Cagiva Mito ONLY Part 3!

Mijn Bakolie is momenteel ook 10W40, dus ga ik er vanuit dat daar geen winst valt te behalen.

Ik vermoede het volgende:

Een kennis heeft mijn koppelings-vrijslag vergroot, hierdoor slipt de koppeling te veel bij vrijloop. Daarnaast heb ik de gasnaald iets te rijk staan. Door de slippende koppeling blijft de motor te veel op toeren en verijkt het mengsel kortstondig te sterk.

Dus ik zet de koppeling kortstondig strakker en test de nieuwe setting ff.

Vraagje: in de WPH staat dat van origine de tweede gasnaald positie moet worden gebruikt. Maar ik weet niet of ik de rijke of de arme positie moet aan houden
 
Laatst bewerkt:
Vrije slag op de hendel bedoel je? Dat moet maar paar mm zijn.
Verder kan de koppeling gewoon versleten zijn als hij slipt, niet goed vrij komt of zwaar schakelt. Hoeveel km staat erop?
Ik zou eerst de koppeling fixen voor je aan de (rijke)afstelling gaat stellen. Denk dat te rijk bij 2t beter is dan te arm.
 
Laatst bewerkt:
Te rijk is ook makkelijk vast te stelle.dan gaat ie sputteren.idd anders ff koppelingetje loshale.kan je ook gelijk wat lagertjes controleren.je moet alleen dan wel weer je balans as goed zette ;)
 
Laatst bewerkt:
beste mensen, omdat ik me net aangemeld heb me vlug even voorstellen, ik ben dus robbie woonachtig te belgie (oost-vl.) ben heel actief geweest in de scooterrace (2taktjes dus)
waar ik nog steeds met bezig ben en kan met trots melden dat ik sinds vorige week eigenaar geworden ben van een cagiva mito 125. dis is mn eerste schakel 125 2takt. basis van de 2 takt is steeds hetzelfde maar hoop hier nog van de mito wat kunnen bij te leren.

foto van bij de aankoop:



meteen gesloopt en alles eens goed gepoetst:



dan heb ik de dellorto 28 vervangen door een mikuni 35, een nieuwe cilinder was net geplaatst dus heb ik alles eens gecontroleerd en sommige pakkingen vervangen alsook een nieuwe ketting en tandwielen set gestoken:



de kuipen heb ik ondertussen klaargemaakt om te laten spuiten, zo wil ik ze als ik aan de nodige stickers geraak... zal dan toch bij benadering zijn. (hoop ik :) ) :



toekomstplannen?...
ik zou volgende week een nieuwe giannelli uitlaat gaan kopen omdat ik de demper al heb en een hele mooie prijs krijg. verder weet ik direct niets wat ik nog kan veranderen..
dus weet je leuke dingen laat het weten aub,ook wanneer je iets leuk te koop hebt ;)
 
Vrije slag op de hendel bedoel je? Dat moet maar paar mm zijn.
Verder kan de koppeling gewoon versleten zijn als hij slipt, niet goed vrij komt of zwaar schakelt. Hoeveel km staat erop?
Ik zou eerst de koppeling fixen voor je aan de (rijke)afstelling gaat stellen. Denk dat te rijk bij 2t beter is dan te arm.


als de koppeling slipt zal ze 9 op 10 versleten zijn. tenzij je ineens veel meer vermogen hebt en de koppeling het niet kan houden. soms worden bij die koppelingsveertjes nog es extra rondellen geplaatst om wat meer druk te hebben. of zwaardere veertjes gewoon.

qua sproeier. te rijk is idd beter dan te arm. bij te arm krijg je gewoon warmlopers of vastlopers. bij te rijk weer dat sputterend gedoe, gewoon niet zuiver naar zn top doorgaan.
je zou denken is wel niet erg... dat denk je maar , is minder erg maar op lange termijn veroorzaakt dit ook gedoe. het sigment begint zwaar aan te slagen waardoor deze niet genoeg speling meer heeft en daardoor ook je cilinder kan beschadigen. ook voor je bougie komt dit niet ten goede.

je sproeier testen doe je best op een testbank, weten we allemaal natuurlijk.
maar een simpel trucje, je rijd met je motor een stukje en je gaat even voluit.op die top leg je de motor stil. laat hem gewoon uitbollen zonder nog te starten alvoorens eerst de bougie te controleren.
zoals jullie wel weten, licht bruin = te arm , zwart = te rijk. moet donkerbruin zijn dus.

ivm die naaldpositie. ga je zelf geen verschil van merken. enkel onderin zal dat wat verschil maken. deze standen laat je best staan. je kan wel andere naalden kopen.
scherper en stomper...

bedoeling is sproeier zo klein mogelijk te houden om best te presteren.
 
Was vandaag mee met een rit met het Groninger topic;

Heb vandaag 2 keer langs de weg gestaan omdat de bougie helemaal zwart/vies was en niet meer kon vonken,
heb de carb brakker laten lopen en toen bleef hij het wel doen tot eind van de rit.

Maar mijn vraag is omdat ik er nog niet veel verstand van heb maar wel leuk vind om te knutselen!
Hoe kwam dit en hoe kan ik dit oplossen?
 
als de koppeling slipt zal ze 9 op 10 versleten zijn. tenzij je ineens veel meer vermogen hebt en de koppeling het niet kan houden. soms worden bij die koppelingsveertjes nog es extra rondellen geplaatst om wat meer druk te hebben. of zwaardere veertjes gewoon.

qua sproeier. te rijk is idd beter dan te arm. bij te arm krijg je gewoon warmlopers of vastlopers. bij te rijk weer dat sputterend gedoe, gewoon niet zuiver naar zn top doorgaan.
je zou denken is wel niet erg... dat denk je maar , is minder erg maar op lange termijn veroorzaakt dit ook gedoe. het sigment begint zwaar aan te slagen waardoor deze niet genoeg speling meer heeft en daardoor ook je cilinder kan beschadigen. ook voor je bougie komt dit niet ten goede.

je sproeier testen doe je best op een testbank, weten we allemaal natuurlijk.
maar een simpel trucje, je rijd met je motor een stukje en je gaat even voluit.op die top leg je de motor stil. laat hem gewoon uitbollen zonder nog te starten alvoorens eerst de bougie te controleren.
zoals jullie wel weten, licht bruin = te arm , zwart = te rijk. moet donkerbruin zijn dus.

ivm die naaldpositie. ga je zelf geen verschil van merken. enkel onderin zal dat wat verschil maken. deze standen laat je best staan. je kan wel andere naalden kopen.
scherper en stomper...

bedoeling is sproeier zo klein mogelijk te houden om best te presteren.
naaldpositie merk je wel hoor.die werkt van kwart tot ong 3 kwart gas.moes bij mij ook n standje lager ivm te rijk lopen daar
 
Was vandaag mee met een rit met het Groninger topic;

Heb vandaag 2 keer langs de weg gestaan omdat de bougie helemaal zwart/vies was en niet meer kon vonken,
heb de carb brakker laten lopen en toen bleef hij het wel doen tot eind van de rit.

Maar mijn vraag is omdat ik er nog niet veel verstand van heb maar wel leuk vind om te knutselen!
Hoe kwam dit en hoe kan ik dit oplossen?
Dan staat ie dus re rijk.sputtert ie dan niet?zou ook ff je brandstoffilter nakijken.zit bij de evo achter de benz kraan.ik heb er zelf een unirversele van k&n tussen gezet
 
is het een oem carbu? werk je nog met oliereservoir? reinig de carbu ook eens goed! daarmee bedoel ik grondig. dus ieder schroefje eruit. controleer de sproeier eens. is niet normaal dat bougie zo zwart gaat zien hoor. te veel benzine of olie. ondertussen zal je best nieuwe bougie plaatsen ook, deze zal zijn beste tijd nu wel gekend hebben :) volgens mij te grote sproeier. zoniet, reedvalves eens controleren. bij sleet krijg je dit ook. metalen valves kunnen openstaan, laat gemonteerd zitten in hun box en kijk eens naar een lamp. moet perfect dicht zijn. carbon valves kunnen stukjes verliezen door slijt. wanneer deze versleten of stuk zijn krijg je een "te rijk" effect zelf met de originele sproeier.
 
@ crash , ivm de naald. dan kan het zijn dat het bij een 125 anders is. bij onze racescooters merk je dat niet echt. zeker niet zelf, op een bank wel. maar voelen...dan zou hij al serieus ontregelt moeten staan.
 
wat ook kan, dat je tank roestig is langs binnen omdat je schreef dat de bougie vies was...
laat er eens wat benzine uit en je zal direct merken of je daar probs mee hebt.
 
Daarom idd ook ff filter controleren.
en met die race scooters rij je natuurlijk altijd volgas.dan gebruik je de naald niet.helaas kan dat met de mito niet overal :P
 
klopt dit mannen? heb dit van te googlen, dus omdat mijn mito eentje was met een 26mm carbu zou het een lagere kw motor zijn? naar het schijnt is de 35 of 36 mm die ik nu heb van een "vrijgestelde" , zijn er dan nog begrenzingen of beperkingen op mijn motor? cdi ofzo?
 
klopt dit mannen? heb dit van te googlen, dus omdat mijn mito eentje was met een 26mm carbu zou het een lagere kw motor zijn? naar het schijnt is de 35 of 36 mm die ik nu heb van een "vrijgestelde" , zijn er dan nog begrenzingen of beperkingen op mijn motor? cdi ofzo?

Zo ver ik weet out of the top of my head,
zijn die met 35mm carb alleen bij de aller oudste model mito standaard..
maar als je zeker wilt weten google ff de specs van alle typen ;)
 
Wph zegt dat alle mito's 28mm's zijn, dan praat ik ook over de wph's van de race mito's. Een oudere Cagiva 1990 K7 , was een crosmotor met 7 versnellingen en had wel de 34mm carb. Ook heb ik ooit een Italiaans stuk gelezen over een standaard 37mm op een Cagiva Freccia, deze zou de grootste carb ooit zijn op een standaard 125cc productie fiets.

Vrije slag op de hendel bedoel je? Dat moet maar paar mm zijn.
Verder kan de koppeling gewoon versleten zijn als hij slipt, niet goed vrij komt of zwaar schakelt. Hoeveel km staat erop?
Ik zou eerst de koppeling fixen voor je aan de (rijke)afstelling gaat stellen. Denk dat te rijk bij 2t beter is dan te arm.

Dat dacht ik ook, gasnaald dus op de 2e rijke positie 50/50 kans. Starten gaat dus ineens weer slechter :? (iv.m. gasnaald, erg exotisch probleem lijkt mij...).


Koppeling staat nu strak tegen zijn aanslagpunt. De slip van de koppeling is sterk genoeg om "ontkoppelt" in de 1e versnelling, mij net in beweging te krijgen. Maar bovenal terug schakelen gaat nog niet vlekkeloos. Dan toch maar weer de pan er af halen en platen checken B|

Was vandaag mee met een rit met het Groninger topic;

Heb vandaag 2 keer langs de weg gestaan omdat de bougie helemaal zwart/vies was en niet meer kon vonken,
heb de carb brakker laten lopen en toen bleef hij het wel doen tot eind van de rit.

Maar mijn vraag is omdat ik er nog niet veel verstand van heb maar wel leuk vind om te knutselen!
Hoe kwam dit en hoe kan ik dit oplossen?


Gouden driehoek (bij spontane start - loop problemen).
*Compressie
*Carburatie
*Ontsteking

Normaal verwijs ik naar de eerste twee. Maar bij 2 Cagiva's heb ik een spie gehad die spontaan afbrak en de ontstekingstijd deed verdraaien. Dat is lang zoeken als je er niet op bedacht bent.

Tevens komen 80% van de problemen van een eigen ondernomen actie, dus dan toch maar de vraag had je iets gewijzjgd?
 
Laatst bewerkt:
Gouden driehoek (bij spontane start - loop problemen).
*Compressie
*Carburatie
*Ontsteking

Normaal verwijs ik naar de eerste twee. Maar bij 2 Cagiva's heb ik een spie gehad die spontaan afbrak en de ontstekingstijd deed verdraaien. Dat is lang zoeken als je er niet op bedacht bent.

Tevens komen 80% van de problemen van een eigen ondernomen actie, dus dan toch maar de vraag had je iets gewijzjgd?

Ja :X Ik had de carb iets anders afgesteld omdat hij moeilijk starte,
het hielp eventjes op korte termijn maar ik denk dat het uiteindelijk alleen maar erger heeft gemaakt..
..en nu ik heb weer ongeveer terug heb gedraaid doet hij het juist weer wel goed O-)
 
Mischien een dom vraagje,
ik weet dat ik op de bougie wel wat remreiniger kan sprayen om hem schoon te krijgen,
maar kan ik ook beetje in de cilinder spuiten om alles schoon te krijgen?
zou toch geen kwaad moeten doen! :9
 
remreiniger ontvet alles he, dus eerste keer je hem zou starten zou hij enorm droog draaien.
ik kuis cilinders ook wel met die reiniger alvorens ik ze in elkaar steekt.maar dan breng ik eerst wat olie aan.
 
oke dan houd ik het bij alleen de bougie schoon maken met dat spul..
..dacht eerst even de mito veteranen vragen.

Ik vind het reuze leuk om te sleutelen maar ben helaas nog geen expert, maarja komt wel :]
 
Kwa carburatie zou ik, bij problemen terug gaan naar af. Origineel dus.
Mijn 2 staan origineel en die doen het gemiddeld genomen perfect.
Ik maak bougies nooit schoon. Ja, de schroefdraad. Ik wissel ze gewoon bij problemen. Ik moet ze tóch per 5 kopen.. _O-
Te zwakke vonk kan ook problemen geven. Dan ligt het aan je alternator/vonkversterker.
Heb ik gehad met de breil. Zodra hij warm was, hield hij ermee op.
Ik zou NOOIT wat in de cilinder spuiten van een 2t. Zou ook niet weten waarom??

Eerste wat ík check bij een nieuw aangeschafte mito is:
- afstelling oliepomp. Kabel rekt uit na verloop van tijd
- PV afstelling. Idem kabel
- verse bougie en bakolie, verse remolie
- check luchtfilter. Die foamen filters vergaan

Bougiekleur zegt niet alles. 'Kleur'vd zuiger of mate van vervuiling daar, zegt meer over oftie goed spoelt of teveel of te weinig. Een bougie zal al gauw goeie kleur geven ook al is de afstelling niet 100%. Het is een indicator, maar meer niet.

Nieuwe cilinder, revisies etc gebeurt bij aankoop vertrouw ik toch niet. Compressie meten, altijd. Meten is weten.. :Y

Een 11kw is restricted op de uitlaat vlg mij, niet op CDI.
 
Laatst bewerkt:
een vraagje , tussen de as van het voorste tandwiel en die bus die erover zit lekt mn mito olie.
er zit daar een o ringetje achter. ik heb deze vervangen maar geen origineel cagiva onderdeel.
gewoon een ringetje uit zo een uni set. kan het zijn dat net achter het tandwiel een rondel zit? die alles op spanning houd bv. want als ik de moer vast zet kan ik nog steeds het tandwiel lichtjes bewegen. (moet mss wel speling hebben) maar zo kan die bus ook lichtjes bewegen en vermoedelijk daardoor het o ringetje niet meer aansluit.... weet iemand adres waar ik keering , o ring en die bus kan bestellen? hier in belgie niet meer aan te geraken....
 
Bougies kan je gerust schoonmaken geen enkel probleem, kan je gelijk ook ff de afstand meten met een voelermaatje, is sowieso goed om van te voren te doen aangezien dat af fabriek niet altijd goed is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan