Cagiva Elefant vs Africa Twin

Rearbear

Die hard MF'er
30 okt 2002
933
0
Deventer
Zo das lang geleden dat ik hier ben geweest, na een aantal jaar geen motor te hebben gehad (moest zelfs mijn CB project verkopen) ben ik op zoek naar een bepaald soort motor.

Een lekker All-roader.

Ben begonnen met het zoeken in mijn prijs klasse (niet zo hoog helaas B| ) naar een oude AT, na wat zoeken op marktplaats kwam ik ook op een Cagiva Elefant.
Ook deze fiets heeft mijn intresse gekregen, en dan begint de zoektocht naar wat er mis kan wezen met beide fietsen. Natuurlijk wordt den ene afgezeken en dan de andere.

Nu ben ik benieuwed naar een nederlandse versie van

Cagiva Elefant vs Africa Twin

Wie denkt wat over deze fietsen?
Zijn er mensen die beide hebben gehad en kunnen oordelen?
Of mensen die kennis hebben die ze willen delen?

Alvast bedankt
Rearbear (van eleeleeel vroeger)
 
Laatst bewerkt:
kijk eens op het forum van www.elefant.nl , het is maar net waar je voor kiest , japanse makkelijke eenheidsworst waar honda ombekend staat, of het veel leuker rijdende maar moeilijker te onderhouden.
 
Hallo goede vraag...! beide zeer dikke all-roads..!

De Elefant is zeker een mooie en unieke motor mede door het Duc blok.. lekker old-skool dakkar achting en je komt hem idd veel minder tegen, wat op zich ook weer een groot plus punt is.
Echter heb ik zelf geen ervaring met deze motor..

Wel met de africa twin heb nl zelf de 650 uit 88 heerlijk hufter proof ding.! altijd starten lopen..zelfs met 95.000 op de klok.

Stel deze vraag ook eens in het africa twin topic daar zul je vast wel wat meer + punten horen.

Ik zal er wel al een aantal opsommen voor je.!

-zeer betrouwbaar blok
-eenvoudige techniek(lekker zelf sleutelen)
-zeer terrein vaardig
-onderdelen goed voorhanden en vaak niet duur
-relatief waarde vast
-langer door gebouwd (2002)dan de cagiva. echter dit laatste durf ik je niet zeker te zeggen

Hoop dat je er iets mee kunt.

Greetsz

PS Mooi zijn ze..!!

1469252862_7c4343f5f7.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mijn rij-instructeur reed op een Africa twin en af en toe op een elefant Lucky explorer/strike uitvoering.

De Twin had toen 350.000km op de teller zonder revisie, de elefant had 33000km op de teller en was al 3X open geweest.

Ik zag hem altijd rijden op de twin en hij deed er alles mee, prive ook veel off/road.
Toen ik hem een x zag op de Cagiva had ik meteen zoiets wauw wat een mooie fiets en wat een geluid :} zo 1 wil ik ook.

Tijdens het lessen zag ik hem de hele tijd kloten en halverwege zijn we terug gegaan om de twin weer te pakken toen vertelde hij me over de ellende met dat klote Ducatie blok.

Dus voor de looks de Cagiva maar dan met een honda blok.
 
Ik ben zelf in 2000 overgestapt van een Honda naar een Cagiva. Weliswaar van een transalp naar een Gran Canyon, maar toch:-)
Met de kwaliteit van een Cagiva is niks mis. Wel moet je rekening houden met onderdelen die soms lastig zijn te krijgen en dat je bijvoorbeeld een uur of vier bezig bent voor je de kleppen van de achterste cilinder kunt stellen. Als je een beperkt budget hebt EN niet zelf kunt sleutelen zou ik voor de Honda gaan, Ga je toch voor de Cagiva dan krijg je wel een lekker ruige beresterke motor. Zeker als het een 900 is.
 
ben zelf ook zo'n eeuwig (tenminste zo voelt het voor mezelf) zoekende en twijvelaar.

heb al eens een AT gehad (niks mis mee, wel een beetje zwaar in het terein) ook een Transalp (makkelijker in het terein, maar mist veel vermogen) en ik heb al een aantal jaren een Duc 750 sport. Zelf vinnik niks mis met de duc blokken (veel bruter dan een AT blok) Alleen laat de elefant me nog twijvelen doordat die een 19" wiel tov een 21" voor de AT en dat lijkt me in het terein een groot nadeel?
 
Hier hoor ik al het zelfde op alle andere fora's, de twin voor betrouwbaarheid en de cagiva voor de mooi/geluid.

Nou heb ik deze week wel een keuze gemaakt ja. En zoals hier boven ben ik ook z'n twijfelaar en spring soms van hak op de tak. Het is namelijk een ~TDM~ geworden (zoals het er nu naar uit ziet nog effe proefrijden). Eentje uit 2001 met een leuke KM stand en leuke prijs.

Maar in iedergeval bedankt voor de reactie's *O*
 
Hey allemaal, ik ben zelf eigenaar geweest van een Cagiva Elefant 900 FE (1998)... 20.000km gereden op 2 jaartjes en nooit problemen mee gehad!!!!! Ik was ervoor eigenaar van een 900ss (vijf jaar en 80.000km) en ST2 (2 jaar en 36.000km) en ik ben eerlijk in wat ik nu ga zeggen...NOOIT ENIG PROBLEEM GEHAD MET DEZE DRIE MOTOREN!!!!! Na de elefant heb ik bijna 10 jaar met een Caponord rondgereden, super motor ook na 80.000km maar ik miste het lichtgewicht en de speelsheid van de Elefant. Kwa comfort (zeker met duo) was de caponord een grote stap vooruit maar op spelen en licht offroad werk was de elefant niet te kloppen, en hij is een echt fijn reisgezel geweest. Deze km'ers zijn alleen zuiver vrijetijd gebruik en geen woon werk verkeer.
Nu trotse eigenaar van een Yamaha (na 19 jaar Italiaans) TDM 900 ABS. Omdat dit de enige motor is die me geeft en heeft wat ik zocht...motor rijdt nog fijner dan een 900SS blok van Ducati,zuinig,ABS en 40kg minder dan de caponord. En nu mijn vrouw zelf rijdt heb ik meer dan genoeg aan die 86pktjes, meer hoeft het echt niet te zijn hoor!!! Ik amuseer me er rot op en ik zou niet weten wat in de plaats te kopen... (zelfs na test ritten met de aprilia shiver en triumph tiger 800) kies ik nog liever voor de TDM 900
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan