Cagiva Mito 350

nog een leuke vraag. Ben er nog niet aan begonnen maar zag gisteren dat de mito spanningsregelaar maar 1 gele draad heeft. 1 stator draad, +, - en contact. Het RD blok heeft 3 stators. Wat ik eigenlijk ook gewend ben. Nu weet ik wel dat ik die regelaar gewoon aan kan sluiten op 1 stator. Maar dan heb ik maar 1/3 van het vermogen. Nu zit er natuurlijk straks ook een veel kleinere accu in, want geen elektrische start en ik ga alle lampjes vervangen voor LED.
Maar vroeg me af of er een andere slimme oplossing is voor dit probleem? Ik kan uiteraard ook gewoon een universele regelaar kopen voor paar tientjes. Maar voor ik dat doe wilde ik het toch eerst hier ff na gaan.
 
Correctie op bovenstaand, het zijn 2 stators bij de mito blijkbaar. Ik denk dat ik de gok er dan op ga wagen dat ik dan met 2 ipv 3 stators de boel aan ga sluiten.
Afgezien daarvan niet super veel gedaan. Subframe schoongemaakt en gemonteerd. Kabelboom gemonteerd en alles uitgezocht waar wat moest. Het deel van de mito werkt weer. 2 Lampjes zijn kapot dus die moet ik nog ff halen. Volgende stap gaat zijn om de zeeltronic en de powervalve motor te installeren. Maar dat valt best mee gok ik.
Heb ook de 2 dellorto carbs gedemonteerd en zag dat er wat sproeiers een andere maat hadden (afgezien vd hoofdsproeier). Heb die dus besteld zodat beide dezelfde instelling hebben. Ik ga starten met mito 125 instellingen maar dan met de hoofdsproeier 125 ipv 115. We will see. Heb ook de spruitstukken pas gemaakt voor de 28mm carbs. Moest met de dremel klein beetje ruimer gemaakt worden maar passen perfect nu..



20231112_104446.jpg
20231112_104505.jpg
20231112_105422.jpg
 
Zo weer wat kleine dingen gedaan. Verder gegaan met de elektronica. Alles werkt nu. Powervalve, bougies vonken, originele elektra mito etc. Heb ook direct met de laptop meerdere onsteking en powervalve curves erin gezet. Moet nu alleen alles nog netjes gaan weg werken. Nu ff geen zin in.
Daarna remmen voor en achter gedaan incl nieuwe remblokken en remleidingen. Ook een schakelpook gevonden die paste. Wil nu nog een schakelstang kopen die de juiste lengte heeft ipv de combi van een stalen en alu stang (geen gezicht). Wellicht ga ik direct voor een quickshifter (zit ook op de zeeltronic).

20231125_105051.jpg
20231125_105057.jpg
20231125_105109.jpg
20231125_105130.jpg
20231125_142531.jpg
20231125_142536.jpg
20231125_142544.jpg
20231125_142608.jpg
 
weer paar kleine dingen gedaan afgelopen 2 weken. Membraamhuizen schoon gemaakt, carbon plaatjes gemonteerd, 1 carb klaar gemaakt. Voor de 2e mis ik nog wat sproeiers (verkeerde besteld helaas). Verder de spruitstukken gemonteerd, 1 carb en 1 luchtfilter om te kijken of alles past. Past gelukkig prima. Word wel volle bak onder die tank zo. Daarna de olie/ koelvloeistof tank in 2en gezaagd en gekeken of het een beetje passend te maken is. Gaat allemaal maar net. Koelvloeistof tank monteer ik niet, ik gebruik het systeem van de rd350 met een los flesje. Dat kost net wat minder ruimte. Ik heb het spul allemaal al liggen iig.
Nog wat met de radiator zitten prutsen. Had de originele ophang rubbers niet meer voor aan de bovenkant. Heb nu zelf wat gemaakt. Onderste beugel moet ik verlengen, maar daar ben ik niet meer aan toe gekomen.

20231202_103404.jpg
20231209_101739.jpg
20231209_113321.jpg
20231209_121630.jpg
 
Heb weer wat gedaan laatste 2 weken. Oa van 2 gaskabels 1 gemaakt die past. Radiateur aan de onderkant vast gemaakt. Alle olie slangen en benzine slangen gefixed.

Kon het toch niet laten om ff een klein tankje benzine te vullen en het ding eens aan te trappen. Dat ging dus prima.....extreem kabaal en hele schuur blauw. 1 carb lekt en ik merk dat de linker cilinder meer power heeft (voelen met je hand voor de uitlaat poort) dan rechts. Heb dan ook nog niets aan stationair, luchtschroef of week ik veel wat gedaan. En ff rustig daaraan pielen zonder uitlaten is niet te doen en zinloos.

Kon nu iig checken dat de toerenteller het doet, al lijkt ie veel te veel aan te geven. Zou het dubbele kunnen zijn aangezien er 2 pulsen per omwenteling zijn. Moet ff zoeken maar volgens mij is er nog een 2e draad uit de zeeltronic die dat oplost.

Merk verder ook dat er best een heftige terugslag is bij het aantrappen. Wellicht vooronsteking (wat niet zou moeten).
 
Zo vandaag weer aardig wat uurtjes aan het prutsen geweest. Aankomende 2 dagen gebeurt er uiteraard weer niet veel. Heb een beugeltje van aluminium gemaakt voor de olie tank en daar zit gelijk ook de bobine mee vast. Verder heb ik de powervalve motor opgehangen. Daarna beetje met kabelboom aan het kloten geweest. Dat zit nu allemaal een stuk beter al. Heb ook de gaskabel naar links gebracht ipv rechts, want vond hem wat zwaar lopen en de knik bij het stuur was wat te scherp. Zit nu een stuk beter, en loopt een stuk soepeler.

Heb ook revisie kitjes bestelt voor de carbs, dan weet ik iig zeker dat ze niet meer lekker straks (met verse O-ringen). Ik denk dat ik volgende week maar eens de koeling uit moet gaan zoeken. Moet iig een T stuk bestellen en een lang stuk slang om van rechts (pomp) naar links te komen (aansluiting mito radiator).

20231224_135307.jpg
20231224_135318.jpg
20231224_150305.jpg
20231224_150339.jpg
 
vandaag nieuwe o-ringen in de carbs gedaan. Die zijn nu mooi dicht. Verder had ik nu de toerenteller aangesloten op de non original aansluiting van de zeeltronic. 1 pulse per omwenteling (wat het zou moeten zijn, want mito is 1 cil), maar dit werkt niet. Nu doet hij niets meer.
Toen hij het dubbele aangaf zat de toerenteller aangesloten op de kabel waar de killswitch aanzit. De mito heeft dus een snoer vanaf de ontsteking naar de killswith/ contactslot/ toerenteller.
Ik heb dat kabeltje bij de toerenteller doorgeknipt en aan die aansluiting zoals hierboven beschreven aangesloten op de zeeltronic. Zonder resultaat. Morgen maar eens kijken wat er gebeurd als ik hem aansluit op de 3e draad uit de zeeltronic die rev counter genoemd word. Als dat al werkt zal het helaas weer 2x teveel zijn gok ik.

hierbij 2 wirings. Wellicht iemand nog een idee? 1e plaatje is mito. Paars is de origele kabel van de mito. 28 is de toerenteller.
2e plaatje is de zeeltronic. 1e poging met dubbele aantal revs die paarse aangesloten op B/W rechts bovenin. Poging 2 was toerenteller paarse kabel doorknippen en aan G/B links onderin aansluiten. En dat werkt dus niet.
Laatste poging die ik ga proberen is toerenteller (28) aansluiten op Y/G links onderin.

axfimv.jpg

Screenshot 2023-12-30 180814.png
 
Toerentellers sloot ik altijd aan op de bougiekabel/draad tussen bobine en bougie.
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien in mito schema zwart is min , grijs is plus .
paars is de puls gever
Ik sluit de pul gever draad meestall rechtstreeks op de bobine aan.
zou dus ook moeten werken op 1 van de 2 uitgangen van de zeel.
 
Toerentellers sloot ik altijd aan op de kabelkabel/draad tussen bobine en bougie.
Thanks, maar gok dat dat niet werk. Dat kabeltje geeft 2 pulsen per omwenteling omdat de rd350 maar 1 bobine heeft voor 2 cilinders. Die mito toerenteller moet 1 pulse per omwenteling hebben.
Maargoed, als al het andere niet werkt kan ik het zeker nog eens proberen
 
Zo te zien in mito schema zwart is min , grijs is plus .
paars is de puls gever
Ik sluit de pul gever draad meestall rechtstreeks op de bobine aan.
zou dus ook moeten werken op 1 van de 2 uitgangen van de zeel.
ja dat zou je verwachten idd. Ik ga vandaag ff wat dingen checken. Want nu doet hij niets op 1 vd 2, en dat is heel raar. Misschien is de plus of min draad los gekomen ofzo.
Keep you posted. Thanks voor het meedenken iig
 
Als het echt niet lukt zou je ook nog aan zo'n oplossing kunnen denken. Aan het schema te zien van de zeeltronic, zou je dit kunnen aansluiten op de 'non original rev counter'.
AiM Spark Plug Inductive RPM Adapter
Ja daar had ik hem dus gisteren als laatste poging al op en dan doet hij niets.

Maargoed, vanmorgen al ff 2h aan het prutsen geweest. Alles doorgemeten of er niet ergens een snoertje niet goed zit. Alles zit goed. Daarna optie 3 geprobeerd en de toerenteller op de aansluiting rev counter (zeeltronic Y/G draad) aangesloten en dat werkt dus gewoon. Geeft netjes iets van 1,5 tot 2000 toeren/m aan bij stationair (choke). Wel raar want ik zou dus verwachten dat ie op de non original rev counter zou moeten ivm 2 pulsen per omwenteling.
Verder nu ook even gekeken of mijn oplossing met 2 dynamo spoelen (ipv 3) aansluiten op de originele (4 draads) mito spanningsregelaar het doet, en dat werkt dus ook. Geeft bij stationair 12.9 volt. De accu die erin ligt had ik nog liggen maar is totaal versleten (maar genoeg om mee te prutsen) en geeft nog maar 11.7 volt onbelast. Lijkt dus dat 12.9 volt nog niet gek is. Normaal zou het aan de lage kant zijn uiteraard.

Dan nog wat aan het koelsysteem gedaan. Wil die alu buis in het midden nog buigen zodat ie dezelfde radius heeft als de radiateur. En ik moet nog ff ergens een nette knie vandaan halen. Zit nu een messing loodgieter ding in. Maar die is veel te kort. Dit was puur ff om te kijken of dit zou passen.
Ik zie sommigen trouwens die al eens een mito 350 gemaakt hebben gewoon een slang van links naar rechts trekken, maar vind dat toch niet handig boven die uitlaat van 600 a 700 graden.....

20231231_101506.jpg
20231231_101514.jpg
 
Mooi project , ben in 2020 ook begonnen met een Mito 350 project en heb er hier ook over geschreven
onder de titel ”Wat ik over had project!”.
Ben tot de kabelboom gekomen en gestopt, ben met pensioen gegaan verhuisd en volgend jaar als m’n Auto project af is ga ik verder en dan ga ik het hier ook weer posten.
Maar jij bent al beduidend verder, veel succes en blijf je volgen.
 

Bijlagen

  • IMG_0807.jpeg
    IMG_0807.jpeg
    347,6 KB · Weergaven: 0
Mooi project , ben in 2020 ook begonnen met een Mito 350 project en heb er hier ook over geschreven
onder de titel ”Wat ik over had project!”.
Ben tot de kabelboom gekomen en gestopt, ben met pensioen gegaan verhuisd en volgend jaar als m’n Auto project af is ga ik verder en dan ga ik het hier ook weer posten.
Maar jij bent al beduidend verder, veel succes en blijf je volgen.
Thanks!! En heb meteen even jou topic door gelezen. Mooi man. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik ga je zeker volgen. Wat voor carbs zijn dat die jij gebruikt?
 
Laatst bewerkt:
Thanks!! En heb meteen even jou topic door gelezen. Mooi man. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik ga je zeker volgen. Wat voor carbs zijn dat die jij gebruikt?
De carburateurs zijn van Alie express, maar die gebruik ik om te kijken wat het effect is van een grotere carb.
ze kosten niks dus om te proberen prima.
Moet ik er bij zeggen dat m’n Nsr250 prima loopt op Ali carbs.
 
De carburateurs zijn van Alie express, maar die gebruik ik om te kijken wat het effect is van een grotere carb.
ze kosten niks dus om te proberen prima.
Moet ik er bij zeggen dat m’n Nsr250 prima loopt op Ali carbs.
Ah oke. Wat is de maat?
Ik heb de standaard 26mm mikuni's liggen. Maar had ook nog een 28mm dellorto van die mito. Daar heb ik een 2e bij gezocht en die zitten er nu dus op. Zie soms dat anderen tot wel 38mm gaan. Ik vraag me echt af of dat wel nut heeft met niet zo heel wild getunde cilinders. De luchtsnelheid neemt namelijk ook af bij een grote doorlaat.
Aan de andere kant heb ik straks andere uitlaten, open luchtfilters, carbon membraam, zeeltronic ontsteking en klein beetje poort werk (poorthoogte niet aangepast). Dus wellicht kom ik ook nog wel weg met 34mm. Maar dat is dan voor later. Eerst maar eens verder bouwen.
 
Ik ben met de nsr250 tot 32mm gegaan, zit standaard 28 op, licht getunede cillinder standaard Honda uitlaten,
en op elke carb een open filter.
En die loopt goed, ga je nog groter dan kom je op het punt wat jezelf ook al aangeeft dan krijg je met zoveel input te maken, maar dan heb je ook al in mijn opinie een Dyno bank nodig om alles perfect af te stellen.
En ik ben voor” betrouwbaar” en goed rijbaar gegaan,
 
Ik ben met de nsr250 tot 32mm gegaan, zit standaard 28 op, licht getunede cillinder standaard Honda uitlaten,
en op elke carb een open filter.
En die loopt goed, ga je nog groter dan kom je op het punt wat jezelf ook al aangeeft dan krijg je met zoveel input te maken, maar dan heb je ook al in mijn opinie een Dyno bank nodig om alles perfect af te stellen.
En ik ben voor” betrouwbaar” en goed rijbaar gegaan,
Thanks, duidelijk. Ja ik wil vooral ook voor goed rijdbaar gaan en betrouwbaar. Ik heb de yamaha racing port specs (en andere racing specs). Dat is redelijk makkelijk aan te pakken in de standaard cylinders, alleen gaat de betrouwbaarheid extreem achteruit, plus die powerband word onhandelbaar voor op straat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan