cagiva raptor 125cc

303

Die hard MF'er
27 apr 2006
752
0
hehoo :}

een maat van me heeft een cagiva raptor 125cc gekocht.heeft een 900km op de teller.zelf kent hij niet veel van 125cc'tjes af en ik ook niet echt :? lijkt me wel een leuke lichte motor heb er is op gereden toen we hem bij de verkoper kochten en rijd wel lekker.maar om te schakelen dat gaat zo stroef!is dit normaal of is dit omdat hij nog maar 900km op de teller heeft?je kan er bijna niet mee in neutraal schakelen vrij stroef dus.nuja ik had dat met mijn comet hyosung 125 gt ook wel dat alles zo stroef was tot een 1200km en dan ging het steeds vlotter :] mijn hyosung is 4 takt de raptor is 2 takt wat houd dit precies in?voordelen/nadelen?hij had zich laten vertellen dat je geen olie moet gebruiken omdat de benzine je motor al smeert,maar volgens mij klopt dat niet of ben ik verkeerd?iemand hier met nog een raptor misschien?
nog een vraagje:toen we hem gingen kopen startte de motor niet.de raptor had 6 maanden stilgestaan(klopt hij hing vol stof,maar was voor de rest als nieuw!)de verkoper zette er zo een oplader even aan de batterij en hij starte meteen.thuis gekomen kreeg hij hem niet meer in gang uiteraard.kan het zijn dat de batterij gewoon stuk is van zo lang stil te staan?of kunnen we hem gewoon aan de lader een nachtje eerst opladen?enzoja met wat voor lader is dat een autobatterij lader met een stand 6-12 volt?want we hebben hier zo een lader en volgens mij staat op die raptor batterij 12volt...
sorry voor de domme vragen maar ja al doende leert men he })
greetz
 
Laatst bewerkt:
Van wat ik ervan af weet slijt 2takt meer dan 4takt. Volgens mij moet een 2takt ook altijd op smering rijden dus wel olie door de benzine. Het kan zijn dat er een olietankje opzit dus dan moet daar de olie in en dan mengt de motor het zelf.

dat is wat ik weet ik kan het fout hebben. Ik heb geen raptor
 
2 takt heeft altijd aparte mengsmering idd door middel van een olietankje (of het tankje afsluiten en olie bij de benzine gooien in een bepaalde verhouding).

Wat betreft de versnellingsbak, hoe zit het met de olie? En is het een natte platen koppeling of een droge ? Normaal gesproken zou je geen verschil moeten merken, nieuw zou al meteen als boter moeten schakelen, maar dat is per merk verschillend.

Wat betreft de accu/batterij ; hoe lang heeft hij gereden nadat de dealer 'm startte met een oplader ? Het kan zijn dat de accu kapot is, kan ook zijn dat de dynamo om de accu op te laden (tijdens het rijden) kapot is, maar dat laatste lijkt me sterk. Maargoed een accu die na een half jaar al de geest geeft is ook niet normaal. Een accu moet jaren mee kunnen.

Om 'm op te laden kan je het beste een druppellader kopen zoals bijv. een Optimate 3. Deze druppelt rustig aan de accu vol en zodra hij vol is houd ie 'm op spanning zonder door te laden.

Heeft die vriend van je maar een paar kilometer gereden, dan raad ik je aan om proberen om de motor aan te rennen en dan even flink wat kilometers (30-50km te rijden zodat de accu op kan laden) Daarna even een paar uur niet rijden en dan kijken of hij wil starten.
 
hoi!

hartelijk dank allen voor de deskundige uitleg :}
fijn dat jullie helpen en dat er zo een hulpvaardigen zijn! :}
ja bij de verkoper hebben we er maar even mee gereden tja je kent dat he wat nerveus en nieuw speelgoed...we hebben hem daarnet enkele uurtjes aan de lader gehangen en daarna starte hij meteen,en dan heb ik er een halfuurtje rustig op gereden(kwam redelijk wat rook uit de uitlaat maar das misschien omdat ie zo lang stil stond)ik moet zeggen een 4 takt geluid maakt een mooier voller geluid zoals mijn comet 125,maar deze 2 takt raptor verbaasde me wel qua optrekken en snelheid :] wow had gelezen dat het frame en de motor identiek is als de mito 125 en wow het is een pittige fiets!in no time huppakee de 100 voorbij(weet niet wat de top is) ben dan wel rustiger gaan rijden want ja super gezond is het wel niet gezien de kilometerstand.de koppeling is nat zoals ik ergens gelezen had.morgen gaan we hem wat langer aan de lader hangen want enkele uurtjes is uiteraard niet voldoende denk ik,en dan moet mijn vriend maar wat kilometertjes doen om te kijken of hij daarna uit zichzelf nog steeds start *O* maar er is hier in de buurt een cagiva dealer en hij gaat hem eens binnen gooien daar voor een check up,je weet nooit wat de vorige eigenaar er mee heeft uitgespookt,en eens laten nakijken kan geen kwaad.hij heeft m gekocht voor 2600euro.is van begin 2005 als k me niet vergis en de originele factuur zat er bij van 4800euro was dus leuk prijsje voor zo een weinige kilometers,en hij is niet van nieuw te onderscheiden.
:Y
alvast bedankt allen :W
 
Laatst bewerkt:
Met 900km kan de vorige eigenaar er niets mee hebben uitgespookt ;)
Beetje roken is normaal, zeker voor een 2 takt, ook bij het starten.
Maar als ie warm is mag ie verder niet meer roken.

In principe hoef je 'm nog even niet eens aan de lader te hangen, maar kan je 'm ook aan rennen en dan dus gewoon een lekker stuk rijden. Dan laad ie vanzelf op.
 
ja ik dacht als die vorige eigenaar er misschien 900km als een gek heeft mee rondgereden ofzo met een motor die nog moet inlopen |( :) nuja je hebt gelijk 900km heb je al snel bij mekaar gereden en veel kan er niet aan zijn.
bedankt voor de tip wat betreft de batterij zal jullie op de hoogte houden :]
groetjes :W
 
Ach, je kan toch ook demo motoren kopen ? Die komen ook met 0km bij de dealer aan en je wilt ook niet weten hoe daar mee gereden wordt ! Dus ik zou me er persoonlijk niet druk om maken.
 
ah okey 8-)
we hebben de batterij een nachtje laten opladen,hij start mooi,nadien wat meegereden stilgelegd,wat gaan drinken maar beetje later startte hij niet meer dus...waarschijnlijk nieuwe batterij inzetten dus(hopelijk is het dat maar... |(
 
Nieuwe accu (gratis) afdingen bij de dealer.. en als dat nog niet goed gaat, dan verder kijken waar het probleem zit.
 
mja probleem is dat er geen garantie op zit,maar ook dat het een motor uit bankbeslag is(vorige eigenaar kon hem niet meer betalen).die man verkoopt ze alleen maar door in opdracht van de deurwaarder/bank in de staat dat ze zich bevinden en wint er zelf niks op...
maar ik heb hier een delaer gevonden van cagiva en die zegt dat een batterij rond de 40/45euro zal zijn nuja als het dat is ben ik al tevreden,wie weet scheelt er wat ergers aan,maar we zullen afwachten want zaterdag om 1 uur mag hij naar de dealer 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan