Cagiva Elefant 650 '86

Kleynveldt

MF'er
4 feb 2011
184
1
Amersfoort
Ik was al een tijdje op zoek naar een 'project-motor' om helemaal op los te gaan.
Aangezien ik een zwak heb voor 'klassieke' off-road modellen is er een Cagiva Elefant uit '86 gekomen.

Doel is om deze zo veel mogelijk in originele goede staat te krijgen (muv bekende aanpassingen en er t.z.t. een rondje Italie mee te gaan doen.

Dit is de advertentiefoto:

full
 
Bij demontage op de volgende issues gestuit:
- lagers voor en achterwiel slecht
- lagers en keerringen in linksysteem bijna allemaal verroest
- uitlaatdemper lek (niks van gehoord maar zit toch gaatje in)
- deukje in velgrand voorwiel
- vooras is krom
- kabelboom is zooitje, tape/kabelverbinders e.d. moet opgeknapt worden
- luchtfilterhuis is vervormd door warmte uitlaat waardoor de aanzuigbuis valse lucht kon pakken...... hopelijk niet te veel stof e.d. in blok terecht gekomen......
- olielekkage achter koppeling
- roest in brandstoftank
- Geen slang op Ohlins schokbreker achter (pro-damp insteldinges zit nu los....)

Valt dus alleszins mee :)
full


full


En hier de binnenzijde van de aanzuigpijp richting carburateur, ben er hier zal met m'n hand doorheen geweest/geveegd.... Hoe zou je kunnen checken of door dit vuil schade is aangericht zonder het hele blok uit elkaar te trekken....?

full
 
Na 1 week motor uit elkaar getrokken, en spullen bij poedercoatboer gebracht, alle metaal wat zwart moet worden gaat er heen, voorvorkpootjes worden wit.

Spul ligt daar nu al 2 weken, eerdaags zou het af moeten zijn.....

full


Einddoel is dit, maar dan met smaller/kleiner stuurkuipje zonder 'oortjes'

full
 
Vandaag de spullen terug van de poedercoater, ziet er allemaal blingbling uit.
Helaas ook een viertal sparingen waar lagers in moeten meegecoat.... dus dat wordt dremellen... De kartels waarmee het stuur gefixeerd wordt op het kroonstuk zijn ook goedeels weggecoat, weet iemand of dit later een 'los' stuur tot gevolg kan hebben?
Maw moet je die coating verwijderen zodat je een schone passing tussen kroonstuk, klem en stuur krijgt?

full


Alle losse spullen

full


Iemand een tip hoe ik de gegraveerde letters in de voorvorkpoten mooi en strak zwart kan maken? Voor een goede hechting zou je moeten schuren maar ja..... :?
 
Laatst bewerkt:
Assemblage kan beginnen.....

Eerst naven samenstellen, en naar Haan brengen om in te laten spaken, dan voorvork in elkaar zetten, frame samenstellen, kabelboom er op etcetcetc....


full
 
Lucky strike is waarschijnlijk grote broertje 750 met dubbele koplampen.
Als iemand een bifaro kuip te koop weet van het eerste model houd ik me aanbevolen!
Smoelt errug goed zo,n smal hoog kuipje met 2 oogjes erin.... :Y
 
Vandaag toertochtje gedaan met collega's, enorm gezellie en vanavond nog wat kunnen sleutelen:

In de achterbrug waren een aantal lagers niet dichtgeropt voor het stralen en coaten....Mbv een bout, ringen moer en dop19 de boel onder spanning gezet en met de hamer de genadeklap gegeven. Blijft leuk om dingen op te lossen waar je tegen aanloopt en je eigenlijk niet het juiste gereedschap voor hebt (in dit geval een pers....)

full


Vergelijkbaar probleem met balhoofd.
Wat blijkt, met messing borstel op boormachine kan je poedercoating verbazingwekkend snel stukschrapen, en mbv scotch-brite-tol kan je de restanten verwijderen en het conische-lager-loop-vlak polijsten. Dikke meevaller qua herstelwerk

Voor:

full



Na:

full
 
Laatst bewerkt:
Vandaag btw ook nog de voorvork gedaan. Onderpoot bleek vol straalgrit/meuk te zitten dat ik er niet uitgeblazen kreeg met de compressor/remmenreiniger.
Draadstang + ringen/moeren + 3 lapjes stof van ca. 15x15cm = Voorvorkschoonmaakdinges 8-) -

Voor:

full


Schrobstok:

full


Na:

full



In elkaar zetten viel tegen, keerring wilde niet zakken ook niet met geweld. Uiteindelijk hardhouten klosje gemaakt en met een vuistje er in geramd. Belachelijk hard moeten rammen, maar gelukkit geen beschadigingen. Bij demontage zaten de vulringen en segerring ook al zo strak: Het zal wel ergens goed voor zijn.
Pootjes zijn iig af, best goed gelukt toch?

full
 
Wat een beetje poeder al te weeg kan brengen he. Ziet er netjes uit allemaal. En ook goed dat je zorgt da alles weer schoon in elkaar gaat. Dus als antwoord op jouw vraag. Ja, coating verwijderen van de pasvlakken.
 
Pasvlakken schoonmaken wordt nog tricky zonder de 'goede' delen te beschadigen. Voor het stuur heb ik wel een idee, maar voor de achterframe niet. Hier moet een metalen strip tussen een 'vork' geplaatst worden. Deze paste voorheen er strak tussen maar met de poedercoating kom ik nu 1,5mm (!) te kort, hij past er niet meer tussen. What to do.... Het metaal van de strip dunner maken en opnieuw coaten vind ik zonde en wordt het ding zwakker van.....
 
Mooie close up pictures. Goed bezig kerel. ;)

Ja het is Mozes en de Berg. Je zult toch moeten kiezen.
 
Heb gekozen qbird: Dremel er over heen en de coating weggeslepen, daarna met dun laagje spuitlak er over heen. Tis zwart, maar dan ' dun zwart' ziet er redelijk goed uit...

Gisteren een uurtje aan het kwasten geweest om de letters in de voorvork ' in te kleuren', is met een klein penseeltje redelijk gelukt alleen jr. heeft een poetsdoek gepakt uit de schuur toen de verf aan het drogen was en hierbij over de verf heen 'gesleept'.... dus...

Maakt niet heel veel uit omdat de verf na het drogen niet 100% dekkend blijkt te zijn dus vandaag of morgen knappen we dit wel weer op. Je zit er ook met je snuit bovenop dus elke 0.1mm zie je op dit moment.. Grote penseel voegt te veel verf toe, met te kleine penseel kan je minder goed een vloeiende bocht maken....



full
 
ik ken iemand die had ook de verkarteling op zijn stuur vol laten poedercoaten, heeft nooit problemen gegeven met het vastzetten.

Dat was een CB-tje, geen all/off road.
 
Kon niet verder met achterbrug (nog 2 naaldlagers op nalevering staan) en kroonplaten staan in de verf, dus voorzichtig bij het motorblok naar de olielekkage gekeken.
Koppeling is normaliter droog bij Ducati Pantah blokken maar de mijne is zo vet als maar kan... Eea gedemonteerd en schoongemaakt en er lijken 2 problemen in het blok te zitten. Achter de 'nokkenas (weet ff niet hoe dit heet bij Duc) lijkt olie weg te lekken, want compleet vet, en achter de koppeling ook... B|
Riemen zitten er niet zo heel lang op dacht ik maar zijn nu ook vet..... rubber + olie is niet zo best right?

Graag wil ik veel mogelijk zelf doen, maar je hebt overal speciaal Duc-gereedschap voor nodig....Maar als het blok overstuur gaat is er voor een redelijk bedrag wel een vervanger te vinden dus.... dan proberen we het maar met GBV :)

Had nog een strip metaal liggen en met een kwartiertje werk heb je dan een koppelings -stabilisatordinges.
Niet mooi - Werkt wel

full


En met hulp van de buurman: Los

full


Nu blijkt de keerring onderin de koppelingskorf verschoven te zijn waardoor olie uit het carter zo door de koppeling heen kon sijpelen. De keerring lijkt me verders goed maar er zat wel wat rode meuk op (borgvloeistof?)
Kan ff niet bedenken waardoor zon keerring aan de wandel zou kunnen gaan....
Er zit een jetser van een carterontluchting dus daar ontstaat geen druk toch ?
Zou ik niet een stel hele platte ringetjes onder de bouten van de bevestiging van de koppelingskorf kunnen leggen zodat deze de keerring op de plek houden? Eea draait mee en er lijkt voldoende ruimte te zijn.

Anyhow: nu de boel toch losligt: keerring achter korf en in korf gelijk vervangen....

full


Nu nog een ' castle nut' dop maken om de poellie van de kop los te kunnen halen......
 
leuk project!
dat van dat speciall gereedschap valt wel mee , zo'n duc blok zit redelijk eenvoudig in elkaar.
kleppen stellen is kutwerk, dat wel....
ik ben benieuwd of die naaldlagers ooit komen , de laatste keer dat ik ze besteld heb waren ze niet meer leverbaar
( tenminste , dat werd toen beweerd..)
 
Ej 'elefant' naaldlagers komt wel goed. Heb die nodig voor de achterbrug 24 mm buiten, 18mm binnen en 16mm breed is redelijk standaard. Wat wel ruk is is dat de info zo beperkt is. Van mn Ktm staan alle maten duidelijk in het werkplaatshandboek bij de cagiva moet je afgaan op wat er nu in zit en eea opmeten, of weet jij hier een overzicht van te vinden, zou echt handig zijn!
Bv onderdelen om remmen te reviseren: waar en hoe kan je die vinden?
En vwb cagivaonderdelen weet jij toevallig nog een origineel voorspatbord te vinden?
Heb nog wel eea nodig......
 
Weet je zeker dat er geen borgring voor de keerring hoort te zitten?
 
Nee geen borgring, zou je wel verwachten maar nee. Ook geen groef en ook niet optekening......
Stel dat ik ringen van 0.2mm dik haal en die onder de moeren leg waarmee het koppelngshuis is bevestigd dan blijft de keerring wel zitten???? Evt boutkop iets afvlakken en presto....
 
Ej 'elefant' naaldlagers komt wel goed. Heb die nodig voor de achterbrug 24 mm buiten, 18mm binnen en 16mm breed is redelijk standaard. Wat wel ruk is is dat de info zo beperkt is. Van mn Ktm staan alle maten duidelijk in het werkplaatshandboek bij de cagiva moet je afgaan op wat er nu in zit en eea opmeten, of weet jij hier een overzicht van te vinden, zou echt handig zijn!
Bv onderdelen om remmen te reviseren: waar en hoe kan je die vinden?
En vwb cagivaonderdelen weet jij toevallig nog een origineel voorspatbord te vinden?
Heb nog wel eea nodig......


ah , ik dacht dat je de onderste lagers nodig had , die zijn cagiva-specifiek.

voor onderdeelnummers kun je kijken op de site van alex fischer, die heeft een mooie lijst , echter als ik mij goed herinner vooral voor de 900 modellen.
voor de remmen moet je even zoeken , de gebruikte brembo's zijn in heel veel andere fietsen gebruikt.
de voorrem is een grimeca als ik mij goed herinner, daar is voor zover ik weet geen revisie set meer voor te krijgen.
de achterremklauw kun je het beste in de kast leggen ( vuilnisbak is ook goed) die is niet goed te krijgen. ( vreet remblokken , en niet te doseren)
Met een minimum aan modificaties past een een 2 zuigerklauw met bijbehorend ankerplaatje uit een 900 elefant.

een zwart voorstaptbord wordt een uitdaging , die zijn meestal zo verbleekt dat je ze niet op de motor wil hebben.


de keerring hoef je niet te borgen , als hij nu los ligt heeft de vorige eigenaar hem gewoon slecht gemonteerd.
 
Heb gekozen qbird: Dremel er over heen en de coating weggeslepen, daarna met dun laagje spuitlak er over heen. Tis zwart, maar dan ' dun zwart' ziet er redelijk goed uit...

Gisteren een uurtje aan het kwasten geweest om de letters in de voorvork ' in te kleuren', is met een klein penseeltje redelijk gelukt alleen jr. heeft een poetsdoek gepakt uit de schuur toen de verf aan het drogen was en hierbij over de verf heen 'gesleept'.... dus...

Maakt niet heel veel uit omdat de verf na het drogen niet 100% dekkend blijkt te zijn dus vandaag of morgen knappen we dit wel weer op. Je zit er ook met je snuit bovenop dus elke 0.1mm zie je op dit moment.. Grote penseel voegt te veel verf toe, met te kleine penseel kan je minder goed een vloeiende bocht maken....



[afbeelding]
Wit is het nieuwe zwart.. :}
 
Tnx voor de input!
Vwb de achterrem: de schijf die ik heb is nog goed, en bij aankoop zaten er nog nieuwe blokken los bij. Achterrem laat ik nog even as-is..
Voorrem wordt een ander verhaal: de schijf heeft een klein beetje speling tov de binnenring en dat lijkt me niet echt veilig, daarnaast zitten er stevige krassen in. Weet jij toevallig nog een andere schijf te vinden? Er stond ooit wel eens wat op marktplaats/ebay maar kan nu niks vinden. En nieuw zou niet te koop zijn heb ik me laten vertellen.

Vwb het voorspatbord: die ik nu heb is niet origineel, is op zn hobby-bob's gemonteerd en loopt ook nog tegen de voorkant van het blok aan.... niet echt bruikbaar dus.
Ik gebruik mn huidige spatbord om de robuustheid van spuitlak op een ' wapperbordje' uit te proberen en wil tzt een witte kopen en die aan de bovenkant wit lakken.

Stickersetje is te koop in de UK, heb je hier toevallig ervaring mee?

gtz WKL
 
Terug
Bovenaan Onderaan