en heel mooi hoe je de tank gemaakt hebt.
Hoe krijg jij het symmetrisch?
Houten mal gemaakt?

Ik ben ook net aan een aluminium tank begonnen en ben altijd nieuwsgierig hoe anderen dat doen
 
@slijptol, ik heb een mal gemaakt van tig lasdraad staven van 2mm en daaromheen het plaatwerk gevormd. Ging redelijk goed. Moet het de volgende keer wel wat steviger maken is beter voor het passen van de plaatwerk delen.
Hoe heb jij het gedaan, ik ben natuurlijk net zo nieuwsgierig als jij haha:)
 
Als het echt om de looks gaat dan zou ik er een echte ouderwetse SU carburateur met kelk en gaas er in op zetten ipv wat er nu op zit
ja is ook mooi, alleen het gaat me niet om de ouderwetse/retrolook. De fiets word vrij modern en vind ik deze carb er goed bij passen. En het gaat me vooral dat het blok niet zo massief oogt, het is al een brok staal. Wat het blok ook weer heel mooi maakt natuurlijk. Maar zo is het beter in balans.
Maar het leuke hiervan is dat iedereen een mening/smaak/idee heeft en alles is goed. 😇🤙
 
Hoe heb jij het gedaan, ik ben natuurlijk net zo nieuwsgierig als jij haha:)
Ik ben er nog maar net mee begonnen.
Ik heb een MDF bodem en middenplaat gemaakt. Daar heb ik kartonnen plaatjes op geplaatst om de vorm te bepalen.
De volgende stap is het karton te vervangen door mdf zodat ik een stevige mal heb om te kunnen passen.
De stand van zaken
20220421_203900.jpg
 
Goedemorgen allemaal,


@ slijptol, ja is wel beter zo denk ik. is wel lekker stabiel als alles van hout is. Hoe ga je je achterkant kontje maken? (heb je en eigen topic? ben wel benieuwd naar de vorderingen namelijk.


Ik ben zelf ook weer wat verder met de cafe racer. Zadel kan naar de bekleder. Hier komt een sleutel loos contactslot in van motoscope. En het word het lichte leer wat je ziet op de foto. De velgen en naven gaan volgende week in de epoxy en dan naar de spuiter. En de onderdelen voor de uitlaat te maken zijn besteld. Word een volledig rvs uitlaat. Wil 2 strakke dempertjes onder het kontje maken.

Koplamp is zo ver klaar, als ik de bovenste kroonplaat heb van de frezer dan maak ik naar boven ook nog een beugeltje. Staat nu redelijk stevig maar wiebelt wel een beetje en dan wil ik niet.
IMG_2763.jpg

IMG_2760.jpg

IMG_2766.jpg

IMG_2767.jpg

IMG_2769.jpg
 
Goedeavond allemaal,

Motor begint nu aardig vorm te krijgen, tank is klaar, uitlaat is zo goed als klaar. (nog een paar kleine dingen aflassen. Elektronica zit erin, kan dit pas afwerken als de motor gespoten is. (startmotor gaat rond en we hebben vonk op beide bougies)
Als het een beetje mee zit gaan we hem voor de 1e keer morgen starten op de nieuwe elektronica en carb. Voordat de motor uit elkaar ging liep het blokje prima. Dus ben benieuwd.

Ik heb er een lithium batterij in zitten, omdat deze lekker compact zijn. Alleen de spannings regelaar is nog de originele. Nu hoor ik links en rechts wel eens dat je als je en lithium batterij hebt je ook een andere spannings regelaar moet hebben. (ik weet waar ik ze kan kopen) Maar is dit echt nodig? en waarom zou dit nodig zijn?




hieronder nog wat foto's van het proces uitlaatje maken. Heb eerst nog zitten twijfelen of ik de dempertjes onder het zadel wilde hebben. Alleen toch besloten om ze dichter bij de achterband te zetten.

Ook de benzine tank is nu klaar, tankdop zit erop en de elektronica past eronder door. Dus doel bereikt.

IMG_2852.jpg

IMG_2886.jpg

IMG_2894.jpg

IMG_2895.jpg

IMG_2899.jpg
 
Originele spanningsregelaar gaat prima met een lithium batterij. Tenminste als het dezelfde is als een TR1. Als je een foto hebt kan ik het je zeggen. In mijn geval gaat het al jaren goed :t (wel alleen op circuit). het heeft te maken met de maximale laadspanning, die mag niet boven de 14,4V komen, dan stook je je batterij op. Kijk maar;)


Rookt lekker en stinkt enorm_O-

Als je het zeker wil weten kun je het even checken natuurlijk als het blok loopt, beetje toeren maken en kijken wat er aan laadspanning optreed.

Later,

Loek
 
Goed om te weten van die spanningsregelaar vs lithium-in, dat wist ik niet. Mijn loodaccu is gaar, wilde een lithium-ion kopen, zal nu eerst even meten.

@supervet , mag ik je een foto sturen van de spanningsregelaar op mijn xv750?
 
Je moet alsnog wel een stevige variant van de Lithium versie nemen hoor, accu's hebben het zwaar op een XV.
Absoluut waar. De startstroom en/of spanning kakt redelijk snel in op een lichte lithium batterij. Specificaties van de batterij vertekenen vaak wel wat. Al hebben die krengen tegenwoordig heel erg hoge startstroom. Je moet zeker niet de lichtste pakken.
 
@ supervet, dankje voor de info. Gaan we vanavond ff meten.
Motor start in iieder geval!! dus dat is mooi. Zal wel helemaal afgesteld moeten worden.

Iemand ervaring met een mikuni TM40 op een virago xv700?? 😁
 
Originele spanningsregelaar gaat prima met een lithium batterij. Tenminste als het dezelfde is als een TR1. Als je een foto hebt kan ik het je zeggen. In mijn geval gaat het al jaren goed :t (wel alleen op circuit). het heeft te maken met de maximale laadspanning, die mag niet boven de 14,4V komen, dan stook je je batterij op. Kijk maar;)


Rookt lekker en stinkt enorm_O-

Als je het zeker wil weten kun je het even checken natuurlijk als het blok loopt, beetje toeren maken en kijken wat er aan laadspanning optreed.

Later,

Loek
lithium-ijzer-fosfaat/LiFePO4 is een minder gevoelige variant maar dat snappen de meeste leveranciers niet eens als je ziet hoe vaak lithium ion en IRON door elkaar gebruikt wordt.
 
@ supervet, dankje voor de info. Gaan we vanavond ff meten.
Motor start in iieder geval!! dus dat is mooi. Zal wel helemaal afgesteld moeten worden.

Iemand ervaring met een mikuni TM40 op een virago xv700?? 😁
Geen ervaring mee, ik weet wel dat de originele carbs kleredingen zijn om aan te werken van mensen die ik geholpen heb met XV's, dus best kans dat het een goede optie is. Je gaat dan ook van twee naar maar één carb op een gedeeld spruitstuk ala Harley?
 
Terug
Bovenaan Onderaan