Cagiva planet 125 valt stationair uit (2 takt)

aron3010

MF'er
1 aug 2019
36
3
Beste mensen,

Laatst viel mij op dat mijn motor valse lucht trok bij het spruitstuk (getest met remmenreiniger), dus ik had wat vloeibare pakking tussen het spruitstuk en membraan en tussen het membraan en de cilinder gedaan. Hierna heb ik hem proberen te starten, lukte niet, uiteindelijk de accu leeg gezogen. Na hem aan te rennen startte hij wel, maar hij viel heel snel stationair uit. Hierna wat met de stationair schroef en de luchtschroef gespeeld, maar dat hielp allemaal niks. Als ik hem aan deed rennen en ik bleef aan het gas hangen dan viel hij niet uit.

Heb ook een rondje gereden, reed gewoon netjes. Ik heb ook sproeiers vervangen (stationair en hoofd), heeft allemaal niks geholpen. Later heb ik het luchtfilter schoongemaakt, omdat die erg vies was (twinair foam filter), maar dat heeft ook niets geholpen. Het enige waardoor hij stationair bleef draaien was door hem lucht te laten trekken via de olie inlaat, die heb ik normaal dicht, omdat ik zelf doe mengen. De carburateur die ik heb is een polini pwk 30mm. Ik weet echt niet meer wat ik nog kan proberen, omdat ik alles wat in mij opkwam al geprobeerd heb.

Als iemand nog een idee heeft zou ik het graag horen,

Groetjes,

Aron
 

aron3010

MF'er
1 aug 2019
36
3
Het is een geen standaard carburateur, 30mm pwk van Polini met een powerfilter. Voordat ik de valse lucht dmv vloeibare pakking had weggehaald, reed hij redelijk goed en liep hij ook netjes stationair.
 

ducsmit

MF veteraan
16 apr 2007
2.826
197
Het is een geen standaard carburateur, 30mm pwk van Polini met een powerfilter. Voordat ik de valse lucht dmv vloeibare pakking had weggehaald, reed hij redelijk goed en liep hij ook netjes stationair.
Dan zou je kunnen denken dat je iets niet goed hebt gedaan , bedenk dat de afschuining van de gasschuif ook zeer belangrijk is. Als er een ronde gasschuif in zit.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
8.651
2.405
wezemaal
als ze amper (1mm ofzo) open staan en verder niet beschadigd vrees ik ervoor. net zoals een beetje onderdruk ze opent, zal wat overdruk ze ook sluiten.

nog eens alles herlezen : als hij met filter veel te rijk staat en zonder veel te arm, zou ik weten wat te doen met dat "filter" ... :X
 

Two Wheeled Maniac

Sleutelende Student
3 mrt 2014
712
182
Delft
Dat is ook wel opmerkelijk ja. Zover ik weet, geven 'powerfilters' praktisch eenzelfde doorstroom aan lucht als geen filter. Uiteraard geeft een filter alsnog wel iets van weerstand, maar dat zou niet zo'n groot verschil moeten geven gezien het filteroppervlak.
Watvoor filter is het exact (schuim, papier, mesh)? Ingesprayed met olie, dan wellicht te veel olie op het filter? = hoge weerstand
 

aron3010

MF'er
1 aug 2019
36
3
Ik heb vandaag nog even aan de motor gewerkt, en ik had een aantal observaties gemaakt:
1. Hij loopt stationair nu, maar als ik gas bij geef doet ie bluuhh. Als ik choke openzet loopt ie nog slechter stationair.
2. Ik had de uitlaat er eens afgehaald, toen ik hem zonder uitlaat deed starten, startte hij veel beter en ik kon ook gwn gas bij geven. Wel een hoop kabaal:$
3. Ik heb gemerkt dat er uitlaatgas uit het nippeltje op mijn carb voor de olie aansluiting komt(Ik doe zelf mengen). Als ik dat nippeltje doe afdichten valt hij uit en wilt hij niet eens starten.

Membraan plaatjes zijn vervangen en ik had ook dat met dat ductape gebropeerd, maar heeft allemaal niet geholpen.
 

Two Wheeled Maniac

Sleutelende Student
3 mrt 2014
712
182
Delft
Wat bedoel je precies met openzetten? Choking betekent stikken. Als je dus de choke erop zet, wordt de luchttoevoer vernauwd met als gevolg een rijker mengsel.
Punt 3 wijst er toch nog steeds op dat met name de stationair afstelling veel te rijk staat. Begin daar nou gewoon eerst mee. Sproeier verkleinen, mengsel aanpassen op de juiste manier en wellicht nog een kleinere sproeier. Niet te grote stappen met sproeiers verkleinen en steeds het stationair mengsel aanpassen per sproeier. Wellicht even een instructie zoeken voor de carburateur, zodat je precies weet hoe je dit moet doen. Niet zomaar aan de schroeven gaan draaien, want daar wordt je zeker niet wijzer van.
 

ducsmit

MF veteraan
16 apr 2007
2.826
197
Een nippeltje voor de olie aan sluiting op de carburateur ?
Normaal zit zoiets op het spruitstuk niet op de carburateur zelf. En uitlaatgas uit dat nippeltje ?? onmogelijk.
Uitlaat zelf zit niet verstopt ?
 

aron3010

MF'er
1 aug 2019
36
3
Een nippeltje voor de olie aan sluiting op de carburateur ?
Normaal zit zoiets op het spruitstuk niet op de carburateur zelf. En uitlaatgas uit dat nippeltje ?? onmogelijk.
Uitlaat zelf zit niet verstopt ?
Ik zat er zelf ook aan te denken dat ie misschien verstopt zit. Ik zal hem morgen eens ontkolen. Op de foto staat het nippeltje wat ik bedoel.Snapchat-1608985464.jpg
 

aron3010

MF'er
1 aug 2019
36
3
Okee, maar het nippeltje zuigt wel niks aan, het spuugt alleen maar uit. Daarom dacht ik dat het misschien iets met het membraan of de uitlaat was. Membraan in ieder geval niet, uitlaat moet ik nog ontkolen.
 
Bovenaan Onderaan