Cagiva ala verde - demonteren remcilinder

motorPaul

Rookie
6 sep 2014
29
0
Deventer
Ik ben begonnen met mijn oude Cagiva Ala Verde op te knappen (staat al
stil sinds ongeveer 1990). Omdat mijn voorrem het niet deed heb ik de eerst de remklauw en remschoenen gedemonteerd, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Nu wilde ik de remolie vervangen ... echter hoe vaak ik er ook in kneep, er kwam geen remolie uit de opengedraaide ontluchtingsnippel. Daarom de banjo aan de bovenkant bij de handel losgemaakt en de handel met remvloeistofresevoir van het stuur gehaald.

Hoe krijg ik ik nu de remcilider eruit ... ? Ik zie geen seegerring of iets dergelijks (nadat ik het rubbertje om het drukstuk/zuiger eraf heb gehaald) ...

Kan het er wel uit ... ? of zit het soms er vast in geklonken ... ? ik hoor het graag.
 
Heb je tijdens het "knijpen" de remvloeistof ook "geholpen" door via je ontluchtingsnippel vacuüm te zuigen? Daar is speciaal gereedschap voor.
Ik doe het meestal met een grote injectiespuit en een slangetje. (met de injectiespuit vacuüm trekken in combinatie met "pompen" met de remhendel)
 
Ik ben begonnen met mijn oude Cagiva Ala Verde op te knappen (staat al
stil sinds ongeveer 1990). Omdat mijn voorrem het niet deed heb ik de eerst de remklauw en remschoenen gedemonteerd, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Nu wilde ik de remolie vervangen ... echter hoe vaak ik er ook in kneep, er kwam geen remolie uit de opengedraaide ontluchtingsnippel. Daarom de banjo aan de bovenkant bij de handel losgemaakt en de handel met remvloeistofresevoir van het stuur gehaald.

Hoe krijg ik ik nu de remcilider eruit ... ? Ik zie geen seegerring of iets dergelijks (nadat ik het rubbertje om het drukstuk/zuiger eraf heb gehaald) ...

Kan het er wel uit ... ? of zit het soms er vast in geklonken ... ? ik hoor het graag.

Ik zou die remcilinder even laten voor wat het is. Die gaat niet zomaar stuk.
Probeer eerst maar eens het systeem gevuld te krijgen.
Op dit forum zijn daar genoeg tips over te vinden.
Onderstaande link is trouwens óók wel leerzaam.

Remvloeistof vervangen en remleidingen ontluchten
 
Ik ben begonnen met mijn oude Cagiva Ala Verde op te knappen (staat al
stil sinds ongeveer 1990). Omdat mijn voorrem het niet deed heb ik de eerst de remklauw en remschoenen gedemonteerd, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Nu wilde ik de remolie vervangen ... echter hoe vaak ik er ook in kneep, er kwam geen remolie uit de opengedraaide ontluchtingsnippel. Daarom de banjo aan de bovenkant bij de handel losgemaakt en de handel met remvloeistofresevoir van het stuur gehaald.

Hoe krijg ik ik nu de remcilider eruit ... ? Ik zie geen seegerring of iets dergelijks (nadat ik het rubbertje om het drukstuk/zuiger eraf heb gehaald) ...

Kan het er wel uit ... ? of zit het soms er vast in geklonken ... ? ik hoor het graag.
Dat spul zit gewoon helemaal vastgekoekt, als het sinds 1990 stil staat. Kan zelfs verroest zijn aan de binnenzijde.

Doe jezelf ene plezier: regel revisie setjes en een nieuwe remleiding.

Ik heb zelf ook een Ala Verde, maar met trommels voor en achter. Ik kan dus even niet voor je spieken.

Kun je via google niet een exploded view van het spul vinden? Of een manual?
 
Hallo Paul,
ik heb een HD/Aermacchi SST250 (later overgenomen door Cagiva). Ik had hetzelfde probleem en bij navraag bij het Aermacchi-forum bleek dat er geen veerring of circlips in de remcilinder zit. Ik heb dan via de uitgaande kant van de remcilinder met een fijne doorslag de cilinder uitgetikt. De eerste paar mm waren de moeilijkste. Let wel op: neem een fijne doorslag (ik denk dat ik 2mm gebruikt heb)
succes
 
Hoi Alexela,
ik zal die site over ontluchten eens gaan bekijken.

Hoi Martell,
Ik heb de remleidingen los gehad en doorgespoten (met sliconenspray). Swt gaat allemaal goed.
Als ik echter dat doe bij de handel, vanaf de kant van de remleiding (terwijl ik terpentine in remreservoir heb) zie ik (zowat) geen bubbels in het remservoir ... dat zou ik dan verwachten (als de kanaaltjes niet eicht zitten) ... andersom, via het remservoir spuiten geeft ook een resultaat, er komt geen spray aan de kant van de remleiding ... dus het zit of dichtgekoekt, of ik zie iets over het hoofd ...
Ik had het een nacht in de terpetine gelegd om te weken, ik nam/neem aan dat ik daarmee eventuel troep erin kan weken ... maar ja ... misschien klopt wel. iet en moet ik iets anderw daarvoor gebruiken (is petroleum misschien daarvoor geschikter) ... of wat ik al zei, ik zie misschien iets over hoofd ...

een manual nem op intranet nog niet tegengekomen, dus ik weet nog niet of ik de remcilinder er wel uit kunnen halen ... en als dat niet kan zal het vervangen de remleidingen ook niet gaan werken ... nog maar eens verder kijken of ik ergens daarove iets kan vinden ... of dat ik een manual of werkplaatshandboek (of een kopie ervan) ergens kan bemachten ... in het kleine instructieboekje dat ik nog heb staat er niets over ...

... en ook eens kijken hoe ik direct kan reageren op berichten bij MF ... dat heb ik nog niet door/gelezen.

Wordt vervolgd ... (hier op MF heb ik helaas nog geen info ervoer kunnen vinden...)
 
Hallo GBTS,
Bedankt voor de info. Ga ik proberen, ik vermoedde al dat er geen ring of zoiets in zat. Ik zal laten weten of het me lukt ... en hoop dat de boel dan niet wrodt beschadigd ... het zit er dus blikbaar 'strak' in ...

Hallo Alexela,
Mooi duidelijk info op die ontluchtingssite ... Als ik zover ben weet ik hoe ik het goed kan ontluchten. Bedankt.
 
Mag ik vragen waarom je het met siliconenspray hebt doorgespoten? Wat probeer(de) je daarmee te bereiken? Ik zou het liefst geen andere vloeistoffen met remvloeistof mengen: weet jij hoe die 2 op elkaar reageren?

Ook zou ik de ringetjes in je remcilinder goed controleren. Niet alle soorten rubber kunnen tegen terpentine of aanverwanten (gaan uitzetten, lossen op of drogen uit). Toch lullig als je met 120kmh door je rem knijpt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Alexela,
ik zal die site over ontluchten eens gaan bekijken.

Hoi Martell,
Ik heb de remleidingen los gehad en doorgespoten (met sliconenspray). Swt gaat allemaal goed.
Als ik echter dat doe bij de handel, vanaf de kant van de remleiding (terwijl ik terpentine in remreservoir heb) zie ik (zowat) geen bubbels in het remservoir ... dat zou ik dan verwachten (als de kanaaltjes niet eicht zitten) ... andersom, via het remservoir spuiten geeft ook een resultaat, er komt geen spray aan de kant van de remleiding ... dus het zit of dichtgekoekt, of ik zie iets over het hoofd ...
Ik had het een nacht in de terpetine gelegd om te weken, ik nam/neem aan dat ik daarmee eventuel troep erin kan weken ... maar ja ... misschien klopt wel. iet en moet ik iets anderw daarvoor gebruiken (is petroleum misschien daarvoor geschikter) ... of wat ik al zei, ik zie misschien iets over hoofd ...

een manual nem op intranet nog niet tegengekomen, dus ik weet nog niet of ik de remcilinder er wel uit kunnen halen ... en als dat niet kan zal het vervangen de remleidingen ook niet gaan werken ... nog maar eens verder kijken of ik ergens daarove iets kan vinden ... of dat ik een manual of werkplaatshandboek (of een kopie ervan) ergens kan bemachten ... in het kleine instructieboekje dat ik nog heb staat er niets over ...

... en ook eens kijken hoe ik direct kan reageren op berichten bij MF ... dat heb ik nog niet door/gelezen.

Wordt vervolgd ... (hier op MF heb ik helaas nog geen info ervoer kunnen vinden...)

Je gaat toch geen terpentine en siliconen in een remsysteem doen?

Dat spul is al oud en broos, en ik zou het na deze behandeling al niet meer willen en durven gebruiken.

Probeer een revisiesetje te vinden voor rempomp en remklauw. En een remleiding op juiste maat is zo gewonden.
 
En check of je ontluchtingsnippels nog open zijn, als ze aan de buitenzijde flink verrot zijn willen de twee gaatjes vlak boven het conische afdichtvlak ook nog wel eens dichtzitten met roest. Systeem is nou toch nog leeg. En vervang die remleidingen, 5 jaar is voorgeschreven meestal (en flink overdreven), maar 20+ is hoognodig.
 
... het lukt me niet om een foto van de motor, binnenkant remklauw en remcilinder te uploaden ... er verschijnt een foutmelding ... en ik doe wat bij 'Motor-Forum - Documenten - Toevoegen' staat ... enig idee wat er fout gaat ... ? waar kan ik info over uploaden krijgen ... ?
 
Hoi GBTS, je had gelijk, ik heb hem eruit kunnen tikken,

Hoi Lacher, het is een andere cilinder ... ik probeer de foto te uploaden, dan kun je het zien ... tot nu toe zowel van IPad als van en laptop) helaas nog niet gelukt ...
 
Hoi GBTS, je had gelijk, ik heb hem eruit kunnen tikken,

Hoi Lacher, het is een andere cilinder ... ik probeer de foto te uploaden, dan kun je het zien ... tot nu toe zowel van IPad als van en laptop) helaas nog niet gelukt ...

ook een 'Gebruikersfoto' van 7 kb via "Wijzigen profiel" uploaden lukt niet ... ik geef het vandaag op ...
 
Ik zou die remcilinder even laten voor wat het is. Die gaat niet zomaar stuk.
Probeer eerst maar eens het systeem gevuld te krijgen.
Op dit forum zijn daar genoeg tips over te vinden.
Onderstaande link is trouwens óók wel leerzaam.

Remvloeistof vervangen en remleidingen ontluchten

Hoi Alexela,

Vanmiddag ontlucht en gevuld. Die site gevolgd. Met name de tip van het doorzichtige plastic op het remresevoir was een goeie, anders was het er uit gespoten :}
 
Ik zou wel goed kijken of er toch geen circlip inzit.

Ik weet natuurlijk niets van die motor, maar als ik cagiva ala verde master cylinder google, kom ik op een revisie kit waar er wel een circlip bij zit.

http://www.motonet.biz/eshop/motorc...-repair-kit-6e86f3505401283793b7717788439e91m

Tenzij dit gewoon een standaard foto is voor elk revisiekitje dat kan ook

Hoi Lacher,

Het is een andere, zie foto ;)
full
 
Ik zou wel goed kijken of er toch geen circlip inzit.

Ik weet natuurlijk niets van die motor, maar als ik cagiva ala verde master cylinder google, kom ik op een revisie kit waar er wel een circlip bij zit.

http://www.motonet.biz/eshop/motorc...-repair-kit-6e86f3505401283793b7717788439e91m

Tenzij dit gewoon een standaard foto is voor elk revisiekitje dat kan ook

Hoi Lacher,

Het is een andere, zie foto ;)
full

... kin je maar een foto per keer toevoegen ,
... ?
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan