Cagiva Gran Canyon eigenaren gezocht

1406435
Screenshot_2019-07-02-16-52-31-51.png
 
Vermoedelijk wordt dit topic slechts door een handjevol mensen gelezen, maar ik ga het toch proberen: Iemand van hier die een knappe navigator heeft staan en er vanaf wil? Heb gereden op zowel de gran canyon en de navigator en laatstgenoemde past beter bij me, hoewel de gran canyon ook een erg fijn ding is. De beide exemplaren bij Dipi vind ik gewoon te duur.
 
Helaasch...er zijn inderdaad niet veel te koop. In Duitsland staat er eentje die mijn interesse heeft. Staat voor mij op drie uur rijden, dus misschien is dat nog iets. Nog iets specifieks waar ik op dien te letten bij bezichtiging? Ik begreep dat wiel- en balhoofd lagers af fabriek geen lang leven hebben. En smeltende stekkers? Of is dat voorbehouden aan de gran Canyon? Ik verneem het graag.
 
Wiellagers inderdaad en balhoofdlagers heb ik ook al vervangen, maar daarna niet weer.
Wat wel een dingetje is, is dat het rempedaal, de chokekabel en koppelingskabel niet meer leverbaar zijn. Die kabels kunnen op maat gemaakt worden, maar een defect pedaal wordt een probleem.
Onderdelen zijn verkrijgbaar, maar niet alles is meer te koop. Bij www.oemmotorparts.com kun je de originele onderdelenlijsten vinden en ook het originele spul bestellen.

Het blok is van een TL, dus tikken bij de kleppen (automatische decompressie) is geen onbekend geluid, maar ook weinig aan te doen. Smeltende stekkers heeft de navigator geen last van, of hij moet veel achterstallig onderhoud hebben. Koude start gaat vaak wel goed, maar tijdens de opwarmfase loopt ie over het algemeen te rijk en wil ie nog wel eens moeite hebben met het stationair toerental. Vanaf 80 graden is ie op bedrijfstemperatuur en dan loopt ie wat soepeler. Onderin kan ie wat bokkerig rijden (aan/uit effect), pas boven de 2500/3000 rpm voelt ie zich op zijn gemak. Sommigen zeggen dat dit af te stellen is, maar dat lukt niet altijd.

Afhankelijk van de afstelling qua vering, bandenspanning, wind en hoe je gekleed bent kan de motor boven de 150 km/h beginnen te slingeren. Klinkt eng, maar als je dan bv. plat gaat liggen, of een leren jas aan hebt kan het al weggaan. Bij die snelheid (en hoger) wordt de voorkant (te) licht, constructiefoutje van Cagiva in die tijd.

Bij de mijne was de voorvering ruk, daar zit nu Hyperpro in en dat is een hele verbetering. De remmen voor piepen vrij snel, zachte remblokken is een oplossing, of een complete set schijven + blokken.
Verder had de mijne last van defecte snelkoppelingen bij de tanks waardoor 1 tank vol bleef en dat is dan de tank waar de sensor voor de tankindicatie in zit, niet handig.......
De koplamp kan van binnen versmeren (stof en dergelijke), deze kan echter uit elkaar en dus worden schoongemaakt.
Als het een 2005 is met gietwielen, dan is het achtertandwiel een dingetje. Bij de meeste tandwielboeren is deze detailwijziging gewoon niet bekend, maar ze zijn wel leverbaar, iets meer zoekwerk is dan vereist. De spaakwielen variant heeft dit probleem niet.

Hier is een review geschreven door een vorige eigenaar van mijn Navigator: http://www.motorshopper.nl/recensie/402/Cagiva-Navigator/Cagiva-Navigator-2005/HornEd.html (Test: Cagiva Navigator (2005) door HornEd - Motorshopper)
 
Wiellagers inderdaad en balhoofdlagers heb ik ook al vervangen, maar daarna niet weer.
Wat wel een dingetje is, is dat het rempedaal, de chokekabel en koppelingskabel niet meer leverbaar zijn. Die kabels kunnen op maat gemaakt worden, maar een defect pedaal wordt een probleem.
Onderdelen zijn verkrijgbaar, maar niet alles is meer te koop. Bij www.oemmotorparts.com kun je de originele onderdelenlijsten vinden en ook het originele spul bestellen.

Het blok is van een TL, dus tikken bij de kleppen (automatische decompressie) is geen onbekend geluid, maar ook weinig aan te doen. Smeltende stekkers heeft de navigator geen last van, of hij moet veel achterstallig onderhoud hebben. Koude start gaat vaak wel goed, maar tijdens de opwarmfase loopt ie over het algemeen te rijk en wil ie nog wel eens moeite hebben met het stationair toerental. Vanaf 80 graden is ie op bedrijfstemperatuur en dan loopt ie wat soepeler. Onderin kan ie wat bokkerig rijden (aan/uit effect), pas boven de 2500/3000 rpm voelt ie zich op zijn gemak. Sommigen zeggen dat dit af te stellen is, maar dat lukt niet altijd.

Afhankelijk van de afstelling qua vering, bandenspanning, wind en hoe je gekleed bent kan de motor boven de 150 km/h beginnen te slingeren. Klinkt eng, maar als je dan bv. plat gaat liggen, of een leren jas aan hebt kan het al weggaan. Bij die snelheid (en hoger) wordt de voorkant (te) licht, constructiefoutje van Cagiva in die tijd.

Bij de mijne was de voorvering ruk, daar zit nu Hyperpro in en dat is een hele verbetering. De remmen voor piepen vrij snel, zachte remblokken is een oplossing, of een complete set schijven + blokken.
Verder had de mijne last van defecte snelkoppelingen bij de tanks waardoor 1 tank vol bleef en dat is dan de tank waar de sensor voor de tankindicatie in zit, niet handig.......
De koplamp kan van binnen versmeren (stof en dergelijke), deze kan echter uit elkaar en dus worden schoongemaakt.
Als het een 2005 is met gietwielen, dan is het achtertandwiel een dingetje. Bij de meeste tandwielboeren is deze detailwijziging gewoon niet bekend, maar ze zijn wel leverbaar, iets meer zoekwerk is dan vereist. De spaakwielen variant heeft dit probleem niet.

Hier is een review geschreven door een vorige eigenaar van mijn Navigator: http://www.motorshopper.nl/recensie/402/Cagiva-Navigator/Cagiva-Navigator-2005/HornEd.html (Test: Cagiva Navigator (2005) door HornEd - Motorshopper)

Bedankt voor je uitgebreide reply. Goede tip van het rempedaal, als ik crash moet het dus over links gaan :P Ik begreep dat remklauwen en schijven gedeeld worden met diverse Honda modellen, en dat rem- en koppelingshendel Suzuki zijn (?).
Bij mijn proefrit op een Navigator hoorde ik inderdaad een hoogfrequent getik uit de kop, dit is dus waarschijnlijk de auto-decomp. Ik heb me al wat ingelezen en las inderdaad van de zogeheten 'cold map' onder de 80 graden. Sommigen zetten er een schakelaartje oid tussen om dat te omzeilen. Het aan/uit effect heb ik ook gemerkt, ook liep 'mijn' exemplaar op deellast wat onregelmatig, alsof de injectie wat aan het zoeken is. Wellicht met wat aanpassingen en een afstelbeurtje te fixen.

Het slingeren op hoge snelheid heb ik ook mogen ervaren. De proefrit motor vond ik boven de 130 al behoorlijk zwabberen. Erg wennen daar mijn Tuono boven de 200 nog ontzettend stabiel is. Ook de remmen vielen op in negatieve zin, ze kunnen simpelweg niet tippen aan de brembo's.
Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk met de benzinetanks? Van wat ik begreep zit er een verbinding tussen de twee, en loopt de één eerst leeg en dan de ander...

Alle mogelijke reviews die ik kon vinden heb ik al gelezen, ik ben nog altijd aan het twijfelen tussen een multistrada en de cavia. Omdat ik in ieder geval 15.000 km per jaar rijd heeft de navi een streepje voor vwb onderhoud, de ducati heeft dan bijna ieder jaar groot onderhoud met klepstellen nodig.

Aankomende week ga ik kijken/ rijden op het blauwe exemplaar dat nu op marktplaats staat. Ziet er mijns inziens nog knap uit gezien leeftijd en kilometers.
 
Crashen kan op beide kanten, zorg alleen dat je de afgebroken stukjes weer terugvind. ;)

De remschijven zijn idd. gelijk aan die van vele Honda modellen, de klauw achter oa. van een Yamaha Super Tenere en voor ook weer van vele Honda's. Bij een remupgrade is het dus makkelijk aan onderdelen komen. De hendels van Suzuki en BMW en het luchtfilter is bv. gelijk aan die van een Fiat Cinquecento. De accu is eigenlijk een tractie accu welke bij een gewone accuboer wel te krijgen is. De motortoebehorenleveranciers bieden ook accu's aan, maar deze zijn meestal onderbemeten.

Dat schakelaartje is waarschijnlijk het ding wat gebruikt word om de injectie te laten denken dat ie niet in de 2 of 3 rijd. Heb dit er ook tussen gehad, maar later er uit gehaald omdat dit niet fijn werkte icm. de Powercommander. Afstellen helpt en de Powercommander ook, maar de opwarmfase blijft een dingetje.....
Om het slingeren tegen te gaan heb ik de vering voor dus aangepast, achter laten afstellen door een specialist, een iets bredere/hogere achterband en de ruit rechterop gezet. Het scheelt behoorlijk, maar de kans blijft dat bij bepaalde weersomstandigheden hij toch gaat slingeren. Ik ben echter tevreden zo.

De tanks zijn aan de onderkant gekoppeld dmv. een slang met snelkoppelingen, ze lopen hierdoor gelijk leeg. De linkertank is de hoofdtank waar de pomp op zit, de rechter kan in principe afgekoppeld worden. De snelkoppelingen zijn gelijk aan die van Ducati en Triumph. Let er even op dat ze daar niet lekken.
Als er gewerkt moet worden aan de motor dan heb je al snel dat de tanks er af moeten, geen snel klusje, maar als je 1x weet hoe het moet dan is het goed te doen.

Tja, het verschil tussen een Multi en de Cavia....... De looks natuurlijk en in mijn ogen is het blok van de Cavia een stuk aggressiever dan die van de Multi. Verkrijgbaarheid van onderdelen en toebehoren is bij Ducati beter geregeld, maar ik hou wel van de uitdaging om toch iets te vinden.

Succes aankomende week!
 
Crashen kan op beide kanten, zorg alleen dat je de afgebroken stukjes weer terugvind. ;)

De remschijven zijn idd. gelijk aan die van vele Honda modellen, de klauw achter oa. van een Yamaha Super Tenere en voor ook weer van vele Honda's. Bij een remupgrade is het dus makkelijk aan onderdelen komen. De hendels van Suzuki en BMW en het luchtfilter is bv. gelijk aan die van een Fiat Cinquecento. De accu is eigenlijk een tractie accu welke bij een gewone accuboer wel te krijgen is. De motortoebehorenleveranciers bieden ook accu's aan, maar deze zijn meestal onderbemeten.

Dat schakelaartje is waarschijnlijk het ding wat gebruikt word om de injectie te laten denken dat ie niet in de 2 of 3 rijd. Heb dit er ook tussen gehad, maar later er uit gehaald omdat dit niet fijn werkte icm. de Powercommander. Afstellen helpt en de Powercommander ook, maar de opwarmfase blijft een dingetje.....
Om het slingeren tegen te gaan heb ik de vering voor dus aangepast, achter laten afstellen door een specialist, een iets bredere/hogere achterband en de ruit rechterop gezet. Het scheelt behoorlijk, maar de kans blijft dat bij bepaalde weersomstandigheden hij toch gaat slingeren. Ik ben echter tevreden zo.

De tanks zijn aan de onderkant gekoppeld dmv. een slang met snelkoppelingen, ze lopen hierdoor gelijk leeg. De linkertank is de hoofdtank waar de pomp op zit, de rechter kan in principe afgekoppeld worden. De snelkoppelingen zijn gelijk aan die van Ducati en Triumph. Let er even op dat ze daar niet lekken.
Als er gewerkt moet worden aan de motor dan heb je al snel dat de tanks er af moeten, geen snel klusje, maar als je 1x weet hoe het moet dan is het goed te doen.

Tja, het verschil tussen een Multi en de Cavia....... De looks natuurlijk en in mijn ogen is het blok van de Cavia een stuk aggressiever dan die van de Multi. Verkrijgbaarheid van onderdelen en toebehoren is bij Ducati beter geregeld, maar ik hou wel van de uitdaging om toch iets te vinden.

Succes aankomende week!

Alfred, opnieuw dank voor je uitgebreide reactie! Super. Je bedoeld met die schakelaar de TRE, maar ik heb het echt over een potentiometer+ schakelaar om de ECU te foppen, daardoor denkt het brein vd motor dat het al 80 graden is, met een schakelaar kun je vervolgens switchen tussen de mappings. Ik vind de 'cold map' niet beroerd genoeg er iets aan te doen...

Want ik ben wezen kijken bij de Navigator die op marktplaats staat/stond, en die heb ik meegenomen. 78.000 km op de teller, maar aan van alles is te zien dat er goed voor gezorgd is. Dit exemplaar rijdt, remt en stuurt fijner dan de lichtblauwe bij Dipi. Er zaten twee ontzettende herrie dempers onder, na vijf minuten had ik er al schoon genoeg van. Heb nu de standaard Lafranconi potten eronder gezet, stukken beter. Gevoelsmatig loopt het blok nu ook mooier... uit de airbox komt een heerlijke brul wanneer het gas open gaat. Ga binnenkort eens kijken of er iets veranderd is aan de airbox (of is dat standaard al zo?). Heb ook geen idee wat er al gedaan is m.b.t. injectie en dergelijke. Ik vind de motor soepel genoeg lopen. Wel is het slingeren op hogere snelheid echt verschrikkelijk. Misschien te wijten aan de hoge ruit, maar vanaf 160 is het echt tankslap to the max... afgezien daarvan een mega fijn apparaat, ik zit als een vorst en bochten lust ie ook wel..
Er zit veel onderhoudsdocumentatie bij, er is niet op beknibbeld. Ben voornemens de eerste eigenaar te benaderen, ben benieuwd wat hij me nog kan vertellen over mijn nieuwe danspartner :) So far so good, binnenkort lekker met de cavia naar berchtesgaden.

Plaatje bij het praatje:
IMG-20190718-WA0008.jpg
 
Ok, dat systeempje. Daar heb ik idd ook van gehoord, maar nog niet aan toe gekomen om het te proberen en voor mij is het ook niet erg genoeg om dit aan te passen. Zo heb ik ook nog een ECU en nokkenassen liggen van een TL1000R......

Mooi dat je hem gekocht hebt! Ziet er goed uit!! Mooie remschijfjes voorop en zo op de foto ziet ie er knapper uit dan de mijne. 👍
Dat geluid uit de airbox zal waarschijnlijk komen door een K&N achtig luchtfilter en misschien is de airbox aangepast. Tenminste, bij de mijne was het geluid na de montage van het K&N luchtfilter een stuk mooier!
Qua ruit zou je eens kunnen kijken naar eentje van een Gran Canyon, die heeft het slingerprobleem volgens mij niet.

Ben benieuwd hoe jouw ervaringen zijn als je in de bergjes bent geweest. :]
Veel plezier daar!
 
Ok, dat systeempje. Daar heb ik idd ook van gehoord, maar nog niet aan toe gekomen om het te proberen en voor mij is het ook niet erg genoeg om dit aan te passen. Zo heb ik ook nog een ECU en nokkenassen liggen van een TL1000R......

Mooi dat je hem gekocht hebt! Ziet er goed uit!! Mooie remschijfjes voorop en zo op de foto ziet ie er knapper uit dan de mijne. 👍
Dat geluid uit de airbox zal waarschijnlijk komen door een K&N achtig luchtfilter en misschien is de airbox aangepast. Tenminste, bij de mijne was het geluid na de montage van het K&N luchtfilter een stuk mooier!
Qua ruit zou je eens kunnen kijken naar eentje van een Gran Canyon, die heeft het slingerprobleem volgens mij niet.

Ben benieuwd hoe jouw ervaringen zijn als je in de bergjes bent geweest. :]
Veel plezier daar!

Dank je! Hij ziet er nog best knap uit gezien kilometers, strak in de lak etc, alleen best wat steenslag op de vorkpoten en weggesleten verflaag op frame thv laarzen. Belangrijker; heb er al wat aan gesleuteld en geen dolgedraaide boutjes etc. tegengekomen :) Zit ook nog een 12v plug uit het jaar kruik op. M'n pa vond nog ergens een plugje waar de tomtom draden op geprutst konden worden, en voila, een opladende tomtom. Binnenkort maar eens naar no limits Roden voor een afstelbeurtje, hij stinkt wat naar brandstof en ik heb geen idee wanneer gaskleppen voor het laatst gesynct. zijn.

Ik heb even in de onderhoudsdocumentatie geneusd en kwam inderdaad een K&N filter tegen. Normaal een voorstander van papieren filter maar als de K&N bijdraagt aan de verslavende knor onder de tank laat ik m lekker zitten O-).
Bedoel je met het gran canyon ruitje het 'drempeltje' of de standaard ruit? Ik overweeg een standaard (Navigator) exemplaar aan te schaffen.
Is er trouwens een handigheidje voor het loshalen van de benzine tanks? Die moeten en vermoedelijk af om bij de airbox en gasklephuis te kunnen...wil wel even een kijkje nemen, en de nep-choke afstellen, want die doet vrijwel niks.
Tot dusver helemaal in m'n nopjes met de cavia...ik was erg bang de Tuono te gaan missen, maar dat valt me alles mee. Op die motor kun je je onmogelijk gedragen en geen enkele rit voelt echt ontspannen...
 
Heb je al een servicemanual? Via deze link kun je hem downloaden: klik en hij begint

Wat het ruitje betreft bedoel ik de gehele kap van de Granny, deze is een stukje korter dan de standaard ruit van de Navi. Let wel op dat die van de Granny alleen voorin vastgeschroefd wordt en achteraan in rubbers geklikt, dus dan heb je ook de rubbers nodig.
Stinken naar brandstof komt vaak door lekkage bij de snelkoppelingen onderaan de tanks, of het slangetje achteraan bij de tank. Of simpelweg te rijk afgesteld.

Als je bij het filter en de gasklephuizen wilt komen moet inderdaad de boel er af.......
Om de tanks te demonteren moet je hem behoorlijk strippen...... Eerst het ruitje (3 boutjes), dan de topkuip, dan het kapje onder de topkuip aan de voorkant. Dan het zadel, de zijpanelen en de zwarte afdekking onder het zadel, de tankdoppen en als laatste de kap bovenop de tanks. dan koppel je de 3 leidingen los van de linker tank. Rechts zit er ook 1, maar die kan meestal wel blijven zitten. Rechts wel de stekker van de brandstofmeter. Aan de achterkant van de tanks zit soms ook een overloopslangetje, alleen vergeten ze die nog wel eens te monteren...... Dan de stekkers van de richtingaanwijzers los. Daarna de beide "halters" losschroeven en let dan ook ff op hoe strak ze zaten zodat je dat weet voor de montage! Als laatste de bouten aan de achterzijde van de tanks (ik zou dat per tank doen) en dan de tanks voorzichtig omhoog wrikken van het rubber af. Leg voor de zekerheid een dik stuk doek bovenop de tank ter hoogte van het stuur.
Dit was het wel geloof ik ;)

Als je de tanks er af hebt, vervang dan ook meteen het brandstoffilter als je daar geen recente vervangingsgeschiedenis van kunt vinden.
 
Wederom bedankt :) ook het wphb, helemaal super! Ondertussen ben ik erachter gekomen dat de cavia koelvloeistof lekt uit de 'weep hole' bij de waterpomp. Dus dat klusje op korte termijn maar even doen en de seals vervangen. 14 augustus een afspraak staan bij no limits Roden voor stellen TPS, gasklephuis en afstellen met Yoshbox. Voor het gebruik van laatstgenoemde dient er een verloopstekker aangeschaft te worden (Cagiva stekker is anders dan Suzuki)...in theorie zou het daarna allemaal moeten werken...Ik overweeg ook gelijk kleppen stellen en shimbuckets te controleren/vervangen wegens mogelijke haarscheurtjes (voorste cilinder). Die tip kreeg ik van een oud TL1000 eigenaar.
Brandstoffilter is nog niet eens zo lang geleden vervangen, dus ik denk dat ik dat even laat voor wat het is. Had even de hoop dat de topkuip, ruit e.d. konden blijven zitten maar helaasch...Binnenkort maar eens aan de slag..Tot nu toe alleen maar schik gehad met de cavia.
 
Tanks eraf gehaald..wat een smal en kaal fietsje blijft erover zeg.. het frame, achterzijde van de tanks etc etc waren mega smerig, kon wel in een boeren schuur gestaan hebben, hele frame was bruinzwart van de stof/viezigheid. Alles mooi schoon gemaakt, was dankbaar werk. Frame is geheel vrij van roest en andere narigheid gelukkig. Airbox is aangepast, in het deksel zijn een stuk of wat gaten gemaakt. En inderdaad, een Karel & Nico filter. De snorkels voorop de airbox zijn om te huilen. De openingen zitten pal tegen de kabelboom aan, wie dat verzonnen heeft...heb de snorkels maar een flink stuk ingekort, is in mijn optiek logischer. Nog even kijken hoe ik de nep-choke kan afstellen, die doet vrijwel niets...
@Alfred.J gebruik jij nog de originele plastic snelkoppelingen op de tanks? Zo niet, tip voor een (metalen) alternatief?
 
Tja, rare jongens die italianen }) ik krijg soms het idee dat ze dingen vergeten waren en op de "oh ja, dat moet ook nog ergens" manier snel afhandelen.
Afstellen van de fake-choke staat op pagina C66 van jouw manual. Helpt wel als die goed is afgesteld.
Die snelkoppelingen bij mij zijn nog standaard, maar sluiten niet meer af als je ze afkoppeld. Heb ik geen problemen mee trouwens.
Metalen alternatieven zijn er genoeg: CPC Colder Triumph gebruikt die dingen ook op bv. de 955 Daytona en vele anderen, daar zijn ze van aluminium.

Dat van het smalle fietsje klopt! Krijg ook regelmatig verbaasde gezichten als ze horen dat dit een 1000 en geen 600 :)
 
Goed, KN filter gereinigd en nieuwe olie, nep choke afgesteld (zat m in t schroefje, en niet de kabel zoals ik aanvankelijk dacht). Vervolgens tanks er weer op en de boel monteren...wat een gedoe zeg. Misschien zijn door ethanol in de brandstof de tanks wat vervormd o.i.d. (had mijn tuono) maar het was wat gedoe om de boel goed passend te krijgen. Alles met beleid gedaan, zeker de boutjes van de tankdop en het plaatje daaronder, je draait maar zo iets scheef erin. Toen dat alles erop zat de snelkoppelingen weer aangesloten...twee van de drie begonnen te lekken. De O-ringetjes op de connectors lijken beschadigd/aangevreten. Maar ff nieuwe Viton exemplaren ertussen...of gelijk metaal. Alfred, bedankt voor de link, wat een fijne webshop, gewoon op merk selecteren en voila, het juiste type komt bovendrijven.
 
Dat met die tanks monteren heeft de mijne ook, maar heb er nog geen serieuze problemen mee gehad. Heb wel gemerkt dat het afhankelijk is van hoe lang ze er af zijn, hoe langer, hoe lastiger. Die boutjes zijn idd tricky!
 
Hallo allen,

Bij deze wil ik me even voorstellen als nieuwe Cagiva Navigator rijder! (@Kuupertje wij hadden elkaar al gesproken via Marktplaats!)

In het verleden heb ik vooral sport/ tour gereden (Honda VTR 1000 Firestorm, Aprilia SL 1000 Falco, Honda VFR 800 FI & Honda Hawk 650 GT).
Daarna heb ik een uitstapje gedaan naar choppers (Honda VT 800 C Shadow & Suzuki VL 1500 LC Intruder)

I.V.M. gezinsprioriteiten heb ik mijn laatste motor ruim 2 jaar geleden verkocht. Voor volgend seizoen was ik alvast op zoek naar een motor voor klein budget waar ik toch de komende jaren toch weer veel plezier van kan hebben.

Een chopper voor een klein budget resulteert automatisch in een kleine en oude motor welke niet bij mijn lengte past (1,87m). Ook miste ik toch ook het wat betere bochten werk.

Een sportief uiterlijk trekt mij ook niet meer zo, vandaar was ik op zoek naar een motor wat past bij mijn lengte en een fijne zitpositie en toch iets avontuurlijks / stoers uitstraalt.
Ik heb lang gezocht wat voor type motor bij mij zou passen. Ik had ook al vaker gedacht aan een all-road maar dacht dat dat buiten bereik lag i.v.m. het beperkte budget. Tot ik een beetje buiten het boekje ging kijken en de Cagiva Navigator tegen kwam!

Het plan was dus om volgend seizoen een motor aan te schaffen. Echter kwam ik een advertentie tegen van een Navigator uit 2000 met een KM stand van 103.000 en wat lichte valschade. Hierdoor was de prijs zeer aantrekkelijk. Van dichtbij is de motor niet de mooiste maar motorisch lijkt het allemaal dik in orde. Er zijn wel een aantal slijtage onderdelen aan vervanging toe zoals de kettingset. Ook de achterrem moet nagekeken worden.

Wat meteen opvalt is het (al meer besproken) aan / uit effect van de injectie bij een vrij lage constante snelheid. Nu snap ik dat dat ook wel de aard van het beestje is maar na alle V-twins die ik gereden heb is dit best extreem te noemen. Bij een constante snelheid van 50 KMU lijkt het of er constant aan de gaskabel getrokken word. Ervaren jullie dit ook zo? Of zou de injectie afgesteld moeten worden?

Schermafbeelding 2019-07-28 om 20.25.16.png
Schermafbeelding 2019-07-28 om 20.25.25.png
 
Laatst bewerkt:
Hallo allen,

Bij deze wil ik me even voorstellen als nieuwe Cagiva Navigator rijder! (@Kuupertje wij hadden elkaar al gesproken via Marktplaats!)

In het verleden heb ik vooral sport/ tour gereden (Honda VTR 1000 Firestorm, Aprilia SL 1000 Falco, Honda VFR 800 FI & Honda Hawk 650 GT).
Daarna heb ik een uitstapje gedaan naar choppers (Honda VT 800 C Shadow & Suzuki VL 1500 LC Intruder)

I.V.M. gezinsprioriteiten heb ik mijn laatste motor ruim 2 jaar geleden verkocht. Voor volgend seizoen was ik alvast op zoek naar een motor voor klein budget waar ik toch de komende jaren toch weer veel plezier van kan hebben.

Een chopper voor een klein budget resulteert automatisch in een kleine en oude motor welke niet bij mijn lengte past (1,87m). Ook miste ik toch ook het wat betere bochten werk.

Een sportief uiterlijk trekt mij ook niet meer zo, vandaar was ik op zoek naar een motor wat past bij mijn lengte en een fijne zitpositie en toch iets avontuurlijks / stoers uitstraalt.
Ik heb lang gezocht wat voor type motor bij mij zou passen. Ik had ook al vaker gedacht aan een all-road maar dacht dat dat buiten bereik lag i.v.m. het beperkte budget. Tot ik een beetje buiten het boekje ging kijken en de Cagiva Navigator tegen kwam!

Het plan was dus om volgend seizoen een motor aan te schaffen. Echter kwam ik een advertentie tegen van een Navigator uit 2000 met een KM stand van 103.000 en wat lichte valschade. Hierdoor was de prijs zeer aantrekkelijk. Van dichtbij is de motor niet de mooiste maar motorisch lijkt het allemaal dik in orde. Er zijn wel een aantal slijtage onderdelen aan vervanging toe zoals de kettingset. Ook de achterrem moet nagekeken worden.

Wat meteen opvalt is het (al meer besproken) aan / uit effect van de injectie bij een vrij lage constante snelheid. Nu snap ik dat dat ook wel de aard van het beestje is maar na alle V-twins die ik gereden heb is dit best extreem te noemen. Bij een constante snelheid van 50 KMU lijkt het of er constant aan de gaskabel getrokken word. Ervaren jullie dit ook zo? Of zou de injectie afgesteld moeten worden?

Bekijk bijlage 1420045Bekijk bijlage 1420046

Hallo daar :W,

Gaaf dat je eentje gekocht hebt! Lijkt op de foto's nog prima uitziende fiets. Je mist alleen de bellypan, volgens mij is dat ding vrij kwetsbaar. De mijne heeft in ieder geval de nodige barsten en reparaties aan de binnenzijde. Het aan/uit effect is een bekende. De mijne doet het ook een beetje. Ik had me na de dramaverhalen op wereldwijde fora voorbereid op het ergste, maar het valt alleszins mee. Voor zover ik weet zijn er een aantal zaken van directe invloed op een niet fijn lopende navi:
- TPS niet goed afgesteld
- Gasklephuis lange tijd niet gesynct.
- Lek in de uitlaat (kijk ff achter hitteschild bij de opgelaste moertjes)
- SAS, secundaire lucht systeem. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die met een dergelijke km. stand nog niet onklaar gemaakt is, maar miss moeite vh kijken waard.

Je zegt dat je kettingset bijna versleten is, helpt ook niet mee. De mijne heeft met constante snelheid rond de 3000 toeren ook de neiging wat te te gaan rukken aan de ketting. Konstantfahrruckeln, zoals onze oosterburen dat zo mooi zeggen. Eind september ga ik kijken of dat met een yoshbox eruit te krijgen is (de afspraak is verzet helaasch). Ik post mijn bevindingen hier. Als het afstellen werkt kan ik je evt de benodigde cagiva->suzuki/yoshbox stekker lenen.

Afgelopen week de mechanical seal en oil seal vervangen. Best leuk klusje. Boel weer in elkaar gedraaid, nieuwe olie en koelvloeistof erin. Ik verbeeld me dattie fijner schakelt met de verse olie. Weep hole is nu droog zoals het hoort. Alleen vandaag beetje zweten bij koppelingsdeksel/boutje. Ff in de gaten houden. Heb van de brandstofkoppelingen alleen de ringetjes vervangen (Viton 731104), toen was de boel weer dicht. Van t winter maar eens de koppelingen zelf vervangen, heb een setje liggen nu.
Tijdens het rijden is er een dingetje dat me stoort; de motor heeft af en toe wat backfire. Ik vermoed een lekke uitlaatpakking oid, of zit het in de aard van het beestje.. @Alfred.J doet de jouwe ook blaffen ?
Verder goed in m'n nopjes met de navi. Ding gaat tot aan de steppen plat, valt me niks tegen. Verbruik zo'n 1 op 14/15, m'n Tuono deed eigenlijk altijd 1 op 12 :') Heb overigens Aprilia spiegels erop gezet, smoelen erg goed. Type dat op de shiver/dorsoduro, diverse guzzi's en bmw's zit. Binnenkort een plaatje. Tot zover...mand!
 
Laatst bewerkt:
Ok, dat systeempje. Daar heb ik idd ook van gehoord, maar nog niet aan toe gekomen om het te proberen en voor mij is het ook niet erg genoeg om dit aan te passen. Zo heb ik ook nog een ECU en nokkenassen liggen van een TL1000R......

Mooi dat je hem gekocht hebt! Ziet er goed uit!! Mooie remschijfjes voorop en zo op de foto ziet ie er knapper uit dan de mijne. 👍
Dat geluid uit de airbox zal waarschijnlijk komen door een K&N achtig luchtfilter en misschien is de airbox aangepast. Tenminste, bij de mijne was het geluid na de montage van het K&N luchtfilter een stuk mooier!
Qua ruit zou je eens kunnen kijken naar eentje van een Gran Canyon, die heeft het slingerprobleem volgens mij niet.

Ben benieuwd hoe jouw ervaringen zijn als je in de bergjes bent geweest. :]
Veel plezier daar!

Leuk dat je mijn oude Navi nu hebt. Helaas heeft de koper van mijn Navi de motor niet zo netjes behandeld als toen ik 'm had. Jij hebt 'm daarna volgens mij overgenomen. In mijn bezit was de Navi een bijna foutloze motor die geen klap verkeerd gaf en goed reed. Het blijven natuurlijk machines met slijtagedelen, maar een goed onderhouden Navi is een super motor. Inderdaad wel een minpunt is de verkrijgbaarheid van de Cagiva onderdelen. Dat was ook zo bij mijn twee V-Raptor 1000's en mijn twee Canyon 500's.
Ik ben met mijn Navi in de Vogezen geweest en daar komt het stuurgedrag echt tot z'n recht in combinatie met de power van het TL1000 blok. Op de snelweg vond ik tot 170 niet zo veel hinder. Inderdaad wel iets lichter front maar niet zo erg als dat jullie ervaren. Vond wel wat teveel turbulentie rond de helm door het hoge originele scherm. Zal aan mijn lengte gelegen hebben. Door de ruit iets in te korten had ik minder last. Gelukkig had ik een reserve hoge ruit om te kunnen wisselen.

Ik hoop in ieder geval dat je nog veel plezier hebt van mijn ouwe beestje. Was een fijne motor.

grt (Horn)Ed
 
Hallo allen,

Bij deze wil ik me even voorstellen als nieuwe Cagiva Navigator rijder! (@Kuupertje wij hadden elkaar al gesproken via Marktplaats!)

In het verleden heb ik vooral sport/ tour gereden (Honda VTR 1000 Firestorm, Aprilia SL 1000 Falco, Honda VFR 800 FI & Honda Hawk 650 GT).
Daarna heb ik een uitstapje gedaan naar choppers (Honda VT 800 C Shadow & Suzuki VL 1500 LC Intruder)

I.V.M. gezinsprioriteiten heb ik mijn laatste motor ruim 2 jaar geleden verkocht. Voor volgend seizoen was ik alvast op zoek naar een motor voor klein budget waar ik toch de komende jaren toch weer veel plezier van kan hebben.

Een chopper voor een klein budget resulteert automatisch in een kleine en oude motor welke niet bij mijn lengte past (1,87m). Ook miste ik toch ook het wat betere bochten werk.

Een sportief uiterlijk trekt mij ook niet meer zo, vandaar was ik op zoek naar een motor wat past bij mijn lengte en een fijne zitpositie en toch iets avontuurlijks / stoers uitstraalt.
Ik heb lang gezocht wat voor type motor bij mij zou passen. Ik had ook al vaker gedacht aan een all-road maar dacht dat dat buiten bereik lag i.v.m. het beperkte budget. Tot ik een beetje buiten het boekje ging kijken en de Cagiva Navigator tegen kwam!

Het plan was dus om volgend seizoen een motor aan te schaffen. Echter kwam ik een advertentie tegen van een Navigator uit 2000 met een KM stand van 103.000 en wat lichte valschade. Hierdoor was de prijs zeer aantrekkelijk. Van dichtbij is de motor niet de mooiste maar motorisch lijkt het allemaal dik in orde. Er zijn wel een aantal slijtage onderdelen aan vervanging toe zoals de kettingset. Ook de achterrem moet nagekeken worden.

Wat meteen opvalt is het (al meer besproken) aan / uit effect van de injectie bij een vrij lage constante snelheid. Nu snap ik dat dat ook wel de aard van het beestje is maar na alle V-twins die ik gereden heb is dit best extreem te noemen. Bij een constante snelheid van 50 KMU lijkt het of er constant aan de gaskabel getrokken word. Ervaren jullie dit ook zo? Of zou de injectie afgesteld moeten worden?

Bekijk bijlage 1420045Bekijk bijlage 1420046
Mooi!
 
Terug
Bovenaan Onderaan