Cagiva Mito ONLY Part 3!

Ja een 500 heeft dan ook relatief een berg meer koppel dan een 125 . Alles 'kan'. Tuurlijk kun je 'streepje-60'tokkelen, óók met een Mito, maar het loopt niet lekker, klinkt nergens naar en is al helemaal geen bal aan. Zonde van de zuiger. Zon ding moet janken :Y Niet voor niets gebeurt er niks onder de 7-9000 tpm.
Denk niet dat eventuele begrenzing in de uitlaat zit (of het moet een volledig systeem voor-achter zijn). Begrenzing van de mijne, 1999, zat in de uitlaatbocht, latere modellen in de CDI volgens mij. En het is ook nog afhankelijk van welke begrenzing. Je hebt A1 (11kw) maar ook 80km. (voor 16 jarigen in sommige landen). Dan is er ook een toerenbegrenzing. Ik dácht op het gas maar hang me er niet aan op. Mijn 1999er had belgische A1 begrenzing. De SP525 stond op papier zelfs maar op 9kw (dus duwen _O- )
Kan goed dat je carb verstopt zit en/of niet goed afgesteld. Met die huidige E benzine is het zwz huilen met de pet op met carb motoren. De lokale motorzaak klaagt er ook over dat ruim de helft van zijn werk nu bestaat uit startproblemen, slechte lopen, verstopte carbs en roest daardoor. Valse lucht kan idd ook. Die rubbers gaan idd na verloop van tijd haarscheurtjes vertonen.
Hoop dat je hem weer fijn lopend krijgt.
Zal eens kijken voor een linkje voor een video van mijn EVs die staan te draaien. Kun je geluid vergelijken.
Hebbes, de EV1, 1e start na de winter:
Meneer is nog niet helemaal blij met die kou en ouwe benzine maar hij loopt. Is paar jaar oude video. Nu na revisie klinkt hij weer net ff anders.
 
Laatst bewerkt:
Dat er geen bal aan is is weer wat anders, ook vroeger met mijn Kreidler ging het prima, ding liep 90 maar 50 ging ook prima en je moet er natuurlijk wel goeie benzine ingooien.....
 
Probeer heden ten dage nog maar eens goede benzine te vínden. Zonder die E troep.. Ik gooi er bij gebrek aan beter maar BP Ultimate in. Bevat minste E van wat aan de pomp te krijgen is. Firezone zie je niet meer, Aspen wordt afgeraden in gebruikt spul. Enige waar ik nog voor aan het kijken ben voor de winterstalling is Ecomaxx
 
Firezone heeft nu 98 zonder ethanol en Aspen kan je gewoon gebruiken hoor, tis benzine niks meer en niks minder.
 
Lokale motorzaak had veel problemen met Aspen na gebruik in gebruikte motoren (in breedste zin). Als die jarenlang gewone benzine gebruikt hebben, hebben de seals bepaalde zwelling. Met Aspen nam die zwelling af (omdat samenstelling zo anders is? ; synthetisch? geen idee) en ging alles overal lekken. Met nieuwe motoren had hij dit probleem niet, logisch. Met Firezone en Ecomaxx had hij nooit problemen. Vandaar dus overgestapt op Firezone en nu die geen 102 meer leveren op Ecomaxx.. Ik ga het dus niet uitproberen die Aspen.
Firezone 98 ga ik geen 25 minuten voor rijden als ik in de buurt BP Ultimate heb. Dat is niet helemaal ethanol vrij geloof ik maar beter dan 'niks'
 
BP Ultimate is zonder ethanol maar kan af en vervoerd zijn in een tankwagen waar ethanol benzine in heeft gezeten.
 
Eindelijk de carb eruit gehaald en gekuist, was mega-vuil :r !

Sproeiers/gaatjes uitgekuist met ijzerdraadje, doorgeblazen etc...
Sproeiers zijn gelukkig de goede maten voor full-power. (120/65/65)
Alles terug dicht & nog steeds gepruttel on 5000rpm's :? ;(.

Achteraf nog eens de Dellorto manual bekeken & blijkbaar een emulsie-tube (blokfluit) vergeten.
Alles opnieuw eruit & erin _O-. Wat een geklooi met dat luchtfilter-huis & slang :(
Draait nu véél beter :] !
Gas gaat mooi lineair in de toeren nu !
Nog niet 100% maar moet nog eens alles afregelen, alsook de naaldstanden eens uitproberen.

Nogmaals bedankt voor de feedback :Y


Schermafbeelding 2020-08-01 om 16.33.09.png
Schermafbeelding 2020-08-01 om 16.32.46.png
 
Wat bedoel je met emulsie tube/blokfluit?
Mooi dattie nu stuk beter loopt!
Ik krijg het hier nog niet voor elkaar met de SP525.
Spluttert nog steeds tussen 3-5000 tpm. Ondanks carb bijstellen.
Verder komt hij niet op temperatuur, blijft op 45C. Thermostaat al vervangen, heeft niet geholpen. Dat niet op temperatuur komen verergert ook probleem 1.
Nu zit er érgens een temperatuur sensor vd motor. Misschien is die het probleem. Vraag is wáár en hoe je die kan testen. En waar tk; kom alleen de air temperature sensor tegen, aan de carb. Die kan misschien bij probleem 1 een rol spelen. Geeeeeeeeeeeeeen idee.
Niemand (in NL) die écht weet hoe die SP werkt met die 'semi-injectie'systeem-gekkigheid...:N
 

Bijlagen

  • dellorto_sistema_ecs_2.jpg
    dellorto_sistema_ecs_2.jpg
    48,2 KB · Weergaven: 8
Yana, deze hieronder... Maar ik moet erbij zeggen dat het nog steeds niet helemaal in orde is, maar wel een stuk beter.
De carb zit wel onder aanslag (van 95 E-troep?) en zou eens ultrasoon gereinigd moeten worden. Ofwel een grotere maat sproeier kopen.

PHBH-Emulsion-tube-dia.jpg
 
Laatst bewerkt:
Los van de carb-problemen nog een leuk projectje erbij gekregen.
Twee lekken in de benzine-tank :(

En ik die dacht dat plastic tanks niet konden lekken/roesten _O-
Tank nu op de operatietafel & ga met een soldeerbout de boel toe proberen te smelten, wish me luck :)

116765515_995060050964293_2475844701895057538_n.jpg


lekken.jpg
 
Plastic tank joh die dingen?? Mito heeft gewoon staal. Kunststof lassen, kan misschien ook. Ook zo scheur in een bumper gefixt. Had ooit een vergelijkbaar probleem met een auto reservoir (kvs of ruitesproei weet ik niet meer). Lekte óók op de naad. Heel raar. Nooit 100% dicht gekregen met de bout. Wel stuk beter. Maar benzine kun je natuurlijk, ivm brandgevaar, beter wél 100% fixen.
1 voordeel; je hebt met plastic tank geen last van roest in je tank door die E troep
 
Plastic tank joh die dingen?? Mito heeft gewoon staal. Kunststof lassen, kan misschien ook. Ook zo scheur in een bumper gefixt. Had ooit een vergelijkbaar probleem met een auto reservoir (kvs of ruitesproei weet ik niet meer). Lekte óók op de naad. Heel raar. Nooit 100% dicht gekregen met de bout. Wel stuk beter. Maar benzine kun je natuurlijk, ivm brandgevaar, beter wél 100% fixen.
1 voordeel; je hebt met plastic tank geen last van roest in je tank door die E troep
Nee maar die E troep kan wel een kunststof tank lek maken,sommige kunststoffen kunnen niet tegen Ethanol.
 
Inderdaad, je ziet er ook blaasjes op zitten volgens mij.
En niet alle kunststoffen kun je coaten met epoxy, als het van dat jerrycan plastic is (ben de officiële term even kwijt) blijft er niks aan plakken.
 
De blaasjes zijn eerder van het continue benzine-lekken vermoed ik...

Heb me wat geïnformeerd & het beste wat je kan doen is dichtsmelten met een soldeerbout.
Dat heb ik dan ook gedaan & ziet er voorlopig goed uit (geen lek meer met 3L benzine erin)
Ben echter nog wat bang als ik de volledige tank ga volgooien

Epoxy zou niet echt hechten met polyethyleen (materiaal tank).


Inderdaad, je ziet er ook blaasjes op zitten volgens mij.
En niet alle kunststoffen kun je coaten met epoxy, als het van dat jerrycan plastic is (ben de officiële term even kwijt) blijft er niks aan plakken.
WhatsApp Image 2020-08-03 at 14.24.35.jpeg
 
Ondertussen de carb nog eens verwijderd, en merk nu op dat de naald beschadigd is.

Er zit nmlk een inkeping halverwege... Kan dit het "gesplutter" veroorzaken ?

Zal maar een nieuwe bestellen zeker ? :?


116908425_2623252358002678_1928730604363924697_n.jpg
 
Janbros ik snap dat het de tank vd Planet betreft. Vond het alleen apart daar die vd Mito gewoon staal zijn.
Dat is waar RG-Gamma; niet alle plastics zijn 'chemicalienproof' . Gewoon plastic lost ook op van iets simpels als benzine. Maar om er nou permanent synthetische benzine in te gooien a E4 per liter...das ook zowat..
Maar als plastic niet tegen ethanol kan waarom lekt het dan op een naad? Hoe zit die naad vast? Is dat met lijm? Of ook gesoldeerd?
Die blaasjes; dat zie je ook bij boten, en zag je ook bij BMW en KTM kunststof tanks, kénnelijk. Ook al vóór het ethanol tijdperk. Is dus inherent aan de benzine-kunststof combinatie. Niet alle kunststoffen zijn even ondoordringbaar. (zowel voor gassen als vloeistoffen) en kunststof is ook niet echt inert. Het kan reageren met de inhoud. Het kan zowel de inhoud opnemen als andersom (deeltjes afgeven aan de inhoud). En ze kunnen poreus worden mettertijd, waardoor er benzine(damp) onder de lak komt en je dus blaasjes krijgt. Niet voor niets zijn veel (straatmotor) merken inmiddels afgestapt van deze constructie en zit er óf een tussenwand tussen óf gebruiken ze een metalen tank. Overspuiten heeft trouwens weinig nut. Is maar een tijdelijke oplossing. Ook coaten schijnt niet (altijd) mogelijk te zijn. Het moet nl maar net hechten aan dat type kunststof.
Staat jouw Cagiva onder een hoes? Of bij vorige eigenaar? Sommigen zeggen dat dat de kans erop vergroot. Wie weet..
Wel echt zonde om te zien ;(
 
Inderdaad, kunststof heeft zijn eigen nukken... ik had ooit een mooie kunststof Paris-Dakar tank gevonden voor een project en die in een bijpassende kleur gespoten, was echt netjes...tot ik er benzine in deed, leek wel of die een enge ziekte had zoveel bulten kwamen er op. _O- Dus daarom waren die dingen ongespoten kunststof en waren de stickers geperforeerd. |(
 
Yana 👍
Vandaag eens de uitlaat vanonder mijn Planet gehaald, en meteen eens 'ontkoold' en een nieuwe laagje hittebestendige verf gegeven.
Ik vind echter nergens een modelnr op de expansiebuis.
De demper is eentje van een Mito (zilver, en wel met een nr erop).
Kan iemand me zeggen of deze een originele van een Mito is ? (de lasnaden zien er anders uit, dikker bij originele ?).
Als dit dan een originele Mito buis is, wil dit dan zeggen dat deze nog niet 'de-restricted' is ?
Alvast bedankt !
 

Bijlagen

  • mito uitlaat.jpg
    mito uitlaat.jpg
    328,4 KB · Weergaven: 9
Het líjkt míj zo op het oog geen originele. Materiaal lijkt anders. Alsof hij ooit blank geweest is. Ik zie zo gauw ook geen dichtgelaste 'retour'. Vaak zie je dat bij originele 11kw pijpen in de uitlaatbocht om de restrictie eraf te halen. Dat zit er op 1 plek een uitstulping met lasprop erin. Denk dus dat het een aftermarket pijp is. Dan zal het wel om een open gaan.
 
Eindelijk mijn setje Dellorto "X" naalden binnen (2 weken wachten B|).
Heb de Dellorto PHBH 28 BD en daar hoort de "X4" naald standaard in...
En ja hoor, geen abnormaal gesplutter meer *O* !
Mss nog een miniem klein beetje op 5k RPM, maar eigenijk verwaarloosbaar.
Nu carb nog reviseren met een nieuwe dichtingsset & dan mss nog wat experimenteren met andere naalden.

Iemand reeds geëxperimenteerd met andere naalden op een full power Mito/Planet ?
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2020-08-19 om 23.13.54.png
    Schermafbeelding 2020-08-19 om 23.13.54.png
    58 KB · Weergaven: 7
  • Schermafbeelding 2020-08-19 om 23.23.41.png
    Schermafbeelding 2020-08-19 om 23.23.41.png
    65,4 KB · Weergaven: 4
Terug
Bovenaan Onderaan