Caferacer/scrambler maken, tips en hulp gezocht

pindakaas

MF veteraan
15 jul 2008
1.440
715
beste mf-ers, ik loop al heel lang met de wens om een caferacer/scrambler oid te gaan bouwen. na oneindig plaatjes kijken en projecten bewonderen is het tijd om er zelf eens aan te gaan beginnen.

Omschrijving van de man: ambitieus,handig, maar geen ervaring met caferacerbouw.
:W
Omschrijving van de motor: ik heb een Honda cb650 sc uit 1982 voor weinig in nette staat van onderhoud.
Ter illustratie:
Honda%20CB650SC-81.jpg

Eigenlijk wil ik een cx500 gaan verbouwen, maar het leek mij verstandiger om eerst wat ervaring op te gaan doen op een andere fiets en de cb is er al en een goede/betaalbare cx is niet makkelijk te vinden.

Ik heb een paar leuke cb650 streetfighters gezien en dat gaat ongeveer het doel worden:
39323087ef6a4c911d669ca5b6d7d6c0.jpg


En daar is de uitdaging: hoe pak ik zoiets aan? Budget is nog niet bepaald, maar er is geld voor spuiten en onderdelen.
Hoe maak ik een plan? want failing to plan is planning to fail!

Wat kunnen de pro's mij als tip geven voor ik in het wilde weg ga sleutelen en zagen aan het frame. Veel vragen zoals: hoe kom ik aan een zadel, waar en hoe laten spuiten, wat moet er allemaal aangepast worden? Hebben jullie suggesties?
Alvast bedankt voor de hulp, ik heb er echt zin in om de herfst en winter te sleutelen(al dan niet met hulp van vrienden).
 
Als je in de buurt van Rotterdam woont of bereid bent een stukje te rijden kan ik hem wel spuiten voor niet al te extreem veel.
 
Als je in de buurt van Rotterdam woont of bereid bent een stukje te rijden kan ik hem wel spuiten voor niet al te extreem veel.
Hoi Rene, Ik ben al eens bij jou geweest, voor iets wat we uiteindelijk maar niet gespoten hebben. Ik kom zeker bij jou langs voor het spuitwerk.
 
....ik heb een Honda cb650 sc uit 1982....

.....Eigenlijk wil ik een cx500 gaan verbouwen....

.....Ik heb een paar leuke cb650 streetfighters gezien en dat gaat ongeveer het doel worden....

Gaat dit het doel worden omdat je nu eenmaal een cb650 hebt?

Als je liever iets anders wilt verbouwen zou ik dat doen en niet m'n spaarcenten steken in iets dat je stiekem helemaal niet mooi vindt.... :)
 
Gaat dit het doel worden omdat je nu eenmaal een cb650 hebt?

Als je liever iets anders wilt verbouwen zou ik dat doen en niet m'n spaarcenten steken in iets dat je stiekem helemaal niet mooi vindt.... :)
Goed punt, maar ik ga toch hieraan beginnen want ik heb de CB voor een hele mooie prijs en als dit lukt is het geen weggegooid geld, want mijn zoon gaat zijn motorrijbewijs ook eerdaags halen en dat is dan een heel mooi cadeau. Bovendien wil ik toch echt eerst ervaring opdoen voor ik aan een cx begin. En een cb zoals op de afbeelding vind ik ook erg mooi.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan ik dit het beste aanpakken, eerst de vorm bepalen van het zadel en daar het frame op aanpassen, of andersom? Het kenteken moet tegenwoordig in het midden, hoe bevestig ik die het beste, aan het frame? Dan kan ik het zadel niet te kort maken denk ik.
 
Het is natuurlijk de vraag hoe ver je wil gaan met zo een eerste verbouwing en of je zelf wat kan lassen .
Het liefst in je eigen schuurtje is wel zo handig.
Ga je deze (opzet van )schokbrekers behouden dan kan je daarachter je subframe iig weg halen en van daaruit verder .
Wil je dezelfde voorvork gaan gebruiken dan voorlopig lekker zo laten zitten.
Ik zou eerts voor het zitje gaan en de stand van de motor bepalen die jij er mooi uit vindt zien.
vergeet zeker niet de plaats en de ruimte die je nodig gaat hebben voor de accu en elektra te plaatsen.
welke uilaten wil ik erop en waar ?

Verder loopt een project meestal op een dermate manier dat de plannen en ideen blijven wijzigen dus een planning maken is zeker goed maar komt tijd komt raad .

Veel succes en we gaan het volgen
 
En vergis je niet in de kosten. Als je eigenlijk een CX wilt verbouwen maar die kost een paar honderd meer... koop die dan maar gewoon want dat is aan het eind van je project ook niet echt schokkend meer.
 
En vergis je niet in de kosten. Als je eigenlijk een CX wilt verbouwen maar die kost een paar honderd meer... koop die dan maar gewoon want dat is aan het eind van je project ook niet echt schokkend meer.


Dat valt wel mee met de kosten , tenminste als dit` het uitgang punt is.
Gewoon de motor half slopen en klaar is kees . O-)

full
 
Laatst bewerkt:
CX duur???? wat is er gebeurd in die 3 jaar dat ik weg ben uit NL... ik kreeg er toen nog een in rijdende staat voor NOP...
 
Valt best wel tegen, er zit zelfs een ander motorblok met 2 nokkenassen in...


Dingen zijn er ook in de uitvoering met het blok van de cbx 750 ( veel beter), dat ding op de foto
is dus alleen maar half gesloopt .. :X
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een hele mooie basis, maar zou er nu niet zo'n afgehakt ding van maken.
 
En vergis je niet in de kosten. Als je eigenlijk een CX wilt verbouwen maar die kost een paar honderd meer... koop die dan maar gewoon want dat is aan het eind van je project ook niet echt schokkend meer.
:^

En het ligt er inderdaad aan wat je allemaal zelf kan/wil doen. Persoonlijk zou ik een andere (lees: gemakkelijker) basis kiezen voor een eerste project, maar het ligt er ook maar net aan wat je wil maken. In jouw voorbeeld is er bijvoorbeeld een zadel gemaakt die aansluit op de 'chopper'kuil in het zadel (CX heeft dat ook trouwens). Ik vind zelf dan een recht frame mooier, maar ieder zijn meug.

Leuk dat je aan de slag gaat i.i.g. en veel succes, komt vast goed!
 
Bedankt voor de reacties, ik ga nu toch een beetje twijfelen of ik niet beter voor de cx moet gaan, dat is toch wel de droommotor met een prachtig blok.daar komt bij dat een kennis de CB wil kopen voor meer dan ik ervoor heb betaald. Ik ga er maar even een nachtje over slapen.
 
Bedankt voor de reacties, ik ga nu toch een beetje twijfelen of ik niet beter voor de cx moet gaan, dat is toch wel de droommotor met een prachtig blok.daar komt bij dat een kennis de CB wil kopen voor meer dan ik ervoor heb betaald. Ik ga er maar even een nachtje over slapen.

*O*

:P
 
Bedankt voor de reacties, ik ga nu toch een beetje twijfelen of ik niet beter voor de cx moet gaan, dat is toch wel de droommotor met een prachtig blok.daar komt bij dat een kennis de CB wil kopen voor meer dan ik ervoor heb betaald. Ik ga er maar even een nachtje over slapen.

Ding dan mooi verkopen aan die kennis , is wel een beetje zonde om hem te slopen..
 
Slopen.kijken.meten.vooruitkijken.welke materialen ga je mee werken.karton mallen maken om voorstelling te krijgen.maar vooral gewoon doen. Of ff bij mij langs rijden voor adviezen of iemand anders op dit forum. Succes. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan