cagiva roadster 125 start ineens niet meer

stevie1992

Rookie
29 okt 2015
6
0
Maasmechelen
Hallo,

ik heb een week geleden mijn eerste motor gekocht. een cagiva roadster 125. toen ik aankwam bij de verkoper was de motor koud en koste het eventjes om de motor te starten een sec of 7 a 8. een testritje gedaan reed allemaal heel soepel en zonder problemen. op de aanhanger gezet en hier thuis aangekomen hem gestart en de oprit opgereden. enkele dagen gelden wou ik hem verzetten start ik hem geef ik wat gas en ineens geeft hij nog maar een paar plofjes en valt hij uit. sindsdien niet meer aangekregen. batterij volledig opgeladen, proberen aanduwen, met start spray geprobeerd. niets geeft hij. hij geeft ook niet meer het lichtje weer als hij in neutraal staat. en met het aanduwen geeft hij wel wat weerstand maar is het niet echt om over naar huis te schrijven. hij geeft wel een plofje dus zou wel denken dat er compressie is. heeft iemand een ideetje wat dit zou kunnen zijn? ben niet overdreven handig hierin maar toch wil ik het zelf eens proberen vooraleer ik hem naar een garage moet brengen
 
ik moet ook vermelden dat ik de batterij vervangen heb en toen ik hem wisselde wist ik niet meer juist welke kabels naar waar gaan ik heb 2 rode die naar de + lopen een zwarte waarvan ik weet dat het de - is en dan nog een blauwe hiervan heb ik geen idee of dit + of - is
 
Zit er wel benzine in?
Heb je een carburateur? Komt daar benzine uit als je het aftapschroefje open draait?

Oh, ik zie dat het een tweetakt is, hoe ziet je bougie er uit?
 
Laatst bewerkt:
nu tejuist gingen ze terug aan ineens de lampjes. ja er kwam benzine uit het aftapschroefje. aan de bougie kan ik zo meteen niet aan denk ik. waar de bougie zit (denk ik toch) kan ik de kabel niet eenvoudig afhalen (komt tegen de benzinetank) dat is iets voor overdag.
 
de bougie is wel wat zwart maar vonkt nog goed. ieder geval kijken voor een nieuwe en na een paar keer starten was hij wel wat vochtig dus ik zou denken dat hij dan wel benzine krijgt. ik snap niet waar het probleem dan kan liggen. het duurde wel enkele seconden eer hij starte maar hij liep eigenlijk perfect hierna. ik ging er van uit dat bij een vonk en benzine de bijhorende boem hoorde te komen al moet hij verder afgesteld worden. denk dat het toch maar verstandiger is om hem binnen te doen voor herstelling bij een garage
 
de bougie is wel wat zwart maar vonkt nog goed. ieder geval kijken voor een nieuwe en na een paar keer starten was hij wel wat vochtig dus ik zou denken dat hij dan wel benzine krijgt. ik snap niet waar het probleem dan kan liggen. het duurde wel enkele seconden eer hij starte maar hij liep eigenlijk perfect hierna. ik ging er van uit dat bij een vonk en benzine de bijhorende boem hoorde te komen al moet hij verder afgesteld worden. denk dat het toch maar verstandiger is om hem binnen te doen voor herstelling bij een garage
Of de krukaskeerringen liggen er uit en hij krijgt veel olie en geen compressie. Ik zou beginnen met een andere bougie. Soms vonken ze in de buitenlucht wel, en binnen niet. Maar zwart is alvast niet goed, dat is teveel benzine, of olie.
 
dat is momenteel in orde. de blauwe en zwarte gingen naar de min en de 2 rode naar de plus. ook heb ik wat aan de lampjes geprutst en ineens ging ook het motorolie lampje aan. deze dus nagekeken. hier zat nog heel weinig in en was ook heel zwart dus deze ook omgewisseld (er zaten wel geen metaalschilfertjes in.) deze helemaal gevuld tot aan het streepje en eens getest. het olielampje ging niet uit maar hij is wel volledig vol. als ik aan de winkel geraak ga ik ook een nieuwe bougie steken voor het geval.
 
Je olie lampje gaat pas uit bij een draaiende motor. Het is namelijk een oliedruk lampje, geen olie niveau.

Als je met prutsen aan bedrading lampjes hebt die aan en uit gaan dan zit er iets los.
Ik gok op een vergeten massapunt oid.
 
dat is momenteel in orde. de blauwe en zwarte gingen naar de min en de 2 rode naar de plus. ook heb ik wat aan de lampjes geprutst en ineens ging ook het motorolie lampje aan. deze dus nagekeken. hier zat nog heel weinig in en was ook heel zwart dus deze ook omgewisseld (er zaten wel geen metaalschilfertjes in.) deze helemaal gevuld tot aan het streepje en eens getest. het olielampje ging niet uit maar hij is wel volledig vol. als ik aan de winkel geraak ga ik ook een nieuwe bougie steken voor het geval.
Hellracer kun je negeren, die snapt er niets van.
Het olielampje is wel degelijk een niveaulampje. Het meet of er nog genoeg olie in je tankje zit. Ik hoop voor je dat het een minimum lampje is. Als je de tank namelijk leeg gereden hebt is je krukas in elkaar gelopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan