Cagiva Gran Canyon eigenaren gezocht

Alfred, opnieuw dank voor je uitgebreide reactie! Super. Je bedoeld met die schakelaar de TRE, maar ik heb het echt over een potentiometer+ schakelaar om de ECU te foppen, daardoor denkt het brein vd motor dat het al 80 graden is, met een schakelaar kun je vervolgens switchen tussen de mappings. Ik vind de 'cold map' niet beroerd genoeg er iets aan te doen...

Want ik ben wezen kijken bij de Navigator die op marktplaats staat/stond, en die heb ik meegenomen. 78.000 km op de teller, maar aan van alles is te zien dat er goed voor gezorgd is. Dit exemplaar rijdt, remt en stuurt fijner dan de lichtblauwe bij Dipi. Er zaten twee ontzettende herrie dempers onder, na vijf minuten had ik er al schoon genoeg van. Heb nu de standaard Lafranconi potten eronder gezet, stukken beter. Gevoelsmatig loopt het blok nu ook mooier... uit de airbox komt een heerlijke brul wanneer het gas open gaat. Ga binnenkort eens kijken of er iets veranderd is aan de airbox (of is dat standaard al zo?). Heb ook geen idee wat er al gedaan is m.b.t. injectie en dergelijke. Ik vind de motor soepel genoeg lopen. Wel is het slingeren op hogere snelheid echt verschrikkelijk. Misschien te wijten aan de hoge ruit, maar vanaf 160 is het echt tankslap to the max... afgezien daarvan een mega fijn apparaat, ik zit als een vorst en bochten lust ie ook wel..
Er zit veel onderhoudsdocumentatie bij, er is niet op beknibbeld. Ben voornemens de eerste eigenaar te benaderen, ben benieuwd wat hij me nog kan vertellen over mijn nieuwe danspartner :) So far so good, binnenkort lekker met de cavia naar berchtesgaden.

Plaatje bij het praatje:
Bekijk bijlage 1410776
Veel plezier ermee! En hopelijk vind je zo'n zadeltasje.
 
Heb gister maar eens de lak van de cavia gepolijst...is volgens mij sinds 2001 niet meer gedaan.. Ben in de weer geweest met monello mezzo op een handpad, dankbaar werk. De stickers met 'navigator 1000' en 'electronic fuel injection' er maar af gehaald, zag er niet meer uit. Wielen met belgom gepoetst, en de lak in de wax...helemaal goed. Onderstaand crappy foto van een cavia met dorst.
IMG_20190827_224758.jpg
 
Leuk dat je mijn oude Navi nu hebt. Helaas heeft de koper van mijn Navi de motor niet zo netjes behandeld als toen ik 'm had. Jij hebt 'm daarna volgens mij overgenomen. In mijn bezit was de Navi een bijna foutloze motor die geen klap verkeerd gaf en goed reed. Het blijven natuurlijk machines met slijtagedelen, maar een goed onderhouden Navi is een super motor. Inderdaad wel een minpunt is de verkrijgbaarheid van de Cagiva onderdelen. Dat was ook zo bij mijn twee V-Raptor 1000's en mijn twee Canyon 500's.
Ik ben met mijn Navi in de Vogezen geweest en daar komt het stuurgedrag echt tot z'n recht in combinatie met de power van het TL1000 blok. Op de snelweg vond ik tot 170 niet zo veel hinder. Inderdaad wel iets lichter front maar niet zo erg als dat jullie ervaren. Vond wel wat teveel turbulentie rond de helm door het hoge originele scherm. Zal aan mijn lengte gelegen hebben. Door de ruit iets in te korten had ik minder last. Gelukkig had ik een reserve hoge ruit om te kunnen wisselen.

Ik hoop in ieder geval dat je nog veel plezier hebt van mijn ouwe beestje. Was een fijne motor.

grt (Horn)Ed

ja, de eigenaar tussen ons in was niet echt zuinig op de motor, maar technisch is alles aangepakt en zo hier en daar verbeterd naar mijn smaak. Deze winter nog eens kijken of ik de voorremmen kan upgraden, het zadel iets aanpassen en optisch de boel wat aanpakken, dan ben ik weer helemaal blij!
Zoals het er nu voorstaat is het een blijvertje. :]
 
Hallo daar :W,

Gaaf dat je eentje gekocht hebt! Lijkt op de foto's nog prima uitziende fiets. Je mist alleen de bellypan, volgens mij is dat ding vrij kwetsbaar. De mijne heeft in ieder geval de nodige barsten en reparaties aan de binnenzijde. Het aan/uit effect is een bekende. De mijne doet het ook een beetje. Ik had me na de dramaverhalen op wereldwijde fora voorbereid op het ergste, maar het valt alleszins mee. Voor zover ik weet zijn er een aantal zaken van directe invloed op een niet fijn lopende navi:
- TPS niet goed afgesteld
- Gasklephuis lange tijd niet gesynct.
- Lek in de uitlaat (kijk ff achter hitteschild bij de opgelaste moertjes)
- SAS, secundaire lucht systeem. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die met een dergelijke km. stand nog niet onklaar gemaakt is, maar miss moeite vh kijken waard.

Je zegt dat je kettingset bijna versleten is, helpt ook niet mee. De mijne heeft met constante snelheid rond de 3000 toeren ook de neiging wat te te gaan rukken aan de ketting. Konstantfahrruckeln, zoals onze oosterburen dat zo mooi zeggen. Eind september ga ik kijken of dat met een yoshbox eruit te krijgen is (de afspraak is verzet helaasch). Ik post mijn bevindingen hier. Als het afstellen werkt kan ik je evt de benodigde cagiva->suzuki/yoshbox stekker lenen.

Afgelopen week de mechanical seal en oil seal vervangen. Best leuk klusje. Boel weer in elkaar gedraaid, nieuwe olie en koelvloeistof erin. Ik verbeeld me dattie fijner schakelt met de verse olie. Weep hole is nu droog zoals het hoort. Alleen vandaag beetje zweten bij koppelingsdeksel/boutje. Ff in de gaten houden. Heb van de brandstofkoppelingen alleen de ringetjes vervangen (Viton 731104), toen was de boel weer dicht. Van t winter maar eens de koppelingen zelf vervangen, heb een setje liggen nu.
Tijdens het rijden is er een dingetje dat me stoort; de motor heeft af en toe wat backfire. Ik vermoed een lekke uitlaatpakking oid, of zit het in de aard van het beestje.. @Alfred.J doet de jouwe ook blaffen ?
Verder goed in m'n nopjes met de navi. Ding gaat tot aan de steppen plat, valt me niks tegen. Verbruik zo'n 1 op 14/15, m'n Tuono deed eigenlijk altijd 1 op 12 :') Heb overigens Aprilia spiegels erop gezet, smoelen erg goed. Type dat op de shiver/dorsoduro, diverse guzzi's en bmw's zit. Binnenkort een plaatje. Tot zover...mand!


De mijne blaft alleen uit de uitlaat bij afremmen op de motor en dan vooral als hij nog niet op bedrijfstemperatuur is, of op hoogte. Heb er echter geen last van en daarom nog niet de moeite genomen om het te corrigeren via de Powercommander. Backfire in de airbox heeft de mijne niet.
 
Ik was even afwezig i.v.m. vakantie. Leuk om te zien dat het hier toch vrij levendig is ondanks deze vrij unieke fietsen!

Hallo daar :W,

Gaaf dat je eentje gekocht hebt! Lijkt op de foto's nog prima uitziende fiets. Je mist alleen de bellypan, volgens mij is dat ding vrij kwetsbaar. De mijne heeft in ieder geval de nodige barsten en reparaties aan de binnenzijde. Het aan/uit effect is een bekende. De mijne doet het ook een beetje. Ik had me na de dramaverhalen op wereldwijde fora voorbereid op het ergste, maar het valt alleszins mee. Voor zover ik weet zijn er een aantal zaken van directe invloed op een niet fijn lopende navi:
- TPS niet goed afgesteld
- Gasklephuis lange tijd niet gesynct.
- Lek in de uitlaat (kijk ff achter hitteschild bij de opgelaste moertjes)
- SAS, secundaire lucht systeem. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die met een dergelijke km. stand nog niet onklaar gemaakt is, maar miss moeite vh kijken waard.

Je zegt dat je kettingset bijna versleten is, helpt ook niet mee. De mijne heeft met constante snelheid rond de 3000 toeren ook de neiging wat te te gaan rukken aan de ketting. Konstantfahrruckeln, zoals onze oosterburen dat zo mooi zeggen. Eind september ga ik kijken of dat met een yoshbox eruit te krijgen is (de afspraak is verzet helaasch). Ik post mijn bevindingen hier. Als het afstellen werkt kan ik je evt de benodigde cagiva->suzuki/yoshbox stekker lenen.

Afgelopen week de mechanical seal en oil seal vervangen. Best leuk klusje. Boel weer in elkaar gedraaid, nieuwe olie en koelvloeistof erin. Ik verbeeld me dattie fijner schakelt met de verse olie. Weep hole is nu droog zoals het hoort. Alleen vandaag beetje zweten bij koppelingsdeksel/boutje. Ff in de gaten houden. Heb van de brandstofkoppelingen alleen de ringetjes vervangen (Viton 731104), toen was de boel weer dicht. Van t winter maar eens de koppelingen zelf vervangen, heb een setje liggen nu.
Tijdens het rijden is er een dingetje dat me stoort; de motor heeft af en toe wat backfire. Ik vermoed een lekke uitlaatpakking oid, of zit het in de aard van het beestje.. @Alfred.J doet de jouwe ook blaffen ?
Verder goed in m'n nopjes met de navi. Ding gaat tot aan de steppen plat, valt me niks tegen. Verbruik zo'n 1 op 14/15, m'n Tuono deed eigenlijk altijd 1 op 12 :') Heb overigens Aprilia spiegels erop gezet, smoelen erg goed. Type dat op de shiver/dorsoduro, diverse guzzi's en bmw's zit. Binnenkort een plaatje. Tot zover...mand!

In realiteit is hij minder mooi dan lijkt op de foto's. De kuipdelen zijn aan de linkerkant wat bijgewerkt met (een een iets andere kleur) lak en een schaafplekje met scheurtje aan de voorkuip. Hierdoor zijn de stickers ook voor een groot deel verdwenen.

Als gevolg van de val is de bellypan inderdaad ook niet meer aanwezig. Persoonlijk vind ik de bellypan / engine guard ook niet moeders mooiste dus waarschijnlijk dat ik het zo laat. Verder mis ik het "spatbordje" boven het achterwiel. Dit vind ik persoonlijk wel meer "all-road" karakter geven dus misschien dat ik hier nog naar opzoek ga.

Ook heb ik het idee dat de koppeling aan vervanging toe is. Ik voel hem niet slippen maar de kabel staat op zijn strakst en moet vrij hard knijpen en pakt vrijwel meteen op bij iets loslaten. Ik begreep dat dit ook andere oorzaken kan hebben dus hier moet ik nog verder naar opzoek.

Bedankt voor de tips wat betreft het nakijken voor een goed lopende Navi. Ik zal hier zeker naar gaan kijken.

Gezien de kilometerstand (hoewel dit geen probleem hoeft te zijn) heb ik mij voorgenomen er niet al te veel geld in te steken. Zo wil ik hem eerst vooral technisch in orde hebben.
De komende maanden wil ik de motor nog even goed testen door er gewoon kleine ritjes mee te rijden. In de winter wil ik de kettingset vervangen en koppeling nakijken en de vloeistoffen vervangen.
Ook zit ik er aan te denken de kuipdelen netjes te maken door te repareren en (zelf) over te spuiten en nieuwe stickers te plakken. Gezien de huidige staat van de kuip kan dit alleen maar mooier worden. Verder kan de algehele uitstraling van de motor een stuk frisser worden door er wat liefde in te steken.

Later wil ik nog open uitlaten monteren. Ook wil ik nog aluminium koffers kopen / laten maken.
 
Laatst bewerkt:
Heb gister maar eens de lak van de cavia gepolijst...is volgens mij sinds 2001 niet meer gedaan.. Ben in de weer geweest met monello mezzo op een handpad, dankbaar werk. De stickers met 'navigator 1000' en 'electronic fuel injection' er maar af gehaald, zag er niet meer uit. Wielen met belgom gepoetst, en de lak in de wax...helemaal goed. Onderstaand crappy foto van een cavia met dorst.
Bekijk bijlage 1422428
Bij mij ziet deze sticker er ook niet meer uit. Kan je nu niet precies zien zitten waar hij gezeten heeft?
Gezien ik later nieuwe stickers wil plakken wil ik misschien de tekst "NAVIGATOR 1000" op de kont zetten.
 
Laatst bewerkt:
De mijne blaft alleen uit de uitlaat bij afremmen op de motor en dan vooral als hij nog niet op bedrijfstemperatuur is, of op hoogte. Heb er echter geen last van en daarom nog niet de moeite genomen om het te corrigeren via de Powercommander. Backfire in de airbox heeft de mijne niet.

Dat blaffen bij het afremmen op de motor is toch ook echt wel de aard van het beessie! Mooi met open uitlaten ;)
 
Hoe

Bij mij ziet deze sticker er ook niet meer uit. Kan je nu niet precies zien zitten waar hij gezeten heeft?
Gezien ik later nieuwe stickers wil plakken wil ik misschien de tekst "NAVIGATOR 1000" op de kont zetten.

Aanvankelijk zag je dat met bepaalde lichtval wel ja. Eén van de redenen om de lak te polijsten. Omdat er geen blanke laklaag gebruikt is heb ik gekozen voor monello mezzo met de hand. Met de machine of met een grover polijstmiddel was ik bang teveel lak weg te halen. Valt misschien mee maar better safe than sorry. Schrik niet, want de polijstpad wordt alsnog een beetje blauw ;)
Ik heb de stickers zonder föhn weg kunnen halen. Scheelt, want weinig plakkerige lijmresten.
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor staat er inmiddels bij als een naked bike! *D
Ik heb de motor uit elkaar gehaald om wat kleine dingetjes na te kijken.

Wat meteen opvalt is inderdaad een zeer smal fietsje wat overblijft. Inmiddels behoorlijk wat bagger verwijderd...
Het luchtfilter blijkt uit 2007 te stammen dus deze ga ik vervangen.

Ik ben aan beide kanten 2 loze draden tegengekomen welke vermoedelijk naar de knipperrelays lopen. In het verleden hebben er koffers op gezeten, weet iemand of daar knipperlichten inzaten o.i.d.?

Weten jullie of er hier op het forum ook sleutelaars zitten die veel verstand hebben van de Navigator / TL1000 / V-strom 1000 etc? Die tegen een redelijke vergoeding onderhoud doen zoals kleppen stellen / gasklephuis etc?

IMG_3774.JPG
 
Laatst bewerkt:
Na wat klein onderhoud heb ik inmiddels de motor weer in elkaar gezet. Ook het nieuwe luchtfilter geplaatst (welke inderdaad van een Fiat past)

Vandaag nog een heel stuk gereden maar het is een kunst om een constante lage snelheid te rijden. B| Hier moet toch wat aan gebeuren.
Inmiddels ben ik me aan het verdiepen in het TPS gebeuren. Ik heb de motor in dealermodus gezet en de TPS blijkt inderdaad niet goed te staan. Het linker streepje op het display staat dus boven i.p.v. in het midden. Binnenkort ga ik hiermee aan de slag want het lijkt me goed zelf te doen.
IMG_3787.JPG
 
Mijn motor staat er inmiddels bij als een naked bike! *D
Ik heb de motor uit elkaar gehaald om wat kleine dingetjes na te kijken.

Wat meteen opvalt is inderdaad een zeer smal fietsje wat overblijft. Inmiddels behoorlijk wat bagger verwijderd...
Het luchtfilter blijkt uit 2007 te stammen dus deze ga ik vervangen.

Ik ben aan beide kanten 2 loze draden tegengekomen welke vermoedelijk naar de knipperrelays lopen. In het verleden hebben er koffers op gezeten, weet iemand of daar knipperlichten inzaten o.i.d.?

Weten jullie of er hier op het forum ook sleutelaars zitten die veel verstand hebben van de Navigator / TL1000 / V-strom 1000 etc? Die tegen een redelijke vergoeding onderhoud doen zoals kleppen stellen / gasklephuis etc?

Je kunt daarvoor Don Pjotr (op dit forum) benaderen. Hij is eigenaar van pedro's speedshop en doet alles wat met Tl1000's te maken heeft. Mijn eigen cavia breng ik naar Peter van No-limits in Roden. Ook geen onbekende met het TL1000 blok. Welke omgeving woon je?
 
Zo dan, voor het eerst op vakantie geweest met de cavia. Het was oorspronkelijk de bedoeling naar Berchtesgaden te reizen (adelaarsnest), maar het bleef daar aanhoudend slecht weer. Daarom besloten een rondje Eifel, Luxemburg en Moezel te maken. De navi heeft geen klap verkeerd gegeven (maar wel af en toe een klap }) ) . Gemiddeld verbruik: 1 op 15 met een uitschieter naar 1 op 17 (snelweg). Heb erg veel schik met deze motor...relaxed wat rondpruttelen, of met volle overtuiging een bergweggetje aanvallen, het kan allemaal. Dat laatste is harder werken dan op de tuono, maar dat heeft ook wel iets...
Als iemand de routes wil PB me maar, misschien kun je er wat leuke stukjes uit halen.

@HornEd Heb een tasje gevonden bij Polo zoals je zei..de 'hecktasche 02'. Past perfect op de pakjesdrager.


Cavia petite suisse.jpg

'Petite Suisse' in Luxemburg. Tussen Berdorf en Müllerthal.

Cavia avond.jpg

Vlak buiten Zendscheid is ook mooi rijden...


Cavia moezel.jpg

Smal en steil weggetje nabij Valwig.

Zal de fotospam tot deze drie beperken :P
 
Hallo allemaal, ik ben begonnen op een zxr 400, daarna een gsx 750k4 en als laatste een trx 850.

Nu is mijn oog gevallen op de volgende motor: ≥ Perfecte pretmachine, Cagiva Gran Canyon 900SS ie - Motoren | Cagiva - Marktplaats.nl

Uiteraard een cavia ;).. een erg goed onderhouden motor maar is dit een reële prijs? Wat is het benzine verbruik en aan hoeveel kosten moet ik denken qua onderhoud wanneer ik 5-6k km per jaar rijd?

Hoi, goede keuze hoor zo'n cavia. TRX850 is ook leuk trouwens, wordt onderhand echt een cultfiets. Het exemplaar uit je advertentie is ergens in z'n leven overgespoten, het is in ieder geval geen originele kleurstelling (wielen overigens wel). Ik vind de vraagprijs reëel. Wel zou ik vragen wat er bij 45.000km gereviseerd is en waarom. Een maatje van mij heeft een gran canyon gehad en die reed er ongeveer 1 op 16 mee. Elke 20.000 kleppen stellen bij een tweekleps duc zo uit m'n hoofd, persoonlijk wissel ik elke 10.000 de olie. Verder gewoon kijken waar die staat qua onderhoud (balhoofdlager, wiellager, remvloeistof etc etc). Kleppen en riemen volgens verkoper gedaan, dus dat is een plus. De achterste cilinder is best een klusje om bij te komen en te stellen.
 
Die is ook wel heel gaaf ja en absoluut niet duur! Komt alleen veel onderhoud aan gezien de km stand of niet? En waar moet ik aan denken mbt onderhoudskosten? Ik rij 5-6k km per jaar puur voor de fun.
 
Je kunt daarvoor Don Pjotr (op dit forum) benaderen. Hij is eigenaar van pedro's speedshop en doet alles wat met Tl1000's te maken heeft. Mijn eigen cavia breng ik naar Peter van No-limits in Roden. Ook geen onbekende met het TL1000 blok. Welke omgeving woon je?

Ik kom uit de buurt van Apeldoorn. Maar vind het niet erg om een paar KM's daarvoor te rijden.

Zo dan, voor het eerst op vakantie geweest met de cavia. Het was oorspronkelijk de bedoeling naar Berchtesgaden te reizen (adelaarsnest), maar het bleef daar aanhoudend slecht weer. Daarom besloten een rondje Eifel, Luxemburg en Moezel te maken. De navi heeft geen klap verkeerd gegeven (maar wel af en toe een klap }) ) . Gemiddeld verbruik: 1 op 15 met een uitschieter naar 1 op 17 (snelweg). Heb erg veel schik met deze motor...relaxed wat rondpruttelen, of met volle overtuiging een bergweggetje aanvallen, het kan allemaal. Dat laatste is harder werken dan op de tuono, maar dat heeft ook wel iets...
Als iemand de routes wil PB me maar, misschien kun je er wat leuke stukjes uit halen.

@HornEd Heb een tasje gevonden bij Polo zoals je zei..de 'hecktasche 02'. Past perfect op de pakjesdrager.


Bekijk bijlage 1425149
'Petite Suisse' in Luxemburg. Tussen Berdorf en Müllerthal.

Bekijk bijlage 1425150
Vlak buiten Zendscheid is ook mooi rijden...


Bekijk bijlage 1425151
Smal en steil weggetje nabij Valwig.

Zal de fotospam tot deze drie beperken :P

Wow dat ziet er goed uit! De Navigator zal zich daar op en top thuis voelen in die omgeving!

Hallo allemaal, ik ben begonnen op een zxr 400, daarna een gsx 750k4 en als laatste een trx 850.

Nu is mijn oog gevallen op de volgende motor: ≥ Perfecte pretmachine, Cagiva Gran Canyon 900SS ie - Motoren | Cagiva - Marktplaats.nl

Uiteraard een cavia ;).. een erg goed onderhouden motor maar is dit een reële prijs? Wat is het benzine verbruik en aan hoeveel kosten moet ik denken qua onderhoud wanneer ik 5-6k km per jaar rijd?

Bij mijn 2e keer tanken kwam ik ook uit op een verbruik van 1:17 wat mij behoorlijk meevalt! Qua onderhoud denk ik dat je met deze motor heel goed zit aangezien het blok ijzersterk is. De mijne heeft er 104000 op staan inmiddels. Dat zegt toch wel wat! :)
 
Vandaag heb ik de TPS sensor afgesteld. Het is toch wel een klusje iedere keer om het kuipje en de tanks los te halen. maar.......

man man man, WAT EEN VERSCHIL!!!! :o

Op een Engelstalig forum kwam ik de volgende mooie opmerking tegen: "It changed my bike from a breakdancing champion at roundabouts to silky smooth"
Ik kan niks anders zeggen dat daar niks aan gelogen is. :Y

Waar het eerst een totale uitdaging was om met mijn Nav op een constante snelheid (vooral onder de 3000 toeren) in de bebouwde kom te rijden, gaat dat nu perfect!

Ik ben erg blij met deze verbetering want het haalde de lol er toch wel een beetje vanaf.
 
De mijne doet ook zo'n 1:15, soms wat zuiniger en soms ook niet ;) Volgens mij is een Gran Canyon een stukje zuiniger, dacht zo rond de 1:18 gemiddeld.
Onderhoud is bij een Gran Canyon niet echt veel anders dan een gemiddelde motor. Als het goed wordt bijgehouden dan is er niks aan de hand. Kleppen stellen klinkt spannend, maar is meestal alleen controleren. Riemen zijn snel gewisseld als de monteur ervaren is en verder is het standaard onderhoud.
Aandachtspuntje is de slang aan de brandstofpomp. Dit is een slang met 2 verschillende diameters en een 90 graden hoek er in verwerkt. Deze is niet meer te koop...... Verder wil de stekker van de kabelboom links onder het zadel graag oxideren en kan de krukassensor voor uitval zorgen. Die laatste kost bij Cagiva/Ducati zo'n 150 -180 euro, maar zit ook in bv. een Punto en kost dan 15 euro ofzo.


@Finimals
Afstellen van de TPS doet idd veel, synchroniseren van de gaskleppen helpt ook. En de koppelingsschakelaar wil ook wel eens van invloed zijn op het bokken bij lage toeren.


@Kuupertje
Leuke plaatjes! Als je wilt dan mag je mij die route wel sturen. Er zitten vast en zeker wegen tussen die ik nog nooit gezien heb.
 
(Op de vraag van @Fritske )
Bij mijn 2e keer tanken kwam ik ook uit op een verbruik van 1:17 wat mij behoorlijk meevalt! Qua onderhoud denk ik dat je met deze motor heel goed zit aangezien het blok ijzersterk is. De mijne heeft er 104000 op staan inmiddels. Dat zegt toch wel wat! :)

Sorry zie nu pas dat het om een Gran Canyon gaat.. |(

Dat blok zal ook zeker niet slecht zijn. Al heeft het wel wat meer / vaker onderhoud nodig. Toch had ik een Gran Canyon minder snel durven te kopen met de MK stand van de mijne.
 
Zo dan, even een update. De cavia heeft groot onderhoud gehad. Klepcontrole, één inlaatklep stond wat te nauw, voor de rest alles binnen de toleranties. Alle shimbuckets zijn preventief vervangen, zowel op de voorste als achterste cilinder. Vervolgens gaskleppen gesynct. De motor is op de testbank geweest en afgesteld met de Yoshbox. Over het hele toerengebied is de motor 4% zuiniger gezet. Niet veel, maar hee, alle beetjes helpen. Mijn navi heeft een gezonde 100 pk aan het achterwiel. Wel een beetje olieverbruik viel me op. Geen schande met 80.000km dunkt me.

Toch voelde de motor bij ophalen niet zo soepel als voorheen. Met name op rotondes echt een hobbelpaard. Terugslaan in de airbox, en bij het door de file rijden sloeg hij me zelfs een keer af. Na wat inlezen heb ik de TPS eens gecontroleerd. Bij stationair stond het streepje keurig in het midden, echter ging hij pas bij 1600rpm in de hoogste stand.
TPS afstellen was nog een klusje, wat zit dat ding op een rotplek bij de Cagiva zeg...net achter een framebuis. Heb de torx boutjes direct maar vervangen door inbus, maakt het iets comfortabeler in het vervolg. TPS afgesteld zodat het streepje bij 1400 verspringt. Toen was het klaar. Soepel als vanouds, en zonder vertwijfeling oppakken bij een stoot gas. Voor de volledigheid nog een TRE ertussen gezet. Toen was het goed....totdat de benzinepomp overleed :') dus de tanks konden er weer af...gelijk filter maar mee gepakt. Rotklusje die pomp, moet meer los dan je denkt. Anyhow, hij is nu goed. En mocht iemand de kabel willen lenen voor de Yoshbox stuur me een berichtje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan