Cagiva Planet 1998 Restauratieproject

Hoi Janbros

Zoals ik hierboven schreef heb ik het bij Bstreetzone in Westerlo laten nalopen. De cilinder is gehoond en een nieuwe piston geplaatst. Er was geen speling op de krukas. Voorts zijn alle dichtingen vervangen geweest en lagers (zou op de factuur moeten kijken exact dewelke). De blok is gereinigd en klaar voor nieuwe versnellingsbak olie.
 
Hoi allemaal

De kabelboom terug monteren was relatief makkelijk. Want eigenlijk overal veel plaats, duidelijke connectoren en positionering van de punten langswaar te routen. De “vooraf”foto’s hebben ook wel geholpen om hier en daar de juiste kabel aan te sluiten (de connectoren wijzen zichzelf uit, het zijn die ring contacten ☺️).

1620405251233.jpeg
 
Motordeksel links ziet er niet echt meer netjes uit, dus dat heb ik er even terug afgenomen, geschuurd en herspoten. Gekeken voor een nieuw aangezien een ring waarmee het vastzit is afgebroken tijdens demontage. Blijkt dat 99% van de deksels op het net op dezelfde plaats zijn afgebroken, en geen nieuwe mee verkrijgbaar. Slecht design van de Italiaanders

1620457573375.jpeg
 
Tussendoor de upholstery skills even getest 😂 Laat ons zeggen dat het een vak apart is. Het resultaat is niet perfect, maar wel ok. Geen grote vouwen of zo. De plastic is echt superhard om met nietjes in te geraken. Perslucht of elektrisch was geen beginnen aan. Uiteindelijk met van die gouwe ouwe Stanley handnietpistolen wel gelukt (je kent ze wel, die zware gechromeerde).

1620491685727.jpeg


Schuim was nog in goede staat. Cover in blauw gekocht op ebay. In de zon matcht het wel met de nieuwe lak, in de schaduw niet. Later mss nieuwe poging wagen een gewoon zwart gaan.

1620491800663.jpeg


1620491839770.jpeg
 
Je ziet hierboven ook al de uitlaat terug gemonteerd. Hier gemerkt dat de planet al in het verleden ontdaan is geweest van de begrenzingen (ring in uitlaat was al weg). Planet hebben sowieso nooit de uitlaatbegrenzing met de extra kamer op de uitlaat gehad, zoals de mito uit die tijd, zie onder

1620492125506.jpeg
 
De taak van de dag was de voorvork aanpakken. Een van de poten lekte fel en had ook wel wat steenslagschade. Uit Duitsland een setje keerringen, stofkappen en borgringen gevonden voor de 40mm Marzocchi upside down vork en dan er toch maar aan gestart 🤨

Je moet weten dat ik zoiets nog nooit gedaan had, maar ik wou hier per se zoveel mogelijk zelf doen. Gelukkig stond er echt een goed filmpje op YouTube van een kerel in UK die in 3 filmpjes stap voor stap uitlegt hoe dit aan te pakken bij een Cagiva Mito. En het werkt moet ik zeggen 😁. Mijn werkbank met de iPad van de klein mannen 😂

1620587403276.jpeg
 
Meteen ook de onderkant van de vorkbenen gespoten, en de vorkpoten lichtjes opgeschuurd. Wel straf dat er 1 van de poten voor de demping zorgt en de andere voor de rebound. Wist ik niet, dacht steeds dat beide identiek waren.
 
Nog rap even de radiator aangesloten voor de vorkpoten erin gingen, dan had ik veel plaats 😀

1620587657852.jpeg


1620587732761.jpeg

job done!
Nu wel voortdoen want met mooi weer kriebelt het om te gaan rijden!

Toen motorblok gaan afhalen was hadden ze bij Bstreetzone gezegd dat de carburateur erg verstopt en vuil was en zelfs na enkele reinigingen de jets nog niet top waren. Besloten om alle interne delen, op de gasschuif en de vlotters na te vernieuwen, en gezien lange levertermijn heb ik dat maar direct besteld. Lang getwijfeld zulle, voor andere carburateur maar in the end las je op de meeste fora dat die rakkers van Cagiva het met de Dellorto PHBH 28BD nog niet zo slecht bekeken hadden. Als iemand goede ervaringen met ander model heeft, laat maar weten!
 
Wat klein prullenwerk afgewerkt:

- nieuwe mesh grille in onderkuip (belly pan) en montage ervan
- montage stuur en alle schakelaars
- montage knipperlichten vooraan
- bekabeling achter de koplamp wegmoffelen
- de nieuwe spiegels gemonteerd

De Italiaanse vrienden hebben alles zodanig ontworpen dat je bijna geen kabels ziet, maar simpel is het niet 😬. Hier is het dat ik echt gevloekt heb dat ik zoveel foto’s genomen had maar weinig echt goeie 🙄 om het traject van de kabels te reconstrueren.

1620726784713.jpeg


1620726843752.jpeg


1620726889540.jpeg
 
Ik zou even een beroep willen doen op jullie expertise: de planet beschikt niet over een toerenteller en dat mis ik soms wel. Ook is het design hoe de kilometer teller in die chrome (plastic!) behuizing vastzit ook maar van “keske schiet” gelijk ze bij ons in de Kempen zeggen 😀. Bestaan er mooie (digitale) aftermarket oplossingen? Pas op, ik wil wel de huidige look behouden, dus zou ook in een soortgelijke chrome pot moeten zitten... ik weet het, ben een moeilijk mens 😜
 
Van de hemel naar de hel

Van het heropbouwen van de carburateur heb ik geen foto’s. Ook hier weer een eerst keer dat ik ‘e aan dit klusje waag. Aan de jets die erin staken was ook te zien dat de Planet gedelimiteerd was. 120 als main jet. Alle jets en atomizers vervangen door nieuwe, en settings zoals voorgeschreven in werkplaatshandboek ingesteld. Alles finaal gemonteerd en dan benzinetank erop.

1620977962912.jpeg


En dan buiten in het zonnetje gezet:

1620978043631.jpeg


1620978115440.jpeg


Vooraleer de tank erop te zetten heb ik premix 2 takt met benzine gemaakt en via trechter met slang rechtstreek in de Carburateur gevoerd. Met de 2de druk op de startknop kwam het beestje tot leven. En eigenlijk al vrij mooi stationair toerental. Heb dan manueel de oliepomp gemanipuleerd tot de 2takt olie aan de carburateur kwam (handig toch die rode 2 takt olie). Dan de benzinetank aangesloten en klaar was kees.

Waarom dan de hel? Na de motorfiets een tijdje te laten warmdraaien (draaide zeer mooi rond), een klein toertje gemaakt door de straat. Ook daar weer vlot en toch al iets hoger in toeren zonder naar de rode lijn te gaan. Eerste keer de powervalve getriggerd en dan ineens een ratel uit het blok...
 
Heb er onmiddellijk een filmpje van gemaakt en naar Bstreetzone gestuurd. Zie hierbij
 

Bijlagen

  • AB0111AB-3968-4257-952F-4E077B15BF29.MOV
    63,8 MB
De Planet staat nu bij hen en ze hebben al laten weten dat de rollers van de powervalve aan gort zijn. Dat zijn de nummer 20 onderdeeltjes van onderstaand. Ze zijn effectief doormidden gebroken.

1620979614310.jpeg



Bovendien heeft de powervalve de splinternieuwe piston geraakt. Daar hebben we nu een beetje een discussie, waar ik ook jullie mening in wil kennen. Ik heb namelijk 614 euro betaald voor revisie van blok en powervalve, en ben dan ook het blok met gemonteerde powervalve bij hen gaan ophalen. Volgens Bstreetzone is er geen oorzakelijk verband tussen de revisie activiteiten en de schade die ontstaan is. Er wordt ook gezegd dat de kabels die de powervalve bedienden te los zaten. Ik ben het daar niet mee eens: de servomotor doet de powervalve-as tegenwijzerzin bewegen, waardoor de valve zelf een inwaartse beweging maakt. Volgens de workshop manual moet je bij montage de valve-as met een veer aan de cylinder bouten bevestigen zodat deze in de uiterste positie is, en dan een minimale clearance van 0,7mm hebben met de piston (zie onder).

1620979887324.jpeg


In mijn ogen (maar corrigeer mij als jullie het anders zien), kan teveel slank op de kabels er enkel voor zorgen dat de valve niet volledig opent, en dus suboptimaal presteert, maar niet dat de valve ineens verder zou komen dan initieel ingesteld. De rollers in de valve zijn mijns inziens gebroken door de enorme zijdelingse klap die zij hebben verwerkt gekregen wanneer de valve tegen de piston is gegaan.

Ik wil gerust hier zelfs in een gedeeltelijke vergoeding meegaan, maar 614 euro betalen en dan 2km later opnieuw schade hebben voelt toch wel erg zuur.

Graag jullie mening. Ben ik onredelijk? Wat zouden jullie doen?
 
Ik vind je helemaal niet onredelijk, ze moeten zeker een deel van de kosten op zich nemen vind ik. Dan maar de kosten delen ofzo. Het moet een beetje van 2 kanten komen.
 
B-street zone is een scooter/chinese motoren dealer.
geen plaats om een performante 2-takt naartoe te brengen.
 
B-street zone is een scooter/chinese motoren dealer.
geen plaats om een performante 2-takt naartoe te brengen.
Begrijp je commentaar maar zonder het halve land te doorkruisen vind je niet direct een alternatief. Heb Ramaekers in Heusden gecontacteerd en die lieten duidelijk weten geen interesse te hebben. En ze zijn toch Aprilia dealer dus dacht ik ...
 
Net terug van daar. Goed gesprek gehad met de eigenaar, dewelke mij een redelijke mens lijkt, en ze gingen intern bespreken en dan een voorstel doen. Doelstelling bereikt, zijnde wederzijds begrip voor de situatie, en van hier gaan we verder. Ik neem die gasten die daar sleutelen ook niets kwalijk hoor; het is geen model waar je alle dagen aan sleutelt, en dan kan het eens verkeerd lopen. Zolang we maar beiden dit met een goed gevoel kunnen afsluiten. Dat had ik nu wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan