Cagiva Elefant 650 '86

Mooi spul, is toch wel een van mijn favorieten op mijn lijstje.

Overigens poedercoat is zo weg met wat thinner, het wordt dan zo zacht als boter, een scherp mesje en het is eraf.
Ben er zelf niet zo'n fan maar voor een stuur of kleine dingen is het erg mooi.
 
[
Tnx voor de input!
Vwb de achterrem: de schijf die ik heb is nog goed, en bij aankoop zaten er nog nieuwe blokken los bij. Achterrem laat ik nog even as-is..
Voorrem wordt een ander verhaal: de schijf heeft een klein beetje speling tov de binnenring en dat lijkt me niet echt veilig, daarnaast zitten er stevige krassen in. Weet jij toevallig nog een andere schijf te vinden? Er stond ooit wel eens wat op marktplaats/ebay maar kan nu niks vinden. En nieuw zou niet te koop zijn heb ik me laten vertellen.

geen idee waar je een nieuwe remschijven kunt vinden , ze worden normaal massaal aangeboden , omdat er aardig wat elefants gesloopt worden.

Vwb het voorspatbord: die ik nu heb is niet origineel, is op zn hobby-bob's gemonteerd en loopt ook nog tegen de voorkant van het blok aan.... niet echt bruikbaar dus.
Ik gebruik mn huidige spatbord om de robuustheid van spuitlak op een ' wapperbordje' uit te proberen en wil tzt een witte kopen en die aan de bovenkant wit lakken.

Stickersetje is te koop in de UK, heb je hier toevallig ervaring mee?

geen ervaring mee met de stickers, hebben ze daar ook stickersets voor de 900IE?
trouwens , als je er mee op reis wil kun je de aanschaf van een andere ( shindengen) regelaar overwegen, van een moderne duc.
de originele gaat heel regelmatig stuk.
 
Pfffrt wat een dag.... Vandaag de cagivaletters in de voorvork bespoten met blanke lak tbv bescherming, en wat dacht je.... Die begon spontaan te bubbelen! Zojuist opnieuw ingekleurd en maar niet meer bespuiten met blanke lak. Verf was 3 dagen oud dus echt wel droog dus hoe dat kan?
Duplicolour blanke lak, en motip uit een potje gaan iig niet samen....

Verder heb ik nog een probleem met de vooras, die is nl krom, zal ooit wel klapper mee gemaakt zijn oid.. Zit ca een halve mm in, en met mn boerenverstand denk ik dan: rechtslaan en dan kan ie weer, maar een halve mm sla je er niet zomaar uit. Heeft iemand een suggestie? Werkbank of pers, wel of niet verhitten........?

Bij voorbaat dank!
 
@elefant: ok dan heb ik nog ff geduld voor de schijven.
Stickersets wordt naar gelinked via ebay, zoek op 'decals elefant' en dan vind je links naar een engelse en italiaanse leverancier/producent. Setje wat ik wil hebben zit er helaas niet bij zal wel te oud zijn denk ik... Via drsticker of stickerland kan je ook stickers laten maken. Op mn ktm heb ik een nl vlaggetje gezet die daar vandaan komt. Zit er nu jaartje op en blijft net zo mooi als nieuw... Alleen jammer dat hij er nieuw al niet zo mooi uit zag... Je ziet de puntjes inkt zitten alsof het door een oude matrixprinter is gezet, :)

Alle waar naar zn geld, De stickers waren echt cheap, maar voor mn caviaatje wil ik iets goeds hebben. Mss ff bij trimline kijken bij mij in de buurt die maken ook mooie dingen voor bedrijven.... Lucky strike stickertje moet toch te maken zijn?
 
Laatst bewerkt:
Na vakantie en hete zomerdagen nu weer een update:

De set spaken voor het voorwiel is binnen en ze zitten er in: VET:
full


Waardeloos dus..... er zat al een deukkie in de rand van de velg, maar niets noemenswaardig, meer esthetisch. De velg bleek na het verwijderen van de band gewoon recht & aangezien ik ook aan een budget gebonden ben dacht ik deze gewoon te gebruiken, na het wegknippen van de oude spaken en het poedercoaten blijkt er toch knippie in te zitten |( ..... niet grappig....

Anyhow, heb andere velgen gevonden en ga vanavond kijken of het bruikbaar spul is, daarna opnieuw coaten en nieuwe poging...

If you don't succeed at once.......... get a bigger hammer....
 
Ow ja:

Heb via gereedschapsland.nl (nee ik heb geen aandelen) een sleuteltje voor de nokkenas gehaald, de keerring is lek dus dan moet je wat: Geld uitgeven aan arbeidsloon bij de specialist of voor 50 euri tooltjes halen... Spul ligt nu los en heb net een keerring + nieuwe riemen besteld van Gates, die schijnen goed & goedkoop te zijn.... Afgegeven levertijd 10 weken (!) dus.... na ja, nog genoeg andere dingen te doen maar toch....

full
 
En ten slotte..... ik wil van de losse troep af en waar mogelijk zoveel mogelijk weer in elkaar schroeven, dus het blok er weer in gehangen. Eerst met de buurman (bedankt Martijn!) blok in frame proberen te leggen maar zonder succes, uiteindelijk achterbrug en alu platen gedemonteerd van frame, blok op workmate gemikt, en frame er over heen gezet en e.e.a. weer geassembleerd.

Begint al weer ergens op te lijken he!

p.s. Viel me nu pas op dat ik 2 verschillende type bobine heb, is dit nadelig/slecht? en wie weet toevallig waar de varistoren voor zijn die over de + en - van de bobine staan? Kan toch nooit meer dan 12 volt DC op komen te staan right?
full
 
2DO korte termijn:

- Kettinggeleider achterbrug scoren (Husqvarna schijnt te passen, iemand suggestie?)
- Voorwiel asap coaten en in elkaar zetten
- Voorbeeldspaken naar Haan sturen en setje voor achterwiel bestellen
- Seeggerringen/circlips bestellen voor schijfrem voorzijde, oude zijn bijkans weggeroest
- Draadboom fatsoeneren
- Onderzoeken waar ik stickers kan laten maken van oude Cagiva Elefant logo (suggestie?)
- Bekijken waar ik rode en gouden tape kan vinden voor op tank
....etcetcetcetcetc.....
 
Ow ja:

Heb via gereedschapsland.nl (nee ik heb geen aandelen) een sleuteltje voor de nokkenas gehaald, de keerring is lek dus dan moet je wat: Geld uitgeven aan arbeidsloon bij de specialist of voor 50 euri tooltjes halen... Spul ligt nu los en heb net een keerring + nieuwe riemen besteld van Gates, die schijnen goed & goedkoop te zijn.... Afgegeven levertijd 10 weken (!) dus.... na ja, nog genoeg andere dingen te doen maar toch....

[afbeelding]

Huh?levertijd riemen 10 weken?10 uur komt dichterbij.Je kunt ze toch bij elke duc dealer halen?
 
Mwjah, er zit alleen geen Duc dealer in Amersfoort en omstreken, en riemen zijn bij dealer 40 euro per stuk right? Gates schijnt ze voor Ducati te maken maar ook onder eigen label dus te verkopen a 13,22 per stuk.... Levertijd is geen megaissue ben alleen wel verbaasd dat het in deze tijd zo lang moet duren.

Wieltjes zijn btw nu ook binnen dus kan er voorlopig weer tegenaan :)
 
Laatst bewerkt:
kettinggeleider kun je zelf maken van een stuk delrin of zo, maar iets van een husquarna is minder werk...
verder gaat het lekker met je project.
 
Zekers, heb jij enig idee welk type Husqvarna zou moeten passen?

Hoe ziet zo'n Delrin geleider er uit?
Gaat die rondom de achterbrug of monteer je dan alleen een plakje bovenop?
Op m'n Honda MT heeft mn buurman ooit een ingesneden achterbrug gerepareerd door er 3mm plaatstaal op te lassen, dit werkte ook mooi :)
 
ik heb ze zelf gemaakt ,
gewoon een 6 mm dikke plaat delrin verzagen met de cirkelzaag.
( zo'n wit snijplankje voor een paar euro bij bevoorbeeld de action werkt ook goed) en die warm maken en om de achterbrug heen buigen .
twee gaatjes voor de boutjes, en je kunt weer rijden.
zoiets:

IMG_8558.jpg
 
Laatst bewerkt:
p.s. Viel me nu pas op dat ik 2 verschillende type bobine heb, is dit nadelig/slecht? en wie weet toevallig waar de varistoren voor zijn die over de + en - van de bobine staan? Kan toch nooit meer dan 12 volt DC op komen te staan right?
Elke spoel waar een stroom doorheen loopt die afgeschakeld wordt wekt een inductiespanning, dus ook de primaire wikkeling van de bobine. Deze is wel nodig om secundair die hoge ontsteekspanning op te wekken (transformatorprincipe) maar die varistor beschermt wel de primaire wikkeling tegen een te hoge inductiespanning waardoor de primaire door zou kunnen slaan.
 
Zo! Netjes gedaan & goede tip, ga ik proberen!
Je hebt een 750 of niet? Het frame is net zo gelast als de mijne zo te zien :)

Achteraf gezien had ik voor het poedercoaten m'n frame moeten opknappen, even de lasspetters bijwerken met de lamellenschijf.
Achterrekje ziet er bij mij helemaal hobby-bob uit omdat deze af fabriek strak geplamuurd was, maar na stralen zie je allemaal lelijke lassen zitten.
Anyhow: tis een offroad motor en geen jurkje maar toch.

Zie ik ringen zitten onder de geleider?
Hij kan toch ook koud op de brug geschroefd worden?
 
is volgens mij een voorschakelweerstand , die zit standaard in de bosch ontsteking.
lekker laten zitten dat ding.
als de primaire weerstand maar goed is maakt het ook niet uit wat voor een bobine er aan hangt.

geen idee waarom er ringen onder zitten ( de foto is niet van mijn fiets) maar simpel vastschroeven is ruim voldoende.
je hoeft er ook geen kunstwerk van te maken , zo'n geleider is na enige tienduizenden km weer aan vervanging toe.
 
@elefant: delrin heeft de juiste eigenschappen maar kan zoeven geen adres vinde waar ik dat kan halen. Snijplanken blijken of van PP, PE of LDPE te zijn. Zal een geleider van dit materiaaal wel 10 k km meegaan? Of wordt dit warm en snijd de ketting er bij de eerste rit al doorheen..... Ik kan het niet bedenken/inschatten....
 
@elefant: delrin heeft de juiste eigenschappen maar kan zoeven geen adres vinde waar ik dat kan halen. Snijplanken blijken of van PP, PE of LDPE te zijn. Zal een geleider van dit materiaaal wel 10 k km meegaan? Of wordt dit warm en snijd de ketting er bij de eerste rit al doorheen..... Ik kan het niet bedenken/inschatten....

Dit is een 10mm plaat, verkoper heeft ook andere maten.
Zuschnitt Platte aus POM-C schwarz 500 x 100 x 10 mm Plaque POM Delrin Acethal | eBay
$(KGrHqUOKjME2+cbDcBoBN1DesF-Bg~~_12.JPG
 
Laatst bewerkt:
@elefant: delrin heeft de juiste eigenschappen maar kan zoeven geen adres vinde waar ik dat kan halen. Snijplanken blijken of van PP, PE of LDPE te zijn. Zal een geleider van dit materiaaal wel 10 k km meegaan? Of wordt dit warm en snijd de ketting er bij de eerste rit al doorheen..... Ik kan het niet bedenken/inschatten....

geleider van snijplanken werkt prima,
op diverse elefant treffens al genoeg stukjes huisvlijt gezien.
( de geleider is al jaren slecht verkrijgbaar)
ik heb hier in de buurt ( nijmegen) wel een adresje , maar daar heb je wellicht niet zo veel aan.
 
Hierbij weer eens een update: Toch weer wat meters gemaakt.
De ' nieuwe' velg was in 3 dagen gecoat en heb ik (naar mijn idee) succesvol in weten te spaken. Bij de eerste poging teveel zitten draaien waardoor er meerdere 'wobbels' in kwamen die ik er niet meer uitkreeg.

Vervolgens alles weer 'los' gezet met de nippel tot aan het begin van het spaak-schroefdraad en alles gelijkmatig op spanning gezet waarbij ik eigenlijk alleen naar de axiale verhouding heb gekeken, dus of het wiel exact tussen de voorvork poten kwam.
Toen alles lekker op spanning stond zat er nog 1 dingetje in die in 3 slagen recht er uit was.

Wieltje loopt nu kaarsrecht langs m'n stangetje (zie foto)
Ik denk dat Haan Wheels het iets anders doet maar ben er van overtuigd dat mijn wiel helemaal goed is, alle spaken staan strak en geen hoogte-breedte slagen te zien :+

full


full


Vervolgens schijfje schoongemaakt, nieuwe circlips er op, remklauw schoongemaakt etcetc...
full
Bling-Bling :)
 
Verder filters besteld.

Origineel luchtfiltersysteem zou het mooiste zijn, maar de inlaatrubbers die ik heb zijn gaar, niet nieuw te krijgen, niet zelf te maken, en om er nou een tweede laag zelf-vulcaniserende tape ,omheen te doen zag ik ook niet zitten: Een alternatief: K&N imitatie filters gevonden a € 7,50 per stuk. Passen strak op de carb en tussen de cylinder en het frame!

full


Kettinggeleider zal ik eerdaags ook nog plaatje van posten, die heb ik gemaakt van een Ikea-broodplank :)

Anyhow: We zijn weer wat stappen verder!!

full
 
Drie eigen posts op een rij is mss. wat te veel van het goede maar ik zit toch echt verlegen om een stukje advies:

De ohlins achterveer die ik heb ik voorzien van zo'n los tankje om de vering mee af te stellen, bij b.v. 2-up of bepakking. Nu is de slang tussen dit tankje en mijn veer los/stuk.

Wat is het effect op de werking van de vering dat deze verbinding er nu helemaal uit ligt, en hoe/waar kan ik dit evt. laten fixen, wat houdt dit in?
Een nieuwe veer a 300 euro vind ik niet zo'n goed idee budgettechnisch....


full
 
Remleiding en nippels kun je los kopen,mss wil je wel een langere slang.Olie kun je ook makkelijk zelf afvullen en ontluchten.
 
Gebruik je dat tankje alleen maar om olie inde tank te drukken dan? Moet hij niet onder gasdruk oid gezet worden? Dat is wel goed te doen ja. Wat voor olie moet daar in? Iets speciaals?
 
Terug
Bovenaan Onderaan