Cagiva Mito 125 Start niet meer

Gabe

Rookie
19 aug 2006
1
0
Holsbeek
Hallo,

Als ik mijn mito wil starten draait de startmotor nauwelijks rond. Als ik de spanning van de batterij meet heeft die 12v? Hij starte wel slechter en slechter tot ie niet meer wou. Kan hem wel nog lopend aan de praat krijgen. Kan iemand mij helpen?

alvast bedankt
 
Even accu lenen van een kennis die dezelfde waarden heeft en even proberen,
als ie doet hoef je niet verder te zoeken. Of jumpstarten . Zo`1n 125 lijkt me ook niet te zwaar om de ouderwetse manier te proberen n.l. duwen.
 
Meet je accu terwijl je het licht aandoet. :z
De meter alleen is geen belasting voor je battery'tje.

Alleen naar je dimlicht kijken is ws ook al verhelderend genoeg. :P
 
Meet eens met zijn 2en (kan in je eentje als je een beetje lenig bent), multimeter aan de polen houden, en dan startknop indrukken. Valt de spanning dan flink omlaag? In dat geval kun je de accu wegflikkeren. 12v is sowieso al te weinig eigenlijk.
 
Zoals zo vaak misbegrepen wordt door mensen wier elektriciteitskennis betrekkelijk klein is, maakt spanning geen sok uit. Het amperage dat van belang is; een spanning die voldoende hoog is, verkleint de kans op een laag amperage maar is daarom nog niet uitgesloten.
Om je amperage te meten heb je een ampere-meter nodig want deze zal groter zijn dan diegene die je multimeter zal kunnen opnemen. (multimeter-10A/batterij-40A)
Aangezien ik een gelijkaardig probleem heb gehad met mijn Mito van 2001, kan ik je de raad geven de startmotor er eens netjes af te halen. Mogelijke problemen aan de startmotor zijn:
-spoelen zien donkerder dan de rosse kleur dat ze normaal hebben (ingebrand)
-isolatie weggevreten (lijn (+) maakt contact met massa en trekt batterij volledig leeg
-....
 
Het amperage dat van belang is; een spanning die voldoende hoog is, verkleint de kans op een laag amperage maar is daarom nog niet uitgesloten.
Om je amperage te meten heb je een ampere-meter nodig want deze zal groter zijn dan diegene die je multimeter zal kunnen opnemen. (multimeter-10A/batterij-40A)

Bullshit! Onbelast de spanning meten zegt inderdaad niks, belast wel. Als de accuspanning tijdens belasting (helemaal die amp's die de starter trekt) inzakt zijn de amperés ook ver te zoeken. En dat kun je dus gewoon met een multimeter meten. En waarom zou je in vredesnaam alles gaan lostrekken voordat je de accu doorgemeten? Leuk als achteraf dan bleek dat het toch gewoon de accu was.
 
Ik zeg niet dat hij alles sowieso moet loskoppelen, maar je kan er vanuit gaan als de starter niet rondgaat dat het probleem zich situeert bij de batterij. Gemakkelijk te zien als je de lichten opzet, eventueel de grootlichten en het display mindert qua lichtsterkte alsook de grootlichten zelf dan kan je er vanop aangaan dat het de batterij is. En als de starter niet rondgaat en de batterij ok is, dan zal de starter de stroom diverteren naar het chassis omdat de starter vastzit of er iets aan de spoelen of de lijndraad is.
 
Ik zeg niet dat hij alles sowieso moet loskoppelen, maar je kan er vanuit gaan als de starter niet rondgaat dat het probleem zich situeert bij de batterij. Gemakkelijk te zien als je de lichten opzet, eventueel de grootlichten en het display mindert qua lichtsterkte alsook de grootlichten zelf dan kan je er vanop aangaan dat het de batterij is.

Zoals zo vaak misbegrepen wordt door mensen wier elektriciteitskennis betrekkelijk klein is, trekt een lampie veel minder stroom als een startmotor. Dat een lamp wel gewoon fel brandt zegt nog niet dat de accu genoeg kracht heeft voor de startmotor.

O-)
 
Zoals zo vaak misbegrepen wordt door mensen wier elektriciteitskennis betrekkelijk klein is, trekt een lampie veel minder stroom als een startmotor. Dat een lamp wel gewoon fel brandt zegt nog niet dat de accu genoeg kracht heeft voor de startmotor.

O-)
Als zelfs een lamp niet brand, of flauw is het echt wel duidelijk. :W

En we hebben het verder over de compressie van een 125 cc 2 takt. _O-


Zelfs een knipperlicht trekt trouwens aardig wat ampere.
Red je het niet mee met een standaard netadaptertje op het stopcontact. :+
 
Bullshit! Onbelast de spanning meten zegt inderdaad niks, belast wel. Als de accuspanning tijdens belasting (helemaal die amp's die de starter trekt) inzakt zijn de amperés ook ver te zoeken. En dat kun je dus gewoon met een multimeter meten. En waarom zou je in vredesnaam alles gaan lostrekken voordat je de accu doorgemeten? Leuk als achteraf dan bleek dat het toch gewoon de accu was.


:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan