cagiva mito die omgekeerd draait

mr1wheel

Rookie
30 apr 2023
2
1
dus ik heb een cagiva mito uit 2000 die ik volledig aan het restaureren ben met nieuwe cilinder enzo dus echt volledig. maar ik zit met een groot probleem omdat mijn motor omgekeerd draaid dus hij rijd in elke versnelling omgekeerd. Heb zelf echt geen idee hoe het zou kunnen komen want de starter motor draait juist, het enige dat ik denk dat het kan zijn is dat hij te veel compressie heeft en/of dat hij te veel voorontsteking heeft.
iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen
 
Is zoiets technisch uberhaupt mogelijk? Een goede vriend van me beweerd al jaren dat hij een Puch Maxi heeft gehad die achteruit reed, ik neem dat verhaal altijd met een kwinkslag zout.
 
Als je de ontsteking NA ipv VOOR het bovenste dode punt zet, en dan toevallig net aanslaat als de krukas even terug draait, dan draait hij de verkeerde kant op.
 
Is zoiets technisch uberhaupt mogelijk? Een goede vriend van me beweerd al jaren dat hij een Puch Maxi heeft gehad die achteruit reed, ik neem dat verhaal altijd met een kwinkslag zout.
Met een twee-takt wel. Je kan sommige tweetakts zelfs op 0 toeren laten draaien.


Hij onststeekt net voordat de zuiger bovenaan is. Als hij dat doet met meer kracht dan het vliegwiel energie heeft duwt hij de zuiger dus weer naar beneden voor hij over z'n dode punt komt.

Met een 'klein' hoogtoerig motortje zal je dit niet lukken, maar goed. Geeft een heel andere betekenis aan 'stationair draaien'.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan