Cagiva Gran Canyon eigenaren gezocht

Zo dan, even een update. De cavia heeft groot onderhoud gehad. Klepcontrole, één inlaatklep stond wat te nauw, voor de rest alles binnen de toleranties. Alle shimbuckets zijn preventief vervangen, zowel op de voorste als achterste cilinder. Vervolgens gaskleppen gesynct. De motor is op de testbank geweest en afgesteld met de Yoshbox. Over het hele toerengebied is de motor 4% zuiniger gezet. Niet veel, maar hee, alle beetjes helpen. Mijn navi heeft een gezonde 100 pk aan het achterwiel. Wel een beetje olieverbruik viel me op. Geen schande met 80.000km dunkt me.

Toch voelde de motor bij ophalen niet zo soepel als voorheen. Met name op rotondes echt een hobbelpaard. Terugslaan in de airbox, en bij het door de file rijden sloeg hij me zelfs een keer af. Na wat inlezen heb ik de TPS eens gecontroleerd. Bij stationair stond het streepje keurig in het midden, echter ging hij pas bij 1600rpm in de hoogste stand.
TPS afstellen was nog een klusje, wat zit dat ding op een rotplek bij de Cagiva zeg...net achter een framebuis. Heb de torx boutjes direct maar vervangen door inbus, maakt het iets comfortabeler in het vervolg. TPS afgesteld zodat het streepje bij 1400 verspringt. Toen was het klaar. Soepel als vanouds, en zonder vertwijfeling oppakken bij een stoot gas. Voor de volledigheid nog een TRE ertussen gezet. Toen was het goed....totdat de benzinepomp overleed :') dus de tanks konden er weer af...gelijk filter maar mee gepakt. Rotklusje die pomp, moet meer los dan je denkt. Anyhow, hij is nu goed. En mocht iemand de kabel willen lenen voor de Yoshbox stuur me een berichtje!

Klopt, de TPS sensor is lastig te bereiken. De tanks moeten er ook aan blijven zitten want zonder brandstof kan je het lastig afstellen. Dit vereist wat creativiteit om er dan toch goed bij te kunnen. Bij mij waren de torks reeds vervangen door inbus. Toch na een paar keer er mee gereden te hebben kan ik toch niet zeggen dat hij echt "silky smooth" rijdt. Het was beter dan eerst maar nog steeds is de, zoals jij het zo mooi beschrijft "hobbelpaard" factor aanwezig _O-

Ik vraag me dan ook af of dit soort motoren dan ook echt helemaal smooth te krijgen zijn. Hoewel mijn Nav hetzelfde onderhoud als die van jou zou kunnen gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, de TPS sensor is lastig te bereiken. De tanks moeten er ook aan blijven zitten want zonder brandstof kan je het lastig afstellen. Dit vereist wat creativiteit om er dan toch goed bij te kunnen. Bij mij waren de torks reeds vervangen door inbus. Toch na een paar keer er mee gereden te hebben kan ik toch niet zeggen dat hij echt "silky smooth" rijdt. Het was beter dan eerst maar nog steeds is de, zoals jij het zo mooi beschrijft "hobbelpaard" factor aanwezig _O-

Ik vraag me dan ook af of dit soort motoren dan ook echt helemaal smooth te krijgen zijn. Hoewel mijn Nav hetzelfde onderhoud als die van jou zou kunnen gebruiken.

Zonder powercommander lijkt me lastig. Het verloop van mijn testbankuitdraai laat toch wat schommelingen in air/fuel zien, iets dat je alleen per toerengebied glad kunt strijken met een PC. Rond (en onder) de 3000 blijft de mijne zenuwachtig. Boven de 4000 is t mega soepel.
TPS afstellen deed ik met de rechtertank eraf, en de linkertank los. Die had ik voorover gekanteld met een spanelastiek aan het stuur hangen. Ging prima. Overigens zijn die snelsluiters bij mij erg gevoelig voor lekkage. Meermaals al een sluiter en/of rubber ringetje moeten vervangen.
 
IK heb nog een compleet (zo goed als) nieuw KRAUSER koffer rack liggen voor een Cagiva Gran Canyon 900ie
,past mogelijk ook op navigator?
heeft nieuw 200km even op mijn motorfiets gezeten (en daarna op zolder gewacht op mooie reizen)
geschikt voor krauser K-wing koffers k3,k4,k5, allu koffers ,persoonlijk past de k4 serie het mooist bij de gran canyons
deze kun nog regelmatig vinden op marktplaats.
Het Krauser koffer rack is lekker smal gemonteerd op de motor en heerlijk solide van constructie ,top kwaliteit
Een koffer rack in deze staat voor deze motor is behoorlijk zeldzaam ,vandaar de prijs.
let op de koffers zitten er niet bij.
Het KRAUSER koffer rack is voor 175 euro in waddinxveen af te halen
 

Bijlagen

  • IMG_20190407_175431909.jpg
    IMG_20190407_175431909.jpg
    287,4 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20190407_175722560.jpg
    IMG_20190407_175722560.jpg
    155,5 KB · Weergaven: 13
  • k3 red krauser1.JPG
    k3 red krauser1.JPG
    148,8 KB · Weergaven: 12
  • krauser side frame Gc instructions 1 .jpg
    krauser side frame Gc instructions 1 .jpg
    124,3 KB · Weergaven: 12
Knappe set hoor @Wilco.Cwx . Heb jij ook niet tal van filmpjes met modificaties aan de GC op Youtube staan? ;)

Kan ik hier nog iemand blij maken met een hoge touring ruit voor de Navigator (of Gran canyon met vijf bouts ruitbevestiging)? Mag zo weg, ligt hier toch maar ;) Ruitje is te zien op mijn eerder geposte foto's.
 
Hallo allemaal! Sinds enige tijd ben ik de eigenaar van een rode Gran Canyon 900 uit 2000. Slechts iets meer dan 20k op de klok en is dus nog erg fris en volledig roestvrij, heeft altijd binnen gestaan. Helemaal origineel op 1 ding na: er is een koppelingscilinder van een Multistrada gemonteerd welke sterker schijnt te zijn.

De vorige eigenaar heeft een jaar of 8 niet op de motor gereden en dus was er wat onderhoud nodig: banden zijn vernieuwd (Michelin Pilot Activ), riemen van het blok zijn vervangen, ketting gesmeerd en gespannen, remblokken voor en achter vernieuwd, accu vernieuwd en een algeheel onderhoudsbeurtje (olie, remvloeistof...). Ik doe veel zelf en heb de mogelijkheid om een motorbrug te gebruiken bij een vriend in de garage, ideaal!

Het blok start voorbeeldig en loopt dan super, trekt goed en geeft een heerlijk geluid. Af en toe echter lijkt het alsof hij bij stationair lopen even een 'misfire' heeft, hij bokt dan een beetje en slaat soms af bij het stoplicht of bij ontkoppelen op lage snelheid. Hij start daarna direct weer en loopt dan prima. Gebeurt nooit als hij koud is (i.c.m. de 'choke'). Warmgereden draait hij soms ook wat bokkig stationair.

Voordat ik alles openhaal, zaken ga vervangen en/of hem wegbreng: iemand een idee wat dit kan zijn?

Dit is 'r, toen ik haar ging ophalen:
191107_Screenshot_000470.png
 
Hallo allemaal! Sinds enige tijd ben ik de eigenaar van een rode Gran Canyon 900 uit 2000. Slechts iets meer dan 20k op de klok en is dus nog erg fris en volledig roestvrij, heeft altijd binnen gestaan. Helemaal origineel op 1 ding na: er is een koppelingscilinder van een Multistrada gemonteerd welke sterker schijnt te zijn.

De vorige eigenaar heeft een jaar of 8 niet op de motor gereden en dus was er wat onderhoud nodig: banden zijn vernieuwd (Michelin Pilot Activ), riemen van het blok zijn vervangen, ketting gesmeerd en gespannen, remblokken voor en achter vernieuwd, accu vernieuwd en een algeheel onderhoudsbeurtje (olie, remvloeistof...). Ik doe veel zelf en heb de mogelijkheid om een motorbrug te gebruiken bij een vriend in de garage, ideaal!

Het blok start voorbeeldig en loopt dan super, trekt goed en geeft een heerlijk geluid. Af en toe echter lijkt het alsof hij bij stationair lopen even een 'misfire' heeft, hij bokt dan een beetje en slaat soms af bij het stoplicht of bij ontkoppelen op lage snelheid. Hij start daarna direct weer en loopt dan prima. Gebeurt nooit als hij koud is (i.c.m. de 'choke'). Warmgereden draait hij soms ook wat bokkig stationair.

Voordat ik alles openhaal, zaken ga vervangen en/of hem wegbreng: iemand een idee wat dit kan zijn?

Dit is 'r, toen ik haar ging ophalen:
Bekijk bijlage 1441690

Mooi ding! Voor wat betreft het uitvallen: Een maatje van mij had een gran canyon die veel stil had gestaan. Precies dezelfde verschijnselen. Ik vond het blokje ook wat rommelig lopen. De motor domweg (veel) meer gebruiken hielp al, en een afstelbeurtje geeft ook verbetering.
 
Even een herfstplaatje, omdat het kan...Ondertussen heeft de cavia gezelschap gekregen in de vorm van een ietwat verwaarloosde zx-6r...Ik hoop dat de navigator niet jaloers wordt, de kawa gaat deze winter vrijwel alle aandacht krijgen...
herfstige cavia.jpg
 
Geachte heren. Kort om te melden dat ik in 2001 (of 2002?) ook even een navigator 1000 heb gehad. Had er toen 7200€ voor gegeven. Bordeaux met spaken.
Het was een motorfiets die een bocht in mijn motorbeleving heeft gegeven.

Ze hadden me uitgenodigd voor een cagiva track day op Croix. De eerste nieuwe generatie MV750 waren toen ook aanwezig en samen met die rare raptors 650 en 1000.Die MV's waren toen nog allemaal super exclusief. Ik reed vrij goed en snel. Of de rest reed traag. De MV eigenaars reden met een ei in hun broek want velen hadden hun spaarpot moeten breken.

Het on/of karakter was hier van geen tel en de slippende koppeling was al bij de dealer onder handen genomen.
Kort na die leuke dag ben ik dan op zolder nog een rijvaardigheidscursus gaan volgen. Dit ging zeer goed. Te goed.
Ik blaakte van zelfvertrouwen en reed overal veel te hard op de openbare weg. Knie tegen de grond met de navigator. Vaak boven de 200 gereden.
Die cagiva gaf je altijd een fout gevoel van snelheid. 100kmh leek 70kmh.
En wat komen moest is gekomen.
Een flinke botsing tegen een citroen bx in de zijflank en mijn cagiva volledig stuk. Ik had gelukkig weinig.


Maar daarna heb ik nog weinig openbare weg gereden met "sportieve" motoren om lijf en leden te sparen.
Ik ben gaan racen in de classics en heb nooit geen trail meer gehad tenzij de exclusieve en zeer onbekende yamaha TDR250. (nog steeds spijt dat ik hem wegdeed)

Het is reeds een lang geleden afgesloten hoofdstuk. Ik weet wat ze kunnen en onderschat ze nooit op een vrij rijden circuitdag. Maar ik kick nu op andere motoren. De aangekondigde KTM890R duke laat me niet onberoerd.
Ik ga te kort leven om al mijn favorieten te kunnen uitproberen.


Als laatste kan ik zeggen dat het tanken wat idioot was met de 2 vulstoppen.
Het was een echte veegmotor. Op het randje van hooligan-aanzet. Vandaag is de motor op vele vlakken technisch voorbijgestreefd maar als totaalpakket nog zeer sterk. Ik heb er nooit meer 1 gezien de laatste 10 jaar in het straatbeeld.

Hou ze rijdend.
 
Laatst bewerkt:
Hi allen, ik ben nog niet zo lang geleden eigenaar geworden van een Navigator uit 2002.
Ik kom van een KTM SMT 990 waar ik afscheid van ga nemen. En niet eens helaas!
Zoals al hierboven aangegeven door oldskoolgsxr heeft de Cagiva echt een geweldig totaal pakket. Als ik hem vergelijk met de KTM van 2012 dan merk je qua remmerij dat er inderdaad een groot verschil is. Maar dat is dan ook zowat het enige. Want ondanks dat de KTM volledige instelbare WP's heeft voor en achter, is de nauwelijks instelbare vering van de Cagiva echt niet zo slecht. Het blok van de KTM is wat "snappier" misschien omdat de krukas van het TL blok allicht wat zwaarder is, het aan/uit effect is ietsje minder op de KTM en een wheelie op de KTM is meer kinderspel. De pk's die de KTM meer heeft mis je alleen als je er flink aan gaat sleuren. Aan de andere kant, en ik heb nog niet goed kunnen spelen met de Cagiva, het TL blok loopt prachtig en het typische 2 cilinder "gaat ie wel gaat ie niet gevoel / constant ruk fahren" rond de 3000 rpm is minder irritant op de Cagiva dan op de KTM (ondanks de custom map in de ECU). Qua looks was de Navigator zijn tijd ver vooruit en ziet er nu ook nog strak uit. Vooral de lijn in de tank is geweldig *D Qua sturen is het op de Cagiva vooral op lagere snelheid een fuifje. Dan maar geen stoere dikke achterband maar wat een feest zeg! Kortom, en wat iedereen al zegt, de Navigator is zwaar ondergewaardeerd. Het is een SuperMotard Touring (SMT) waar KTM goed naar heeft gekeken. Italiaans design met een hufterproof TL blok, wat wil een mens nog meer? :]
Daar issie dan:
20191116_122906~2.jpg
 
Ik kan jullie lovende woorden alleen maar beamen...de navigator is echt een fijn totaal pakket. Ik moet wel wennen aan het feit dat je dicht op het stuur zit, de houding is daardoor heel anders dan ik gewend was van m'n tuono, en ik merk dat ik geneigd ben een voetje uit te steken a la supermoto... Wheelies kunnen wel met de Navi, staand nog het makkelijkst. Alleen het TL blok vindt dat niet zo leuk ;) verder lekker hakken en zagen met de cavia, heb al menig supersportje gepest. Wel blijf ik backfire houden, knallen uit de uitlaat dempers (met vlam) wanneer ik afrem op de motor...van t voorjaar maar eens naar kijken. Verder een blijvertje.
 
Hallo allen,

Welkom @motomokum en @Mich69

Lange tijd niet met de Navigator bezig geweest. Nu het voorjaar er weer aankomt ben ik samen met mijn broer @JFJ begonnen met het (wat achteraf bleek) toch wel zeer nodige onderhoud.

Gezien de kilometerstand van 106000 KM heb ik besloten om qua blok alleen olie te verversen.

In eerste instantie was ik het volgende van plan:
- Nieuwe olie
- Nieuw oliefilter
- Nieuwe rembloken
- Nieuwe kettingset
- Remklauw achterzijde weer werkend krijgen

Tijdens het onderhoud kwamen wij er achter dat er lang geen onderhoud gepleegd is. Zo bleek de olie aardig zwart. De remklauw achter zat helemaal vast (en de remklauwen voor bleken ook aan onderhoud toe). De remschijf aan de achterzijde bleek krom te zijn. De lagers van het achterwiel lopen slecht. Eigenlijk was ik van plan om dit jaar nog met de achterband door te rijden maar bij nader inzien was deze toch wel erg slecht en bovendien is het achterwiel er nu toch al uit.

Ondanks dat bleken de remklauwen en remzuigers er nog goed uit te zien. Gelukkig waren deze zonder kosten te reviseren. Ondanks dat de olie vrij zwart was waren er geen slijtagedeeltjes te bekennen.

Dus het volgende komt er nog bij:
- Remschijf achter
- Lagers achterwiel
- Achterband (Dit is een michelin Pilot Road 2 geworden)

Nu ben ik dus op zoek naar een remschijf achter en de achterste wiellagers. Weet iemand welke remschijven ik nodig heb? Ik las eerder dat dit veelal Honda onderdelen zijn. En zijn er ergens standaard lagers te krijgen of moet dit speciaal Cagiva / Honda zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: JFJ
Voor mij is het ook al even terug dat ik hier gereageerd heb, maar mijn Cavia is nog steeds aanwezig en gaat binnenkort ook maar eens op de brug voor wat onderhoud plus afstellen en het zadel moet worden aangepast. De laatste keer dat we een weekend weg gingen kreeg ik opnieuw een zere kont en knieën :/ Dus die krijgt nieuw materiaal, iets andere vorm en wordt hoger.

@Finimals
Wat betreft de remschijf achter is het inderdaad de zelfde schijf als van vele Honda's, kijk: bij Louis
De wiellagers zijn (bijna) altijd standaardmaten die je bij iedere lagerboer kunt kopen en de maat/code staat op het lager. Of een setje van bv. All Balls: klik
 
Laatst bewerkt:
@Alfred.J
Het is inderdaad die remschijf.
d5f77e4f-a652-4f0d-a029-8a0db97d0587.jpg
Ik heb een nieuwe besteld. Vrijdag weer verder sleutelen.

Wat betreft de lagers, die kan je voor weinig online bestellen.
Het type is: 6004 2RS
Via deze site zijn de meeste onderdeel nummers te achterhalen.

EDIT: Ik had de remschijf In eerste instantie op eBay.de besteld. Deze had zoveel vertraging dat ik een andere heb besteld in NL zodat we weer verder konden. Nu is de eerste remschijf dus alsnog binnen gekomen. Dus als hier iemand nog interesse heeft, laat maar weten.
 
Laatst bewerkt:
Zo dan. Het is even geleden, maar de cavia wordt hier elke dag gebruikt voor woon/werk. Binnenkort toch maar eens achter de oorzaak van die backfire aan, ik ben er zo onderhand schoon klaar mee. Verder slipt de koppeling wat door met volgas, om vervolgens met een rukje toch aan te grijpen. Alles klinkt en voelt als een falende koppeling, hopelijk niet de bak... Ik merk dat ik een beetje een haat/liefde verhouding aan t opbouwen ben. Als beide voorgenoemde zaken gefixed zijn gaat t hopelijk wat meer de liefde kant op...

Ik verwen m nog wel met een douche en laagje wax af en toe...
Cavia in t zonnetje.jpg


Donker ruitje via MDI, spiegels zijn van een Aprilia shiver. Heb de collector en uitlaatdempers eraf gehad en alles eens goed schoon gemaakt, inclusief achterbrug etc. Dankbaar werk. Gelijk de wielen aangepakt met Belgom, wat een monnikenwerk met al die spaken ;( . De oplettende kijker zal overigens zien dat de remklauw achter ontbreekt. Die liep aan en heb ik derhalve gedemonteerd en eens goed bekeken. Gelukkig was die mooi schoon :')
Remklauw viesbah.jpg


Één van beide zuigers kwam er met 12 bar op de compressor nog niet uit, dus die staan lekker te weken in kruipolie. Revisie setje is onderweg, als dat er is nog maar een poging wagen. Revisie setje voorkant ligt al klaar, dat is me ook niet naar t zin, de remmen piepen ook behoorlijk aan de voorzijde. Welke blokken gebruiken jullie? Tot zover eerst maar weer.
 
Hij ziet er netjes uit @Kuupertje
De koppelingsplaten zijn vrij eenvoudig te vervangen door de motor op zijn zij te leggen. Dan hoef je geen olie af te tappen.

Ik had in eerste instantie ook geen fijn gevoel bij de motor door het aan/uit effect. Na het onderhoud is het aan/uitbeffect is na het onderhoud nog steeds aanwezig maar het is een kwestie van accepteren van de aard van het beestje en je leert er mee om te gaan. Nu voel ik me erg zeker op de Navigator.

Ik heb alle remklauwen ook uit elkaar gehad en gereviseerd. Deze zaten ook behoorlijk vast. Ondanks dat zagen ze er nog erg goed uit dus heb ze opnieuw gebruikt na een grondige schoonmaakbeurt. Mijn voorremmen piepten eerder ook enorm maar na de revisie en de nieuwe remblokken is dit verdwenen. De remblokken waren overigens een vrij goedkoop setje van het merk AHL.
 
Mocht iemand dit nog hebben liggen. Dan hoor ik het graag.
 

Bijlagen

  • C1188042-E08D-4A44-BCED-50742E3D5E6D.jpeg
    C1188042-E08D-4A44-BCED-50742E3D5E6D.jpeg
    77,9 KB · Weergaven: 7
Die was bij mij ook gesneuveld toen ik m'n slot was vergeten :$
Kon destijds gewoon een nieuwe bestellen. Maar dan praat ik wel over 2001 ofzo.

Volgens mij is het nog steeds wel te bestellen. Dat is dan wel voor de hoofdprijs haha. Moet wel leuk blijven ;)


Nee helaas, die past niet, is een ander onderdeelnummer. Gran canyon / Navigator zijn uiteraard wel hetzelfde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan