Cagiva Mito ONLY Part 3!

Hij stinkt wel, maar dat wil niet zeggen dattie genoeg benzine krijgt.
Eerst maar, vd zekerheid, compressie meten. Kan ik gelijk bougie wisselen.
Áls ik de bougie ooit los krijg.. :(

Waarom wil je de compressie meten :? Als je hem de laatste keer gewoon goed rijdend hebt weggezet zie ik daar het nut niet van in, als ie stinkt is ie verzopen bougie schoonmaken of een nieuwe erin en weer opnieuw proberen om hem te starten.
 
Laatst bewerkt:
Welke compressie meten jullie op de mito? Vandaag kwam ik op 8 bar

Ik keek ff snel op internet en kwam dit tegen;
Compression Test Readings, Engine Setup And Service Schedules

Even vertaald naar het Nederlands en met bar;
Als ruwe richtlijn:

5,5 bar - opgeblazen of versleten volledig versleten

6,9 bar - extreem laag

8,3 bar - tijd om zuigerveer te vervangen

10,3 bar - zuigerveer in goede staat voor standaard motorblok

12,4 bar - zuigerveer in goede staat voor getunede (hoge compressie) motor (Kan beste Euro 98 gebruiken)

13,8 bar - zuigerveer in goede staat voor getunede (zeer hoge compressie) motor (Moet zeker euro 98 gebruiken)

Dus zoals het er uit ziet is de compressie nog goed van je motor!
Hoop dat dit helpt en klopt ;)
 
Laatst bewerkt:
Waarom wil je de compressie meten :? Als je hem de laatste keer gewoon goed rijdend hebt weggezet zie ik daar het nut niet van in, als ie stinkt is ie verzopen bougie schoonmaken of een nieuwe erin en weer opnieuw proberen om hem te starten.

Voor de zekerheid. Laatste keer dat ík gereden heb, werd hij iets warmer dan normaal. Toen is er nieuwe thermostaat in gegaan. Maar kan natuurlijk ook dattie warmer werd omdat er wat inwendig fout ging. Daarna niet meer gereden.
Daarom wil ik dus eerst compressie meten. Doe ik sowieso als 1e als er een 2t niet start.
Heb op 125cc ook wel verhalen gelezen dat ze de mito goed wegzetten, warm en dat er met afkoelen een probleem ontstaat in de zuiger (barst ofzo). Ben ook eens weze kijken in belgie naar een rooie Evo die niet meer startte. 2000km terug gereviseerd. Vd zekerheid compressiemeter mee.
Compressie: 2 bar.. :X Vastloper dus..
Bij 4t kijk ik wel eerst naar benzine en ontsteking.
Bovendien kan het goed dat de bougie door al dat starten en vetslaan nu kapot is of slecht vonkt, dus die wou ik gelijk wisselen.

Compressie: versleten is 7 bar, dus alles daarboven is goed.
Mijn breil mito hád altijd 9=9.5bar, m'n gele zit aan de 8.5-8.7 maar die is nog niet ingelopen. Er zit ook nog verschil tussen welke zuiger ed je erin hebt volgens mij (bol of plat).

Weet iemand trouwens of de compressie nog stijgt met inlopen of niet? Hij heeft nu, met nieuwe cilinder en zuiger, zo'n 275km gelopen.
 
Laatst bewerkt:
De compressie lijkt me niet te stijgen, de oliefilm moet wel aanwezig zijn voor een effectieve afdichting (scheelt enorm in de meting). Daarom word na het warm draaien de compressie opgemeten

Weet iemand waar je de uitlaat-flange o-ringen kunt bestellen? Tevens lees ik dat koperen beschikbaar zijn, die imo duurzamer zijn dan b.v. viton's.
 
hoi allemaal, ondertussen tijdje geleden dat ik hier nog eens iets gepost heb. Het projectje heeft een tijdje stil gelegen, maar af en toe heb ik er wel wat aan gedaan.

Ik ben nu bezig met het kijken wat ik allemaal tekort heb, en wat er dient aangekocht te worden. maar als ik dingen opzoek op youtube of gelijk waar, vind ik weinig 'rebuilds' van mito's. Weten jullie goede topics met veel foto's?

merci
 
Ik heb vandaag mijn mito helemaal 11kw begrensd. in de inlaat komt een plaaatje, in de uitlaat een een 12 tands voortandwiel ipv 14. ik had echt verwacht dat dit hardstikke beroerd zou lopen.
maar hij loopt eigenlijk perfect. hij is wel een heel stuk trager en je merkt het niet meer als de PV open gaat, maar hij loopt prima :) kan hem ook nog doorjanken allemaal geen probleem.
nu snel laten keuren en 11 kw op kenteken zetten :)

gr max
 
~
De compressie lijkt me niet te stijgen, de oliefilm moet wel aanwezig zijn voor een effectieve afdichting (scheelt enorm in de meting). Daarom word na het warm draaien de compressie opgemeten

Ik dacht dat compressie koud altijd hoger was dan warm?
Ik meet altijd koud.
 
Dat klopt, de compressie is inderdaad koud hoger dan warm, de olie is dan dikker en de afdichting rond de zuiger is beter. Maar bij alle blokken is de bedrijfstemperatuur ongeveer gelijk en daarom ook het controle punt, want met deze temperatuur kan men onderling vergelijken. Tevens is de motor in bedrijf, nu eenmaal onderhevig aan deze "warme" compressie i.p.v. de "koude" compressie.

Compressie meten op een tweetakt is sowieso een complex verhaal i.v.m. de dynamische compressie ratio. Op lagere toeren wordt er minder mengsel ingesloten en op top toeren krijg je turbo vulling van de expansie uitlaat. Wat dus ook de reden is dat je bij een verbeterde expansie uitlaat de compressie moet verlagen

Het heeft daarom enkel nut om gelijke motorblokken onderling te vergelijken, of om de achteruitgang van de compressie bij één en het zelfde motorblok op te meten. Maar niet om de daadwerkelijke piek compressie te achterhalen.

Gas open hoeft niet, op ODP komt de cilinder op atmosferische druk, omdat het een tweetakt is. ;)
 
Laatst bewerkt:
Warm compressie meten is een beetje lastig bij iets dat niet start.. *O*
Ik heb het al vaak genoeg gedaan hoor dus dat is geen probleem.
Ware het niet dat die K.T bougie er niet uit wil.. :(
 
Laatst bewerkt:
Warm compressie meten is een beetje lastig bij iets dat niet start.. *O*
Ik heb het al vaak genoeg gedaan hoor dus dat is geen probleem.
Ware het niet dat die K.T bougie er niet uit wil.. :(

Wil de bougie gewoon niet losdraaien of is de zeskant rot?
Mag helemaal niet zo vast zitten, toch :N
 
Niet los.
Nee klopt, ik draai ze ook nooit vast. Handvast en een tikkie.
Maar ik dénk dat ik weet hoe het komt. Toen ik 2 jr terug problemen hadden met slechte vonk (wat later bleek aan de vonkversterker te liggen), hebben we een paar keer bougie gewisseld. Om te proberen/zoeken waar het aan lag.
Dat is toen echter 'droog' gebeurt (zonder WD40 ofzo) omdat we tóch maar aan het uitproberen waren. Echter, de bougie zijn we vergeten toen we eenmaal wisten wat het was.
Denk dus dattie vastgekoekt zit. Niet te strak.
Ik ga er ook niet aan hangen met alle geweld, daar komt niks goeds van. Laat ze dat bij TEC maar uitzoeken.
Zij hebben er beter plek/materiaal en ervaring mee.
Heb hem ingespoten met WD40. Voor zover dat erin kan trekken.
Meer kan ík niet doen. Donderdag word hij opgepikt. Afwachten maar weer.
Kan er gelijk nieuw luchtfilter in. Dat is toch aan het vergaan.
 
Laatst bewerkt:
WD40 is dun en vluchtig je kan er beter een likje vet aan doen bij het monteren van de bougie, keramisch vet of kopervet.
 
Laatst bewerkt:
Vet is me niet goed bevallen. Ik doe altijd WD40, ook bij de Alfa's. Heb het idee dat het de roet of hoe noem je die aankoling, verwijdert en voorkomt. Vet doet dat niet, houd de boel alleen vet. Kopervet gebruik ik alleen bij alu-staal combi's en anti-piep bij de remblokken. WD40 droogt idd wel op.
Maar ieder heeft zo z'n eigen 'middeltjes' voor alles.
Idd, we wachten het maar weer af!
 
Ik vind niet meteen een werkplaatshandboek, dus vraag het hier maar... Wat moet je voor een Mito allemaal doen als onderhoud?
Heeft deze ook gewone motor- of transmissieolie nodig?
 
Ik heb nog gezandstraalde voor en achter wiel en voorvork compleet met remschijf en klauw.
Het gaat om de Grimeca wielen.

Misschien iemand interesse of weet iemand die dit zoekt? PM me maar.

Groeten Jarno
 
Jaaaaa ik heb hem dan,
MIJN Cagiva Mito SP525..
M'n eerste motor!

full

stuur morgen nog wel meer, en heb ook wat vraagjes..
 
Terug
Bovenaan Onderaan